Επενδυτικές προτάσεις, προωθητικές ενέργειες και προγραμματισμός τα κύρια θέματα της κρουαζιέρας

Συνεχής αύξηση

Η αναμενόμενη άνοδος της κρουαζιέρας, αλλά και τα πρώτα δείγματα αυτής της ανοδικής πορείας να καταγράφονται ήδη από την αρχή της τουριστικής περιόδου, γιγαντώνουν περισσότερο από ποτέ την ανάγκη ανάλογης προετοιμασίας εκ μέρους των προορισμών που επιθυμούν να μετέχουν ενεργά στην συγκεκριμένη τουριστική προοπτική.

Εντυπωσιακή αύξηση παρουσιάζουν τα ποσοστά των επιβατών κρουαζιέρας για την φετινή τουριστική περίοδο, όπως επιβεβαιώνεται από τα στοιχεία των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον κλάδο, οι οποίες εκφράζουν άρνηση στην ιδιωτικοποίηση των λιμανιών, εκδηλώνοντας παράλληλα επενδυτικό ενδιαφέρον σε λιμενικά έργα υποδομής.

Στοχευμένες δράσεις από πλευράς των δήμων που διαθέτουν λιμένες υποδοχής κρουαζιέρας, προκειμένου να επιτύχουν ισχυροποίηση του ονόματος τους στην συγκεκριμένη αγορά, ενώ από την πλευρά των περιζήτητων προορισμών, γίνεται μία προσπάθεια ορθολογικής αντιμετώπισης της μεγάλης ζήτησης.

Κατά των ιδιωτικοποιήσεων με επενδυτικές προτάσεις

Ανοδική τροχιά ακολουθεί και φέτος η κρουαζιέρα στην Ελλάδα, με τα συγκριτικά στοιχεία των εταιρειών του χώρου να δείχνουν αυξητικό ποσοστό για το 2015, της τάξης του 22%, συγκριτικά με την περυσινή χρονιά.

Το ποσοστό αυτό μεταφραζόμενο σε αριθμό επιβατών αντιστοιχεί σε 143.000 επιβάτες για φέτος, όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της Celestyal Cruises και μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής της Διεθνούς Ένωσης Κρουαζιέρας (CLIA), Κυριάκος Αναστασιάδης.

Η θετική εξέλιξη της κρουαζιέρας στην Ελλάδα, οδηγεί τις εταιρείες του κλάδου να εμφανίζονται αντίθετες στην προοπτική παράδοσης των λιμανιών στην ιδιωτική εκμετάλλευση, αντιπροτείνοντας την ανάληψη επενδύσεων από πλευράς του, για την κάλυψη των αναγκών υποδομής.

Σύμφωνα με τον κ. Αναστασιάδη, επιβάλλεται να υπάρξει από κοινού δράση με τους εμπλεκόμενους φορείς, όπως Δήμοι και Λιμενικά Ταμεία ώστε να εξασφαλιστεί η αποκόμιση της θετικής εμπειρίας εκ μέρους των επιβατών κρουαζιέρας, από τους επισκέψιμους προορισμούς.

Όσον αφορά στο επενδυτικό ενδιαφέρον των εταιρειών κρουαζιέρας για τις λιμενικές υποδομές, αναφέρθηκε πως αυτό εκφράστηκε από εταιρείες μέλη της CLIA, προτείνοντας να τους επινοικιαστούν οι συγκεκριμένοι χώροι εξυπηρέτησης των κρουαζιερόπλοιων, με τη διατήρηση πάντοτε του δημοσίου χαρακτήρα των λιμένων.

Ως εφαρμοσμένη πρακτική αυτής της πρότασης αναφέρθηκε το παράδειγμα του λιμανιού της Μασσαλίας, όπου ως αντιστάθμισμα των επενδύσεων των εταιρειών κρουαζιέρας ήταν η υποχρέωση τους για προσέλευση στην πόλη συγκεκριμένου αριθμού τουριστών.

Σχετικά με την προτεινόμενη προοπτική ενημερώθηκαν, από τους εκπροσώπους της κρουαζιέρας, οι τρεις αρμόδιοι υπουργοί, Γ. Σταθάκης, Θ. Δρίτσας και Ε. Κουντουρά, με τους οποίους συζητήθηκε και η ανάγκη ύπαρξης συγκεκριμένου στρατηγικού σχεδιασμού, με τον αναπληρωτή υπουργό Ναυτιλίας, Θοδωρή Δρίτσα να εξαγγέλλει ήδη την δημιουργία εθνικής συντονιστικής επιτροπής κρουαζιέρας.

Στοχευμένες προωθητικές κινήσεις

Ολοένα και περισσότερα λιμάνια της χώρας και κυρίως νησιωτικών προορισμών, προσανατολίζονται στην προσέλκυση της κρουαζιέρας, καθώς η συγκεκριμένη τουριστική αγορά αποδεικνύεται λίαν αποδοτική για τις τοπικές οικονομίες, ενώ μπορεί να λειτουργήσει ενισχυτικά και στην αγορά εργασίας.

Με στρατηγική σχεδίαση και στοχευμένες κινήσεις, εκ μέρους των δημοτικών αρχών, επιχειρούνται συγκεκριμένες παρεμβάσεις και προωθητικές ενέργειες ώστε να εξασφαλιστεί το μεγαλύτερο δυνατό ενδιαφέρον των εταιρειών κρουαζιέρας και αντιστοίχως των επιβατών τους.

