Μάνθος Μανθόπουλος και Άρης Ρώτας επεσήμαναν την ανάγκη το πρώην “Πάνθεον” να βγει σε δημοπρασία και να νοικιαστεί για να έχει έσοδα ο Δήμος Σύρου - Ερμούπολης

Εναλλακτική πρόταση για το εκθετήριο του Μάνου Ελευθερίου

Στο τραπέζι η διαμόρφωση της έκθεσης στο σπίτι που μεγάλωσε ο αείμνηστος ποιητής

Την αλλαγή κατεύθυνσης αναφορικά με τον χώρο που θα διαμορφωθεί το εκθετήριο για τη ζωή και το έργο του Μάνου Ελευθερίου, πρότειναν ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου, Μάνθος Μανθόπουλος και ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης, Άρης Ρώτας, στην τελευταία συνεδρίαση, προκειμένου το πρώην “Πάνθεον” να αξιοποιηθεί μετά από δημοπρασία και να έχει έσοδα ο Δήμος.

Συγκεκριμένα, τα δύο πρόσωπα πρόταξαν την ανάγκη να “εκμεταλλευτεί” την περιουσία του ο Δήμος με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, ώστε να αυξάνει τα έσοδά του, ενώ δεν παρέλειψαν να τονίσουν πως, η αναζήτηση εναλλακτικού χώρου για το εκθετήριο είναι επιβεβλημένη. Μάλιστα, ο κ. Μανθόπουλος πρότεινε να φροντίσει ο Δήμος να αξιοποιήσει την ερειπωμένη κατοικία που μεγάλωσε ο αείμνηστος ποιητής, προκειμένου η Σύρος να τιμήσει τον Μάνο Ελευθερίου κατά τα βήματα που τίμησε και τον Μάρκο Βαμβακάρη με την έκθεση και το μουσείο στην Άνω Σύρο.

Από την πλευρά της, η Δημοτική Αρχή επισημαίνοντας πως ο Δήμος έχει αποκτήσει πλέον τη μουσειολογική μελέτη, δεν παρουσιάστηκε θετική στο να αλλάξει πλεύση, με φόντο και τη σύμφωνη γνώμη της αδελφής του Μάνου Ελευθερίου, Λιλής Ελευθερίου αναφορικά με το πρώην “Πάνθεον”.

Το θέμα συζητήθηκε στο πλαίσιο της αναμόρφωσης του Τεχνικού Προγράμματος, οπότε και ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών, Φραγκίσκος Βακόνδιος, ανέφερε πως εντάσσεται το ποσό των 111.000 ευρώ αρχικά για το εκθετήριο, ενώ παραμένει η ανάγκη να αναζητηθεί και χρηματοδότηση.

“Δεν διαφωνούμε με την έκθεση αλλά με τον χώρο”

Εστιάζοντας στο γεγονός πως ο ιστορικός χώρος του πρώην “Πάνθεον”, με την απόφαση για το στήσιμο της έκθεσης του Μάνου Ελευθερίου εκεί, δεν θα μπορεί να αξιοποιηθεί προς όφελος του Δήμου, ο κ. Ρώτας τόνισε: “Το δεύτερο θέμα αφορά τη δαπάνη για το εκθετήριο “Μάνος Ελευθερίου” στο πρώην “Πάνθεον” που έχουμε προϋπολογισμό 111.000 ευρώ, το οποίο αφορά μόνο στο πρώτο υποέργο και αν υπολογίσουμε και άλλα τόσα φαντάζομαι για τον εξοπλισμό, ξεπερνάμε ενδεχομένως τα 220.000 ευρώ. (...) Δεν είμαστε αντίθετοι με την έκθεση για τον Μάνο Ελευθερίου. Είμαστε αντίθετοι με τον συγκεκριμένο χώρο που επιλέχθηκε και με τον χρόνο που επιλέξατε να κάνετε, καθώς επίσης και με τον προϋπολογισμό και με το γεγονός ότι θέλετε να το κάνετε με ίδιους πόρους”. Θέτοντας την ερώτηση, αν υπάρχουν οι προβλεπόμενες άδειες από το Υπουργείο Πολιτισμού για τις επισκευές και τις βελτιώσεις στον συγκεκριμένο χώρο, ο επικεφαλής της παράταξης “Με σχέδιο για τη Σύρο”, πρόσθεσε: “Κι αφού μιλάμε για έκθεση και όχι για μουσείο, γιατί δεν χρηστιμοποιείται ένας άλλος χώρος, όπως για παράδειγμα το δυτικό αίθριο του  Δημαρχείου που είναι για χρόνια ανεκμετάλλευτο και πρέπει να δεσμεύσετε μία αίθουσα, η οποία εν δυνάμει μπορεί να παράξει και έσοδα για τον Δήμο;”.

