Αντιπαράθεση μεταξύ της Δημοτικής Αρχής και της μείζονος μειοψηφίας για το νέο εμπορικό λιμάνι της θέση "Καμινάκι" της Πάρου

Μία 28χρονη υπόθεση που συνεχίζει να "λιμνάζει"

Για "ταφόπλακα" του έργου κάνει λόγο ο Μάρκος Κωβαίος, με τον Κώστα Μπιζά να απαντά ότι συνεχίζονται οι προσπάθειες για την ολοκλήρωση των μελετών και την έγκριση της απαιτούμενης χρηματοδότησης

Η κατασκευή του νέου εμπορικού λιμανιού στην περιοχή Καμινάκι της Μάρπησσας στην Πάρο, αποτελεί ένα πολύχρονο θέμα το οποίο, όχι μόνο παραμένει άλυτο, αλλά συνεχίζει να ταλανίζει την αυτοδιοίκηση του νησιού.

Πρόκειται για ένα θέμα το οποίο άρχισε το 1996 και παρ' όλο που έχουν περάσει 28 συναπτά έτη, παραμένει στάσιμο, δημιουργώντας εύλογες απορίες για το τι μέλλει γενέσθαι, αλλά και αντιπαραθέσεις μεταξύ της πρώην, αλλά και της νυν Δημοτικής Αρχής που λαμβάνουν χώρα το τελευταίο διάστημα, με αφορμή την πρόσφατη απορριπτική απόφαση του Ο.ΦΥ.ΠΕ.Κ.Α., η οποία βάζει "φρένο", λόγω περιβαλλοντικών αιτιάσεων, στην κατασκευή του εμπορικού λιμανιού.

Να σημειωθεί ότι η κατασκευή του νέου λιμανιού, θεωρείται επιβεβλημένη, καθώς θα δώσει τη δυνατότητα εξυπηρέτησης της εμπορικής κίνησης, που μέχρι σήμερα γίνεται από τον επιβαρυμένο λιμένα της Παροικιάς, ο οποίος "σηκώνει" το μεγάλο βάρος όσο της επιβατικής κίνησης, όσο και άλλων χρήσεων.

Μάρκος Κωβαίος: "Νεκροθάφτης του νέου λιμανιού η παράταξη Μπιζά"

Τον "ασκό" των αντιπαραθέσεων για το θέμα και την πορεία του έργου, άνοιξε τις τελευταίες ημέρες, ο πρώην δήμαρχος Πάρου και επικεφαλής της παράταξης "Πάρος επιμένουμε στην πράξη", Μάρκος Κωβαίος.

Ο κ. Κωβαίος, με σχετική του ανακοίνωση, κάνει λόγο για "ταφόπλακα" του νέου λιμανιού, κατηγορώντας ως "ηθικούς αυτουργούς" τόσο τη Δημοτική Αρχή, όσο και μέλη της παράταξης του νυν δημάρχου, Κώστα Μπιζά.

"Η Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων, με πρόσφατη γνωμοδότησή της, ήρθε να βάλει "ταφόπλακα" στην ελπίδα να αποκτήσει το νησί μας ένα νέο εμπορικό λιμένα. Ένα νέο λιμάνι που θα βοηθούσε στην καλύτερη κυκλοφορία της Παροικιάς και θα μείωνε την απόσταση με τη Νάξο, για την γρηγορότερη πρόσβαση στο νοσοκομείο και στα δικαστήρια του γειτονικού μας νησιού", τονίζει, μεταξύ άλλων, ο κ. Κωβαίος, εξαπολύοντας στη συνέχεια τα βέλη του προς τη Δημοτική Αρχή.

"Η “ταφόπλακα” βέβαια ήταν το επιστέγασμα. Είχαν προηγηθεί μερικοί “νεκροθάφτες” της παράταξης Μπιζά, που όταν εμείς ως Δημοτική Αρχή είχαμε κάνει προσπάθειες για τη δημιουργία του δεύτερου λιμανιού, φρόντισαν να κάνουν ενστάσεις και ότι άλλο περνούσε από το χέρι τους ώστε να εμποδίσουν την προσπάθεια μας, αποδεικνύοντας ότι δεν τους ενδιαφέρει η ωφέλεια του νησιού. Εμείς στην προηγούμενη Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων ήμασταν παρόντες και διεκδικήσαμε τη θετική εισήγηση. Η σημερινή Δημοτική Αρχή άφησε το θέμα στην τύχη του με αποτέλεσμα να εισπράξει την αρνητική γνωμοδότηση", σημειώνει.

Ο κ. Κωβαίος εκφράζει τη δυσαρέσκειά του για την εξέλιξη του θέματος, βάζοντας στο στόχαστρο ακόμη και τον δήμαρχο, Κώστα Μπιζά.

