Αδικημένα τα μικρά νησιά
- Δευτέρα, 5 Οκτωβρίου, 2015 - 06:10
Με επιτυχία ολοκληρώθηκε στο Καστελόριζο, το τριήμερο συνέδριο του Ελληνικού Δικτύου Μικρών Νησιών, με θέμα την ακτοπλοΐα, τη γαλάζια ανάπτυξη, το σχεδιασμό και τη συμμετοχή των μικρών νησιών σε ευρωπαϊκά προγράμματα.
Με τη συνδιοργάνωση της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Μικρών Νησιών και το Ελληνικό Δίκτυο Μικρών Νησιών (ΕΔΜΝ), πραγματοποίησαν μία τριήμερη συνάντηση φορέων, δημάρχων πανεπιστημιακών και εμπειρογνωμόνων από νησιωτικές περιοχές όλης της Ευρώπης, στο Καστελόριζο, για το 7ο Πανελλήνιο και 15ο Ευρωπαϊκό Συνέδριο Μικρών Νησιών, από 21 έως 23 Σεπτεμβρίου 2015.
Ο πρόεδρος του ΕΔΜΝ, κ. Ελευθέριος Κεχαγιόγλου, μίλησε στην «Κοινή Γνώμη», σχετικά με τις εργασίες και τα συμπεράσματα του συνεδρίου, αλλά και για τα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα μικρότερα νησιά.
Όχι μόνο εντοπισμός προβλημάτων, αλλά και προτάσεις εφικτών λύσεων
Όπως σημείωσε ο κ. Κεχαγιόγλου, πρόσκληση είχαν λάβει όλα τα νησιά που έχουν πληθυσμό κάτω από 5.000 κατοίκους, αλλά και μερικά μεγαλύτερα, ενώ η προσέλευση, ειδικά από αιρετούς δεν ήταν μεγάλη, καθώς οι ημερομηνίες του συνεδρίου, έτυχε να συμπέσουν με τις εκλογές, γεγονός, που εμπόδισε αρκετούς δημάρχους, από το να κάνουν το πολύωρο ταξίδι ως το Καστελόριζο.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΕΔΜΝ, «το θέμα του συνεδρίου ήταν η λεγόμενη «Γαλάζια Ανάπτυξη» και τη διαχείριση των φυσικών πόρων, που αφορά στα μικρά νησιά, όπως επίσης και το θέμα της ακτοπλοΐας».
«Το πρώτο και κύριο ζήτημα για την γαλάζια ανάπτυξη, παραμένει για εμάς η ακτοπλοΐα. Όλοι οι Ευρωπαίοι, θέτουν το θέμα, ότι παρά την κρίση, δεν θα πρέπει να ατονήσουν οι προσπάθειες για τη γαλάζια ανάπτυξη, στο μέτρο που της πρέπει. Σε εθνικό επίπεδο, εκτός από αυτά τα σημεία που συμφωνούμε με τους ξένους, προσθέτουμε ακόμη ένα ζήτημα, προς την νέα κυβέρνηση, η οποία ξεκινά τώρα και έχει όλο το χρόνο μπροστά της, να δει πιο “ζεστά” το θέμα, της πραγματικής αυτοδιοίκησης ενός νησιού. Ένα νησί δηλαδή να διοικείται πρώτα και κύρια από τους επικεφαλής του ίδιου του νησιού και μετά από όλους τους άλλους φορείς. Ζητάμε, δηλαδή, οι Δήμοι να γίνουν περισσότερο “city manager”, προκειμένου να καταφέρουν κάποια πράγματα», υποστήριξε.