Επεσήμανε δε, πως, στο ανωτέρω ποσό, “δεν έχετε συνυπολογίσει και το κόστος λειτουργίας της έκθεσης” και όπως εξήγησε, “αν συνυπολογίσουμε την απώλεια εσόδων από το κατάστημα που προορίζεται για έκθεση - αν αυτό νοιακιαζόταν - και αν συνυπολογήσω σε αυτά, άλλα 300.000 ευρώ για χορηγίες σε Συλλόγους και πολιτικές δράσεις κατ΄ εμέ, άνευ ανταποδοτικότητας, προκύπτει ένα τεράστιο νούμερο”.

“Να αποδίδουμε τις τιμές στα πρόσωπα όπως τους αξίζουν”

Σε ανάλογο τόνο και στοχευμένα όσον αφορά στην εναλλακτική πρόταση, ο πρόεδρος του Δ.Σ., Μάνθος Μανθόπουλος έθεσε επί τάπητος την ιδέα της απόκτησης του σπιτιού του Μάνου Ελευθερίου, ώστε να αξιοποιηθεί με άλλον τρόπο, το πρώην “Πανθεον”.

“Υπάρχει ένα σπίτι, το οποίο ήταν και το ιστορικό του σπίτι, που είναι καταερειπωμένο και στο έλεος του Θεού, έτοιμο να πέσει. Αν κάνουμε αναλογική εφαρμογή όπως ο τότε Δήμος Άνω Σύρου είχε αναπαλαιώσει και φτιάξει το μουσείο του Μάρκου Βαμβακάρη στο σπίτι που διέμενε η οικογένεια, θεωρώ θα ήταν ευχής έργον ο Δήμος να προχωρούσε σε μία γενναία απαλλοτρίωση, τιμώντας πραγματικά έτσι, τον χώρο που μεγάλωσε και πέρασε τα πιο ωραία χρόνια του, όπως είχε πει κατ΄ επανάληψη ο Μάνος Ελευθερίου - και αυτά που τον στιγμάτισαν για τη μετέπειτα ζωή του και εξέλιξη -, θα ήταν ιδανικότερο, ο Δήμος να κινηθεί προς απόκτηση αυτής της κατοικίας, η οποία παραπαίει και είναι ετοιμόρροπη και προς κατεδάφιση”, ανέφερε.

Συμπλήρωσε δε, πως, “έτσι, πραγματικά, θα μπορεί να δοθεί κι ένα εσωτερικό “καφενείο” όπως είναι το “Πάνθεον”. Μην ξεχνάμε πως το “Πάνθεον” αποτέλεσε ένα ιστορικό καφενείο και τόπο συνάντησης όλης της νεότερης και σύγχρονης αστικής τάξης της Σύρου, το οποίο θα μπορούσε να αποφέρει ένα ικανό εισόδημα για τον Δήμο σε δύσκολες εποχές. Και αν θέλετε πραγματικά να έχει ανταποδοτικό χαρακτήρα, θα μπορούσε μέρος ή και όλου του μισθώματος για ένα διάστημα να πηγαίνει για την αναπαλαίωση και την ανάδειξη του μουσείου (σ.σ. εκθετηρίου) του Μάνου Ελευθερίου”.

Υπογράμμισε ακόμη πως, “να πάμε να δεσμεύσουμε έναν χώρο που για 2-3 χρόνια θα είναι κλειστός λόγω της πρόσοψης και της ανακαίνισης που πρόκειται να γίνει στις όψεις του Δημαρχείου, δεν θα προσδώσει κάτι άλλο. Να αποδίδουμε τις τιμές στα πρόσωπα όπως τους αξίζουν”.

