Εγκρίθηκε από το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Πάρου η επικαιροποίηση της µελέτης για την αισθητική, λειτουργική και βιοκλιµατική ανάπλαση της παραλιακής οδού

Προχωρά η ανάπλαση του παραλιακού μετώπου της Παροικιάς

Μία σημαντική εξέλιξη αναφορικά με το παραλιακό μέτωπο της Παροικιάς καταγράφηκε σε πρόσφατο Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Πάρου, καθώς εγκρίθηκε η επικαιροποίησης της µελέτης που αφορά στην ανάπλαση της περιοχής.

Κ. Μπιζάς: "Πρέπει η παραλία να αναβαθµιστεί"

Η πρόεδρος του Δηµοτικού Συµβουλίου, Ιφιγένεια Χατζηγεωργίου πριν δώσει το λόγο στον εισηγητή του θέµατος, κάλεσε τον δήµαρχο Πάρου, Κώστα Μπιζά να μιλήσει. Ο ίδιος προχώρησε σε μία αναλυτική εισαγωγή του θέµατος. Συγκεκριμένα, είπε ότι “το καλοκαίρι του 2024, µε απόφαση του Δηµοτικού Συµβουλίου, πεζοδροµήθηκε ο παραλιακός δρόμος της Παροικίας από τις 10 έως τις 5 το πρωί, εκτός του χρονικού διαστήµατος 15:00 - 17:00 που είναι για την φορτοεκφόρτωση, κατοίκων, επιχειρηµατιών, ΑµεΑ και όσων διέθεταν κάρτα. Το αποτέλεσµα ήταν µια εικόνα που αναβάθµισε την παραλιακή οδό, µια αισθητική αναβάθµιση του παραλιακού µετώπου και είχαµε αρκετά πολλά θετικά συµπεράσµατα από τους επισκέπτες µας, οι οποίοι επιτέλους έλεγαν ότι µπορούν να πιούν καφέ ανθρώπινα σε έναν τουριστικό προορισµό. Συγχρόνως όµως, είχαµε και πάρα πολλούς συµπατριώτες µας οι οποίοι µας είπαν καλά µέχρι εδώ, όµως θέλουµε να κάνετε κάτι παραπάνω για την παραλία. Πρέπει η παραλία να αναβαθµιστεί”.

"Τελικός στόχος, να αποτελέσει τον κύριο άξονα περιπάτου"

Παράλληλα, ο κ. Μπιζάς τόνισε ότι "ως Δηµοτική Αρχή είπαμε ότι θα πρέπει να ξαναδούµε αυτή τη µελέτη. Μια µελέτη η οποία είχε ενταχθεί στο ΕΣΠΑ, άρα, ήταν µια σχετικά ώριµη µελέτη, η οποία όπως γνωρίζετε είχε πάρει οµόφωνη θετική γνωµοδότηση και έγκριση του έργου από το Υπουργείο Πολιτισµού. Η µελέτη αυτή αναφέρεται σε µια εκ νέου διαµόρφωση της παραλιακής οδού της Παροικίας. Τελικός στόχος είναι η παραλιακή οδός να αποτελέσει τον κύριο άξονα περιπάτου της Παροικίας ο οποίος θα συνδέει το λιµάνι µε το αγροκήπιο και θα αποτελεί τη συνέχεια της διαδροµής από την Εκατονταπυλιανή προς το λιµάνι. Κεντρική ιδέα του έργου είναι η δηµιουργία ενιαίας επιφάνειας δαπέδου που να λειτουργεί ως ουδέτερο φόντο, τόσο για την όψη του παραδοσιακού οικισµού της Παροικιάς, όσο και για τις δραστηριότητες που αναπτύσσονται στην περιοχή, κατά τη διάρκεια του έτους. Στρατηγικές επιλογές ανάπλασης της παραλιακής οδού της Παροικιάς είναι πρώτον ο τρόπος σύνδεσης του παλιού µε το νέο. Η λύση που επιλέχτηκε στη συγκεκριµένη πρόταση προσπαθεί να καταστήσει σαφές το όριο παλιού και νέου, να µην αποκρύψει το νέο αλλά ταυτόχρονα να µην το φέρει και σε πλήρη αντίθεση µε το παλιό".

Ι. Κουζούμης:ηµιουργία μιας ενιαίας επιφάνειας δαπέδου που να λειτουργεί ως ουδέτερο φόντο"

