Πίεση για τις οφειλές του Μεταφορικού Ισοδύναμου προς επιχειρήσεις και για την έλλειψη δεύτερου πλοίου στα ενδοκυκλαδικά, από τον πρόεδρο του Επιμελητηρίου Κυκλάδων στην προχθεσινή συνάντησή τους, στην Αθήνα

Εντός Ιανουαρίου στη Σύρο ο υπουργός Ναυτιλίας

Συμφωνία των δύο πλευρών για ριζικό επανασχεδιασμό των ακτοπλοϊκών γραμμών δημοσίου συμφέροντος

Στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων θα μεταβεί στις 20 Ιανουαρίου, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης, αποδεχόμενος την πρόσκληση του Επιμελητηρίου Κυκλάδων, προχθές, σε συνέχεια συνάντησης που έκανε ο πρόεδρός του, Γιάννης Ρούσσος στην Αθήνα, για τις “αιματηρές” καθυστερήσεις στην καταβολή του Μεταφορικού Ισοδύναμου προς τις επιχειρήσεις και για την απουσία δεύτερου πλοίου στα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια.

Τα δύο “καυτά” θέματα που ταλαιπωρούν τους νησιώτες και τις επιχειρήσεις των Κυκλάδων, παραμένουν εμφατικά στο προσκήνιο και ζητούν λύσεις, άμεσα, σύμφωνα με όσα υπογράμμισε και ο κ. Ρούσσος στην “Κοινή Γνώμη”, δίνοντας απαντήσεις για το περιεχόμενο της συζήτησης με τον υπουργό και την άφιξή του στη Σύρο τον επόμενο μήνα.

Όπως εξήγησε, ασκείται πίεση ώστε το Υπουργείο να βρει πόρους γιατί πρέπει πάση θυσία(!) να ομαλοποιηθεί η κατάσταση με τις καταβολές του Μεταφορικού Ισοδύναμου, ενώ, τόνισε πως ο κ. Στυλιανίδης αποδέχθηκε να πάνε σε ριζικό επανασχεδιασμό των άγονων γραμμών (ακτοπλοϊκές γραμμές δημοσίου συμφέροντος). Για το δεύτερο θέμα δε, θα γίνει ξεχωριστή και ευρεία σύσκεψη, πάλι στη Σύρο μετά τον Ιανουάριο, με τη συμμετοχή της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, αφού έχει ωριμάσει ο σχεδιασμός που “τρέχει” ήδη από το Επιμελητήριο.

Στην προχθεσινή συνάντηση, ο κ. Ρούσσος εκτός από τον υπουργό, συζήτησε με τους δύο γενικούς γραμματείς, Μανώλη Κουτουλάκη και Ευάγγελο Κυριαζόπουλο, τον διευθυντή του επιτελικού γραφείου του κ. Στυλιανίδη, Γιώργο Ρίγγα, καθώς και με τον διευθυντή της Διεύθυνσης Θαλάσσιων Μεταφορών, Κώστα Πανταζόπουλο και τον διευθυντή του γ.γ. Ναυτιλίας, Γρηγόρη Γραβάνη.

  • Χτυπά “κόκκινο” η αντοχή νησιωτών και επιχειρηματιών στις Κυκλάδες αναφορικά με πολύ σοβαρές καθυστερήσεις στο Μεταφορικό Ισοδύναμο και στις ενδοκυκλαδικές μετακινήσεις. Τι ζητήσατε από τον υπουργό στη συνάντηση;

“Το Επιμελητήριο συνεχίζει να επιμένει για τα δύο πολύ σοβαρά θέματα που απασχολούν το νομό και είναι το Μεταφορικό Ισοδύναμο και οι ενδοκυκλαδικές συνδέσεις.

Το Μεταφορικό Ισοδύναμο έχει μείνει πίσω στην εξόφλησή του σε πολίτες και σε επιχειρήσεις. Εμείς προφανώς δίνουμε έμφαση στις επιχειρήσεις, τις οποίες εκπροσωπούμε και πρέπει να βρεθεί μία λύση, καθώς έχουν πολύ μεγαλύτερο χρόνο αποπληρωμής.

Επίσης, θα πρέπει να επανέλθει τουλάχιστον στην παλιά μορφή του το ενδοκυκλαδικό, αφού λείπει ένα πλοίο εδώ και πολλούς μήνες και δυσχεραίνει την επικοινωνία και καταργεί το μεταφορικό έργο.

Προς αυτή την κατεύθυνση έχουμε τα εξής δεδομένα: Έκανα συνάντηση στην Αθήνα με τον υπουργό Ναυτιλίας, τον κ. Στυλιανίδη προκειμένου να του θέσω αυτά τα δύο θέματα και να του αναλύσω με στοιχεία που έχουμε πλέον, γιατί καθίσταται σοβαρό πρόβλημα και δεν είναι κάτι περιστασιακό.

Ανέφερα πως μία επιχείρηση που έχει προϋπολογίσει στα έξοδά της και έχει κάνει τις κινήσεις της, λαμβάνοντας υπόψιν ότι θα έχει το Μεταφορικό Ισοδύναμο, δεν μπορεί να μην υπάρχει ούτε η ένδειξη για το πότε θα εξοφληθεί, μετά από τόσο καιρό που έχουν μείνει τα ποσά ανεξόφλητα. Η μη τακτική πληρωμή δημιουργεί πρόβλημα στις εταιρείες, γιατί είναι οριακή η κατάσταση που επικρατεί σε αυτές. Η παραμικρή αφαίρεση εισοδήματος δημιουργεί προβλήματα. Δεν υπάρχει ευχέρεια πλέον, παρά το αντίθετο που φημολογείται.

Δηλαδή, είναι άλλο να λέμε ότι υπάρχει διαφορετικό επίπεδο στα έσοδα των επιχειρήσεων τελικά και άλλο να το εξειδικεύσουμε. Οι εταιρείες που έχουν χρησιμοποιήσει το μεταφορικό έργο, δεν είναι επιχειρήσεις που μπορεί να έχουν αυξημένα έσοδα και μία χ οικονομική ευμάρεια από τον τουρισμό.

Άρα, ζήτησα την περαιτέρω διεκδίκηση πόρων από το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών προκειμένου το μέτρο να μπει σε μια κανονικότητα. Στόχος είναι να δοθεί άμεση λύση”.

  • Τα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια δεν “πατούν” στις σημερινές ανάγκες. Τι κινήσεις κάνει το Επιμελητήριο και τι συζητήσαμε με τον υπουργό; Προχωράτε σε επανασχεδιασμό;

“Θα πάρουμε στοιχεία και από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για το δεύτερο σοβαρό θέμα που αφορά στην κατάρτιση ενός σχεδίου για τις ενδοκυκλαδικές συνδέσεις. Το Επιμελητήριο δεσμεύθηκε και ήδη έχει αρχίσει προετοιμασία για να το παρουσιάσει.

Τα δρομολόγια των άγονων γραμμών είναι αναχρονιστικά και δεν εξυπηρετούν. “Χτίστηκαν” πριν από 25 χρόνια ενώ σήμερα οι ανάγκες είναι άλλες. Το Επιμελητήριο Κυκλάδων θα παρουσιάσει μέχρι τις πρώτες μέρες του Φεβρουαρίου ένα ριζικά διαφορετικό σχέδιο, σε πλήρη συνεργασία με το σύνολο των ακτοπλοϊκών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στις Κυκλάδες, σε πλήρη συνεργασία και σε συμφωνία με όλη την πολιτική ηγεσία. Για το θέμα έγιναν πολύωρες συναντήσεις εργασίας, τόσο με τη Διεύθυνση Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, όσο και με όλους τους ανθρώπους και με τους συμβούλους του υπουργού και του γενικού γραμματέα, προκειμένου αυτό να πάρει τον δρόμο του και να έχει μία όσο γίνεται καλύτερη απεικόνιση”.

