Σε πρώτο πλάνο η κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση
- Χθες - 6:17
Ένας από τους πιο πολυσύχναστους προορισμούς της Σαντορίνης, αναμένεται να πάρει "ανάσα" από το κυκλοφορικό πρόβλημα που προκαλείται ιδιαίτερα κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.
Πιο συγκεκριμένα, για την περιοχή του Εμπορείου - Περίσσας εγκρίθηκε η κανονιστική απόφαση για κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που θα ισχύουν σε κάποιες περιπτώσεις και για όλη τη διάρκεια του έτους, όπως αναλυτικά και διεξοδικά περιγράφεται στην μελέτη που παρουσιάστηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο.
Η τεχνική έκθεση πραγματοποιήθηκε από τον Αναπτυξιακό Οργανισμό "Θήρα Σ.Α.Φ.Ι." και στηρίχτηκε στην απόφαση της Δημοτικής Επιτροπής, με τις παρατηρήσεις της Δημοτικής Κοινότητας Εμπορείου. Σύμφωνα με αυτή αποφασίζεται η πεζοδρόμηση του οδικού δικτύου της Περίσσας από το σημείο πριν την είσοδο της πλατείας του Τιμίου Σταυρού έως και το κατάστημα "Demilmar" κατά την χρονική περίοδο από την 15η Μαΐου έως 15η Οκτωβρίου εκάστου έτους από τις 18.00 μ.μ. έως 01.00 π.μ. και λόγω αυτού το τέρμα των λεωφορείων να παραμείνει στην πλατεία του Τιμίου Σταυρού.
Μ. Κατσίπη: "Οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που θα εφαρμοστούν θα εξυπηρετήσουν πάρα πολύ και κυρίως κατά τους καλοκαιρινούς μήνες"
Ο πρόεδρος της Δημοτικής Κοινότητας Εμπορείου, Μαρία Κατσίπη, μίλησε στην "Κοινή Γνώμη" για τα αναμενόμενα οφέλη που θα έχουν οι συγκεκριμένες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην περιοχή, αλλά, όπως λέει και η ίδια, αναμένει να δει την εφαρμογή τους στην πράξη.
"Η συγκεκριμένη απόφαση και οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που θα εφαρμοστούν θα εξυπηρετήσουν πάρα πολύ και κυρίως τους οδηγούς γιατί ειδικά κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, στην περιοχή επικρατεί ένα κυκλοφοριακό "κομφούζιο", ειδικά στο κάτω μέρος της παραλίας κοντά στα καταστήματα. Θα περιμένω βέβαια να δω τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, το πως θα εφαρμοστούν στην πράξη και τι αποτέλεσμα θα έχουν, αλλά σε κάθε περίπτωση η συγκεκριμένη απόφαση είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, καθώς το πρόβλημα το κυκλοφοριακό στην Σαντορίνη, στις περιόδους αιχμής είναι πολύ έντονο. Το Εμπορείο είναι το μεγαλύτερο χωρίο των Κυκλάδων και προσπαθούμε πάντοτε για το καλύτερο και για την καλυτέρευση της καθημερινότητάς μας", τόνισε χαρακτηριστικά η κα. Κατσίπη.
Γενικά στοιχεία της περιοχής μελέτης
Η συγκεκριμένη τεχνική έκθεση αποτελεί το 2ο στάδιο της κυκλοφοριακής μελέτης του οικισμού του Εμπορείου-Περίσσας και περιλαμβάνει προτάσεις άμεσης εφαρμογής με στόχο την υλοποίησή τους την τρέχουσα τουριστική περίοδο. Ως περιοχή μελέτης ορίζεται η κατοικημένη περιοχή Εμπορείο - Περίσσα του Δημοτικού Διαμερίσματος Εμπορείου Θήρας. Το Εμπορείο ή Εμπορειό είναι ο μεγαλύτερος οικισμός της Σαντορίνης, με πληθυσμό 1.938 κατοίκους, βάσει της Απογραφής του 2011. Υπάγεται διοικητικά στο Τοπικό Διαμέρισμα Εμπορείου του Δήμου Θήρας. Βρίσκεται στη νότια πλευρά του νησιού και σε απόσταση 12 χιλιομέτρων από τα Φηρά, στους πρόποδες του βουνού του Προφήτη Ηλία. Η Περίσσα είναι παραθαλάσσιος οικισμός της Σαντορίνης, ο οποίος βρίσκεται, στο νοτιοανατολικό άκρο της, σε απόσταση 13 χιλιομέτρων από τα Φηρά. Με βάση την απογραφή του 2001 έχει 473 κατοίκους. Ανήκει διοικητικά στο Τοπικό Διαμέρισμα Εμπορείου του Δήμου Θήρας και είναι ιδιαίτερα δημοφιλής καλοκαιρινός προορισμός.
