Σύσσωμο το νησί εναντιώνεται στην αύξηση των τελών κρουαζιέρας για τους επιβάτες

"Η Μύκονος δεν πωλείται"

Αλυσιδωτές αντιδράσεις έχει προκαλέσει η πρόσφατη κυβερνητική εξαγγελία για την αύξηση του τέλους επιβατών για συγκεκριμένα νησιά, στα οποία συμπεριλαμβάνεται και η Μύκονος.

Στο πρόσφατο Δημοτικό Συμβούλιο, του Δήμου Μυκόνου, το θέμα τέθηκε επί τάπητος με τους περισσότερους συμμετέχοντες να εκφράζουν τις απόψεις τους, για το σοβαρό ζήτημα που έχει προκύψει. Στη συνεδρίαση, ήταν παρόντες ο δήμαρχος, Χρήστος Βερώνης, ο χωρικός αντιπεριφερειάρχης Κυκλάδων, Γιώργος Λεονταρίτης, ο αντιπεριφερειάρχης Πολιτισμού, Στέλιος Μπρίγγος, η γενική γραμματέας του Δήμου, Πασχαλίνα Καπούλα, καθώς και εκπρόσωποι φορέων και αρκετοί πολίτες.

Α. Κουσαθανάς - Μέγας: "Δεν είναι η πρώτη φορά που το νησί μας αντιμετωπίζει μια τιμωρητική διάθεση"

Αρχικά, το λόγο πήρε ο πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου, Αθανάσιος Κουσαθανάς - Μέγας, ο οποίος κατά την εισήγηση του θέματος, ανέφερε ότι, "το τελευταίο διάστημα παρατηρούμε μια συνεχιζόμενη αρνητική δημοσιότητα που επικαλούμενη τον δήθεν «υπερτουρισμό», τείνει να ισοπεδώσει όσα κατάφερε η χώρα μας τα τελευταία χρόνια στην τουριστική ανάπτυξη, με σημαντική συνεισφορά στο ΑΕΠ, που πέρα από τις αμιγώς τουριστικές επιχειρήσεις ωφελεί το σύνολο κάθε τοπικής οικονομίας. Και, όπως ήταν αναμενόμενο, στο επίκεντρο της αρνητικής κριτικής βρέθηκε η Μύκονος που για να θυμηθούμε τη ρήση του αείμνηστου Γέρου της Δημοκρατίας Γεωργίου Παπανδρέου, «κεφαλή υπερέχουσα, σκοπεύσατε πυρ».

Δεν είναι η πρώτη φορά που το νησί μας αντιμετωπίζει μια τιμωρητική διάθεση. Από πολλά χρόνια πριν, οτιδήποτε αρνητικό συνέβαινε, το χρέωναν στην Μύκονο. Και επειδή ουδείς μπορεί να γνωρίζει τα βαθύτερα κίνητρα αυτής της συστηματικής επικοινωνιακής και όχι μόνο επίθεσης, είχα παλιότερα τονίσει ότι «η Μύκονος δεν πωλείται!». Ωστόσο, κάποιοι δεν πτοήθηκαν και με κάθε ευκαιρία, η Μύκονος βρισκόταν στο επίκεντρο της αρνητικής δημοσιότητας. Κύριε Δήμαρχε εσείς το έχετε επισημάνει αυτό πολλές φορές τόσο προεκλογικά όσο και τώρα, με αφορμή την τρομακτική αύξηση των τελών επιβατών κρουαζιέρας, ένα θέμα για το οποίο, λόγω αρμοδιότητας μου ως πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου, έχω την τιμή σήμερα να σας αναπτύξω".