Παράλληλα, τόνισε πως «έχουμε δεσμευτεί να φτιάξουμε τις δικές μας προτάσεις, όσον αφορά και στο ακτοπλοϊκό. Πλέον αλλάζουμε στρατηγική. Όχι μόνο να δείχνουμε το πρόβλημα, αλλά να προτείνουμε και εμείς λύση, σε ό,τι μας απασχολεί. Μαζί με όλους τους μικρούς νησιωτικούς Δήμους, θα συντάξουμε τις προτάσεις μας, τις οποίες θα στείλουμε στον πρωθυπουργό, αναφορικά με το τι ζητάμε να αλλάξει στον τομέα της τοπικής αυτοδιοίκησης. Για παράδειγμα, θεωρούμε ότι ο τρόπος που γίνεται η χρήση των ανταποδοτικών τελών του Δήμου, είναι απαράδεκτος στην εποχή μας. Δεν είναι δυνατόν τα ανταποδοτικά τέλη να πηγαίνουν μόνο στα θέματα καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού, από τη στιγμή που πολλοί νόμοι του κράτους, χρονολογούνται ακόμη και πριν τη Χούντα. Δεν ανταποκρίνονται στις σημερινές ανάγκες που έχει ένα νησί, αλλά ούτε και στη σχέση, πλέον, του νησιού με τον τουρίστα».
Κατά τη διάρκεια του συνεδρίου, προτάθηκε στον κ. Κεχαγιόγλου, η αντιπροεδρία στην Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Μικρών Νησιών (European Small Island Federation), την οποία και δέχτηκε. «Η Ελλάδα για πρώτη φορά, πήρε την αντιπροεδρία στο Ευρωπαϊκό Δίκτυο. Πιστεύω, πως μόνο μέσα από ένα δυνατό Ευρωπαϊκό λόμπι, μπορούμε να υπερασπιστούμε και να σώσουμε, οτιδήποτε μπορεί να σωθεί», σημείωσε, αναφέροντας ένα παράδειγμα, «πριν από μερικούς μήνες, υπουργός της Ιρλανδίας, επιχείρησε να περάσει ένα νόμο, με τον οποίο θα μειωνόταν η χρηματοδότηση της Ιρλανδικής κυβέρνησης προς τις εκεί άγονες γραμμές. Μόλις το μάθαμε, στείλαμε όλες οι χώρες μία επιστολή διαμαρτυρίας στον πρωθυπουργό της Ιρλανδίας, με αποτέλεσμα το νομοσχέδιο να αποσυρθεί».
«Αυτό στην πράξη σημαίνει – αυτή τη στιγμή μιλώ ως εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας και όχι ως ΕΔΜΝ – ότι και βέβαια μπορούμε και βέβαια έχουμε μπροστά μας πεδίο δόξης λαμπρό, προκειμένου να στηρίξουμε τα μικρά νησιά μας, όχι μόνο με την έννοια της αντιπαράθεσης, αλλά και με της υποστήριξης. Θέτουμε, δηλαδή, την Ομοσπονδία στη διάθεση της Κυβέρνησης, όπου και όπως μπορούμε να βοηθήσουμε και σε Ευρωπαϊκό επίπεδο. Το είχαμε ξανακάνει αυτό πριν χρόνια και φέρνει ομολογουμένως πολύ καλά αποτελέσματα. Είναι τελείως διαφορετικό να βγάζεις μπροστά τα αιτήματα όλων των Ευρωπαϊκών νησιών, από το να πηγαίνει η Ελλάδα μόνη της να διεκδικήσει στην Ευρώπη. Αλλιώς θα αντιδράσουν οι Φινλανδοί και οι Σουηδοί π.χ. βουλευτές και ευρωβουλευτές στα αιτήματα και των δικών τους νησιών, απ’ ότι αν το ζητήσουν μόνοι οι Έλληνες», εξήγησε.
«Δυνατότητα στους μικρούς δήμους να είναι κυρίαρχοι του τόπου τους»
Πέρα, όμως από τα ζητήματα, που αναπτύχθηκαν στο συνέδριο, τα μικρά νησιά αντιμετωπίζουν πληθώρα προβλημάτων, στην πλειοψηφία τους αρκετά σοβαρά, γεγονός, που τα καθιστά, όπως ανέφερε και ο κ. Κεχαγιόγλου, ιδιαίτερα αδικημένα.