Αρνητική η Δημοτική Αρχή να μην “στεγαστεί” η έκθεση στο πρώην “Πάνθεον”

Μία σύντομη αναδρομή σε βασικά γεγονότα και αποφάσεις για το εκθετήριο έκανε η αντιδήμαρχος Πολιτισμού, Θωμαή Μενδρινού, λέγοντας εξ αρχής πως για τη λειτουργία του έχει υπάρξει καθυστέρηση. “Όταν είχαμε πάρει ομόφωνα τότε την απόφαση να γίνει εκεί στο “Πάνθεον” η έκθεση του Μάνου Ελευθερίου, στη συνέχεια πέρασε πάρα πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα, ώστε να γίνει η ανάθεση στην εταιρεία και επέμενα τότε πως ήταν λάθος να μπει ως μουσείο γιατί αυτό θα προκαλούσε πάρα πολλές δυσκολίες στη συνέχεια για εγκρίσεις, με αποτέλεσμα να ψηφιστεί στο Δημοτικό Συμβούλιο ως μουσειολογική μελέτη και στη συνέχεια αυτό να αναγκαστεί να τροποποιηθεί και να δημιουργήσει ακόμη μεγαλύτερη καθυστέρηση στο έργο”, πρόσθεσε η ίδια.

Για την επιλογή του πρώην “Πάνθεον”, συμπλήρωσε πως, “επίσης, για να καταλήξουμε στον χώρο του “Πάνθεον” τότε, είχαν γίνει αλλεπάλληλες συζητήσεις με την οικογένεια του Μάνου Ελευθερίου όπου είχε τεθεί και το θέμα του σπιτιού και όποιος έχει μπει μέσα σε αυτό το σπίτι είναι μικρότερο απ΄ ό,τι είναι το εκθετήριο του Μάρκου Βαμβακάρη στην Άνω Σύρο. Είναι πάρα πολύ μικρό και σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε να τιμήσουμε ως τόπος του, τον ίδιο, με αυτόν τον χώρο. Και η διαμόρφωσή του πάρα πολύ δύσκολη γιατί είναι διώροφο”.

Ως εκ τούτου, η κα Μενδρινού υπογράμμισε: “Δεν μπορώ να συμφωνήσω σε καμία περίπτωση με το να γίνει η έκθεση στο αίθριο του Δημαρχιακού Μεγάρου, σε έναν χώρο ανοικτό, καθώς θέλουμε η οικογένεια να φέρει εδώ - και ήδη το έχει κάνει όλα αυτά τα χρόνια - αντικείμενα πολύ μεγάλης αξίας για να δοθούν όλα στο νησί του”. Σημείωσε μάλιστα πως, για το γεγονός πως “επτά χρόνια είναι κλειστό το “Πάνθεον”, έχει ευθύνη ο Δήμος και έχουμε καθυστερήσει”, λέγοντας τέλος πως, “ψάχνουμε για χρηματοδοτήσεις για να προχωρήσει επιτέλους αυτό το έργο”.

Στα ανωτέρω, ο κ. Ρώτας θέλησε να σχολιάσει πως, “προφανέστατα ο Δήμος έχει τον πρώτο λόγο για το πού θα γίνει το εκθετήριο. Μπορούμε να ρωτήσουμε (σ.σ. την οικογένεια) αν συμφωνεί, αλλά τον πρώτο λόγο τον έχει ο Δήμος”.

“Δεν ανετράπη η απόφαση”

Στην κατακλείδα της συζήτησης και ο δήμαρχος, Αλέξης Αθανασίου πρόσθεσε πως, “το εκθετήριο Μάνος Ελευθερίου είναι από το 2019. Πέρασαν τόσα χρόνια, δεν ανετράπη αυτή η απόφαση για το “Πάνθεον”. Όχι μόνο δεν ανετράπη αλλά έγιναν και μελέτες μέσα εκεί. Τη μουσειολογική μελέτη την ψηφίσαμε”. Κατά συνέπεια, υποστήριξε πως το εκθετήριο πρέπει να προχωρήσει, γνωστοποιώντας και την πρόθεση του δημάρχου Κατερίνης, να κάνει κάτι αντίστοιχο. “Ήδη εξευτελιζόμαστε στα μάτια της κας Λιλής Ελευθερίου σαν ένας ανάλγητος Δήμος.

Και να σας πω κάτι, εμένα μου είπε ο δήμαρχος της Κατερίνης, “το τρένο φεύγει στις οκτώ πηγαίνοντας για Κατερίνη... Θα του φτιάξω εγώ το εκθετήριο””, σημείωσε, λέγοντας τέλος, πως, “αυτό θέλουμε; Το θέλει ο Δήμος Κατερίνης. Μπορεί να είναι λάθος (σ.σ. ο χώρος του πρώην “Πάνθεον”). Δέχομαι όλες τις απόψεις. Αλλά γιατί δεν άλλαξε; Τι θα πούμε ότι δεν το συνεχίζουμε; Είναι ντροπή”.