Συνέντευξη του προέδρου του Συλλόγου Τουριστικών Καταλυμάτων Σύρου, Αντώνη Καρατάσου με αφορμή τις αλλαγές στα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης

“Η καλή ανάμνηση της διαμονής είναι θετικό για έναν προορισμό”

Σε θετικό τόνο κινείται η θέση του προέδρου του Συλλόγου Τουριστικών Καταλυμάτων Σύρου, Αντώνη Καρατάσου για τη θέσπιση – για πρώτη φορά -, πλαισίου λειτουργίας των ακινήτων βραχυχρόνιας μίσθωσης με προδιαγραφές υγιεινής και ασφάλειας, όπως αποφάσισε και έθεσε προς ψήφιση στη Βουλή, η υπουργός Τουρισμού, Όλγα Κεφαλογιάννη.

Με αφορμή τα παραπάνω, ο κ. Καρατάσος μίλησε στην “Κοινή Γνώμη” για το κομμάτι της βελτίωσης των υπηρεσιών τουρισμού και φιλοξενίας στο νησί, καθώς και για τη διαχείριση της Δημοτικής Αρχής σχετικά με την τουριστική ανάπτυξη. Παράλληλα, τοποθετήθηκε και για τη γενικότερη μέριμνα που πρέπει να υπάρξει στη Σύρο, ώστε να αναβαθμιστεί ως προορισμός, ενώ δεν παρέλειψε να μεταφέρει τα παράπονα που εκφράζουν οι επισκέπτες για την εικόνα και λειτουργία του νησιού.

· Προκύπτει ένα νέο πλαίσιο με κανόνες για τα ακίνητα που μισθώνονται βραχυχρόνια, με το νέο σχέδιο νόμου που έφερε το Υπ. Τουρισμού στη Βουλή. Μπαίνουν συγκεκριμένες προδιαγραφές υγιεινής και ασφάλειας. Πώς κρίνετε αυτή την εξέλιξη;

“Από τη στιγμή που η κατάσταση είχε αλλοιωθεί από την αρχική πρόβλεψη του νομοθέτη που απελευθέρωσε τις αστικές μισθώσεις και έγιναν τόσο εκτεταμένες εργασίες πάνω σε αυτή τη δυνατότητα, κάτι έπρεπε να γίνει. Έχουν δημιουργηθεί εκατοντάδες τέτοια καταλύματα σε όλη την Ελλάδα. Θα πρέπει και αυτά να κινούνται βάσει των κανόνων της τουριστικής βιομηχανίας – διαμονής.

Μέχρι σήμερα, ένας πελάτης μπαίνει σε πλατφόρμα και αναζητά ένα τέτοιο κατάλυμα. Γνωρίζει αν αυτό το κατάλυμα του παρέχει ασφάλιση έναντι αστικής ευθύνης για ζημιές ή ατυχήματα που μπορεί να προκληθούν; Πού θα πάει να απευθυνθεί; Στον ΕΟΤ που δεν έχει αρμοδιότητα γιατί ένα τέτοιο κατάλυμα δεν θα έχει άδεια;

Άρα, είναι σημαντικό που μπαίνει ένα πλαίσιο λειτουργίας. Είναι διαφορετική η λογική της οικονομίας διαμοιρασμού με αυτό που έχει προκύψει”.

· Στη Σύρο έχετε εικόνα αν έχουν αναπτυχθεί πολλά ακίνητα σαν καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης;

“Ναι. Όλο το κέντρο της πόλης, αν δούμε τους πρώτους ορόφους των κτηρίων είναι όλα στην Αirbnb. Επισήμως στα μεγάλα ΜΜΕ το καλοκαίρι είχε αναφερθεί πως η Σύρος είναι πρωταθλήτρια στην αύξηση των καταλυμάτων Airbnb με περίπου 1.500 χώρους”.