"Ευελπιστούμε ότι θα τηρηθούν οι δεσμεύσεις της κυβέρνησης"

Ο πρόεδρος του Δ.Λ.Τ.Μ. συνέχισε λέγοντας, ότι, "η πρόσφατη κυβερνητική εξαγγελία για την αύξηση του τέλους επιβατών μας αιφνιδίασε, όπως τόνισα και στην ανοικτή επιστολή μου προς τον πρωθυπουργό, δεδομένου ότι ελήφθη χωρίς προηγούμενη διαβούλευση. Δεν υπήρχε διαβούλευση ούτε με τους φορείς που ασχολούνται με τον κλάδο, ούτε με τους τοπικούς φορείς, παρά τις εξαγγελίες της κυβέρνησης για ένα επιτελικό κράτος το οποίο λαμβάνει υπόψη τη γνώμη των πολιτών, πριν τη ψήφιση των νομοσχεδίων. Ευελπιστούμε ότι θα τηρηθούν οι δεσμεύσεις της κυβέρνησης και για το συγκεκριμένο θέμα. Μετά τις εξαγγελίες της κυβέρνησης, για την επιβολή ειδικού τέλους ανά επιβάτη που αποβιβάζεται στη Μύκονο και στη Σαντορίνη θα είναι 20 ευρώ, ενώ 5 ευρώ θα είναι στα υπόλοιπα λιμάνια που προσεγγίζουν κρουαζιερόπλοια. Οι τιμές ισχύουν από 1η Ιουνίου έως 30 Σεπτεμβρίου κάθε χρονιάς. Για την περίοδο Απριλίου-Μαΐου και Οκτωβρίου το τέλος μειώνεται κατά 40% σε 12 και 3 ευρώ αντίστοιχα. Για την περίοδο Νοεμβρίου – Μαρτίου το τέλος μειώνεται κατά 80% σε 4 και 1 ευρώ ανά επιβάτη αντίστοιχα.

Σύμφωνα με υπολογισμούς του υπουργείου Τουρισμού το σύνολο εσόδων αναμένεται να ανέλθει στα 50 εκατομμύρια ευρώ. Το 1/3 των εσόδων θα πάει στους δήμους, 1/3 στο υπουργείο Ναυτιλίας και 1/3 στο υπουργείο Τουρισμού. Σύμφωνα, όμως με δικούς μας υπολογισμούς για το 2025, λαμβάνοντας υπόψη την κίνηση των δύο τελευταίων ετών, μόνο από το λιμάνι της Μυκόνου θα εισπράξουν περίπου 21 εκ. ευρώ. Αναγνωρίζουμε την ανάγκη για βιώσιμη ανάπτυξη του νησιού και διατήρηση της ανταγωνιστικότητάς του, ως κορυφαίου προορισμού κρουαζιέρας και εκφράζουμε την διαφωνία μας με τις αυξήσεις τελών που επιβλήθηκαν χωρίς προηγούμενη διαβούλευση".

Όσα ζητά το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο

Ο κ. Κουσαθανάς - Μέγας, συνοψίζοντας τα αιτήματα προς την κυβέρνηση, τόνισε, ότι, "θεωρώ ότι πρέπει, όλοι μαζί, να ζητήσουμε από την κυβέρνηση άμεσα:

  • να αναθεωρήσει την επιβολή ειδικού τέλους ανά επιβάτη κρουαζιέρας,

  • να επανεξετάσει την τεράστια αύξηση των τελών κρουαζιέρας, για το νησί μας, προκειμένου η αύξηση αυτή, να είναι σε αρμονία με τις τιμές άλλων λιμανιών της ευρύτερης περιοχής και να εφαρμοστεί σταδιακά,

  • να επανακαθορίσει την διανομή των εσόδων, από την επιβολή του ειδικού τέλους ανά επιβάτη κρουαζιέρας, ώστε τα έσοδα που θα προκύπτουν να επενδύονται, άμεσα, στις λιμενικές υποδομές του νησιού μας και στην στήριξη της βιώσιμης ανάπτυξης μας, για την διατήρηση της Μυκόνου ως ανταγωνιστικού προορισμού.

Το λόγο έλαβαν στη συνέχεια ο παριστάμενος χωρικός αντιπεριφερειάρχης Κυκλάδων, Γιώργος Λεονταρίτης, ο αντιπεριφερειάρχης Πολιτισμού, Στέλιος Μπρίγγος, αρκετοί δημοτικοί σύμβουλοι καθώς και παριστάμενοι εκπρόσωποι φορέων και πολίτες, οι οποίοι εξέφρασαν τις απόψεις τους διαφωνώντας με τη συγκεκριμένη κυβερνητική απόφαση.

