Στη νέα διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, θα “περάσει” η ευθύνη των αδειοδοτήσεων και της αναζήτησης χρηματοδότησης

Το 2024 η ατζέντα των μελετών για τα λιμενικά έργα

Εντός χρονοδιαγραμμάτων η εκπόνησή τους με χρηματοδότηση από τον ΦΙΛΟΔΗΜΟ ΙΙ

Ομαλά και εντός χρονοδιαγραμμάτων εξελίσσεται η διαδικασία της εκπόνησης των μελετών με χρηματοδότηση ύψους 2 εκατ. ευρώ από το πρόγραμμα ΦΙΛΟΔΗΜΟ ΙΙ, για τα μεγάλα λιμενικά έργα της πρωτεύουσας των Κυκλάδων, με το Λιμενικό Ταμείο Σύρου να αναμένει την παράδοσή τους εντός του 2024.

Ουσιαστικά πρόκειται για τα “εργαλεία” που θα ανοίξουν το δρόμο για την υλοποίηση των σημαντικών και απαραίτητων λιμενικών έργων τόσο στη λιμενολεκάνη της Ερμούπολης – όπως ενδεικτικά η μεταφορά του ακτοπλοϊκού λιμένα -, όσο και στη λιμενική περιοχή του Φοίνικα – προστασία παράκτιου μετώπου και ανάπτυξη τουριστικού καταφυγίου -, σύμφωνα με τον προγραμματισμό της διοίκησης του Λιμενικού Ταμείου.

Όπως όλα δείχνουν και βάσει οριστικού χρονοδιαγράμματος, οι εν λόγω μελέτες θα παραληφθούν από τη νέα διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, η οποία θα πάρει τη σκυτάλη για την ωρίμανσή τους (στάδιο αδειοδοτήσεων), αλλά και την εξεύρεση χρηματοδότησης για την υλοποίησή τους.

Σε δηλώσεις του νυν προέδρου του ΔΛΤΣ, Νίκου Λειβαδάρα, όπως και του προϊσταμένου της Τεχνικής Υπηρεσίας, Ρένου Ζερβού, κατέστη σαφές πως οι συμπράξεις μελετητικών εταιρειών προχωρούν σταθερά την εκπόνηση των πολυσυζητημένων μελετών, που θα βελτιώσουν και θα αναβαθμίσουν αισθητά τη λειτουργία τόσο του λιμένα Ερμούπολης, όσο και του Φοίνικα.

Στενή παρακολούθηση για τα βασικά “εργαλεία”

Ερωτηθείς ο κ. Λειβαδάρας να γνωστοποιήσει σε ποιο στάδιο είναι σήμερα το Λιμενικό Ταμείο Σύρου αναφορικά με τη χρηματοδότηση που είχε λάβει και είχε διαθέσει για την εκπόνησή τους, υπήρξε σαφής: “Από 9/11/2022 έχει δοθεί παράταση για την εκπόνησή τους από το πρόγραμμα ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙΙ μέχρι τις 31/12/2024. Πηγαίνει το χρονοδιάγραμμα ένα χρόνο “πίσω” σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν από το πρόγραμμα”. Ως εκ τούτου, επεσήμανε πως, “όσον αφορά τη μία μελέτη (που ομαδοποιεί έργα) και αφορά στη βελτίωση και αναβάθμιση των υποδομών του λιμανιού της Ερμούπολης, πηγαίνει μέχρι 2/3/2024. Και η μελέτη για τον Φοίνικα, που αφορά σε βελτίωση και αναβάθμιση χερσαίας ζώνης και προστασία των λιμενικών υποδομών είναι μέχρι 31/12/2024”.

Δεδομένου πως οι εταιρείες που εκπονούν τις μελέτες προχωρούν ομαλά, ο ίδιος υπογράμμισε: “Είμαστε μέσα στα χρονοδιαγράμματα και το Λιμενικό Ταμείο Σύρου παρακολουθεί το θέμα γιατί είναι μία πολύ σημαντική χρηματοδότηση που πήρε για πάρα πολύ μεγάλα λιμενικά έργα”.