Στη συνέχεια, τον λόγο πήρε ο εισηγητής του θέµατος, αρχιτέκτων μηχανικός, Ιωάννης Κουζούµης, ο οποίος έθεσε υπόψη του συµβουλίου τα παρακάτω: "Η µελέτη αυτή, που τη γνωρίζετε οι περισσότεροι, γιατί την έχουµε ξανασυζητήσει είναι και πολύ παλιά, άρχισε ως µέρος µιας µεγάλης µελέτης αστικής ανάπλασης και ήταν ένα από τα 28 υποέργα το 2010, 2011 µέχρι το 2012. Η κεντρική ιδέα είναι αυτή που ανέφερε ο δήµαρχος. Η δηµιουργία μιας ενιαίας επιφάνειας δαπέδου που να λειτουργεί ως ουδέτερο φόντο, τόσο για την όψη του παραδοσιακού οικισµού της Παροικίας, όσο και για τις δραστηριότητες που αναπτύσσονται στην περιοχή κατά τη διάρκεια του έτους. Η επιλογή της ουδετερότητας του φόντου είναι για τους µελετητές, µονόδροµος διότι αφ' ενός η παραλιακή όψη του οικισµού της Παροικίας, έχει έναν πολύ δυναµικό χαρακτήρα (ύπαρξη κάστρου, βυζαντινά και νεότερα µνηµεία, γραφικότητα, απλότητα µορφών και ογκοπλαστική διαµόρφωση του µετώπου), αφ' ετέρου διότι οι δραστηριότητες που αναπτύσσονται στον χώρο είναι ποικίλες (αναψυχή, εστίαση, πολιτισµός, περίπατος, διέλευση οχηµάτων κλπ.), αλλά και µεταβαλλόµενες σε ένταση κατά τη διάρκεια του χρόνου. Πρόκειται δηλαδή για µια τυπική αλλά δύσκολη στην επίλυσή της περίπτωση, συγκρουόµενων χρήσεων γης, που αναπτύσσονται µεταβαλλόµενες χρονικά, µέσα σε ένα δυναµικού χαρακτήρα - τόσο µορφολογικά όσο και ιστορικά - χώρο".

Οι εργασίες που αναμένονται

Ο κ. Κουζούμης, αναφέρθηκε αναλυτικά στις εργασίες που θα πραγματοποιηθούν στο παραλιακό μέτωπο της Παροικιάς. Στο σύνολο της παραλιακής οδού από το λιµάνι έως το αγροκήπιο η παρούσα µελέτη προβλέπει τη βιοκλιµατική ανάπλαση καθώς και την αισθητική και λειτουργική αναβάθµιση της περιοχής.

Πιο συγκεκριµένα, για το υποέργο: «Αισθητική, Λειτουργική και Βιοκλιµατική Ανάπλαση Παραλιακής Οδού (από το λιµάνι έως το Μπουνταράκι)» στο πλαίσιο της υλοποίησης του Ο.Σ.Α.Α. Παροικίας ∆ήµου Πάρου προτείνονται:

  • Αισθητική βελτίωση της οδού (ανακατασκευή δαπεδόστρωσης) µε χρήση κατά το δυνατόν ψυχρών υλικών σε συνδυασµό µε σκιάδες ώστε να δηµιουργηθεί µικρόκλιµα µε θερµική άνεση ικανοποιητική για τους καλοκαιρινούς µήνες,

  • Αποµάκρυνση ακαλαίσθητων κατασκευών σκίασης µπροστά από τα καταστήµατα και αντικατάστασή τους από άλλες αισθητικά συµβατές µε την ποιότητα του Κυκλαδίτικου δοµηµένου περιβάλλοντος και του οικισµού της Παροικίας (βλέπε µελέτη υποέργου 18: «Αποκατάσταση Οπτικής και Λειτουργικής Ρύπανσης Κοινοχρήστων Χώρων Παραλιακής Οδού»).

  • Φωτισµός µε αντικατάσταση υπαρχόντων φωτιστικών µε νέα φωτιστικά σώµατα τεχνολογίας εξοικονόµησης ενέργειας ( LED),

  • Χρήση αστικού εξοπλισµού αισθητικά και λειτουργικά συµβατού µε τη νέα µορφή της παραλιακής οδού (παγκάκια κάδοι απορριµµάτων),

  • Ενσωµάτωση κατά µήκος της οδού τεχνολογικά προηγµένων (ψηφιακών) εγκαταστάσεων πληροφόρησης για την αστική συγκοινωνία, για τις δραστηριότητες του ∆ήµου καθώς και για την πληροφόρηση των επισκεπτών και τουριστών του νησιού

Η ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου

Το ∆ηµοτικό Συµβούλιο αφού έλαβε υπόψη του την εισήγηση του κ. Κουζούμη, τις προτάσεις του δηµάρχου, κάθε άλλη σχετική διάταξη και τα στοιχεία του σχετικού φακέλου αποφάσισε οµόφωνα να εγκρίνει την µελέτη, σύµφωνα µε την Τεχνική Έκθεση, τα σχέδια και τις εξής παρατηρήσεις:

  1. Ο προβλεπόµενος στην µελέτη υπαίθριος χώρος στάθµευσης δίπλα στα ΚΤΕΛ να καταργηθεί καθώς η δηµιουργία του στη θέση αυτή σε συνέργεια µε την αύξηση του αριθµού των οχηµάτων που έχει συντελεστεί τα τελευταία χρόνια, θα επιβαρύνει τις κυκλοφοριακές συνθήκες και θα δηµιουργήσει οξύτερο κυκλοφοριακό πρόβληµα στην ευρύτερη περιοχή του κεντρικού λιµένα τα Πάρου.

  2. Οι προβλεπόµενοι στην µελέτη φοίνικες, καθώς αποτελούν είδος που έχει τα τελευταία χρόνια πληγεί σοβαρά από έντοµα και επίσης ενδέχεται να αποκρύψει την θέα προς το ηλιοβασίλεµα, να µην συµπεριληφθούν στην µελέτη και να επανεξεταστεί η τυχόν φύτευσή τους ή η φύτευση άλλων φυτών µετά την ολοκλήρωση του έργου.