"Λυπούμαστε για την εξέλιξη αυτή γιατί είχαμε καταθέσει προτάσεις που δεν θα επιβάρυναν την περιοχή και τους κατοίκους της, πέρα από κάποια μικροσυμφέροντα που είχαν τα "πρωτοπαλήκαρα" της σημερινής Δημοτικής Αρχής και μετείχαν στο ψηφοδέλτιο τους. Όπως αποδεικνύεται στο σύντομο χρόνο της σημερινής Δημοτικής Αρχής, έχουμε να κάνουμε με ένα δήμαρχο που άγεται και φέρεται από “κάποιους” που προτάσσουν το προσωπικό συμφέρον από το γενικό όφελος. Ο κύριος Μπιζάς έχει κάθε δικαίωμα να γελοιοποιείται κάτω από πανό με το σλόγκαν "Επενδυτές go home", όμως κάποια στιγμή, πρέπει να αναλάβει την ευθύνη του ως δήμαρχος και πρέπει να προτάξει το κοινό καλό και να το υπερασπιστεί", καταλήγει ο πρώην Δήμαρχος Πάρου.

"Θα προσπαθήσουμε να ανατρέψουμε την αρνητική απόφαση του Ο.ΦΥ.ΠΕ.Κ.Α"

Για το θέμα μίλησε στην "Κοινή Γνώμη" ο δήμαρχος Πάρου, Κώστας Μπιζάς, ο οποίος αναφερόμενος στο ιστορικό του θέματος και τονίζοντας την αναγκαιότητα της κατασκευής του νέου εμπορικού λιμανιού στην περιοχή στη περιοχή Καμινάκι της Μάρπησσας, επικεντρώθηκε στα κυριότερα "μελανά" σημεία, τα οποία καθίστανται ως "τροχοπέδη" για την εξέλιξη του έργου.

"Το 2023 είχε προχωρήσει η χωροθέτηση του έργου, με το Υπουργείο Υποδομών να έχει αναθέσει σε εταιρία την συγκεκριμένη υπόθεση. Το Φεβρουάριο του 2023 ο Ο.ΦΥ.ΠΕ.Κ.Α. και κατόπιν τον Μάιο του ίδιου χρόνου και το Υπουργείο Περιβάλλοντος, εκδώσαν αρνητική γνωμοδότηση. Κύριοι παράγοντες αυτής της αρνητικής γνωμοδότησης ήταν τα θέματα που άπτονται το περιβάλλον και τις επιπτώσεις που τυχόν υπάρξουν", επισήμανε.

Στην ερώτηση εάν έχει ο Δήμος τη δυνατότητα να αντικρούσει τις αρνητικές γνωμοδοτήσεις, ο δήμαρχος Πάρου δήλωσε ότι "θα προσπαθήσουμε με συνεργασία με τους μελετητές να έρθουμε σε επικοινωνία με το αρμόδιο Υπουργείο και να δούμε κατά πόσο θα μπει στο "τραπέζι" το θέμα".

"Θεωρώ απαράδεκτο το ύφος της ανακοίνωσης της αντιπολίτευσης"

Στη συνέχεια ο κ. Μπιζάς αναφέρθηκε και στην ανακοίνωση που εξέδωσε η παράταξη του πρώην δημάρχου Πάρου, χαρακτηρίζοντάς την ως απαράδεκτη.

"Θεωρώ απαράδεκτο το ύφος της ανακοίνωσης που εξέδωσε η παράταξη "Πάρος επιμένουμε στην πράξη", διά του εκπροσώπου της, Μάρκου Κωβαίου", σημείωσε χαρακτηριστικά, παραπέμποντας στη συνέχεια στην απάντηση που εξέδωσε ο Δήμος.

"Ο κ. Κωβαίος χωρίς αποδεικτικά στοιχεία και ανερυθρίαστα επιχειρεί να διαστρεβλώσει την πραγματικότητα και να παραπληροφορήσει την κοινή γνώμη. Είναι γνωστό ότι προεκλογικά ακολούθησε την πάγια τακτική της διακίνησης ψευδών ειδήσεων, σχετικά με την ολοκλήρωση της μελέτης και την εξασφάλιση χρηματοδότησης για την υλοποίηση του έργου προκειμένου να παραπλανήσει το εκλογικό σώμα", αναφέρεται, μεταξύ άλλων, στην ανακοίνωση.

