Αντίστροφη μέτρηση για τις πρώτες αφίξεις αναπληρωτών στα σχολεία

Από μία «κλωστή» κρέμονται δημοτικά και νηπιαγωγεία

Στην «αγχόνη» οδηγείται σταδιακά η δημόσια εκπαίδευση, με τις σοβαρές ελλείψεις των εκπαιδευτικών σε αρκετά σχολεία της χώρας να μην αφήνουν περιθώρια «ανάσας», αλλά και ομαλής λειτουργίας τους, οδηγώντας γονείς και μαθητές σε απόγνωση.

Με 20 δημοτικά σχολεία και 32 νηπιαγωγεία κλειστά, οι Κυκλάδες αποτελούν μία από τις περιοχές με το μεγαλύτερο πρόβλημα, το οποίο θα παραμείνει άλυτο μέχρι τη στελέχωση των σχολικών μονάδων με το απαραίτητο εκπαιδευτικό προσωπικό.

272 σχολεία κλειστά σε όλη την Ελλάδα

Ο μεγάλος αριθμός κενών ανάγκασε πολλά σχολεία είτε να υπολειτουργούν, είτε να παραμείνουν κλειστά μέχρι και σήμερα. Ειδικότερα, 272 σχολεία σε όλη τη χώρα δεν τέλεσαν τον καθιερωμένο αγιασμό για την έναρξη της σχολικής χρονιάς, ενώ όπως υπολογίζεται τα κενά διδασκόντων αγγίζουν τις 14.000.

Μεταξύ των «σφραγισμένων» σχολείων και το Δημοτικό Σχολείο Φολεγάνδρου, το οποίο δε διαθέτει κανέναν δάσκαλο. Σημειώνεται μάλιστα ότι, ο Αγιασμός του σχολείου πραγματοποιήθηκε με τη μοναδική νηπιαγωγό που τυγχάνει να διαμένει μόνιμα στο νησί. Το ίδιο τραγική είναι η κατάσταση και στις μονάδες δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς τόσο στο Γυμνάσιο όσο και στο Λύκειο υπάρχουν μόνο δύο καθηγητές Εικαστικών και Φυσικής Αγωγής αντίστοιχα.

Εκτός από τις Κυκλάδες, σημαντικές ελλείψεις παρουσιάζονται επίσης σε Εύβοια, Ηράκλειο Κρήτης και Δωδεκάνησα, με χαρακτηριστικό το παράδειγμα της Ρόδου, όπου κλήθηκαν σχολικοί σύμβουλοι για να ανοίξουν τέσσερα σχολεία στο νησί.

Υπολογίζεται ότι στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση έχουν καταγραφεί 12.884 κενά, χωρίς τις ελλείψεις στις δομές παράλληλης στήριξης. Το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στους δασκάλους, με 4.133 ελλείψεις, ενώ στους νηπιαγωγούς τα κενά φτάνουν τα 1.766.

Αξίζει να τονιστεί ότι η εικόνα της Δημόσιας Παιδείας θα παραμείνει η ίδια για μία εβδομάδα ακόμα, καθώς οι προσωρινοί πίνακες των αναπληρωτών αναρτήθηκαν την Πέμπτη και η υποβολή των ενστάσεων θα διαρκέσει μέχρι και σήμερα.

Στα προβλήματα, με τα οποία ξεκίνησαν την περασμένη Παρασκευή τα σχολεία, αναφέρθηκε ο πρόεδρος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος Θανάσης Κικινής, εκτιμώντας το μεγαλύτερο μέρος των κενών θα καλυφθεί την περίοδο των Χριστουγέννων. Οι αιτήσεις φέτος ξεπέρασαν τις 100.000 και τα ασφυκτικά περιθώρια που έθεσε η υπηρεσιακή υπουργός κ. Αγγελική Ευφροσύνη Κιάου είναι πολύ δύσκολο να τηρηθούν. Από την πλευρά του υπουργείου, ο επιμερισμός των καθηγητών στα σχολεία θα ξεκινήσει στις 22 Σεπτεμβρίου με ανάρτηση των τελικών πινάκων, χρονοδιάγραμμα που το αμφισβητούν οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες.

92.000 αιτήσεις αναπληρωτών

Ειδικότερα, περισσότεροι από 92.000 είναι φέτος οι εκπαιδευτικοί που κατέθεσαν αιτήσεις για να ενταχθούν στους πίνακες αναπληρωτών. Φιλόλογοι, δάσκαλοι και νηπιαγωγοί είναι παραδοσιακά οι πολυάριθμες ειδικότητες. Οι φιλόλογοι αγγίζουν τους 20.844, εν αντιθέσει των 18.681 το έτος 2014-2015, ακολουθούν οι δάσκαλοι με 12.061 εγγραφές εν αντιθέσει με τις 10.391 της προηγούμενης χρονιάς και τέλος έρχονται οι νηπιαγωγοί με 10.712, ελαφρώς αυξημένοι από τους 9.945 του 2014.

