“Πλώρη” για τη σεζόν με 30% κενών θέσεων στην εστίαση
- Παρασκευή, 31 Μαΐου, 2024 - 06:20
Με αρκετές κενές θέσεις σε προσωπικό στις καφετέριες, τα μπαρ και τα εστιατόρια, αρχίζει επισήμως η καλοκαιρινή σεζόν για τον κλάδο της εστίασης στη Σύρο και στις Κυκλάδες, σύμφωνα με όσα επισημαίνουν στην “Κοινή Γνώμη”, ο πρόεδρος της “Τερψιχόρης”, Δημήτρης Αρβανίτης και ο περιφερειάρχης της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστιατορικών και Συναφών Επαγγελμάτων (ΠΟΕΣΕ) για το Νότιο Αιγαίο, Γιάννης Παπαδόπουλος.
Οι ελλείψεις σε ανθρώπινο δυναμικό κυμαίνονται από 30 μέχρι 40% στο νομό Κυκλάδων, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στην προετοιμασία των επιχειρήσεων για παροχή ποιοτικών υπηρεσιών και οι οποίες θα επαρκούν για να καλυφθεί η ζήτηση του καλοκαιριού. Ενισχύσεις της τελευταίας στιγμής αναμένεται να αποτελέσουν οι αφίξεις φοιτητών στα νησιά για να εργασθούν για σεζόν, ωστόσο, αυτή η κατάσταση φέρνει στο προσκήνιο κι άλλα προβλήματα. Ενδεικτικά, σύμφωνα με όσα αναφέρουν τα δύο πρόσωπα, παραμένει έντονο το θέμα της κάλυψης της διαμονής, ενώ αμέσως μετά το τέλος Αυγούστου – καθώς επιστρέφουν στα Πανεπιστήμιά τους – δημιουργούνται εκ νέου κενά. Ως εκ τούτου, παραμένει στην πρώτη γραμμή η ανησυχία και για τις δυνατότητες επέκτασης της σεζόν, κάτι που έχουν ανάγκη τα νησιά.
Σύρος - Δημήτρης Αρβανίτης: Υπάρχουν πολλά κενά στο σέρβις
· Μετράμε αντίστροφα για την επίσημη έναρξη του καλοκαιριού. Πώς βρίσκει τον κλάδο της εστίασης η έναρξη της τουριστικής σεζόν; Αναμένεται πως θα είναι ένα καλοκαίρι με υψηλή επισκεψιμότητα;
“Ενώ είχαμε ένα διάστημα καλό για το Πάσχα, μετά κάναμε μία μεγάλη “κοιλιά”. Δεν ήταν τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Η σεζόν δεν κυλά όπως πέρυσι, όσον αφορά στον Μάιο. Δεν προχωράμε όπως θα θέλαμε. Ευελπιστούμε για τη συνέχεια πως θα ανέβει η κίνηση.
Βέβαια, υπάρχει μία μικρή αγωνία για το καλοκαίρι λόγω δύο μεγάλων γεγονότων το καλοκαίρι σε χώρες της Ευρώπης. Το ένα είναι οι Ολυμπιακοί Αγώνες στη Γαλλία και το άλλο είναι το Euro, το ποδόσφαιρο που γίνεται στη Γερμανία. Οπότε θεωρώ πως θα υπάρξει ένα μεγάλο κύμα Ευρωπαίων πολιτών που θα κινηθεί προς αυτές τις δύο χώρες. Ειδικά προς Γαλλία. Και το νησί της Σύρου υποδέχεται πολλούς επισκέπτες από Γαλλία διαχρονικά. Το 60% των ξένων τουριστών είναι από Γαλλόφωνες χώρες (Γαλλία, Βέλγιο, Ελβετία)”.
· Ο κλάδος είναι έτοιμος για να παρέχει ποιοτικές υπηρεσίες στη Σύρο; Υπήρχε ένα ζήτημα με τη στελέχωση σε προσωπικό στις επιχειρήσεις. Παραμένει το πρόβλημα;
“Υπάρχει ακόμη το πρόβλημα. Δηλαδή ένα 30% είναι κενές θέσεις εργασίας. Για να καλυφθεί αυτό – κάτι που είναι δύσκολο -, η λύση είναι να απευθυνθούμε σε γραφεία εύρεσης εργασίας στην Αθήνα. Και πάλι όμως, προκύπτει η ανάγκη στέγασης αυτού του προσωπικού. Υπάρχει θέμα για το πού θα μείνουν οι υπάλληλοι. Και καλώς, αν οι επιχειρηματίες έχουν ένα με δύο σπίτια, θα τα διαθέσουν. Αν όχι, τι γίνεται; Υπάρχει ένα πρόβλημα δυστυχώς σε κενές θέσεις εργασίας. Από την πλευρά τους, οι επιχειρηματίες είναι έτοιμοι για την εξυπηρέτηση σε βασικές θέσεις. Δηλαδή μάγειρες και κουζίνα είναι έτοιμοι. Όμως το πρόβλημα υπάρχει στο σέρβις”.
