Απαντήσεις του προέδρου του Δ.Σ. της ΔΕΥΑ Σύρου, Β. Χαλκιά αναφορικά με την τιμολογιακή πολιτική, το χρέος προς τη ΔΕΗ, την υδροδότηση το καλοκαίρι και την προμήθεια νέας μονάδας αφαλάτωσης

“Οι χρεώσεις στο νερό θα εξαρτηθούν από τη λύση για τα 5 εκατ. ευρώ οφειλής”

Η αύξηση ή μη, της χρέωσης του νερού για τους δημότες, προσεχώς, θα εξαρτηθεί από τη λύση που αναμένει η ΔΕΥΑ Σύρου από το κεντρικό κράτος για την οφειλή των 5 εκατ. ευρώ προς τη ΔΕΗ, σύμφωνα με τις απαντήσεις του προέδρου του Δ.Σ., Βαγγέλη Χαλκιά.

Όπως διευκρινίζει, μιλώντας στην “Κοινή Γνώμη”, πανελλαδικά οι ΔΕΥΑ βρίσκονται σε αναμονή για τη διαχείριση του προβλήματος, το οποίο κατ΄ επανάληψη έχει συζητηθεί με την κεντρική διοίκηση, χωρίς όμως μέχρι σήμερα, να έχει προσδιοριστεί και αποφασιστεί τι θα γίνει για την κάλυψη των οφειλών.

Δεδομένου του υπέρογκου ύψους, ο κ. Χαλκιάς ρωτήθηκε για το αν υπάρχει πιθανότητα να σηκώσει ένα βάρος αυτού, ο κάθε δημότης, ή αν αυτό θα αποφευχθεί, χωρίς ωστόσο να δίνει οριστική απάντηση σήμερα, καθώς όπως εξηγεί, θα ήταν πρώιμη μία τέτοια τοποθέτηση. Πάντως, για το θέμα όλα τα σενάρια είναι ανοικτά.

Επιπλέον, κάνει μία αποτίμηση για τη φετινή καλοκαιρινή σεζόν και την καλύτερη εικόνα σε επίπεδο υδροδότησης της Σύρου, ενώ μιλά και για την προμήθεια μίας νέας μονάδας αφαλάτωσης, 1.000 κυβικών νερού ημερησίως. Τέλος, γνωστοποιεί πως άμεσα θα αρχίσει να υλοποιείται και το έργο του δίδυμου υποθαλάσσιου αγωγού στη Βάρη, που θα οδηγήσει στην πλήρη λειτουργία όλων των αφαλατώσεων του χωριού.

· Ουσιαστικά η σεζόν φαίνεται να έχει κλείσει για την πρωτεύουσα των Κυκλάδων. Πώς αποτιμάτε την ανταπόκριση της ΔΕΥΑ Σύρου στο θέμα της υδροδότησης του νησιού  το φετινό καλοκαίρι;

“Απολογιστικά – το διαπίστωσε και όλος ο κόσμος – πως από πλευράς υδροδότησης, δεν παρουσιάστηκε τίποτα ιδιαίτερο. Είχαμε κανονικά νερό σε όλες τις περιοχές, εκτός από μία ημέρα που είχαμε “απώλεια” μίας αφαλάτωσης στην Ποσειδωνία. Παράλληλα με αυτή την “απώλεια”, μας έσκασαν δύο αγωγοί, στον Πάγο και στην Παρακοπή. Εκεί είχαμε διακοπή αρκετών ωρών. Αυτά ήταν τα προβλήματά μας. Στην Ερμούπολη πήγαν όλα μία χαρά και θεωρώ πως ήταν μία χρονιά πολύ καλύτερη από οποιαδήποτε άλλη χρονιά. Σύμφωνα με τις συντηρήσεις και την προετοιμασία που είχαμε κάνει, πήγαμε πάρα πολύ καλά”.

· Σε αυτή την κατεύθυνση θεωρείτε ότι “ενίσχυσε” το γεγονός πως για παράδειγμα τον Ιούλιο, το νησί είχε λιγότερο κόσμο από πέρυσι κατά 2.000 άτομα; Άρα, υπήρχε και μειωμένη - ως έναν βαθμό - κατανάλωση;

“Όχι, δεν έπαιξε ρόλο. Εμείς είχαμε αποθέματα. Δεν θα είχαμε κανένα πρόβλημα γιατί ήμασταν εντάξει. Για εμένα, η καλή κατάσταση οφείλεται στη διαχείριση που έκανε η ΔΕΥΑ Σύρου”.

· Στο πρόσφατο Δ.Σ. της Δημοτικής Επιχείρησης εγκρίνατε τα τεύχη δημοπράτησης για να προχωρήσετε σε διαγωνισμό με στόχο την προμήθεια μίας νέας μονάδας αφαλάτωσης παραγωγής  1.000 κυβικών νερού ημερησίως. Πόσο σημαντικό είναι να προχωρήσει η προμήθεια και πότε θα έχει το νησί αυτή την ενίσχυση;

“Είναι πολύ σημαντικό. Είναι μέσα στο πρόγραμμα της Περιφέρειας “Νότιο Αιγαίο 2021 – 2027” και έχει προϋπολογισμό 1.240.000 ευρώ. Είναι μια εξέλιξη πολύ θετική γιατί θα μας προσθέσει επιπλέον 1.000 κυβικά νερού κάθε ημέρα.

