Συναυλία-αφιέρωμα στον Μάνο Χατζιδάκι από τον Σύλλογο Ποντίων και Βορειοελλαδιτών Σύρου

Ονειρικές μελωδίες

Σε “οδό ονείρων” μετατράπηκε το βράδυ της Κυριακής ο προαύλιος χώρος της Έπαυλης Τσιροπινά στην Ποσειδωνία, η οποία πλημμύρισε με τις νότες, τις μελωδίες και τα τραγούδια του αξέχαστου Μάνου Χατζιδάκι.

Με αφορμή τη συμπλήρωση των 20 χρόνων από το θάνατό του, ο Σύλλογος Ποντίων και Βορειοελλαδιτών Σύρου χάρισε στο κοινό της πρωτεύουσας των Κυκλάδων μία μοναδική συναυλία-αφιέρωμα στο έργο του κορυφαίου Έλληνα μουσικοσυνθέτη.

Η συναυλία σηματοδότησε την έναρξη του 4ου Σεμιναρίου Λαογραφίας και Ιστορίας του Συλλόγου, με τίτλο “Από τον Εύξεινο Πόντο στις Κυκλάδες”.

Αναφερόμενη στην ονομασία του σεμιναρίου, η πρόεδρος του Συλλόγου, Ράνια Πανταζή δήλωσε: “ακολουθώντας τον γνωστό μύθο, ταξιδεύουμε στον Εύξεινο Πόντο με την Αργοναυτική Εκστρατεία. Ωστόσο, μία εκδοχή έλεγε πως, στο δρόμο της επιστροφής η Αργώ μπήκε στα νερά του Αιγαίου και κοντά στη Σαντορίνη, που τότε λεγόταν Καλλίστη, εμφανίστηκε θαλασσοταραχή. Τότε, ο Θεός Απόλλωνας, προστάτης του Ιάσονα, εμφάνισε ένα νησί. Το νησί αυτό ήταν η Ανάφη".

“Άρωμα” κινηματογράφου από την Ορχήστρα των Κυκλάδων

Όπως σημείωσε, εκτός από τη συμπλήρωση 20 χρόνων από το θάνατο του Μάνου Χατζιδάκι στις 15 Ιουνίου 2014, καθοριστικό ρόλο στη διοργάνωση της συναυλίας, έπαιξε η Θρακιώτικη καταγωγή του μεγάλου δημιουργού από την πλευρά της μητέρας του, ο οποίος γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Ξάνθη.

Στο πρώτο μέρος της εκδήλωσης, οι θεατές είχαν την ευκαιρία να απολαύσουν την Ορχήστρα των Κυκλάδων, υπό τη διεύθυνση του Νίκου Κυπουργού, σε συνθέσεις και τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι, που “έντυσαν” μουσικά κάποιες από τις μεγαλύτερες επιτυχίες του ελληνικού κινηματογράφου.

Η σχέση ζεϊμπέκικου-ρεμπέτικου

Το πρόγραμμα συνεχίστηκε με τα σημαντικότερα λαϊκά τραγούδια του συνθέτη, ο οποίος το 1949 σε διάλεξη που έδωσε για το ρεμπέτικο τραγούδι είχε επισημάνει πως ο ζεϊμπέκικος σε ρυθμό 9/8 είναι ο βασικότερος ρυθμός της ρεμπέτικης μουσικής. Προήλθε ασφαλώς απ΄ τα χορευτικά 9/8 των Κυκλάδων και του Πόντου, που εδώ όμως έχει χάσει ολότελα τη ρυθμική του αγωγή κι έχει γίνει αργός, βαρύς, μακρόσυρτος και περιεκτικότερος. Χορεύεται από έναν μόνο χορευτή και επιδέχεται αφάνταστη ποικιλία αυτοσχεδιασμού με μόνο δεδομένο την αίσθηση του ρυθμού. Στο δεύτερο μέρος της συναυλίας συμμετείχαν οι: Νίκος Απέργης, Ρένα Βέργου, Ηλίας Θεοδωρόπουλος, Μίλτος Καραπαναγιωτίδης, Αντώνης Μαραγκός, Αργυρώ Πανταζή και Ισίδωρος Ρούσσος.

Ράνια Πανταζή: “Θέλουμε να κοινωνήσουμε την ιστορία μας”

Σε δηλώσεις της στην “Κοινή Γνώμη”, η κ. Πανταζή ενημερώνει το κοινό για την πραγματοποίηση χορευτικών σεμιναρίων στις 3,4 και 5 Ιουλίου. Τα σεμινάρια αφορούν την εκμάθηση κυκλαδίτικων, ποντιακών και θρακιώτικων χορών από τους Νίκο Σολάρη, Γιάννη Ευφραιμίδη και Γιάννα Χαμαλέλη αντίστοιχα. Σημειώνεται μάλιστα, ότι η κ. Χαμαλέλη, δασκάλα παραδοσιακών χορών στο Εθνομουσικολογικό ίδρυμα του Πέτρου Ζήση στο Χαλάνδρι και χορεύτρια του συγκροτήματος Encardia, θα διδάξει επίσης ταραντέλα, χορό της Κάτω Ιταλίας.

“Μέσα από τα σεμινάρια αυτά, θα μας δοθεί η ευκαιρία να ανακαλύψουμε ποιοι χοροί έχουν τον ίδιο βηματισμό” τόνισε, εξηγώντας πως στόχος του Συλλόγου είναι κοινωνήσει την Ποντιακή ιστορία, η οποία παραμένει άγνωστη μέχρι και σήμερα.

Το 4ο Σεμιναρίου Λαογραφίας και Ιστορίας συνεχίζεται και τον Σεπτέμβριο, με μία φωτογραφική έκθεση, η οποία θα μας “ταξιδέψει” στα χνάρια των Αργοναυτών. Το υλικό συγκέντρωσε φωτογράφος από τον Βόλο, ο οποίος έφτασε μέχρι την Κολχίδα, απαθανατίζοντας στον φακό του όλες αυτές τις περιοχές. Στο πρόγραμμα περιλαμβάνεται επίσης ένα απόσπασμα από την τραγωδία του Αισχύλου “Προμηθέας Δεσμώτης” στα Ποντιακά, καθώς και μια ομιλία με θέμα τον Ελληνισμό του Καυκάσου.