· Ντόπιοι ενδιαφέρονται να εργασθούν στην εστίαση; Ή οι θέσεις καλύπτονται με προσωπικό που έρχεται από την ηπειρωτική χώρα για σεζόν;
“Το ποσοστό αυτών που ενδιαφέρονται από την ηπειρωτική χώρα να εργαστούν στα νησιά και στη Σύρο, έχει αυξηθεί συγκριτικά με τις προηγούμενες χρονιές. Βέβαια υπάρχει κι ένα 50% από ντόπιο προσωπικό. Και αυτό αφορά στην πλειοψηφία του, νεαρής ηλικίας άτομα που απλά θέλουν να απασχοληθούν για σεζόν για να επιστρέψουν στα πανεπιστήμια. Υπάρχει ένα μικρό ποσοστό που συνεχίζει. Ως επιχειρηματίες, επειδή είναι δύσκολο να βρούμε προσωπικό, προσπαθούμε να κρατήσουμε τις επιχειρήσεις ανοικτές και τον χειμώνα, για να έχουν απασχόληση και να μην χρειαστεί να αλλάξουμε προσωπικό. Θέλουμε το προσωπικό να έχει και τον χειμώνα τρία με τέσσερα μεροκάματα. Είναι δύσκολη η κατάσταση”.
· Αυτό το 30% κενών θέσεων εκτιμάτε πως θα καλυφθεί ή όχι; Επίσης, το προσωπικό είναι εκπαιδευμένο ή χρειάζονται κι εκεί βήματα;
“Το προσωπικό που έρχεται από την ηπειρωτική Ελλάδα, έχει δουλέψει στον κλάδο, γνωρίζει κάποια πράγματα και είναι σαφώς πιο επαγγελματίες. Από εκεί και πέρα, το προσωπικό της τελευταίας στιγμής είναι ανειδίκευτο. Και είναι η σεζόν τέτοια και θα υποστούμε αυτή την κατάσταση, δηλαδή να είναι ένα προσωπικό της τελευταίας ώρας”.
· Η έλευση ξένων επιχειρηματιών που επενδύουν στο πεδίο της εστίασης στη Σύρο είναι σημαντική, ώστε στο πλαίσιο ενός καλώς εννοούμενου ανταγωνισμού, να γίνουν καλύτερες ποιοτικά οι υπηρεσίες του κλάδου;
“Σίγουρα είναι θετικό ότι έρχονται ξένοι επιχειρηματίες. Και στην πλειοψηφία τους οι επιχειρηματίες που έρχονται στη Σύρο έχουν επιχειρήσεις εστίασης στην Αθήνα, κάτι που τους κάνει να γνωρίζουν τη δουλειά και τον κλάδο. Αυτό βοηθά σίγουρα τον ανταγωνισμό ώστε και οι Συριανοί επιχειρηματίες να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις. Πρέπει να ξεπεράσουμε κάποια πράγματα και νοοτροπίες που έχουν μείνει από το παρελθόν. Οπότε, το ότι έρχονται ξένοι επιχειρηματίες, επενδύουν στην εστίαση, αυτό οδηγεί μία άλλη επιχείρηση να εξελιχθεί και είναι σίγουρα καλό. Ο Συριανός επιχειρηματίας για να ανταποκριθεί, πρέπει να εξελιχθεί και να μη μένει στην προηγούμενη δεκαετία”.
· Αυτό ως γεγονός θεωρείτε πως μπορεί να δημιουργεί μία πιο έντονη εποχικότητα στον κλάδο ή όχι; Ή υπάρχει ζήτημα και με την τοπική κοινωνία που αδυνατεί να στηρίξει τις επιχειρήσεις;
“Αυτό ακριβώς. Γιατί υπάρχουν επιχειρηματίες που προσπάθησαν να κρατήσουν τα μαγαζιά τους σε λειτουργία τον χειμώνα, αλλά δυστυχώς, δεν μπόρεσαν να στηριχθούν. Και γι’ αυτό αναγκάζονται και οι ξένοι αλλά και οι Συριανοί επιχειρηματίες να κλείνουν τις επιχειρήσεις τους. Αν υπάρξει αυτή η κίνηση, θα στηρίζονται οι επιχειρήσεις εστίασης και τον χειμώνα. Αυτό είναι αναλόγως της κίνησης”.
· Είναι σημαντικό να πάει καλά η σεζόν για το νησί. Ποιο είναι το μήνυμά σας προς κάθε εμπλεκόμενη πλευρά με τον τουρισμό;
“Σίγουρα ευελπιστούμε να είναι μία καλή σεζόν ώστε να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε τον χειμώνα και να καλύψουμε κάποιες “τρύπες” γιατί περάσαμε δύσκολα τους προηγούμενους μήνες. Οπότε, ευελπιστώ να έχουμε μία καλή σεζόν και να μείνουν όλοι ευχαριστημένοι από τις υπηρεσίες μας συνολικά στο νησί. Αυτό θα είναι παρακαταθήκη για το μέλλον.