  • Υπάρχει δυνατότητα κατάθεσης προτάσεων για τον σχεδιασμό των ενδοκυκλαδικών από άλλες ενδιαφερόμενες πλευρές όπως για παράδειγμα Αθλητικά Σωματεία;

“Έχουμε αποστείλει ήδη επιστολές σε όλους τους δημάρχους, στον Δικηγορικό Σύλλογο, στην ΕΠΣ Κυκλάδων γιατί έχουμε και την εξυπηρέτηση των ποδοσφαιρικών ομάδων και ζητάμε επίσης από οποιονδήποτε έχει γνώση και εμπειρία, να υποβάλει την πρότασή του, το αργότερο μέχρι τις 15 Ιανουαρίου”.

  • Προσκαλέσατε στη Σύρο τον υπουργό για να συζητηθούν τα θέματα, στην πρωτεύουσα του νομού; Ποια είναι η στάση του;

“Στις 20 Ιανουαρίου θα γίνει μία συνάντηση όλου του Διοικητικού Συμβουλίου του Επιμελητηρίου Κυκλάδων και όλων των συνεργατών του στη Σύρο. Σε αυτήν προσκλήθηκε και ο υπουργός Ναυτιλίας, κ. Στυλιανίδης, ο οποίος αποδέχθηκε την πρόσκλησή μας και θα έρθει μαζί με τον γ.γ. Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Μανώλη Κουτουλάκη.

Σε αυτή τη συνάντηση θα γίνει συζήτηση για να εξεταστούν αυτά τα δύο βασικά θέματα, με ό,τι νεότερο υπάρξει μέχρι τότε και θα τα συζητήσουμε στον βαθμό που θα έχουν ωριμάσει”.

  • Προτίθεστε να διοργανώσετε μία ευρεία σύσκεψη στο νησί για τον επανασχεδιασμό των δρομολογιακών γραμμών, το ακτοπλοϊκό και το Μεταφορικό Ισοδύναμο, στην οποία θα είναι οι δήμαρχοι, οι φορείς, ο υπουργός και οι ακτοπλοϊκές εταιρείες;

“Μόλις ολοκληρωθούν ως ένα βαθμό οι διαδικασίες για το νέο σχέδιο και αφού παραδοθεί στο Υπουργείο για διαβούλευση, ναι, το Επιμελητήριο θα οργανώσει συνάντηση στην έδρα του στη Σύρο παρουσία του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και του συνόλου της πολιτικής ηγεσίας, αλλά και όλων των υπηρεσιών του Υπουργείου, των εκπροσώπων Α’ και Β’ βαθμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης, των τοπικών φορέων καθώς και των ακτοπλοϊκών εταιρειών. Στόχος της συνάντησης θα είναι να γίνει προσπάθεια για όσο το δυνατόν μεγαλύτερη συναίνεση πάνω στο προτεινόμενο νέο σχέδιο, ώστε να ακολουθήσει η δημοπράτηση των νέων γραμμών.

Σε κάθε περίπτωση δεν μπορεί να μην είναι καλύτερο το σχέδιο για τις ενδοκυκλαδικές συνδέσεις”.

  • Ο νέος σχεδιασμός θα μπορεί να εφαρμοστεί από την επόμενη δρομολογιακή περίοδο ή και νωρίτερα;

“Μιλάμε για την επόμενη δρομολογιακή περίοδο και με δεδομένο ότι είναι σε εκκρεμότητα και ο διαγωνισμός της χρονιάς που “τρέχει” λόγω προσφυγών και ανανεώνονται ανά μήνα οι συμβάσεις, ζητήσαμε από το Υπουργείο αν αυτό το σχέδιο ολοκληρωθεί και υπάρχει δυνατότητα να δημοπρατηθεί νωρίτερα, να γίνει. Συμφωνούν ότι θα εξαντλήσουν κάθε νομική παρέμβαση για να προχωρήσει.

Το μεγάλο στοίχημα είναι το εξής: Αν πετύχουμε αυτό το σχέδιο, να εκλείψουν οι λόγοι που οι εταιρείες στη μεταξύ τους ανταγωνιστική διαδικασία, προσβάλλουν τον διαγωνισμό και μπλέκονται σε πολύπλοκες νομικές διαδικασίες που έχουν συνέπειες για τα νησιά”.