Η δημοτική σύμβουλος, Μαρία Μαυρίκου για τη συλλογή έργων τέχνης του Δήμου Σύρου-Ερμούπολης

Κρίσιμα ερωτήματα για τον αναξιοποίητο εικαστικό πλούτο

Τι απαντά η αντιδήμαρχος Πολιτισμού του Δήμου Σύρου-Ερμούπολης, Θωμαή Μενδρινού

Στο προσκήνιο για ακόμη μία φορά επανέρχεται το θέμα της μεγάλης συλλογής έργων τέχνης που βρίσκεται, μέσω δωρεών, υπό το ιδιοκτησιακό καθεστώς του Δήμου Σύρου - Ερμούπολης.

Αφορμή το ερώτημα σχετικά με την ύπαρξη ή μη ενός μητρώου καταγραφής, που έθεσε στην πρόσφατη συνεδρίαση της Δημοτικής Επιτροπής, η δημοτικής σύμβουλος, Μαρία Μαυρίκου.

Η κα. Μαυρίκου μέσω της "Κοινής Γνώμης" θέτει μία σειρά ερωτημάτων, που έχουν ως κεντρικό άξονα τη μη αξιοποίηση και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες βρίσκεται αποθηκευμένος ο τεράστιος εικαστικός πλούτος που έχει αποκτηθεί στο πέρασμα των χρόνων.

Τις δικές της απαντήσεις, σχετικά με το θέμα, δίνει στην εφημερίδα, η αντιδήμαρχος Πολιτισμού, Θωμαή Μενδρινού.

"Υπάρχει μητρώο καταγραφής;"

Με το ερώτημα εάν υπάρχει μητρώο καταγραφής των εικαστικών δημιουργιών που κατά καιρούς δωρίζονται από ζωγράφους στον Δήμο, αλλά και για το εάν μπορεί κάποιος να έχει πρόσβαση σε αυτό, η κα. Μαυρίκου μέσω της συνεδρίασης της Δημοτικής Επιτροπής του Δήμου, άνοιξε για άλλη μια φορά ένα θέμα, το οποίο έχει απασχολήσει και στο παρελθόν την κοινή γνώμη της Σύρου.

Η εφημερίδα, αναζητώντας περισσότερα στοιχεία για το συγκεκριμένο ζήτημα, επικοινώνησε με την κα. Μαυρίκου, η οποία υποστήριξε ότι ψάχνοντας πληροφορίες για το θέμα, ανακάλυψε ότι υπάρχει ένα μητρώο παγίων ή περιουσιακών στοιχείων, στο οποίο καταγράφεται ότι εισάγεται στο Δήμο ως υλικό, αλλά που δυστυχώς δεν υπάρχει η δυνατότητα μέσα από αυτό να διαχωριστούν οι δωρεές που υπάρχουν και δη αυτές που έχουν σχέση με τον πολιτισμό.

"Έχεις την πληροφόρηση των στοιχείων, αλλά δεν μπορείς να εξάγεις από το συγκεκριμένο σύστημα τις δωρεές που δέχεται ο Δήμος", υπογράμμισε, σημειώνοντας παράλληλα ότι "στο πλαίσιο της διαφάνειας και της ενημέρωσης, θα έπρεπε να υπάρχει μία ξεχωριστή λίστα, η οποία να είναι βρίσκεται αναρτημένη και στην επίσημη ιστοσελίδα του Δήμου, ώστε να μπορεί σε αυτή, να έχει πρόσβαση ακόμη και ο πολίτης". Μάλιστα, υποστήριξε πως το συγκεκριμένο, θα έπρεπε να συνδυαστεί με μία αναλυτική καταγραφή με τα σημεία, αλλά και τον τρόπο αποθήκευσης των εκθεμάτων.

"Για αυτό υποστηρίζουμε είναι πολύ σημαντική η ύπαρξη της Επιτροπής Πολιτισμού, η οποία θα είναι υπεύθυνη και για το συγκεκριμένο θέμα", τόνισε χαρακτηριστικά.

Θέματα προστασίας και συντήρησης

Στην επισήμανση ότι εκτός από την καταγραφή, υπάρχει και το θέμα της αποθήκευσης, αλλά και της συντήρησης των εικαστικών έργων, η δημοτική σύμβουλος είπε ότι "είναι αναγκαίο να υπάρχει ή και να δημιουργηθεί ένας χώρος συντήρησης των εκθεμάτων. Είναι κάτι άλλωστε που έχει τεθεί και από τον Σύλλογο Φίλων Τεχνικού Πολιτισμού του Βιομηχανικού Μουσείου. Ένα απτό παράδειγμα είναι το πιάνο που έχει τοποθετηθεί στον ισόγειο χώρο του Δημαρχιακού Μεγάρου, το οποίο θα έπρεπε να συντηρηθεί και μετά να εκτεθεί δημόσια", υπογράμμισε.