Σε άλλο σημείο της επισημαίνεται ότι "προς αποκατάσταση της αλήθειας, θα θέλαμε να πληροφορήσουμε τους πολίτες ότι, επί δικής του Δημαρχίας, ο Ο.ΦΥ.ΠΕ.Κ.Α. σύμφωνα με το υπ’ αριθμ. πρωτ. 3330/05-02-2023 έγγραφό του, είχε γνωμοδοτήσει αρνητικά επί της Ειδικής Οικολογικής Αξιολόγησης για το έργο «Περιβαλλοντική Αδειοδότηση του Έργου Α΄ Φάσης Νέου Λιμένα Πάρου», τεκμηριώνοντας αναλυτικά τους λόγους και ζητώντας την εξέταση εναλλακτικής λύσης για τη θέση του Νέου Λιμένα της Πάρου", κάνοντας στη συνέχεια αναφορά για τις ενέργειες που έχει προβεί η νέα δημοτική αρχή της Πάρου.

"Ο Δήμαρχος Πάρου, ο Πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου, η Μελετητική Ομάδα του έργου (ΕCOS ΜΕΛΕΤΗΤΙΚΗ), και ο Προϊστάμενος της Δ/ΝΣΗΣ Περιβάλλοντος του Δήμου Πάρου, στις 14 και 28 Μαρτίου του 2024, συμμετείχαν στην συνεδρίαση της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (Ε.Σ.Α.Λ.), με θέμα συζήτησης τη Μ.Π.Ε. για το έργο «Νέου Εμπορικού Λιμένα στη θέση Καμινάκι Δήμου Πάρου, στο πλαίσιο της Οριστικής Μελέτης Έργων Α΄ Φάσης Νέου Λιμένα Πάρου».

-Στις 2 Απριλίου του 2024, εστάλη κοινή επιστολή του Δημάρχου Πάρου και του Επάρχου Π.Ε. Πάρου, προς το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, για το σχετικό θέμα, διατυπώνοντας ρητά την αναγκαιότητα υλοποίησης του Νέου Εμπορικού Λιμένα. Πέρασαν πάνω από είκοσι χρόνια για να χωροθετηθεί το Εμπορικό Λιμάνι στη Θέση Καμινάκι Μάρπησσας. Είναι πλέον πάρα πολύ δύσκολο να επαναχωροθετηθεί ένα τόσο μεγάλο και σημαντικό έργο, χωρίς να υπάρχουν επιπτώσεις.

Επίσης, η διατήρηση της υφιστάμενης κατάστασης όσον αφορά στις υποδομές, στη λειτουργία και γενικότερα στη δραστηριότητα των λιμενικών υποδομών του λιμένα της Παροικίας και η μη υλοποίηση νέων έργων, ισοδυναμεί με μηδενική λύση.

-Στις 5 Απριλίου του 2024, ο Δήμαρχος Πάρου, ο Πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου και ο Προϊστάμενος της Δ/ΝΣΗΣ Περιβάλλοντος του Δήμου μας, επισκέφτηκαν τον Γενικό Γραμματέα Ναυτιλίας και Λιμένων και του εξέθεσαν την αναγκαιότητα υλοποίησης του παραπάνω έργου.

-Σε συνέχεια της επίσκεψης, ο Δήμαρχος, στις 18 Απριλίου του 2024, έστειλε επιστολή προς τους μελετητές της ECOS Μελετητικής και τους ζήτησε να ενημερώσουν τους εκπροσώπους των Υπουργείων Πολιτισμού και Περιβάλλοντος για να δοθούν οι απαραίτητες ερμηνείες και διευκρινίσεις ώστε να προχωρήσει το έργο.

-Στις 17 Ιουλίου του 2024, στην συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, ο Δήμαρχος ενημέρωσε το Σώμα για τις παραπάνω ενέργειες της Δημοτικής Αρχής.

-Στις 24 Ιουλίου του 2024, εστάλη από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Πάρου - Αντιπάρου το με αρ. πρωτ. οικ.20614/23-07-2024 έγγραφο με την αρνητική γνωμοδότηση της Ε.Σ.Α.Λ. για την περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου του Εμπορικού Λιμένα στη Θέση Καμινάκι".

Τέλος, αναφέρεται στη συνάντηση που θα πραγματοποιηθεί για το θέμα σήμερα με την παρουσία των επικεφαλής των παρατάξεων του δημοτικού συμβουλίου, αλλά και εκπροσώπων του Λ.Τ και της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος του Δήμου, υπογραμμίζοντας ότι "εμείς συνεχίζουμε υπεύθυνα, σε συνεργασία με όλους τους αρμόδιους φορείς καθώς και με τις δημοτικές παρατάξεις, έχοντας ως στόχο να ολοκληρωθούν οι μελέτες του έργου και να εγκριθεί η χρηματοδότησή του".