Σε παρόμοιο τόνο και ο κ. Ζερβός, διευκρίνισε πως δεν υπάρχει παρέκκλιση από το χρονοδιάγραμμα. “Η υλοποίηση των μελετών προχωρά σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα που υπάρχουν για τις συγκεκριμένες μελέτες στο πλαίσιο του προγράμματος ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙΙ. Είναι μεγάλες μελέτες και προχωρούν από συμπράξεις εταιρειών. Μέχρι στιγμής δεν υπάρχει καθυστέρηση”, σχολίασε χαρακτηριστικά, περιγράφοντας λακωνικά τα επόμενα βήματα που θα κληθεί να προχωρήσει η νέα διοίκηση.

Επόμενα βήματα, αδειοδοτήσεις και χρηματοδοτήσεις

“Αφού παραληφθούν εντός του 2024 και εγκριθούν από το Δ.Σ. του Λιμενικού Ταμείου, τα επόμενα στάδια είναι αυτό της ωρίμανσης των μελετών, δηλαδή της λήψης όλων των απαραίτητων αδειοδοτήσεων και στο τέλος, η αναζήτηση χρηματοδότησης. Για τα επόμενα στάδια, κανένας δεν μπορεί να μιλήσει για χρονοδιαγράμματα”, εξήγησε ο ίδιος, διευκρινίζοντας μάλιστα πως, “εκεί είναι και οι χρόνοι από τα Υπουργεία. Τις αδειοδοτήσεις, πάντα τις “τρέχει” η ενδιαφερόμενη Υπηρεσία κι εν προκειμένω το Λιμενικό Ταμείο Σύρου. Υπάρχει συνέχεια στη διοίκηση και θα προχωρήσει το θέμα”.

Νέο ακτοπλοϊκό λιμάνι για τη Σύρο

Προς υπενθύμιση στο αναγνωστικό κοινό, αξίζει να αναφερθεί πως, από τα σημαντικότερα έργα θα είναι το νέο ακτοπλοϊκό λιμάνι Ερμούπολης. Ως εκ τούτου, “τρέχει” η εκπόνηση της μελέτης. Βάσει όσων είχαν αναφερθεί σε δημόσια συνεδρίαση του Λιμενικού Ταμείου, “το σημερινό λιμάνι της Ερμούπολης παρουσιάζει σταθερά αύξηση της επιβατικής κίνησης ιδιαιτέρως κατά την τουριστική περίοδο, ενώ τα σύγχρονα πλοία είναι υψηλής μεταφορικής ικανότητας, τόσο σε επιβάτες, όσο και σε οχήματα. Οι υπάρχουσες λιμενικές εγκαταστάσεις και υποδομές δεν επαρκούν για την εξυπηρέτηση του επιβατικού φόρτου, κυρίως λόγω της περιορισμένης έκτασης του χερσαίου χώρου, αλλά και της θέσης του λιμένα εντός οικιστικού ιστού. κρίνεται απαραίτητη η κατασκευή ενός νέου λιμένα για την ακτοπλοΐα”. Σημειώνεται πως, η θέση του προσδιορίζεται μάλιστα στο εκπονηθέν master plan στο σημείο του πρώην εργοστασίου Λαδόπουλου.

Νέο κρηπίδωμα χύδην λατομικών προϊόντων

Επίσης, σημαντική είναι και η μελέτη για την κατασκευή νέου κρηπιδώματος χύδην λατομικών προϊόντων. “Ο σημερινός λιμένα Σύρου δεν διαθέτει επαρκείς εγκαταστάσεις για την ασφαλή φόρτωση κι εκφόρτωση αδρανών υλικών, κυρίως λόγω περιορισμένης έκτασης του χερσαίου χώρου. Κρίνεται απαραίτητη η προσθήκη 5.350 τ.μ. περίπου χερσαίου τμήματος, η οποία θα εξασφαλίζει ασφαλέστερη πρόσδεση πλοίων”.