Ο οικισμός της Περίσσας, αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα κέντρα τουριστικής δραστηριότητας του νησιού, αφού διαθέτει τη μεγαλύτερη παραλία της Σαντορίνης και επομένως υποδέχεται μεγάλο αριθμό επισκεπτών τους καλοκαιρινούς μήνες κάθε χρόνου. Κατά τους θερινούς μήνες τουριστικής αιχμής, ο αριθμός των επισκεπτών που είτε διαμένει είτε επισκέπτεται τον οικισμό του Εμπορείου - Περίσσας είναι αρκετά μεγάλος και οι ανάγκες στάθμευσης κατοίκων, εργαζόμενων και επισκεπτών είναι ιδιαίτερα αυξημένες. Συχνά τα οχήματα σταθμεύουν σε τμήματα οδών όπου απαγορεύεται η στάθμευση, περιορίζοντας τα γεωμετρικά τους χαρακτηριστικά με αποτέλεσμα να δημιουργούνται καθυστερήσεις και προβλήματα στην πεζή μετακίνηση. Ο Δήμος Θήρας για την αντιμετώπιση των κυκλοφοριακών προβλημάτων στην Περίσσα, έχει εφαρμόσει πρόσφατα μεμονωμένες, περιορισμένες σε αριθμό, κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, οι οποίες ισχύουν μόνο κατά την τουριστική περίοδο και οι οποίες κρίνεται σκόπιμο να εφαρμοστούν σε μόνιμη βάση.
Στάδια εκπόνησης μελέτης
Η κυκλοφοριακή μελέτη του οικισμού του Εμπορείου-Περίσσας αποτελείται από δύο στάδια.
Το στάδιο Α, το οποίο αφορούσε στην καταγραφή και αξιολόγηση της υφιστάμενης κατάστασης υλοποιήθηκε και παραδόθηκε τον Νοέμβριο του 2023, περιλάμβανε τα εξής:
-
Συλλογή εγκεκριμένων παλαιότερων κυκλοφοριακών μελετών.
-
Απογραφή και αποτίμηση του υφισταμένου κυκλοφοριακού συστήματος και των υφιστάμενων κυκλοφοριακών ρυθμίσεων (οδικό δίκτυο, κυκλοφοριακή οργάνωση, μονοδρομήσεις, πεζοδρομήσεις).
-
Μετρήσεις κυκλοφοριακού φόρτου και σύνθεσης της κυκλοφορίας σε κρίσιμα σημεία / κόμβους.
-
Ιεράρχηση οδικού δικτύου.
-
Απογραφή υφιστάμενης κατακόρυφης σήμανσης.
-
Απογραφή υφιστάμενου καθεστώτος στάθμευσης οδών.
-
Καταγραφή δημόσιων χώρων στάθμευσης. Καταγραφή της πληρότητας των χώρων στάθμευσης στις ώρες αιχμής. Καταγραφή πολιτικής στάθμευσης.
-
Αξιολόγηση τροχαίων ατυχημάτων σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία.
-
Καταγραφή υφισταμένων διαδρομών αστικής συγκοινωνίας.
-
Γενική αξιολόγηση της υφιστάμενης κατάστασης.
Με βάση την απογραφή και ανάλυση της υφιστάμενης κατάστασης που πραγματοποιήθηκε στο Α’ Στάδιο της κυκλοφοριακής μελέτης και λαμβάνοντας υπόψη τις απόψεις της τεχνικής υπηρεσίας αλλά και φορέων του Δήμου Θήρας, σχετικά με τα σημαντικότερα κυκλοφοριακά προβλήματα του οικισμού του Εμπορείου Περίσσας τους μήνες τουριστικής αιχμής, διαμορφώθηκαν προτάσεις άμεσης εφαρμογής, οι οποίες αναλύονται στην μελέτη, που αποτελεί και το Β' στάδιο του έργου.
Μονοδρομήσεις
Προτείνονται η εφαρμογή μονοδρομήσεων σε όσους οδούς κρίνεται ότι διαθέτουν φτωχά γεωμετρικά χαρακτηριστικά, τα οποία δεν τους επιτρέπουν να λειτουργούν ως οδοί διπλής κατεύθυνσης κυκλοφορίας. Οι προτεινόμενες μονοδρομήσεις θα είναι μόνιμου χαρακτήρα και δεν θα εφαρμόζονται μόνο για την τουριστική περίοδο. Με την εφαρμογή των προτεινόμενων μόνιμων κυκλοφοριακών ρυθμίσεων δίνεται η δυνατότητα ανάπλασης και αναδιαμόρφωσης της διατομής της οδού, αυξάνοντας έτσι το επίπεδο της οδικής ασφάλειας και της βιώσιμης κινητικότητας του οικισμού.
