Η θέση του συλλόγου διδασκόντων του ΕΠΑΛ Σύρου για το περιστατικό που συνέβη στην εκπαιδευτική εκδρομή των μαθητών στην Πάτρα

"Δημοσιεύματα βρίθουν από ανακρίβειες, παραλείψεις και ατυχείς παραλληλισμούς"

  • Πέμπτη, 7 Μαΐου, 2015 - 06:20

Το τελευταίο διάστημα είδαν το φως της δημοσιότητας κείμενα σχετικά με το περιστατικό που συνέβη στην εκδρομή της τρίτης τάξης του Ημερήσιου Επαγγελματικού Λυκείου Σύρου, στην Πάτρα, δημοσιεύματα που βρίθουν από ανακρίβειες, παραλείψεις, ατυχείς παραλληλισμούς και προσπάθειες αμαύρωσης της εικόνας του Σχολείου μας. Ο Σύλλογος Διδασκόντων νιώθει, επομένως, την ανάγκη να αποκαταστήσει τόσο την αλήθεια όσο και την εικόνα του Σχολείου μας.

Κατ’ αρχάς και αναφορικά με το γεγονός, το οποίο τονίζουμε ότι θεωρούμε ακραίο και καταδικαστέο, όπως προέκυψε από τη διερεύνηση, καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι αποτελεί μεμονωμένο περιστατικό. Σε αυτό συνηγορεί το ότι τα παιδιά, κατά τη διάρκεια της εκδρομής, διασκέδαζαν όλα μαζί, σε όλες τις εξόδους που πραγματοποιήθηκαν, ακόμη και το επίμαχο βράδυ, χωρίς να υπάρχουν ενδείξεις που να δικαιολογούν ό,τι ακολούθησε.

Επιπλέον, η συμπεριφορά των συνοδών καθηγητών, επιφορτισμένων με τη φροντίδα των παιδιών, υπήρξε άψογη καθ’ όλη τη διάρκεια της εκδρομής. Προσθέτουμε εδώ ότι όλα τα παιδιά υποστήριξαν το ίδιο, ενώ υπήρχαν εξαιρετικά σχόλια για τη διαγωγή των παιδιών τόσο από το ξενοδοχείο όσο και από το τουριστικό γραφείο.

Στη συνέχεια και σχετικά με την ποινή την οποία επέβαλε ο Σύλλογος Διδασκόντων μετά από πολυήμερη έρευνα, τιμωρήθηκε η συμπεριφορά γενικά των μαθητών που παρέβησαν τον κανονισμό της εκδρομής, εκφράστηκαν -λεκτικά ή και με πράξεις- με τρόπο που δεν αρμόζει σε μαθητές, έχοντας στόχο την προσβολή συμμαθητή τους ή και δεν επέδειξαν αλληλεγγύη και προστασία απέναντι στο συμμαθητή – θύμα του γεγονότος. Ο χαρακτήρας της επιβαλλόμενης ποινής είναι παιδαγωγικός και ως σκοπό έχει να καυτηριάσει τη συμπεριφορά των τιμωρημένων μαθητών και να παραδειγματίσει τα υπόλοιπα παιδιά του σχολείου, και όχι να επιφέρει πιθανές επιπτώσεις στο μέλλον τους.

Περαιτέρω δηλώνουμε απερίφραστα ότι στο Σχολείο μας δεν ταιριάζει η εικόνα που ατυχώς παρουσιάστηκε σε κάποια δημοσιεύματα. Είμαστε σχολείο με ιδιαιτερότητες και προσπαθούμε - με περίσσια ευαισθησία, υπομονή και κατανόηση - να ενδυναμώσουμε το ενδιαφέρον των παιδιών, να τα εντάξουμε με επιτυχία στη μαθησιακή διαδικασία, να βοηθήσουμε στην απόκτηση γνώσεων, να αυξήσουμε την αυτοεκτίμησή τους και να τα προτρέψουμε να βάζουν στόχους στη ζωή τους, τους οποίους να κυνηγούν και να πετυχαίνουν.

Ως αποτέλεσμα τούτων το Σχολείο, από την ίδρυσή του ως ΕΠΑΛ, εμφανίζει χρόνο με το χρόνο, αξιοζήλευτα ποσοστά επιτυχιών των μαθητών μας σε ΤΕΙ, με πρωτιές σε σχολές πρώτης προτίμησης. Επίσης απόφοιτοι του Σχολείου μας εργάζονται ήδη στην τοπική αγορά εργασίας ως πολύ καλά καταρτισμένοι επαγγελματίες.

Όσον αφορά τα περιστατικά σχολικής βίας (που κάποια Μ.Μ.Ε. παρουσίασαν ως συχνό φαινόμενο στο Σχολείο), αναφέρουμε ότι, αν αναλογιστούμε τις ιδιαιτερότητες των μαθητών μας - οι οποίες πηγάζουν από κοινωνικές, οικονομικές, οικογενειακές και μαθησιακές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν - τα ποσοστά εμφάνισης τέτοιων φαινόμενων, στατιστικά και σε σχέση με άλλα σχολεία πανελλαδικώς, είναι ελάχιστα.

Όπως αναφέρεται από ειδικούς η αιτιολογία της σχολικής βίας είναι πολυπαραγοντική: Η ανομοιογένεια του μαθητικού πληθυσμού στις σύγχρονες πολυπολιτισμικές κοινωνίες, η ιδιαιτερότητα της εφηβικής ηλικίας, κατά την οποία η έκφραση αρνητικών συναισθημάτων εκφράζεται συχνά με επιθετικότητα, η βία στην οικογένεια και η αύξουσα τάση των οικογενειακών προβλημάτων, σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση, η κρίση των αξιών στις σύγχρονες καταναλωτικές κοινωνίες του υλικού ευδαιμονισμού, η δυσκολία του εκπαιδευτικού συστήματος να μεταδώσει ανθρωπιστικές αξίες λόγω του εξετασιοκεντρικού, τεχνοκρατικού και εξειδικευτικού χαρακτήρα του, η προβολή της βίας από τα Μ.Μ.Ε. και η ανεξέλεγκτη χρήση του Ίντερνετ από τους μαθητές από μικρή ηλικία, αποτελούν τους κύριους παράγοντες έξαρσης του φαινομένου.

Κατά συνέπεια και η διαχείριση τέτοιων περιστατικών είναι πολυεπίπεδη. Υπάρχει συνεργασία μεταξύ όλων των μελών της σχολικής μας κοινότητας (μαθητών - γονέων - εκπαιδευτικών - συμβούλων) και ειδικών. Επίσης απολύτως απαραίτητη θεωρούμε την συνεργασία με υποστηρικτικές υπηρεσίες, όπως το ΚΕΔΔΥ και ο Συμβουλευτικός Σταθμός Νέων, που θα στελεχώνονται από ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς για την ψυχοκοινωνική κάλυψη των αναγκών των σχολικών μονάδων.

Τέλος, όσον αφορά τη δημοσιοποίηση του γεγονότος στα Μ.Μ.Ε., συμμεριζόμαστε τον προβληματισμό του Συνηγόρου του Πολίτη, ο οποίος, με αφορμή την 6η Μαρτίου 2015, «Ημέρα κατά της Βίας στο Σχολείο» αναφέρει χαρακτηριστικά σε Δελτίο Τύπου: «…Τα τελευταία χρόνια έγιναν πράγματι θετικά βήματα στην ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης σχετικά με τη σχολική βία. Ο Συνήγορος ωστόσο προβληματίζεται από το γεγονός ότι η δημόσια ανάδειξη του ζητήματος συνδυάστηκε συχνότατα με υπερβολικές αναφορές στο φαινόμενο από τα ΜΜΕ, που, επιδιώκοντας τη συναισθηματική διέγερση του κοινού, συνοδεύουν συχνά τα σχετικά ρεπορτάζ με την διόγκωση και διαστρέβλωση του θέματος, προκαλώντας φόβο, πανικό και μεγάλη ανησυχία στους γονείς. Ως αποτέλεσμα αυτού, πολλοί γονείς, αντί να στηρίζουν τα παιδιά τους και να ζητούν τη συνεργασία των εκπαιδευτικών και των σχολικών συμβούλων, όταν αυτά τους αναφέρουν κάποια ενέργεια βίας ή εκφοβισμού εις βάρος τους, στρέφονται νομικά ή με άλλους τρόπους κατά των εκπαιδευτικών και των γονέων άλλων μαθητών…»

Ως απόρροια όλων των προηγούμενων και επί του προκειμένου γεγονότος και ως εκπαιδευτικοί και παιδαγωγοί:

- Εκφράζουμε την βαθιά λύπη και την αμέριστη συμπαράστασή μας στον μαθητή μας και την οικογένειά του.

- Προτείνουμε να πρυτανεύσει η ψυχραιμία, η ειλικρινής μεταμέλεια και η ευθυκρισία. Καλούμε λοιπόν όλα τα εμπλεκόμενα μέρη να λάβουν υπόψη τους ότι η όποια συνέχεια δοθεί στο γεγονός θα επιβαρύνει ψυχολογικά, κοινωνικά και οικονομικά τόσο τους θύτες όσο και το θύμα.

- Καταδικάζουμε την αναφορά του γεγονότος στα Μ.Μ.Ε. και την εκμετάλλευσή του από τοπικούς και άλλους συντελεστές ενημέρωσης και θα υπερασπιστούμε στο εξής την τιμή, την ηρεμία και τη δημόσια εικόνα του Σχολείου, τόσο των μαθητών όσο και των εκπαιδευτικών του.

Ετικέτες: 

Διαβάστε ακόμα