Σχετικά με την αύξηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ, ο πρόεδρος του ΕΔΜΝ επεσήμανε: «Θέλω να πιστεύω, ότι αντιλαμβάνονται και οι διοικούντες, ότι δεν μιλάμε για κάποιο σοβαρό ποσό. Έχει πολύ μεγαλύτερη αξία να σωθεί ένα μικρό νησί και να παραμείνει κατοικημένο, παρά να εισπράξεις αυτά τα λίγα χρήματα παραπάνω – σε τελική ανάλυση – που αφορούν τα μικρά νησιά. Τι παραπάνω να εισπράξεις από ένα νησί, που μπορεί να έχει δυναμικότητα 80 κλινών, όπως το Καστελόριζο ή 200 κατοίκους, όπως το Κουφονήσι; Αν ανέβουν οι τιμές, το πολύ-πολύ να μην το επισκέπτονται πια και οι κάτοικοι να το εγκαταλείψουν.
Από το 1951 έως σήμερα, έχουν αδειάσει περισσότερα από 52 μικρά νησιά στη χώρα. Αν θέλουν να το συνεχίσουν, ας το συνεχίσουν. Πιστεύω ότι κάποια στιγμή θα επικρατήσει η λογική».
«Θεωρώ ότι τα μικρά νησιά είναι μόνο αδικημένα. Δεν έχουν κανένα άλλο όφελος. Ειδικά στο θέμα του ΕΣΠΑ, αν δεν αλλάξει ο νόμος και δεν δοθεί η δυνατότητα στους μικρούς Δήμους να είναι κυρίαρχοι στον τόπο τους, δεν θα αλλάξει τίποτα», ανέφερε.
Σχετικά με το θέμα της παιδείας και τα σχολεία, ο κ. Κεχαγιόγλου υποστήριξε, πως «εμείς θέλουμε να εφαρμοστεί αυτό που ισχύει και στην υπόλοιπη Ευρωπαϊκή Ένωση. Οι υπηρεσίες δημοσίων αγαθών, όπως τις αναγνωρίζει η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι οι μεταφορές, η ενέργεια, η υγεία και η παιδεία. Δεν ξεχωρίζει κανένα από τα τέσσερα. Αν αυτά δεν τα βάλουμε ως πρώτη προτεραιότητα, δεν πρόκειται να δούμε βελτίωση. Αντιλαμβανόμαστε, ότι αν ένας δάσκαλος χρειάζεται να πάει σε ένα ακριτικό νησάκι, μπορεί να του δημιουργεί προβλήματα, αλλά πρέπει να “σκύψει” η πολιτεία και να τα λύσει. Θα σας πω αυτό, υπάρχει νησί, για το οποίο πλήρωσε το κράτος πέρσι 1.000.000 ευρώ, για τη μεταφορά των μαθητών. Αυτό το ποσό ισοδυναμεί με την αμοιβή 100 καθηγητών. Προτίμησε το κράτος, να δώσει 1 εκατομμύριο ευρώ σε έναν ιδιώτη επιχειρηματία για να μεταφέρει τους μαθητές, αντί να προσλάβει 10 ή 20 εκπαιδευτικούς και τα μισά και παραπάνω χρήματα να παραμείνουν στο ταμείο του κράτους. Τέτοιες νοοτροπίες πότε θα σταματήσουν να υπάρχουν;»
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Προτάσεις για δράσεις διαχείρισης πόσιμου ύδατος στα μικρά νησιά
29 Μαρ. 2018 - 14:15 - Εμμονή παραπλάνησης από την Περιφερειακή Αρχή
7 Μαρ. 2018 - 6:20 - Συντηρήσεις σχολικών κτιρίων σε Αμοργό, Κύθνο και Αντίπαρο
13 Δεκ. 2017 - 12:43 - Περιβαλλοντική θωράκιση μικρών νησιών
15 Απρ. 2016 - 18:07 - Λαϊκή Συσπείρωση Ν. Αιγαίου: "Υπηρετούν τα επιχειρηματικά συμφέροντα στην Περιφέρεια και ψάχνουν για συνενόχους"
24 Δεκ. 2024 - 16:18