Απαγόρευση κυκλοφορίας
Θα εφαρμοστεί, απαγόρευση της κυκλοφορίας οχημάτων επί του τμήματος του παραλιακού μετώπου, καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας και για όλη την διάρκεια του έτους. Με εφαρμογή κατάλληλης κατακόρυφης σήμανσης θα επιτρέπεται η είσοδος μόνο σε οχήματα τροφοδοσίας τις ώρες 6:00 – 11:00 και σε οχήματα κατοίκων με κάρτα. Επισημαίνεται ότι στην υφιστάμενη κατάσταση εφαρμόζεται «πεζοδρόμηση» του τμήματος του παραλιακού μετώπου. Η συγκεκριμένη ρύθμιση εφαρμόζεται στην υφιστάμενη κατάσταση για τη χρονική περίοδο από την 1η Απριλίου έως και την 31η Οκτωβρίου (περίοδος τουριστικής αιχμής) καθ’ έτος, σύμφωνα με σχετική κανονιστική απόφαση.
Επομένως, στη μελέτη προτείνεται η επέκταση της απαγόρευσης της κυκλοφορίας καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους και για όλη την διάρκεια της ημέρας στο συγκεκριμένο οδικό τμήμα. Επισημαίνεται ότι έχει εξαιρεθεί από την «πεζοδρόμηση» το οδικό τμήμα έμπροσθεν από την εκκλησία του Τιμίου Σταυρού έως και το χώρο στάθμευσης P1 ώστε να υπάρχει η δυνατότητα διπλής κατεύθυνσης κυκλοφορίας και προτείνεται η μετατροπή του σε περιοχή ήπιας κυκλοφορίας προκειμένου τα οχήματα των επισκεπτών της Περίσσας να μπορούν να χρησιμοποιούν το συγκεκριμένο οδικό τμήμα για να κατευθύνονται προς τον χώρο στάθμευσης P1 και εν συνεχεία να αποχωρούν από αυτόν χωρίς να χρειάζεται να εισέρχονται στο στενό οδικό τμήμα που υπάρχει βορειοδυτικά του χώρου στάθμευσης. Παράλληλα, τα λεωφορεία του ΚΤΕΛ να χρησιμοποιούν το συγκεκριμένο οδικό τμήμα για να πραγματοποιούν στάση/τέρμα δίπλα από το χώρο στάθμευσης αντί στην Πλατεία της Εκκλησίας του Τιμίου Σταυρού όπως συμβαίνει στην υφιστάμενη κατάσταση.
Όρια Ταχύτητας
Προτείνεται στις αστικές κεντρικές περιοχές εντός του οικισμού Εμπορείου-Περίσσας η μέγιστη ταχύτητα να διαμορφώνεται ως εξής:
-
όριο ταχύτητας 30χλμ/ώρα στο κύριο οδικό δίκτυο εντός του οικισμού (σύμφωνα και με το σχέδιο ιεράρχησης)
-
όριο ταχύτητας 20χλμ/ώρα στις περιοχές ήπιας κυκλοφορίας σύμφωνα και με το Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Η μείωση των ορίων ταχύτητας είναι κρίσιμης σημασίας δεδομένου ότι οι περισσότεροι οδοί δεν διαθέτουν επαρκή πλάτη πεζοδρομίων (στις περισσότερες δεν υπάρχουν καθόλου πεζοδρόμια). Λαμβάνοντας υπόψη και την διεθνή τάση για μείωση των ορίων ταχύτητας στις αστικές περιοχές στα 30χλμ/ώρα το παραπάνω μέτρο θεωρείται θεμελιώδες για την ασφαλή μετακίνηση των πεζών και των άλλων ευάλωτων χρηστών του οδικού δικτύου (πατίνια, μοτοσυκλέτες, ΑΜΕΑ κ.α.).
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Μεγάλη προσοχή στο σύστημα αυτόνομης πρόσβασης για ΑμεΑ στην παραλία της Περίσσας
31 Ιουλ. 2018 - 14:03 - BBC για Σαντορίνη: Θα μπορούσε μια πανίσχυρη έκρηξη να καταστρέψει το ονειρικό ελληνικό νησί;
21 Απρ. 2025 - 10:33 - Αναζητώντας λύσεις για την κυκλοφοριακή συμφόρηση
16 Απρ. 2025 - 6:17 - Φιορεντίνος σε εκδήλωσης της Expedia Group: Η Σαντορίνη επιστρέφει στην κανονικότητα
11 Απρ. 2025 - 19:06 - "Θα απαντήσω στην ουσία των πραγμάτων"
11 Απρ. 2025 - 6:18