Μεταξύ των ενεργειών που ιεραρχούνται προς αυτή την κατεύθυνση περιλαμβάνεται η σύνταξη του σχετικού φακέλου και κυρίως η συνεργασία με συμβούλους εξειδικευμένους στον τομέα του τουρισμού και της τουριστικής προβολής.

Η δημιουργία μίας ολοκληρωμένης διαφημιστικής προβολής του τόπου, η δημιουργία έντυπου υλικού, ηλεκτρονικής σελίδας και ανάλογων ηλεκτρονικών εφαρμογών με πληροφοριακό για τον τόπο υλικό για κινητά τηλέφωνα κ.λ.π., η συμπερίληψη σε γενικούς τουριστικούς οδηγούς, όπως και η οργανωμένη συμμετοχή στο σύνολο των τουριστικών εκθέσεων, με στόχευση στη συνεχή ενδυνάμωση του ονόματος του προορισμού.

Κύριο στοιχείο αποτελεί και η δημιουργία και καθιέρωση συνεργασιών, με το σύνολο των τοπικών αλλά και γενικών φορέων, προκειμένου να υπάρξει συμμετοχή και στον δικό τους τουριστικό σχεδιασμό.

Προγραμματισμός προσεγγίσεων

Πέραν των προσπαθειών που καταβάλλονται από τους προορισμούς που ελπίζουν στην προσέλκυση των επιβατών κρουαζιέρας, υπάρχουν και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι καθιερωμένοι προορισμοί, με την μεγάλη τουριστική ζήτηση, καθώς προκαλείται αδυναμία υποδοχής εξαιτίας της έλλειψης προγραμματισμού, όσον αφορά στις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων.

Χαρακτηριστική η περίπτωση της Σαντορίνης, του μεγαλύτερου προορισμού κρουαζιέρας στη χώρα, με την ταυτόχρονη άφιξη πολλών κρουαζιερόπλοιων στο νησί να προκύπτει αδυναμία εξυπηρέτησης τους.

Πρόκειται για ένα θέμα που έχει προβληματίσει τόσο τις εταιρείες κρουαζιέρας, όσο και τους τοπικούς φορείς, καθώς οι ταυτόχρονες προσεγγίσεις στο νησί προκαλούν υστέρηση στην εξυπηρέτηση των επιβατών.

Επί του θέματος σαφή θέση έλαβε το Λιμενικό Ταμείο Θήρας, το οποίο ζητά προγραμματισμό των αφίξεων και μετακίνηση των ωρών απο/επιβίβασης, ώστε να μην δημιουργηθούν συνθήκες αδιαχώρητου και εάν δεν προτίθενται να συμμορφωθούν, να μην καταπλεύσουν στη Σαντορίνη.

Παράδειγμα αποτελεί η αυριανή ταυτόχρονη άφιξη 5 κρουαζιερόπλοιων, συνολικής δυναμικότητας 11.091 επιβατών, με τις υποδομές του νησιού να μην είναι σε θέση να εξυπηρετήσουν το σύνολο των επιβατών που θα αποβιβαστούν.

Όπως αναφέρεται από το Λιμενικό Ταμείο Θήρας «Η Σαντορίνη είναι ένα μικρό νησί, με συγκεκριμένες υποδομές, ανάλογες με το μέγεθός του και δεν είναι δυνατό να παρακολουθήσει το συνεχώς αυξανόμενο μέγεθος των κρουαζιεροπλοίων ούτε την αύξηση του αριθμού των προσεγγίσεων. Και αυτό αφορά τόσο στις λιμενικές υποδομές όσο και στη λειτουργία του νησιού συνολικά. Η φέρουσα ικανότητα της Σαντορίνης είναι συγκεκριμένη και πλέον η θεσμοθετημένη ποσοτικοποίησή της, σε όλους τους τομείς οικονομικής δραστηριότητας, είναι περισσότερο αναγκαία από ποτέ.

Να σημειώσουμε ότι οι εταιρείες κρουαζιέροπλοίων ενώ δέχονται μεγάλο αριθμό παραπόνων από δυσαρεστημένους επιβάτες, που περίμεναν ώρες για ανέβουν ή να κατέβουν με το τελεφερίκ, προγραμματίζουν τις αφίξεις τους στη Σαντορίνη χωρίς καμμία μεταξύ τους συνεννόηση, με αποτέλεσμα το πρόβλημα να διογκώνεται, τα παράπονα να μεγαλώνουν και η επίσκεψη στο νησί να δημιουργεί δυσφήμιση αντί διαφήμιση».

Να υπενθυμιστεί ότι εκ μέρους του Λιμενικού Ταμείο Θήρας, μόλις πριν ένα μήνα, κατά η διάρκεια της συνάντησης που πραγματοποιήθηκε στο νησί με το κλιμάκιο της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιέρας και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ) με τις Αρχές και τους τουριστικούς φορείς της Σαντορίνης, κατατέθηκε ένα αναλυτικό και τεκμηριωμένο χρονοδιάγραμμα εφαρμογής διορθωτικών παρεμβάσεων για την ουσιαστική βελτίωση τόσο των υποδομών όσο και των μέτρων ασφαλείας.

Μεταξύ αυτών ήταν και η πρόταση για πιλοτική εφαρμογή από 1/7/2015 για την τουριστική περίοδο 2016, της κατανομής θέσεων αγκυροβολίας (berthallocation) και της ισομερούς διαχείρισης των κατάπλων κρουαζιερόπλοιων, καθ’ όλη τη διάρκεια της εβδομάδος, προς αποφυγή της παρατηρούμενης υπερφόρτωσης αφίξεων σε συγκεκριμένες ημέρες της εβδομάδας.

Ετικέτες: