Η σοβαρή έλλειψη προσωπικού οδηγεί τη Δημοτική Αρχή Σύρου – Ερμούπολης, να προχωρήσει σε διαγωνισμό για να “περάσει” έργο της Υπηρεσίας, σε εργολάβο

Μπαίνει ιδιώτης και στην καθαριότητα

Παραχωρούνται όλες οι ανάγκες για τους κοινόχρηστους χώρους στα χωριά

Μεγάλος όγκος εργασιών της καθαριότητας στα χωριά της Σύρου, αναμένεται να περάσει σε ιδιώτη, άμεσα, καθώς η έλλειψη προσωπικού στον Δήμο, οδηγεί τη Δημοτική Αρχή να αναζητήσει συνεργασία εργολάβου.

Με το ποσό των 89.529,39 ευρώ, ο Δήμος θα βγάλει στον "αέρα" διαγωνισμό, σε συνέχεια απόφασης της Δημοτικής Επιτροπής, στη χθεσινή συνεδρίαση των μελών της, κατά την οποία αποτυπώθηκε με σαφήνεια το πρόβλημα της έλλειψης εργατών καθαριότητας.

Ουσιαστικά, ο Δήμος έχοντας μείνει με 30 άτομα για τους εξωτερικούς χώρους και την αποκομιδή, αποφασίζει να αναθέσει τη φροντίδα όλων των κοινόχρηστων χώρων των χωριών, σε εργολάβο.

Η πρόβλεψη είναι να υπάρξει σύμβαση για ένα έτος, ώστε να έχει συνδρομή η Υπηρεσία στο έργο της, αφού η ίδια με τις δυνάμεις που έχει, αδυνατεί να καλύψει όλη την “ατζέντα” της καθαριότητας.

Με φόντο την κατάσταση στην αποκομιδή της ανακύκλωσης και τα γνωστά προβλήματα με τα αμάζευτα υλικά, κατά τη χθεσινή συνεδρίαση, εκφράστηκε έντονα ο προβληματισμός, για το αν ο Δήμος, με εργολαβία στην καθαριότητα, θα έχει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα ή όχι, στους κοινόχρηστους χώρους.

Επιπλέον, με δεδομένο το γεγονός πως ο πρώτος διαγωνισμός για αναζήτηση εργολάβου στην καθαριότητα προ μηνών, είχε βγει άγονος, ρωτήθηκε η προϊσταμένη της Υπηρεσίας και η Δημοτική Αρχή, για το αν αυτή τη φορά υπάρχει ελπίδα, να έχει ο Δήμος προσφορά και άρα, σύμβαση.

Σύμφωνα με όσα γνωστοποίησε η Ολυμπία Τασσοπούλου, συγκριτικά με τον προηγούμενο διαγωνισμό, υπάρχει μία “μικρή διαφοροποίηση στο ποσό”, εξηγώντας συγκεκριμένα πως, “αύξησα λίγο την ημερήσια αποζημίωση ανά εργαζόμενο μέχρι του ποσού που με έπαιρνε από τον προϋπολογισμό”, προκειμένου, όπως σημείωσε, οι όποιοι εργάτες απασχοληθούν στον εργολάβο που θα πάρει τον διαγωνισμό, να πληρώνονται τουλάχιστον λίγο καλύτερα. Υπενθυμίστηκε στη συνεδρίαση, δε, πως γενικά με τις τιμές που ισχύουν, δεν βρίσκουν οι εργολάβοι άτομα.

Το πρόβλημα

Στην εισήγηση της Υπηρεσίας αποτυπώνεται με στοιχεία το πρόβλημα που αντιμετωπίζει ο Δήμος. “Προκειμένου να καλύπτονται όλες οι εργασίες, στοιχειωδώς, η Υπηρεσία θα πρέπει να απασχολεί 40 υπαλλήλους ΥΕ Εργατών Καθαριότητας Εξωτερικών χώρων. Ο αριθμός αυτός κατά τη θερινή περίοδο (1η Μαΐου έως 1η Οκτωβρίου) διαμορφώνεται σε 67 υπαλλήλους ΥΕ Εργατών Καθαριότητας Εξωτερικών Χώρων. Εφόσον απαιτηθεί η εκτέλεση εργασιών αποκομιδής ανακυκλώσιμων υλικών από την Υπηρεσία μας, τότε, θα πρέπει οι αντίστοιχοι αριθμοί να αυξηθούν κατά 4 άτομα. Εκτός αυτού, το διαθέσιμο προσωπικό σε ΥΕ Εργάτες Καθαριότητας Εξωτερικών Χώρων, θα πρέπει να καλύπτει και το Τμήμα Αγροτικής Ανάπτυξης και Πρασίνου για τις εργασίες καθαριότητας του δημοτικού σφαγείου, του χώρου φύλαξης των ημιόνων της Υπηρεσίας και τις εργασίες φροντίδας του αστικού πρασίνου και ημιαστικού πρασίνου, που προσαυξάνει τις ανάγκες σε απασχολούμενο προσωπικό κατά 3 άτομα. Ήτοι, το απαιτούμενο προσωπικό για την κάλυψη των στοιχειωδών υποχρεώσεων της Υπηρεσίας ανέρχεται σε 43 – 47 άτομα κατά τη χειμερινή περίοδο και 71 – 74 κατά τη θερινή περίοδο”, περιγράφει η προϊσταμένη.

