Εγκρίθηκε προϋπολογισμός ύψους, 2.560.400 ευρώ για την αποκατάσταση και την αξιοποίηση του Ρεδιάδειου κτηρίου Ιουλίδας και τη βελτίωση του κεντρικού οδικού δικτύου Κέας

Δύο έργα πνοής σε τροχιά υλοποίησης

Μία χρηματοδότηση, που περίμενε εδώ και καιρό το νησί της Κέας, έγινε γνωστό ότι εγκρίθηκε, στο πλαίσιο της στρατηγικής Ολοκληρωμένης Χωρική Επένδυση (ΟΧΕ) για τα μικρά νησιά των Κυκλάδων στο Πρόγραμμα «Νότιο Αιγαίο» 2021-2027. Έτσι με ιδιαίτερη ικανοποίηση ο Δήμος Κέας, ενημέρωσε ότι για το νησί εγκρίθηκαν δύο προτάσεις έργων, συνολικού προϋπολογισμού 2.560.400 ευρώ που είχαν υποβληθεί στο συγκεκριμένο πρόγραμμα.

Τα έργα τα οποία εγκρίθηκαν είναι η αποκατάσταση και λειτουργική αξιοποίηση ως χώρου πολιτισμού Ρεδιάδειου Κτιρίου Ιουλίδας Κέας, προϋπολογισμού 750.000 ευρώ και η βελτίωση του Κεντρικού Οδικού Δικτύου Κέας (τμήμα Σωρός – Σπαθί), προϋπολογισμού 1.810.400 ευρώ. Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση του Δήμου, "η έγκριση αυτών των έργων αποτελεί σημαντική επιτυχία για τον Δήμο Κέας και ένα βήμα ακόμα προς τη βελτίωση της ποιότητας ζωής στο νησί. Μέσα από την εξασφάλιση καλύτερων υποδομών και την ανάδειξη της πολιτιστικής μας ταυτότητας, τα έργα θα συμβάλλουν στη βιώσιμη ανάπτυξη του νησιού, την ενίσχυση της τοπικής οικονομίας και τη ενδυνάμωση της τοπικής κοινωνίας".

Ρ. Βελισσαροπούλου: "Είμαστε χαρούμενοι για τα δύο έργα που εγκρίθηκαν"

Η δήμαρχος Κέας, Ρένα Βελισσαροπούλου, μίλησε στην "Κοινή Γνώμη" για τη σημαντική αυτή χρηματοδότηση που έλαβε ο Δήμος. Συγκεκριμένα, τόνισε, ότι, "πρόκειται για μία πρωτοβουλία της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, για να βοηθήσει τα μικρά νησιά και εμείς είχαμε υποβάλλει κάποιες αιτήσεις για συγκεκριμένα έργα και είμαστε χαρούμενοι που κάποια από αυτά εγκρίθηκαν. Το ένα σημαντικό έργο αφορά ένα οίκημα, το Ρεδιάδειο, το οποίο έχει μεγάλη ιστορία και σκοπεύουμε να το φτιάξουμε, ως Κέντρο Πολιτισμού. Είναι στην καρδιά της Ιουλίδας και παλιά το συγκεκριμένο κτήριο είχε φιλοξενήσει την Εφορία του νησιού και είναι ένα μεγάλο κτήριο που μπορεί να αξιοποιηθεί. Το άλλο έργο, αφορά στη βελτίωση του δρόμου Σωρός - Σπαθί, που είναι μία περιοχή του νησιού που έχει μεγάλο τουριστικό ενδιαφέρον και τα έργα στην περιοχή κρίνονται απαραίτητα. Να τονίσω και την προσπάθεια του περιφερειάρχη, Γιώργου Χατζημάρκου, για την χρηματοδότηση στα μικρά νησιά, τα οποία έχουν ανάγκες πολλές και είναι πολύ σημαντικό να βοηθιούνται στα έργα που επιθυμούν να υλοποιήσουν".

Το Ρεδιάδειο κτήριο

Η πρώτη χρηματοδότηση, ύψους 750.000 ευρώ, αφορά στο εμβληματικό κτήριο "Ρεδιάδειο", το οποίο βρίσκεται ανατολικά της πλατείας της Ιουλίδας και κατασκευάστηκε την δεκαετία του 1850. Χρησιμοποιήθηκε αρχικά σαν κατοικία της οικογένειας Ρεδιάδη, ενώ το 1971 κληροδοτήθηκε στο Σύλλογο των Απανταχού Κείων. Στέγασε το Δημόσιο Ταμείο της Κέας και αργότερα που μεταβιβάστηκε στο Δήμο Κέας στέγασε την Εφορία. Από την παύση λειτουργίας της Υπηρεσίας το κτήριο παραμένει κενό και ανεκμετάλλευτο. Από τη μελέτη του κτηρίου και μερικών διασωθεισών φωτογραφιών συνάγεται ότι εκτός της αλλαγής της στέγης, που μέχρι το 1900 ήταν ξύλινη κατασκευή με επικάλυψη λάσπης σε κεραμοσκεπή με Βυζαντινά κεραμίδια και της διάταξης των χώρων στο ισόγειο με ελαφρά ξύλινη τοιχοποιία, άλλη μετατροπή ως προς την εσωτερική διάταξη και την όψη του κτηρίου δεν υπήρξε.