Καλαίσθητα σκίαστρα και δάπεδα

Ακόμη εκπονείται η μελέτη για την απόκτηση καλαίσθητων σκιάστρων και δαπέδων σε όλο το παραλιακό μέτωπο της Ερμούπολης, ώστε να καταστούν παρελθόν οι διάφορες διαφημιστικές και μη, ομπρέλες που υπάρχουν σήμερα. Αυτό το έργο θα αφορά από την πλατεία Κανάρη επί της οδού Εθνικής Αντιστάσεως, έως και τη συμβολή της με την οδό Δωδεκανήσου.Τόσο τα σκίαστρα, όσο και τα δάπεδα θα είναι εναρμονισμένα με την αρχιτεκτονική της Ερμούπολης.

Επέκταση προβλήτας κρουαζιερόπλοιων

Ακολούθως εκπονείται η μελέτη για την επέκταση της προβλήτας των κρουαζιερόπλοιων. Όπως έχει αναφερθεί, σταδιακά το νησί στρέφεται με οργανωμένο τρόπο στην κρουαζιέρα και κρίνεται απαραίτητη η επέκταση της προβλήτας, καθώς θα προσθέσει 8.000 τ.μ. περίπου σε χερσαίους χώρους.

Ακόμη, πρέπει να σημειωθεί πως εκπονούνται μελέτες για τη χάραξη χερσαίων ζωνών σε Αζόλιμνο, Άγιο Νικόλαο, Φάμπρικα, Αχλάδι, Ποσειδωνία, Βάρη και Γαλησσά ενώ εκπονούνται και μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων για ανάγκες της Ποσειδωνίας, του Κινίου, της Αζολίμνου, του Φοίνικα και της μαρίνας στη θέση Πηδάλι.

Καταφύγιο τουριστικών σκαφών στον Φοίνικα

Μία ακόμη σημαντική μελέτη είναι εκείνη που εκπονείται και αφορά στην ανάπτυξη τουριστικού καταφυγίου στον Φοίνικα. Είναι γνωστό πως ο Φοίνικας παρουσιάζει σημαντική τουριστική κίνηση τα τελευταία χρόνια και μάλιστα στις υφιστάμενες λιμενικές εγκαταστάσεις ελλιμενίζονται πάρα πολλά σκάφη. Πλέον δεν επαρκούν οι υφιστάμενες υποδομές για τις σημερινές ανάγκες πρόσδεσης και κρίνεται “μονόδρομος” η δημιουργία ενός τουριστικού καταφυγίου στην περιοχή, για τη δημιουργία και νέων θέσεων πρόσδεσης σκαφών.

Προστασία του παράκτιου μετώπου στον Φοίνικα

Τη δυνατότητα ανάπτυξης ενός απαραίτητου έργου για την προστασία των ακτών του Φοίνικα από τον έντονο κυματισμό, θα χαρίσει η εκπόνηση της σχετικής μελέτης. Πολλάκις έχει αναφερθεί το πρόβλημα της διάβρωσης των ακτών εξαιτίας των μεγάλων νότιων κυματισμών στην περιοχή, οι οποίοι προκαλούν προβλήματα στις παράκτιες υποδομές, αλλά και σε ιδιωτικές περιουσίες, εγκυμονώντας παράλληλα κινδύνους για τους πολίτες που διέρχονται από την παραλιακή οδό. Βάσει των ανωτέρω, κρίνεται αναγκαία “η κατασκευή έργων προστασίας των διαβρούμενων ακτών, προκειμένου να προστατευθούν οι παράκτιες υποδομές (πχ. παραλιακή οδός Φοίνικα) και οι περιουσίες”.