Η ακτοπλοΐα στο στόχαστρο
- Δευτέρα, 10 Μαρτίου, 2014 - 06:10
Επαναφορά στο προσκήνιο της προκλητικότατης πρότασης για εκκένωση των αραιοκατοικημένων νησιών, μείωση των επιδοτήσεων της ακτοπλοΐας και μείωση των οργανικών θέσεων στα πλοία της ακτοπλοΐας, ήταν τα θέματα που η τρόικα έθεσε στον υπουργό Ναυτιλίας, στο πλαίσιο της περεταίρω μείωσης των κρατικών δαπανών.
Οι εκπρόσωποι των δανειστών, έθεσαν εκ νέου, στον υπουργό Ναυτιλίας, συγκεκριμένες απαιτήσεις, που υποδηλώνουν ναι μεν την πλήρη άγνοια τους ως προς την νησιωτική πραγματικότητα, εξυπηρετώντας όμως τον σχεδιασμό εκείνων των πολιτικών που θα οδηγήσουν σε πλήρη διάλυση και ερήμωση τον νησιωτικό χώρο της Ελλάδας.
Οι απαιτήσεις
Ζητούμενο τεχνοκρατών των δανειστών είναι η ακόμα μεγαλύτερη περιστολή των δημοσίων δαπανών και προς αυτή την κατεύθυνση στρέφεται η απαίτηση για μείωση των επιδοτήσεων της ακτοπλοΐας που εξυπηρετεί τις άγονες γραμμές, η προώθηση συμφερόντων που θα ευνοηθούν από την μείωση των οργανικών θέσεων των πλοίων, και η απόλυτη εθνική υποτέλεια, με εκκένωση των αραιοκατοικημένων νησιών ώστε να διευκολυνθεί η πώληση τους.
Οι εν λόγω απαιτήσεις, όχι μόνο αναμένεται να προκαλέσουν νέο κύμα απεργιακών κινητοποιήσεων των απασχολούμενων στην ακτοπλοΐα, αλλά και θύελλα αντιδράσεων εκ μέρους των τοπικών κοινωνιών των νησιών, οι οποίοι θα κληθούν να αντιμετωπίσουν πληθώρα προβλημάτων, πέραν της απόλυτης απαξίωσης τους ως πολίτες.
Η μείωση των πληρωμάτων, μπορεί να εξυπηρετεί απόλυτα την πλευρά των πλοιοκτητών, καθώς αποτελεί πάγιο αίτημα τους όλα τα τελευταία χρόνια, όμως η κατακόρυφη αύξηση της ανεργίας στον ναυτικό κλάδο δεν αφήνει περιθώρια στους εργαζομένους να αποδεχθούν νέα συρρίκνωση των θέσεων εργασίας τους.
Αυτό όπως είναι αναμενόμενο, κατόπιν των συνεχών προειδοποιήσεων τόσο της ΠΝΟ, όσο και του συνόλου των ναυτεργατικών σωματείων, θα προκαλέσει έντονες, συνεχείς και μαζικές κινητοποιήσεις του ναυτικού κόσμου, με ότι αυτό συνεπάγεται για τον νησιωτικό χώρο.
Από την πλευρά του υπουργείου, ενώ υπήρξε παραδοχή για τα μεγάλα ποσοστά ανεργίας που συνεχώς αυξάνεται στον χώρο των ναυτικών, γεγονός που δεν επιτρέπει την μείωση των οργανικών θέσεων των πληρωμάτων, αλλά και δημόσια δέσμευση του υπουργού ότι δεν υπάρχουν περιθώρια για συζήτηση του θέματος, η τρόικα επανέρχεται.
Τα άγονα δρομολόγια
Όσον αφορά στην μείωση των επιδοτήσεων των γραμμών της ακτοπλοΐας, που απαιτεί η τρόικα, αυτό ουσιαστικά αφήνει στον αέρα την τις άγονες γραμμές, με δημοσιογραφικές πληροφορίες να κάνουν λόγο για περικοπές της τάξης των 40 εκ. ευρώ, που όμως τις διαψεύδουν πηγές του υπουργείου.
Η ίδια απαίτηση τέθηκε και κατά την προηγούμενη επίσκεψη του κλιμακίου της τρόικας στο υπουργείο Ναυτιλίας, με τον υπουργό τότε να προσπαθεί να πείσει πως ήδη έχει υπάρξει μείωση των επιδοτήσεων, που όμως δεν φάνηκε να βρίσκει αποδοχή, καθώς επανέρχεται στο προσκήνιο.