Όμως, για να μείνει ευχαριστημένος ο κόσμος από το νησί, πρέπει να υπάρξει συνεργασία με όλους τους φορείς. Από τη Δημοτική Αρχή μέχρι τον τελευταίο φορέα. Αυτό κάνουν τα άλλα νησιά και προχωρούν μπροστά. Αν δεν υπάρχει συνεργασία δεν θα υπάρχει αποτέλεσμα”.
· Άρα, θα θέλατε τη συμμετοχή σας σε συλλογικά όργανα και Επιτροπές που παίρνουν αποφάσεις για τον τουρισμό;
“Στα θέματα που είναι εμπλεκόμενοι οι φορείς και οι επιχειρηματίες, καλό θα είναι να υπάρχει μία συνεργασία γιατί εκείνοι ξέρουν την πιάτσα. Αν δεν πάρουμε τη γνώμη του κάθε επαγγελματία, στον τομέα του, δυστυχώς, δεν θα έχουμε το αποτέλεσμα που θέλουμε. Κάτι που δεν γνωρίζουμε, δεν γίνεται να το αποφασίζουμε μόνοι μας…”.
Γ. Παπαδόπουλος: Εμπόδια στην επιμήκυνση της σεζόν
Όσον αφορά στις Κυκλάδες, ο κ. Παπαδόπουλος επισημαίνει: “Εξακολουθεί να υπάρχει μεγάλο πρόβλημα στελέχωσης στην εστίαση. Η έλλειψη στις επιχειρήσεις είναι της τάξης του 40%. Ένα μέρος του θα καλυφθεί μετά τα μέσα Ιουνίου με τους φοιτητές, αλλά αυτή η κάλυψη είναι επιδερμική. Ούτε εξειδικευμένοι είναι οι φοιτητές, ούτε μένουν μετά τις 25 Αυγούστου επειδή επιστρέφουν στα Πανεπιστήμιά τους. Δημιουργείται ένα τεράστιο κενό”.
Αναφορικά με το κόστος που σηκώνουν οι επιχειρήσεις, ο εκπρόσωπος της ΠΟΕΣΕ, δήλωσε: “Ουσιαστικά αυτή τη στιγμή υπάρχει “εκβιασμός” στους εργοδότες. Είναι πάρα πολλά τα χρήματα τα οποία δίνουμε στο προσωπικό, έχει ανέβει πολύ το εργατικό κόστος. Υπάρχουν μετακινήσεις από επιχειρήσεις σε επιχειρήσεις γιατί οι εργαζόμενοι διαπραγματεύονται διαρκώς νέες συνθήκες και νέες εργασίες. Επίσης, το θέμα με τα σπίτια είναι ζήτημα καθώς υπάρχει μεγάλο κόστος που επιβαρύνει τους εργαζόμενους που χρειάζεται να μετακινηθούν και είναι πολλοί στην περιοχή μας γιατί δεν καλυπτόμαστε από τα άτομα που υπάρχουν στην τοπική αγορά”.
Τέλος, για το θέμα της επιμήκυνσης της σεζόν, παρατήρησε: “Εφόσον ζητάμε να επιμηκύνουμε την περίοδο, πρέπει να είμαστε καλυμμένοι και για Σεπτέμβριο και για Οκτώβριο. Δυστυχώς, άμεσα δεν γίνεται να προχωρήσουμε σε επιμόρφωση και εξειδίκευση και επαγγελματικό προσανατολισμό. Αυτό είναι σε δεύτερο χρόνο και μακροπρόθεσμα πρέπει να γίνουν κάποιες κινήσεις για να βελτιωθούν οι διεξιότητες και να υπάρξουν κίνητρα στους εργαζόμενους. Άμεσα, το μόνο που γίνεται είναι να έρθει κόσμος από άλλες αγορές. Δυστυχώς δεν μπορεί να γίνει διαφορετικά”.
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Εφιάλτης οι ελλείψεις προσωπικού για την εστίαση
14 Μαρ. 2024 - 6:20 - Σύρος εξ αρχής: Η Δημοτική Αρχή να μεριμνήσει για την πλήρη στελέχωση των Υπηρεσιών
5 Σεπ. 2024 - 9:50 - Χωρίς αυξήσεις τα τέλη για τα τραπεζοκαθίσματα
7 Δεκ. 2023 - 6:20 - Φθινοπωρινά “λουκέτα” και ανάγκη επέκτασης της σεζόν
16 Νοε. 2023 - 6:20 - Σύρος: Μείωση εσόδων τον Ιούλιο κατά 12,2% σε καταλύματα και εστίαση
20 Σεπ. 2024 - 19:36