Συμπληρώνει μάλιστα πως, “το μόνιμο προσωπικό για την εκτέλεση των εργασιών της Υπηρεσίας μας, ανέρχεται σε 30 εργάτες καθαριότητας εξωτερικών χώρων” ενώ επισημαίνει ακόμη πως, “μέσα σε στο επόμενο έτος, αναμένονται συνταξιοδοτήσεις εργατών καθαριότητας εξωτερικών χώρων, γεγονός που θα συρρικνώσει περαιτέρω το διαθέσιμο προσωπικό του Δήμου”.

Βάσει των ανωτέρω, υπογράμμισε πως, “αντιλαμβάνεστε πως η στελέχωση με μόνιμο προσωπικό για την πραγματοποίηση των στοιχειωδών εργασιών που πρέπει να εκτελεί η Υπηρεσία κρίνεται ακραία ανεπαρκής”.

Το έργο που αναλαμβάνει ο ιδιώτης

Παρακάτω, η κα Τασσοπούλου, διευκρίνισε πως είναι προτιμότερη η στελέχωση της Υπηρεσίας με μόνιμο προσωπικό, όμως, αυτό καθώς εξαρτάται από αποφάσεις του κεντρικού κράτους, δεν είναι εφικτό σήμερα. “Η αντίληψη που έχει διαμορφωθεί όλα αυτά τα χρόνια στην Υπηρεσία είναι πως οποιαδήποτε δουλειά γίνεται από τις Υπηρεσίες του Δήμου, γίνεται καλύτερα και οικονομικότερα, απ΄ ό,τι αν θα δινόταν σε κάποιον ιδιώτη για να γίνει. Αυτό το έχω επιβεβαιώσει με πάρα πολλές αναθέσεις”, σχολίασε, εξηγώντας όμως, πως, σήμερα, για τη Σύρο, η ανάθεση σε ιδιώτη είναι “η πιο εφικτή λύση”, για να καλυφθούν οι μεγάλες ανάγκες.

Ως εκ τούτου, σημειώνεται πως η παρούσα εισήγηση αφορά σε εργασίες καθαριότητας κοινόχρηστων χώρων στις δημοτικές Κοινότητες Άνω Σύρου, Βάρης, Μάννα, Φοίνικα, Ποσειδωνίας, Γαλησσά, Πάγου και Χρούσσων. “Το αντικείμενο της παρούσας μελέτης αναφέρεται στο διάστημα από την ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης και για δώδεκα συνεχείς μήνες.

Η δαπάνη για τις ανωτέρω περιγραφόμενες εργασίες καθαριότητας κοινόχρηστων χώρων στις Δημοτικές Κοινότητες Άνω Σύρου, Βάρης, Μάννα, Φοίνικα, Ποσειδωνίας, Γαλησσά, Πάγου και Χρούσσων ανέρχεται στο ποσό των 89.529,39 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.

Η χρηματοδότηση είναι εγγεγραμμένη στον προϋπολογισμό του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης έτους 2024”. Διευκρινίζεται ακόμη πως, “στη δαπάνη περιλαμβάνονται οι αποδοχές του προσωπικού, οι εργοδοτικές εισφορές, τυχόν δώρα ή επιδόματα των εργαζομένων, αναπλήρωση κατά την κανονική άδεια του προσωπικού κλπ, μέσα καθαρισμού, εργαλεία, οχήματα και καύσιμα μετακίνησής τους, καθώς επίσης εργολαβικό κέρδος, διοικητικές δαπάνες και λοιπά έξοδα”.