Πλησιάζουν τους 21.000 οι φιλόλογοι ενώ ακολουθούν οι δάσκαλοι με 12.061εγγραφές και οι νηπιαγωγοί με 10.712. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι οι φιλόλογοι αποτελούν το 22.63% των αναπληρωτών. Για την ακρίβεια, ο αριθμός των αιτήσεων το 2014-2015 διαμορφώθηκε στους 78.756.

Από το σύνολο των 92.000 υποψηφίων εκπαιδευτικών οι 57.000 δεν έχουν μόρια προϋπηρεσίας ή ΑΣΕΠ σε αντίθεση με τους 35.016 που διαθέτουν μόρια.

Σήμερα ολοκληρώνεται η διαδικασία υποβολής των ενστάσεων για τους δασκάλους και νηπιαγωγούς και την Παρασκευή για τους εκπαιδευτικούς της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Το Υπουργείο Παιδείας με εγκύκλιό του γνωστοποιεί ότι θα παραλαμβάνονται ενστάσεις που αφορούν αποκλειστικά και μόνο α) στην ένταξη στους ανωτέρω πίνακες, β) στην αλλαγή της σειράς κατάταξης, ήτοι για θέματα που έχουν να κάνουν με μόρια τελευταίου και προτελευταίου διαγωνισμού ΑΣΕΠ, μόρια προϋπηρεσίας, εκπλήρωση στρατιωτικών υποχρεώσεων, βαθμό και ημερομηνία κτήσης Πτυχίου, Μεσογειακή Αναιμία, Σκλήρυνση κατά Πλάκας και την ιδιότητα πολυτεκνίας, γ) στην ιδιότητα της τριτεκνίας και δ) στην κτήση ή μη παιδαγωγικού Πτυχίου.

Οι θέσεις της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος

Σύμφωνα με τον κ. Κικινή η σημερινή κατάσταση οφείλεται αποκλειστικά στους μηδενικούς διορισμούς, στον εξαιρετικά κακό σχεδιασμό, αλλά και στην εγκληματική παράβλεψη των νομικών ζητημάτων, τα οποία ήταν αναμενόμενο ότι θα δημιουργούσαν προβλήματα στην έναρξη του νέου σχολικού έτους.

Αναφερόμενος στο «διαχρονικό» ζήτημα των εκπαιδευτικών κενών, έκανε λόγο για «πλήρη διακομματική σύμπνοια» και πολιτική επιλογή των ηγεσιών του υπουργείου Παιδείας τα τελευταία χρόνια, να επιλέγονται ελαστικές μορφές εργασίας. Πρόσθεσε χαρακτηριστικά ότι τα δύο τελευταία χρόνια οι διορισμοί είναι μηδενικοί, τη στιγμή που τα τελευταία πέντε χρόνια έχουν συνταξιοδοτηθεί 8.500 εκπαιδευτικοί, ενώ έχουν προσληφθεί μόλις 250.

Σχετικά με τις σχολικές μονάδες της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης που παρέμειναν κλειστές την ημέρα του αγιασμού, τόνισε εκτός από τα 52 σχολεία των Κυκλάδων, δεν άνοιξαν 10 δημοτικά και 21 νηπιαγωγεία της Ρόδου και 35 σχολικές μονάδες στην Εύβοια.

Μεταξύ άλλων, η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος έθιξε τις καθυστερήσεις στη διαδικασία πρόσληψης αναπληρωτών, που οφείλονται σε μεγάλο βαθμό στην έκδοση σχετικής εγκυκλίου χωρίς ΦΕΚ, τις καθυστερήσεις στον έλεγχο των μεταπτυχιακών των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής, την υποστελέχωση των μονάδων ειδικής αγωγής, την καθυστέρηση ολοκλήρωσης των διαδικασιών και των ρυθμίσεων για την πρόσληψη καθαριστριών στα σχολεία, καθώς επίσης και την υποστελέχωση των σχολείων του εξωτερικού.

Όπως τόνισε, τα δεδομένα αυτά δεν τιμούν την εκπαίδευση και πρόσθεσε πως «αυτή η κατάσταση, σε συνδυασμό με τη συνεχή υποχρηματοδότηση της εκπαίδευσης και την παραπομπή των προβλημάτων στο μέλλον, έχει σαν αποτέλεσμα την υποβάθμιση της εκπαίδευσης στη χώρα μας».