Συνεχίζοντας την αναφορά της στο θέμα, δήλωσε ότι "τα φορητά έργα τέχνης, όπως είναι οι πίνακες ζωγραφικής στη συγκεκριμένη περίπτωση, πρέπει να φυλάσσονται σε κατάλληλες περιβαλλοντικές συνθήκες, καθώς θέματα φωτισμού, άλλα και άλλοι παράγοντες, μπορεί να προκαλέσουν φθορές. Είναι κάτι το οποίο άλλωστε υποστηρίζουν και οι συντηρητές έργων τέχνης, οι οποίοι αναφέρουν ότι οι σωστές συνθήκες φύλαξης, έκθεσης και συντήρησης, συμβάλουν στο να διατηρηθούν στον χρόνο".

Καταλήγοντας η κα. Μαυρίκου έθεσε μία σειρά από κρίσιμα ερωτήματα και συγκεκριμένα, " προστατεύονται δεόντως τα περιουσιακά στοιχεία και ιδίως τα φορητά έργα τέχνης; Έχουν καταγράφει στο μητρώο πάγιων με τρόπο ώστε να είναι ευχερής η ταυτοποίηση τους; Δηλαδή, είδος, χαρακτηριστικά, άξια, τόπος φύλαξης και οποιαδήποτε μεταβολή έχει επέλθει.

Υπάρχει σχέδιο συντήρησης και διαφύλαξης τους; Υπάρχει πρόταση ανάδειξης και αξιοποίησης μέσω περιοδικών εκθέσεων εντός και έκτος Σύρου;".

"Υπάρχει αρχείο καταγραφής των δωρεών"

Τις δικές της απαντήσεις για το θέμα έδωσε και η αντιδήμαρχος Πολιτισμού, Θωμαή Μενδρινού, η οποία αναφερόμενη αρχικά στο θέμα της καταγραφής, δήλωσε ότι υπάρχει ένα τέτοιο μητρώο, αρχής γενομένης από τη λειτουργία του ΟΠΑΣ, επί θητείας του Γιάννη Κεράνη.

"Υπάρχει μητρώο καταγραφής των δωρεών που έχουν γίνει στο Δήμο. Μάλιστα αυτό είχε ξεκινήσει επί λειτουργίας του Οργανισμού Πολιτισμού του Δήμου (ΟΠΑΣ), επί θητείας του Γιάννη Κεράνη. Υπάρχει το αρχείο, καθώς και κατάλογοι για το κάθε έργο, μέσα από τους οποίους διαφαίνεται και ο χώρος αποθήκευσής τους, αλλά και τα σημεία που έχουν τοποθετηθεί, καθώς κάποια έργα ζωγραφικής βρίσκονται τοποθετημένα σε γραφεία του Δήμου. Κάθε έργο που δωρίζεται από τους εικαστικούς που συμμετέχουν σε εκθέσεις στο νησί, αποτελεί περιουσιακό στοιχείο του Δήμου", υποστήριξε.

Μάλιστα, τόνισε ότι πολλά από τα έργα ζωγραφικής έχουν μεταφερθεί και αποθηκευτεί στο χώρο της έπαυλης Τσιροπινά στη Ποσειδωνία, ενώ υπάρχει και ένας αριθμός πινάκων που εκτίθενται στον πρώτο όροφο του Βιομηχανικού Μουσείου, οι οποίοι όμως θα απομακρυνθούν από το σημείο, καθώς θα γίνουν εργασίες αποκατάστασης του χώρου.

Ερωτώμενη εάν υπάρχει πρόθεση να υπάρξει μία έκθεση με τα έργα που βρίσκονται στη διάθεση του Δήμου, η κα. Μενδρινού τόνισε ότι "υπάρχει αυτή η στόχευση, δηλαδή να πραγματοποιήσουμε εκθέσεις με έργα της Δημοτικής μας Πινακοθήκης. Το είχαμε πράξει και παλαιότερα σε συνεργασία με τον Γιώργο Αλτουβά και είχε μεγάλη επιτυχία. Επιβάλλεται οι καλλιτέχνες που κάνουν τις συγκεκριμένες δωρεές να βλέπουν ότι τις αξιοποιούμε με τον καλύτερο τρόπο", σημείωσε, καταλήγοντας ότι λόγω έλλειψης χώρων, δεν υπάρχει η δυνατότητα για μία μόνιμη έκθεση του εικαστικού πλούτου που έχει στη διάθεσή του ο Δήμος.