Άρης Ρώτας: Απουσιάζει συνολικός σχεδιασμός

Αν και ψήφισε υπέρ του διαγωνισμού για ιδιώτη, ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης, Άρης Ρώτας έκανε λόγο για απουσία συνολικού σχεδιασμού του Δήμου, ως προς το κομμάτι της καθαριότητας. Μάλιστα, δεν παρέλειψε να επισημάνει και την αρνητική εξέλιξη για απόκτηση προσωπικού μέσω προγράμματος ΔΥΠΑ, που έχασε ο Δήμος.

“Δυστυχώς, το γεγονός ότι χάσαμε την επιδότηση της ΔΥΠΑ με τα 25 άτομα, το οποίο πέφτει στις πλάτες σας γιατί είστε Δημοτική Αρχή, κοστίζει στον Δήμο μέχρι σήμερα 80 χιλ. ευρώ για πρόσληψη ατόμων”, ανέφερε ο κ. Ρώτας, λέγοντας από συνολικότερη σκοπιά πως, “το χειρότερο για μένα είναι ότι δεν έχουμε ένα συνολικό πλάνο για το τι ανάγκες θα έχουμε όλο το έτος. Δηλαδή κατά περίπτωση θα ζητάμε, δύο, τρία, πέντε άτομα και θα ερχόμαστε να εγκρίνουμε 50, 80 ή 100 χιλ. ευρώ ή ό,τι έρχεται;”.

Παύλος Χρυσαφίδης: Συστηματικά περνούν υπηρεσίες σε ιδιώτες

Τέλος, ο δημοτικός σύμβουλος της Λαϊκής Συσπείρωσης, Παύλος Χρυσαφίδης από πολιτική σκοπιά, καυτηρίασε το γεγονός πως σταδιακά ολοένα και περισσότερες υπηρεσίες του Δήμου, περνούν σε ιδιώτες. “Μεθοδικά, συστηματικά επί δεκαετίες, οδεύουν στην πλήρη ιδιωτικοποίηση των πάντων. Αναφέρει μεν η εισήγηση πως χρειαζόμαστε 67 υπαλλήλους και έχουμε μόνο 30, αλλά δεν λέει γιατί έχουμε μόνο 30 και τι κάναμε για να έχουμε περισσότερους;”, σχολίασε πρωτίστως, τονίζοντας ακόμη πως, “βλέπω στην “Κοινή Γνώμη”, συνέντευξη του δημάρχου και λέει (σ.σ. για την ανακύκλωση), αν και υπάρχει ο στόχος, να περάσει η περισυλλογή στον Δήμο. Δηλαδή μας κοροϊδεύει κιόλας...”. Συμπλήρωσε μάλιστα: “Τουλάχιστον να το πούμε καθαρά: Τα δίνουμε όλα στους ιδιώτες και εμείς θα μείνουμε στη διαχείριση και να πληρώνουμε λογαριασμούς από αυτά που μας έρχονται για εξόφληση”.

Δημήτρης Κοσμάς: Φωνή βοώντος εν τη ερήμω

Απέναντι στα παραπάνω, ο πρόεδρος της Δημοτικής Επιτροπής και αντιδήμαρχος Οικονομικών, Δημήτρης Κοσμάς, ανέφερε: “Υπάρχει καθημερινή διεκδίκηση, αλλά φωνή βοώντος εν τη ερήμω. Δεν είναι μόνο πρόβλημα δικό μας, αλλά κι άλλων Δήμων, διάφορων οργανισμών, νομικών προσώπων. Δυστυχώς υπάρχει μία ένδεια στο να δοθεί προσωπικό και μάλιστα όχι να δοθεί προσωπικό ορισμένου χρόνου αλλά μόνιμο προσωπικό”.

Πρόσθεσε βέβαια πως, “Παρόλα αυτά δεν έχουν σταματήσει οι προσπάθειες από πλευράς Δήμου για εξεύρεση προσωπικού, ακόμη και χρηματοδοτήσεων για να πάρουμε επιπλέον προσωπικό. Είναι ένας συνεχής αγώνας αλλά με λίγα θετικά αποτελέσματα από το κεντρικό κράτος”. Τέλος, ο αντιδήμαρχος Διοικητικών Υπηρεσιών, Νίκος Σκευοφύλακας, επεσήμανε πως, ασκείται πίεση να ανοίξει ξανά το πρόγραμμα της ΔΥΠΑ.