Τα τελευταία χρόνια παραμένει χωρίς χρήση, ενώ από την κατασκευή του έχει υποστεί διάφορες επεμβάσεις, χωρίς την μελέτη και λήψη μέτρων στατικής και μηχανικής ενίσχυσης των τοιχοποιιών οι οποίες είναι φέρουσες, με αποτέλεσμα να παρουσιάζουν σοβαρά προβλήματα. Το οικόπεδο που βρίσκεται το κτήριο, είναι συνολικού εμβαδού 163,30 τετραγωνικών μέτρων. Το ισόγειο είναι 133,05 τ.μ. και αποτελείται από τέσσερις κύριους χώρους, το χωλ, ένα μπάνιο, ένα υπερυψωμένο WC, μικρή σκάλα προς τα υπόγεια και την εξωτερική βεράντα. Το ημιυπόγειο έχει συνολικά 26 τ.μ. με καθαρό εσωτερικό χώρο 15 τ.μ., όπου είναι εμφανής η ύπαρξη παλιού μαγειρείου με ένα μικρό αποθηκευτικό χώρο. Είναι σημαντικό για τον Δήμο Κέας, μετά και από την έγκριση χρηματοδότησης, να ξεκινήσουν το συντομότερο εργασίες αποκατάστασης του, καθώς είναι ένα κτήριο με μεγάλο αρχιτεκτονικό και ιστορικό ενδιαφέρον.

Η αποδοχή της μελέτης για τη βελτίωση της υφιστάμενης οδού Σωρός - Σπαθί

Η δεύτερη χρηματοδότηση, ύψους 1.810.400 ευρώ έφτασε, περίπου ένα χρόνο, μετά από την έγκριση της μελέτης οδοποιίας για τη βελτίωση της υφιστάμενης οδού Σωρός - Σπαθί. Ο Δήμος Κέας, είχε υπογράψει προγραμματική σύμβαση με την «Αναπτυξιακή Μονοπρόσωπη Ανώνυμη Εταιρεία Δήμου Φυλής» για την υλοποίηση του συγκεκριμένου έργου. Στο πλαίσιο υλοποίησης της προγραμματικής σύμβασης και σύμφωνα με τον φάκελο του έργου, η μελέτη που θα συνταχθεί θα πρέπει να εξασφαλίζει την κυκλοφοριακή βελτίωση και ποιοτική αναβάθμιση της οδού επιτυγχάνοντας:

• Τοπικές διαπλατύνεις όπου δεν απαιτούνται απαλλοτριώσεις ώστε να εξασφαλιστεί ενιαίο πλάτος οδοστρώματος περί τα 8,0 μ. Εφόσον δεν είναι δυνατόν να εξασφαλιστεί το ελάχιστο απαιτούμενο πλάτος, τότε η μελέτη θα καταφύγει σε απαλλοτριώσεις.

• Τοπικές βελτιώσεις στην μηκοτομή.

• Κατασκευή των απαραίτητων τεχνικών έργων, κυρίως οχετών.

• Ασφαλτόστρωση του οδοστρώματος.

Η μελέτη οδοποιίας για τη βελτίωση της υφιστάμενης οδού Σωρός - Σπαθί, ανατέθηκε στον οικονομικό φορέα Τεχνικό Γραφείο, Υποδομή Σύμβουλοι Μηχανικοί που έχει μελετητικό πτυχίο στην κατηγορία των Συγκοινωνιακών μελετών, από την «Αναπτυξιακή Μονοπρόσωπη Ανώνυμη Εταιρεία Δήμου Φυλής» στο πλαίσιο σχετικής Προγραμματικής Σύμβασης που έχει συνάψει η Εταιρεία με τον Δήμο Κέας. Το συνολικό μήκος της προς αναθεώρηση μελέτης είναι 4.950 μ.

Οι εργασίες που θα πραγματοποιηθούν

Οι εκτελεσθείσες εργασίες είναι, η μελέτη οδοποιίας. Συγκεκριμένα, θα χαραχθεί ο νέος άξονας της οδού, έχοντας ως κριτήριο, εκτός των άλλων, και την ελαχιστοποίηση των απαλλοτριώσεων. Η νέα τυπική διατομή της οδού θα συμφωνεί με τις εγκεκριμένες ΟΜΟΕ. Παράλληλα, θα συνταχθεί η κατά μήκος τομή σε κλίμακα 1:1000/1:100 και οι κατά πλάτος τομές, τα διαγράμματα επικλίσεων και τα διαγράμματα διαπλατύνσεων στις καμπύλες. Την ίδια στιγμή, θα πραγματοποιηθεί Μελέτη τεχνικών έργων. Από την μελέτη αυτή, θα προκύψουν τα απαιτούμενα τεχνικά έργα. Οι χαμηλοί τοίχοι αντιστήριξης θα είναι από λιθοδομή κατά παραδοσιακά πρότυπα. Στις έντονες κατά μήκος κλίσεις θα προβλεφθούν επενδεδυμένες τάφροι για την αποφυγή διαβρώσεων.

Η μελέτη εξασφαλίζει την κυκλοφοριακή βελτίωση και ποιοτική αναβάθμιση της οδού επιτυγχάνοντας τοπικές διαπλατύνεις όπου δεν απαιτούνται απαλλοτριώσεις ώστε να εξασφαλιστεί ενιαίο πλάτος οδοστρώματος περί τα 8,0 μ., (εφόσον δεν είναι δυνατόν να εξασφαλιστεί το ελάχιστο απαιτούμενο πλάτος, τότε η μελέτη θα καταφύγει σε απαλλοτριώσεις), τοπικές βελτιώσεις στην μηκοτομή, κατασκευή των απαραίτητων τεχνικών έργων, κυρίως οχετών και ασφαλτόστρωση του οδοστρώματος.