· Θεωρείτε πως έχει δημιουργηθεί αθέμιτος ανταγωνισμός με τα ενοικιαζόμενα δωμάτια και διαμερίσματα;

“Η διαμονή των επισκεπτών γίνεται επί δεκαετίες από τα ξενοδοχεία, που είναι τα κύρια τουριστικά καταλύματα σύμφωνα με τον νόμο, τα ενοικιαζόμενα δωμάτια – διαμερίσματα που είναι τα μη κύρια και προ δεκαετίας, είδαμε την κατάσταση με τα βραχυχρόνιας μίσθωσης. Είναι μία διακριτή κατηγορία που  δεν είχε καθόλου κανόνες. Τα πρώτα χρόνια δεν υπήρχε ούτε καν φορολογία. Μετά μπήκε φορολογία, αλλά κανόνες δεν είχαν θεσπιστεί. Το βασικό που είναι η προστασία του πελάτη – επισκέπτη δεν υφίσταται. Μας τηλεφωνούν συνέχεια τα καλοκαίρια και μας μεταφέρουν παράπονα. Λένε να σας καταγγείλουμε το τάδε περιστατικό”.

· Τι σας έχει μεταφερθεί με τη μορφή παραπόνων; Είναι πολλές οι “διαμαρτυρίες”;

“Δεκάδες είναι για να μην πω ότι είναι καθημερινό φαινόμενο. Και φυσικά δεν μπορούμε να τους πούμε ούτε να απευθυνθούν στον ΕΟΤ, που υπάρχει στη Σύρο γιατί δεν είναι αρμοδιότητά του”.

· Άρα, με τα νέα δεδομένα μπαίνει ένα πλαίσιο φροντίδας των επισκεπτών;

“Αν πάρουμε παράδειγμα τις άλλες χώρες που έχουν βάλει κανόνες, διαπιστώνουμε ότι είμαστε πολύ πίσω. Δηλαδή η απλή λογική ότι για να δουλεύει κάποιος έναν χώρο σαν ξενοδοχείο, πρέπει να έχει βασικές γνώσεις, δεν υπάρχει. Ακόμη και στα ενοικιαζόμενα δωμάτια είναι χύμα κατάσταση”.

· Είναι σημαντικό ένας επισκέπτης να πάρει καλή εικόνα για τον τόπο και στο κομμάτι της διαμονής;

“Σαφώς. Η ανάμνηση του επισκέπτη από τη διαμονή είναι σημαντικό θέμα για τις διακοπές. Και δυστυχώς είναι χύμα η κατάσταση και σε ενοικιαζόμενα καταλύματα”.

· Με τα νέα δεδομένα που φέρνει ο νόμος, γνωρίζετε αν πρακτικά θα κλείσουν χώροι που λειτουργούν στο νησί σαν καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης;

“Δεν νομίζω. Καταρχάς στην Ελλάδα οι νόμοι γίνονται πολλοί, αλλά δυστυχώς δεν τηρούνται. Ό,τι και να αποφασίσουν έχω επιφύλαξη για το ποιος θα τα εφαρμόσει”.

· Σήμερα, στη Σύρο στα καταλύματα που είναι ενοικιαζόμενα δωμάτια, η ποιότητα και η παροχή των υπηρεσιών, κρίνετε ότι είναι αυτή που πρέπει για το νησί ή χρειάζονται βελτιώσεις, επενδύσεις; Κινείται κάτι προς αυτή την κατεύθυνση;

“Σαφώς και γίνονται επενδύσεις. Όλα αυτά τα μικρά καταλύματα πολυτελείας, που γίνονται σε νεοκλασικά κτήρια, έχουν απίστευτα κοστολόγια κατασκευής. Όλα αυτά είναι υψηλού κόστους και επιπέδου καταλύματα, τα οποία επί χρόνια λέγανε όλοι στη Σύρο ότι λείπουν.

Όσον αφορά στα ενοικιαζόμενα καταλύματα οι επισκευές και οι βελτιώσεις γίνονται όταν ο επιχειρηματίας κρίνει πως είναι προς όφελός του να γίνουν ή είναι υποχρεωμένος λόγω ελέγχων να γίνουν. Για παράδειγμα αν κάποιος δεν θέλει να κάνει επένδυση βελτίωσης που κοστίζει και ο νόμος επιβάλλει κάποια πράγματα επειδή είναι ενοικιαζόμενα δωμάτια, μπορεί να επιλέξει να “πάει” στα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης. Για ποιο λόγο να κάνει κάποιος επενδύσεις...”.

