Τα κενά και οι «παγίδες» του νέου σχολείου στην παράσταση διαμαρτυρίας των εκπαιδευτικών στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Ν. Αιγαίου

Μοναδική λύση οι άμεσοι και μαζικοί διορισμοί

Το οξυμένο πρόβλημα στη στελέχωση των σχολικών μονάδων των Κυκλάδων, με τα οργανικά κενά σε προσωπικό να υπερβαίνουν τα 400, έθεσαν εκ νέου στη χθεσινή συνάντησή τους με τον Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης Ν. Αιγαίου, οι εκπαιδευτικοί της Σύρου, υπογραμμίζοντας την επιτακτική ανάγκη για άμεσους και μαζικούς διορισμούς.

Τόσο ο Σύλλογος Δασκάλων και Νηπιαγωγών Σύρου – Τήνου – Μυκόνου, όσο και η Α’ ΕΛΜΕ Κυκλάδων κατέθεσαν για μία ακόμη φορά τις ανησυχίες τους σχετικά με την υφιστάμενη κατάσταση, αλλά και την κατεύθυνση του Υπουργείου Παιδείας προς την εξοικονόμηση ωρών που φαίνεται να προωθείται μέσω του Νέου Σχολείου.

Με αφορμή τη συνάντηση του υπουργού Νίκου Φίλη με τους 13 Περιφερειακούς Διευθυντές Εκπαίδευσης και τους 116 Διευθυντές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας, τα μέλη των Συλλόγων ζήτησαν από τον κ. Καραγιάννη να τους ενημερώσει σχετικά με τον προγραμματισμό και τις ενέργειες των υπηρεσιών του υπουργείου για την επόμενη σχολική χρονιά.

«Το πρόβλημα διευρύνεται»

Στη διαιώνιση του προβλήματος αναφέρθηκε ο πρόεδρος του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Γιώργος Καλημερίδης, σημειώνοντας ότι οι Κυκλάδες, ως νομός-πέρασμα, βρίσκονται τα τελευταία πέντε χρόνια σε δυσχερή θέση, καθώς οι αναπληρωτές που υπηρετούν στο νησί, παίρνουν μετάθεση και τα κενά ανακυκλώνονται. Πρόσθεσε επίσης ότι αποτέλεσμα της τακτικής των μηδενικών διορισμών είναι η εκτίναξη των ελαστικών σχέσεων εργασίας, οι οποίες θα γίνει ακόμα πιο αισθητή μέσα στα επόμενα χρόνια.

Όπως τόνισε: «εμείς βλέπουμε ότι μολονότι βρισκόμαστε στη μέση της σχολικής χρονιάς, δεν έχει γίνει κάποιος ουσιαστικός προγραμματισμός πέρα από δηλώσεις του υπουργείου για μόνιμους διορισμούς χωρίς να έχει εξασφαλίσει τίποτα ή να έχει διαπραγματευτεί με την Τρόικα το συγκεκριμένο ζήτημα». Ο κ. Καλημερίδης αναφέρθηκε επίσης στο μέλλον των τμημάτων στήριξης, το οποίο χαρακτήρισε αβέβαιο, υποστηρίζοντας πως «η τροπολογία που εγκρίθηκε δίνει την αίσθηση ότι τα τμήματα πρόκειται είτε να καταργηθούν, είτε να μετατραπούν σε μια ελαστική δομή η οποία θα πετάξει πολλά παιδιά, τα οποία χρήζουν άμεσης ανάγκης και παρέμβασης». Ωστόσο, το ίδιο θολό είναι και το τοπίο σχετικά με την παράλληλη στήριξη. Παρά το γεγονός ότι είχαν εγκριθεί από το υπουργείο 35 παράλληλες στηρίξεις σε όλο το νομό, ο κ. Καλημερίδης ενημέρωσε πως τοποθετήθηκαν μόνο οι 10, πράγμα που σημαίνει ότι υπάρχουν παιδιά σε νησιά, χωρίς άλλη δομή ειδικής αγωγή, που παραμένουν ξεκρέμαστα με τους εκπαιδευτικούς να δίνουν πραγματική μάχη προκειμένου να τα βοηθήσουν.

