To Enfield E8000 στο Βιομηχανικό Μουσείο Σύρου

  • Σάββατο, 26 Ιουλίου, 2014 - 12:35

Τη θέση του σε μία από τις ισόγειες αίθουσες του Βιομηχανικού Μουσείου Σύρου πήρε το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο Enfield E8000 στο πλαίσιο της έκθεσης με θέμα “Neorion Enfield” που άνοιξε τις πύλες της το βράδυ της Παρασκευής.

 

Πρόκειται για το ξεχωριστό μικρό πορτοκαλί αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε στη Σύρο και το οποίο βρίσκεται σε πλήρη λειτουργική κατάσταση και όσοι επιθυμούν, μπορούν, επισκεπτόμενοι το χώρο να μάθουν κάθε λεπτομέρεια για την κατασκευή του.

Η έκθεση διοργανώνεται από τον Σύλλογο Φίλων Τεχνικού Πολιτισμού Ερμούπολης σε συνεργασία με τον Σύλλογο Ιστορικών Οχημάτων Σύρου “SYROS ENFIELD” και με χορηγίες της οικογένειας Γιάννη Ν. Γουλανδρή , της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου και της Επιτροπής Πολιτισμού- Αθλητισμού Δήμου Σύρου Ερμούπολης.

Να σημειωθεί πως στα εγκαίνια της έκθεσης απηύθυνε θερμό καλωσόρισμα προς τους παρευρισκομένους και μίλησε για το ιστορικό όχημα ο πρόεδρος του Συλλόγου, Αλέξης Μαρατζίδης.

Η έκθεση θα διαρκέσει έως και 22 Αυγούστου. 


Σχόλια

Constantine Adraktas Σάβ, 9 Αυγ. 2014 - 15:48

Υπαρχουν σοβαρες παραληψεις ... ιδετε The birth and death of the Enfield 8000 Electric City Car (E8000ECC) Wimbledon, London period Space of an old garage situated in Elm Road by the train rails. Enfield Automotive under Sir Jon Samuel Precursor to the E8000ECC was the Enfield 476 made out of fibreglass. Enfield Automotive under Constantine Adraktas, Chairman, Managing and Technical Director. Crucial second in command, John Ashby, ex Ford The Enfield 476 was scrapped as not satisfying a number of safety criteria (like the 30 mph barrier test) and because it did not attain the Electricity Council potential contract performance specifications. The E8000ECC emerges. Three E8000ECC are carried over to California courtesy and by invitation of Governor Reagan. California expresses the wish to have the E8000ECC produced in California and participate financially and contribute otherwise in its production and promotion. That was several decades before the emergence of Tesla. Cowes, Isle of Wight period The factory of Enfield Industrial Engines becomes available and Enfield Automotive moves in it. Carolos Balian joins and improves the E8000ECC control system. Aerodynamic tests are conducted at Farnborough, the E8000ECC passes the MIRA tests and the Electricity Council contract is won in January 1973 by Enfield Automotive in competition with Ford and British Leyland. The clouds of the 1973 Oil crisis have appeared in the horizon. The shore line from Elefsina to Megara is filled with Tankers belonging to Greek ship-owners. Goulandris decides to sacrifice the E8000ECC in exchange for lucrative long term Tanker contracts from the 7 sisters. A strategic move. For legal, diplomatic and cost reasons, Goulandris with the agreement of the 7 sisters, decides to move the E8000ECC batch factory to Syros, try to satisfy the Electricity Council contract and then let the E8000ECC die there out of "natural causes". Syros period E8000ECCs are built for the Electricity Council, albeit not fully adhering to the Electricity Council contract specifications. Concrete proposals for purchasing Enfield Automotive, owner of the E8000ECC rights, and producing it in California were rejected "out of hand" by Goulandris. What a pity. The E8000ECC - would have been produced in California as envisaged by Reagan - developed further in California - and be ready after a few decades to face the newly born Tesla https://www.academia.edu/7905251/The_birth_and_death_of_the_Enfield_8000_Electric_City_Car_and_ITN_interview_with_Constantine_Adraktas