Όσα έθεσε στο Δ.Σ. ο δήμαρχος Μυκόνου

Στην συνέχεια, ο δήμαρχος Μυκόνου, Χρήστος Βερώνης, πήρε το λόγο, και ανέγνωσε την επιστολή της βουλευτή Κυκλάδων, Κατερίνας Μονογυιού καθώς και των υπολοίπων φορέων του νησιού, οι οποίοι αντιτίθενται στο ύψος του επιβαλλόμενου τέλους κρουαζιέρας καθώς και στο τρόπο κατανομής αυτού. Ο δήμαρχος, επίσης, έθεσε υπόψιν των μελών του Δ.Σ. την επιστολή του Συνδέσμου των Επιχειρήσεων Εστίασης και Διασκέδασης Μυκόνου η οποία έχει ως εξής:

"Ο Σύνδεσμος των Επιχειρήσεων Εστίασης και Διασκέδασης Μυκόνου υιοθετεί πλήρως και ταυτίζεται απαρέγκλιτα με τη θέση του ΣΕΕΧΩΜ σχετικά με την αιφνίδια αύξηση των τελών που επιβάλλονται στους επιβάτες κρουαζιέρας. Κάποτε ο τέως πρωθυπουργός Κωνσταντίνος Μητσοτάκης δήλωνε ότι θα κάνει πιλότο τουριστικής ανάπτυξης την Μύκονο και η Μύκονος του οφείλει πολλά καθώς τα έργα υποδομής του νησιού έγιναν κατά τη διάρκεια της θητείας του.

Είμαστε παγκόσμιο τουριστικό παράδειγμα προς μίμηση και δε θα έπρεπε να δεχόμαστε τόσο πόλεμο από την Κυβέρνηση, από την ίδια δηλαδή τη χώρα μας. Είμαστε το σύγχρονο θαύμα του τουρισμού και θα έπρεπε η Κυβέρνηση να ενεργοποιήσει μοχλούς προστασίας του τουριστικού προϊόντος του νησιού μας και όχι να συνεχώς να μας πολεμάει".

Η εισήγηση και οι θέσεις του δημάρχου

Ο κ. Βερώνης, κατά τη δική του εισήγηση ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι"με δεδομένο ότι η επιβολή του συγκεκριμένου τέλους έγινε αιφνιδιαστικά, προφανώς χωρίς μελέτη και δίχως να έχει προηγηθεί η παραμικρή διαβούλευση με τους συλλογικούς εκπροσώπους του προορισμού και τους εκπροσώπους των φορέων της συγκεκριμένης τουριστικής δραστηριότητας, προτείνουμε και ζητούμε τα παρακάτω :

  • Να προηγηθεί διαβούλευση και να τεκμηριωθεί το ύψος του συγκεκριμένου τέλους, το οποίο προτείνουμε να αντιστοιχεί στο μέσο όρο της αξίας του τέλους που ισχύει στους υπόλοιπους ανταγωνιστικούς προς τη Μύκονο προορισμούς.

  • Τα έσοδα από την είσπραξη του συγκεκριμένου τέλους να αποδίδονται στο σύνολό τους στη Μύκονο με τη λογική της ανταποδοτικότητας, προκειμένου να επενδυθούν υποχρεωτικά για τη βελτίωση των τεχνικών υποδομών και των υπηρεσιών που εξυπηρετούν την κρουαζιέρα και τους επισκέπτες του νησιού. Δηλώνουμε ότι δεν αποδεχόμαστε τη συγκεκριμένη απόφαση και θα αντιταχθούμε στην εφαρμογή του συγκεκριμένου μέτρου.

Το Δημοτικό Συμβούλιο μετά από διαλογική συζήτηση και αφού έλαβε υπόψη του όλες τις παραπάνω εισηγήσεις αλλά και τις επιστολές φορέων, ενέκρινε ομόφωνα την εισήγηση του δημάρχου σχετικά με το τέλος κρουαζιέρας των επιβατών που αποβιβάζονται στη Μύκονο.