Μεγάλος ο αριθμός των χαμένων εκπαιδευτικών ωρών

Για τις προσπάθειες των εκπαιδευτικών να καλύψουν τα κενά με τις υπάρχουσες δυνάμεις, μίλησε και ο πρόεδρος της Α' ΕΛΜΕ Κυκλάδων Αυγουστής Κλείσαρης, σημειώνοντας πως μέχρι και σήμερα έχει χαθεί ένας πολύ μεγάλος αριθμός εκπαιδευτικών ωρών. Επιπλέον, επεσήμανε την ανάγκη για έναν καλύτερο τρόπο διαχείρισης του εκπαιδευτικού προσωπικού, σημειώνοντας πως «δεν βλέπουμε το λόγο γιατί ένα τμήμα με δέκα παιδιά να είναι προτιμότερο να καλυφθεί από ένα τμήμα με οχτώ παιδιά». Όπως υποστήριξε, δεν έχει αξία το νούμερο, αλλά ότι τα παιδιά δεν έχουν καθηγητή. Για το λόγο αυτό, έκρινε απαραίτητη τη λύση των μαζικών διορισμών, ώστε να μη θεωρείται σενάριο επιστημονικής φαντασίας ακόμα και το γεγονός ότι το σχολείο ενός μικρού νησιού ζητά καθηγητή μουσικής, καλλιτεχνικών ή δεύτερης ξένης γλώσσας. Ωστόσο, ο κ. Κλείσαρης δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στις διατάξεις για το νέο σχολείο, σύμφωνα με τις οποίες τα υπουργείου καταφεύγει στη λύση εξοικονόμησης ωρών, εκεί όπου εντοπίζονται τα προβλήματα. «Στο νέο ΕΠΑΛ το οποίο θα λειτουργεί τη χρονιά 2016-2017, η Α’ Τάξη θα είναι ενοποιημένη με το Γενικό Λύκειο με την έννοια των μαθημάτων, ενώ η Β’ Τάξη θα έχει πλέον τομείς και όχι ειδικότητες» δήλωσε χαρακτηριστικά, εκτιμώντας πως « προσπαθούν να στήσουν ένα σχολείο με τη λογική της εξοικονόμησης ωρών». Τέλος, εξέφρασε και την αντίθεσή του στην πρόθεση κατανομής των ειδικοτήτων που θα υπάρχουν στα σχολεία κάθε περιοχής με βάση την εμπορική δραστηριότητα της, καθώς οι μαθητές δεν θα έχουν το δικαίωμα να επιλέξουν την ειδικότητα που επιθυμούν.

Αμφιβολίες για τις δηλώσεις περί 20.000 μόνιμων διορισμών

Με τις θέσεις των εκπαιδευτικών συμφώνησε ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης Νοτίου Αιγαίου Βασίλης Καραγιάννης, σημειώνοντας πως το «μυστικό» για την αντιμετώπιση των σημερινών προβλημάτων, είναι η πρόσληψη μονίμου εκπαιδευτικού προσωπικού. «Ο υπουργός είπε πως θα το διεκδικήσει. Θα το πετύχουμε; Θα συμβεί; Δεν μπορώ να σας απαντήσω. Σήμερα γίνεται η κουβέντα με τους Θεσμούς γύρω από την πρόταση για 20.000 διορισμούς μέσα σε μια τριετία. Αυτό που είπαμε εμείς σχεδόν και οι 13 περιφερειακοί διευθυντές είναι ότι δεν μπορεί να λειτουργήσει το σχολείο από δω και πέρα με αυτούς τους όρους. Εξηγήσαμε ότι πρέπει να γίνουν μόνιμοι διορισμοί και κατόπιν να πάμε στη λογική της αναπλήρωσης. Πρώτα από όλα το έχω επισημάνει ότι η νομοθεσία ορίζει πως ο αναπληρωτής εκπληρώνει μια έκτακτη ανάγκη και δεν μπορεί να διορίζεις 20.000 αναπληρωτές, γιατί αυτό δεν είναι έκτακτη ανάγκη» ανέφερε χαρακτηριστικά. Παράλληλα εξέφρασε την άποψη ότι οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να έχουν λόγο στις όποιες εξελίξεις. «Η κατάσταση, που βιώνουμε επεκτείνεται και στο χώρο της παιδείας, γιατί έχουμε να κάνουμε στο χώρο με στερεότυπα, εμπεδωμένες αντιλήψεις, συμφέρονται και όλα αυτά δημιουργούν ένα εκρηκτικό μείγμα, το οποίο πρέπει ο εκπαιδευτικός να αποφασίσει να το αντιμετωπίσει. Καλό θα είναι λοιπόν οι εκπαιδευτικοί να προσπαθήσουν να αντιμετωπίσουν την κατάσταση με πρωτοβουλία τους, διότι αυτοί είναι το κλειδί στο όλο ζήτημα. Αν δεν μπορέσουν οι εκπαιδευτικοί να το αντιμετωπίσουν, δεν υπάρχει κάποιος άλλος να το κάνει», τόνισε.

Β. Καραγιάννης: «Στόχος μας είναι ένα ποιοτικό και αναβαθμισμένο σχολείο

Στο ερώτημα του κ. Καλημερίδη εάν το ζητούμενο της σημερινής ηγεσίας του Υπουργείου είναι ένα σχολείο που θα ενισχύσει τη μορφωτική λειτουργία ή ένα σχολείο με διαφορετική λειτουργία, λόγω της δύσκολης δημοσιονομικής κατάστασης, που θα επιφέρει και τις ανάλογες συνέπειες στην κοινωνία, ο κ. Καραγιάννης εξήγησε πως ο στόχος παραμένει ο ίδιος: ένα ποιοτικό και αναβαθμισμένο σχολείο. Ωστόσο σημείωσε ότι κανείς δεν γνωρίζει αν ο στόχος αυτός τελικά να επιτευχθεί. «Ελπίζουμε να ανταποκριθούμε στις ανάγκες, που έχουν αυτό το οικονομικό αντίκρισμα, να γίνουν διορισμοί μονίμων, γιατί αλλιώς δεν θα μπορεί το σύστημα να λειτουργήσει, καθώς και να έχουν γίνει οι μεταθέσεις μέχρι τον Ιούνιο, ώστε να υπολογιστούν τα κενά στη συνέχεια», κατέληξε.