Ο κ. Βαρβιτσιώτης διαμηνύει ότι «Με τα μισά λεφτά κάνουμε τα ίδια δρομολόγια. Δεν μπορούμε να κόψουμε ούτε ένα ευρώ» και πως «τα νησιά της άγονης γραμμής έχουν για εμάς εθνική σημασία και δεν διανοούμεθα να τα αφήσουμε χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση».
Όσον αφορά στις μέχρι τώρα κινήσεις του υπουργείου στα θέματα της ακτοπλοΐας ο υπουργός ενημέρωσε πως «Έχουμε κάνει πολλά βήματα για τη λειτουργία της ακτοπλοΐας. Για παράδειγμα, όσον αφορά στο διάστημα που τα πλοία βρίσκονται σε ακινησία, παλαιότερα ήταν 11μηνη η υποχρεωτική δρομολόγηση των πλοίων, ενώ τώρα έχει γίνει 10μηνη και αυτό το οποίο ζητάει η τρόικα είναι να μπορεί η εταιρεία να αντικαθιστά τα πλοία τα οποία μπαίνουν σε καθεστώς ακινησίας από άλλα μικρότερα. Αυτό το ζήτημα δεν είχε λυθεί στην προηγούμενη διαπραγμάτευση, αλλά λύνεται τώρα. Εμείς δεν έχουμε κανένα πρόβλημα και το δεχόμαστε. Δεν θέλουμε να καταρρεύσει ο ένας ή ο άλλος κλάδος. Το δικό μας ζητούμενο είναι να υπάρχουν πλοία, τα οποία θα εξυπηρετούν τα νησιά».
Από την πλευρά του υπουργείου γίνεται λόγος για ανασχεδιασμό των άγονων γραμμών, εξορθολογισμό του δικτύου, εκτίμηση των αναγκών των νησιωτών και επαναπροσδιορισμό των όρων και των κριτηρίων δρομολόγησης, αφήνοντας όμως έτσι ανοιχτό κάθε ενδεχόμενο, παρά τις υπουργικές δηλώσεις.
Άλλωστε ήδη στο πλαίσιο του ανασχεδιασμού του δικτύου εξυπηρέτησης των άγονων γραμμών, εισάγονται προϋποθέσεις ενεργούς συμμετοχής και των φορέων της αυτοδιοίκησης, προκειμένου να αναλάβουν την κάλυψη μέρους του κόστους των άγονων γραμμών ώστε να υπάρξει αύξηση των δρομολογίων.
Πρόκειται για μία εκβιαστική τακτική έναντι των απαιτήσεων που θέτουν οι αυτοδιοικητικοί εκπρόσωποι των τοπικών κοινωνιών, για μεγαλύτερη δρομολογιακή κάλυψη των νησιών που εξυπηρετούνται από τις άγονες γραμμές, να επωμισθούν μέρος του κόστους.
Αυτό είναι έως και ανέφικτο εξαιτίας των περιορισμένων πόρων που διαθέτουν οι αυτοδιοικήσεις, οπότε έτσι τους στερείται το δικαίωμα διεκδίκησης ανάλογων αιτημάτων.
Πάντως ήδη προ τριετίας, η τότε υφυπουργός Ναυτιλίας, Ελπίδα Τσουρή, είχε επισημάνει πως τα ακριβή στοιχεία που αιτιολογούν το ύψος των επιδοτήσεων σε συγκεκριμένες γραμμές, όπως και τον αριθμό των επιβατών που μετακινούνται σε αυτές, δεν είναι γνωστά σε κανέναν αρμόδιο φορέα.
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Μελέτη του ΝΕΕ για το ακτοπλοϊκό σύστημα της χώρας
2 Ιουλ. 2019 - 6:13 - Εκστρατεία ενημέρωσης του επιβατικού κοινού στο λιμάνι του Πειραιά
25 Ιουν. 2018 - 6:23 - Έντονες διεργασίες για το ακτοπλοϊκό της Σύρου
4 Ιουν. 2018 - 6:20 - Αποδοχή των προσφορών για τα επιδοτούμενα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια
17 Ιαν. 2018 - 6:21 - Εξαντλητικά ακτοπλοϊκά δρομολόγια
13 Σεπ. 2017 - 6:22