Ήδη έχουμε βγάλει τη δημοπρασία στον αέρα και περιμένουμε τις προσφορές για να καταλήξουμε στον ανάδοχο. Μετά, έχουμε τη γραφειοκρατία μέχρις ότου αποκτήσουμε τη νέα μονάδα. Πιστεύω πως μέσα στον Ιανουάριο θα έχουμε τελειώσει με τα γραφειοκρατικά. Από εκεί και μετά, στόχος είναι να μας παραδώσει ο ανάδοχος τη νέα μονάδα πριν το καλοκαίρι”.

· Θα τεθεί άμεσα στη διάθεση της κάλυψης των αναγκών των δημοτών, αφού υπάρχει ζήτηση;

“Εννοείται. Γι' αυτόν τον σκοπό την προμηθευόμαστε. Επίσης, του χρόνου θα έχουμε και αυξημένη παραγωγή νερού στη Βάρη”.

· Μιλάτε για το έργο του δίδυμου υποθαλάσσιου αγωγού; Πότε θα αρχίσει να υλοποιείται;

“Ναι. Στη Βάρη έχουμε τρεις αφαλατώσεις και αυτή τη στιγμή δουλεύουμε τις δύο γιατί δεν έχουμε υδροληψία από τη θάλασσα. Την επόμενη εβδομάδα περιμένουμε να έρθει ο εργολάβος στο γραφείο μας να συζητήσουμε. Θέλουμε να αρχίσει το έργο μέσα στο φθινόπωρο. Με αυτό το έργο θα αντλούμε νερό από βαθύτερα σημεία για να μην υπάρχουν προβλήματα με την άμμο. Είναι ένα σημαντικό έργο”.

· Όσον αφορά στην οφειλή της ΔΕΥΑ Σύρου προς τη ΔΕΗ, το ύψος της παραμένει στα 5 εκατ. ευρώ; Έχετε νεότερα για την ανταπόκριση του κεντρικού κράτους για το πώς θα γίνει η διαχείριση του προβλήματος;

“Ναι, παραμένει στα 5 εκατ. ευρώ. Περιμένουμε να δούμε τι θα γίνει με αυτό το θέμα από το κεντρικό κράτος. Είναι ένα πρόβλημα πανελλαδικό και το αντιμετωπίζουν και οι άλλες Δημοτικές Επιχειρήσεις. Τα προβλήματα υπάρχουν για να μπορούμε να τα λύνουμε. Δεν με ανησυχεί το θέμα, αλλά πρέπει να αντιμετωπιστεί”.

· Ασκείτε πίεση προς το αρμόδιο Υπουργείο; Είχατε κάνει και συνάντηση στην Αθήνα για το θέμα. Πότε θα έχετε απάντηση;

“Γίνονται συζητήσεις επάνω στην Αθήνα, αλλά ακόμη δεν έχουν καταλήξει και δεν μας έχουν ενημερώσει. Δεν έχουμε κάτι χειροπιαστό”.

· Αν το κεντρικό κράτος πει ότι δίνει τη δυνατότητα για μακροπρόθεσμη ρύθμιση των οφειλών, υπάρχει περίπτωση να επιβαρυνθούν οι δημότες; Η τιμολογιακή πολιτική της ΔΕΥΑ Σύρου θα αλλάξει; Θα βάλετε επιπλέον χρέωση για να “βγει” ένα κομμάτι του χρέους;

“Ο πρώτος και ο τελευταίος που επιβαρύνεται είναι δυστυχώς ο δημότης. Γι' αυτό όμως παλεύουμε, ώστε να μην επιβαρυνθεί ο πολίτης. Όσον αφορά στην τιμολογιακή πολιτική, προς το παρόν δεν αλλάζουμε τίποτα. Αν δεν μάθουμε πρώτα τι θα κάνει η κεντρική διοίκηση με την υπόθεση του χρέους, προς το παρόν δεν προχωράμε σε καμία απόφαση. Πρώτα θα πάρουμε τις αποφάσεις κεντρικά, για να μπορέσουμε μετά να κοστολογήσουμε τα δεδομένα και να δούμε πώς θα προχωρήσουμε. Δεν μπορούμε να βάλουμε στον πολίτη “καπέλο” τη στιγμή που δεν ξέρουμε πώς θα προϋπολογίσουμε όλα τα θέματα”.

· Άρα, για το 2024 θα παραμείνουν σταθερά τα τιμολόγια; Είναι κάτι για το οποίο μπορείτε να διαβεβαιώσετε ή είναι πρώιμο να μιλήσετε;

“Αόριστο θα ήταν. Από τη μία ημέρα στην άλλη, δεν ξέρουμε τι γίνεται. Οπότε, δεν μπορούμε να πούμε σήμερα. Όλα θα καθοριστούν από το τι θα αποφασίσει το κεντρικό κράτος για την οφειλή”.

· Έχετε εικόνα για το αν οι καταναλωτές δυσκολεύονται να καλύψουν τους λογαριασμούς νερού;

“Δεν νομίζω πως το νερό είναι αυτό που μπαίνει στον λογαριασμό και επιβαρύνει τον πολίτη. Στη Σύρο γνωρίζουμε όλοι πως είναι ένα βιομηχανικό προϊόν που μας κοστίζει 1,50 ευρώ και το δίνουμε 1,35 ευρώ, δεν είναι ανταποδοτικό. Οι άλλες επιβαρύνσεις είναι που “φουσκώνουν” έναν λογαριασμό. Αν ένα νοικοκυριό πάρει 7- 8 κυβικά τον μήνα, τί πληρώνει; Το νερό δεν επιβαρύνει, αλλά οι άλλες χρεώσεις αυξάνουν τα ποσά”.