· Επειδή το νησί έχει ανάγκη την τουριστική ανάπτυξη και άρα, καλό είναι να γίνουν σε κάθε επίπεδο βήματα προς τα εκεί. Εσείς το βλέπετε αυτό; Γίνονται βήματα για τη Σύρο;

“Η κάθε κυβέρνηση θεωρεί ότι ο τουρισμός πάει καλά επειδή κάθε χρονιά έχουμε περισσότερους επισκέπτες. Λεφτά όμως υποθέτω πως όλοι έχουν παράπονο γιατί δεν έρχονται ανάλογα με τις αφίξεις. Αλλά ακόμη και τα λεφτά να είναι περισσότερα, διότι τα καταλύματα είναι όλο και ακριβότερα, αυτό σημαίνει πως ο τόπος ευημερεί περισσότερο; Εάν η ζωή των ντόπιων δεν βελτιώνεται, για ποιο λόγο να γεμίζει ένα οποιοδήποτε νησί με επισκέπτες που δεν είναι προς όφελος των ντόπιων;”.

· Η Σύρος πρέπει να στοχεύσει πιο συγκροτημένα σε κοινό που θα της αποφέρει όφελος; Το νησί λειτουργεί ελκυστικά για τους επισκέπτες; Τι θα έπρεπε να βελτιωθεί;

“Εξαρτάται πώς είναι φτιαγμένο το κατάλυμα, ή η πόλη ή ο τουριστικός προορισμός. Εάν είναι με κανόνες υψηλού επιπέδου, θα έρθουν και ανάλογοι πελάτες. Όχι μόνο λόγω της τιμής της διαμονής ή του εστιατορίου, αλλά γενικότερα λόγω του προορισμού.

Στη Σύρο πρέπει να υπάρξει η τήρηση κανόνων και η εφαρμογή τους για να έρθει αποτέλεσμα. Για παράδειγμα διαφημιζόμαστε ως νησί πολιτισμού με πολιτισμένο κόσμο και έρχονται οι επισκέπτες και μας παραπονιούνται ότι η Σύρος θα μπορούσε να είναι πιο φιλική. Συλλέξαμε και εντυπώσεις και τα είδαμε αυτά. Για παράδειγμα το κυκλοφοριακό. Όταν έρχεται μία οικογένεια και δεν βρίσκει να σταθμεύσει το όχημα και δεν μπορεί να περάσει με το καροτσάκι από τα πεζοδρόμια γιατί θα συναντήσει παράνομα σκαλοπάτια σε αυτό ή μηχανές μπροστά, πώς θα σχολιάσει θετικά;

Αν δεν φροντίζεις να είναι καλός ο προορισμός, τι τον διαφημίζεις; Υπάρχουν διαχρονικά προβλήματα άλυτα. Όμως θα μπορούσε ο προορισμός να γίνει και να διαφημιστεί σαν ένας ξεχωριστός προορισμός στην Ευρώπη. Η Σύρος έχει να κάνει βήματα, αλλά είναι θέμα επιλογής τί βήματα θα κάνει”.

· Σε θεσμικό επίπεδο δεν υπάρχει συνεργασία με τον Δήμο και τα καταλύματα, αφού “συρρικνώθηκε” η Επιτροπή Τουρισμού. Πώς βλέπετε τη διαχείριση του Δήμου στο θέμα του τουρισμού;

“Δεν μας ζητήθηκε η συμμετοχή, ούτε σε εμάς, ούτε σε άλλον φορέα της Σύρου. Οπότε δεν έχω καμία πρόθεση να σχολιάσω τίποτα που δεν μας αφορά γιατί δεν μας κάλεσαν”.

· Είναι λάθος ότι δεν σας κάλεσαν για συμμετοχή; Συνεργασία πρέπει να υπάρχει;

“Υπάρχουν αρμόδιοι και κάνουν τις επιλογές. Έχει νόημα να ζητήσω κάτι από ποιόν; Από την πολιτεία; Από την τοπική αυτοδιοίκηση; Κανένας δεν ενδιαφέρεται να ακούσει τι έχουμε να πούμε. Το κράτος παρόλο που στέλνουμε συνεχώς τις προτάσεις μας, δεν απαντά. Η τοπική αυτοδιοίκηση, σας είπα προηγουμένως. Η συνεργασία έχει αρχίσει δεκάδες φορές κάθε τέλος σεζόν αλλά τι; Πέρυσι μόνο ήταν με πρωτοβουλία του Επιμελητηρίου Κυκλάδων κάναμε 5-6 συναντήσεις. Αυτό γίνεται επί δεκαετίες. Δυστυχώς, τα πράγματα στη Σύρο γίνονται στο στυλ “ό,τι είναι να γίνει, θα γίνει””.