Ρυθμίσεις για την οργανική και οικονομική λειτουργία των ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού, σύμφωνα με το προσχέδιο του ν/σ του Υπουργείου Εσωτερικών

Αλλαγές στη λειτουργία των ΟΤΑ

Στη δημοσιότητα δόθηκε από το Υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, το προσχέδιο του σχεδίου νόμου, το οποίο ρυθμίζει διάφορα ζητήματα στη λειτουργία των ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού.

Με 150 άρθρα, τα οποία χωρίζονται σε επτά κεφάλαια, το Υπουργείο Εσωτερικών προτείνει αλλαγές και ρυθμίσεις ζητημάτων σε αρκετούς τομείς της λειτουργίας των ΟΤΑ, που αφορούν ενδεικτικά σε θέματα οργάνωσης, λειτουργίας, προσωπικού, οικονομικής λειτουργίας, οφειλών, δανείων, έργων και μελετών ΟΤΑ και ΥΠΕΣΔΑ, καθώς επίσης και της μεταφοράς μαθητών.

Άρση πειθαρχικών διώξεων για αιρετούς

Το πρώτο κεφάλαιο άρθρων του προσχεδίου περιλαμβάνει διατάξεις περί οργάνωσης και λειτουργίας των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και των ΟΤΑ, όπως είναι οι πειθαρχικές κυρώσεις των αιρετών σε περίπτωση ποινικής καταδίκης, τα ένδικα μέσα που μπορεί να χρησιμοποιήσει ένας ΟΤΑ, η νομική στήριξη των υπαλλήλων η λειτουργία δημοτικών ραδιοφωνικών σταθμών αλλά και τα Συμβούλια Ένταξης Προσφύγων.

Πιο συγκεκριμένα, στο τρίτο άρθρο, του προσχεδίου προβλέπεται η ίδρυση αυτοτελούς γραφείου για θέματα αναπηρίας στις έδρες των Περιφερειών, χωρίς να απαιτείται η σύσταση νέων οργανικών θέσεων, ενώ σε επόμενο άρθρο η επιβοήθηση έργου αιρετών ΑμεΑ.

Στο άρθρο 6, περί πειθαρχικών κυρώσεων αιρετών σε περίπτωση ποινικής καταδίκης, σημειώνεται, πως «οι περιφερειάρχες, αντιπεριφερειάρχες, δήμαρχοι, δημοτικοί σύμβουλοι, σύμβουλοι των δημοτικών και τοπικών κοινοτήτων, οι οποίοι έχουν καταδικασθεί με τελεσίδικη ή αμετάκλητη δικαστική απόφαση για πλημμελήματα, πλην εκείνων που απαριθμούνται στην περ. γ της παραγράφου 1 του παρόντος, δεν διώκονται πειθαρχικώς κατ’ άρθρον 149 του ν. 3528/2007, όπως ισχύει, εφόσον τα πλημμελήματα αυτά διεπράχθησαν με την ιδιότητά τους ως αιρετών και με αφορμή την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους ως αιρετών, οι δε έννομες συνέπειες εξαντλούνται με την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 236 του ν. 3852/2010, όπως ισχύει».

Ικανοποίηση πάγιου αιτήματος

Στο δεύτερο κεφάλαιο, περιλαμβάνονται ρυθμίσεις δημοσίων υπαλλήλων, προσωπικού ΟΤΑ και Νομικών Προσώπων.

Μάλιστα, στο άρθρο 10, ικανοποιείται ένα εκ των πάγιων αιτημάτων μικρών δήμων των Κυκλάδων, όπως αυτός της Μυκόνου, όπου δίνεται η δυνατότητα σύστασης θέσεως μετακλητού Γενικού Γραμματέα στον οργανισμό εσωτερικής υπηρεσίας, εφόσον υπάρχει η ανάλογη οικονομική δυνατότητα.

Με το άρθρο 17, το μόνιμο προσωπικό, το προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου και ορισμένου χρόνου, οι νομικοί σύμβουλοι, καθώς και οι δικηγόροι με σχέση έμμισθης εντολής, που υπηρετούν στα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου των ΟΤΑ και τα οποία καταργούνται, καθίστανται αυτοδικαίως προσωπικό του οικείου δήμου, με την ίδια σχέση εργασίας και έμμισθη εντολή.

Παράλληλα, για την αντιμετώπιση σοβαρών και επειγουσών υπηρεσιακών αναγκών, δίνεται η δυνατότητα απόσπασης υπαλλήλων νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου και ανωνύμων εταιριών, που ανήκουν στο δημόσιο τομέα, σε ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού και στα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου αυτών. Η απόσπαση πραγματοποιείται για δύο έτη και μπορεί να παραταθεί, κατόπιν αίτησης του υπαλλήλου, για ένα ακόμη έτος.

Δυνατότητα παροχής κινήτρων σε εργαζόμενους

Εντός του τρίτου κεφαλαίου, ρυθμίζονται θέματα οικονομικής λειτουργίας, εσόδων και περιουσίας ΟΤΑ.

Στο άρθρο 41 προτείνεται η παροχή κινήτρων σε εργαζόμενους ΟΤΑ παραμεθόριων και νησιωτικών περιοχών. «Οι νησιωτικοί Ο.Τ.Α., του άρθρου 204, του ν.3852/2010, δύνανται να παρέχουν δωρεάν σίτιση και κατάλληλο κατάλυμα διαμονής για τους υπαλλήλους τους, όλους τους ιατρούς και νοσηλευτές του Κέντρου Υγείας, το προσωπικό της Ελληνικής Αστυνομίας, του Λιμενικού Σώματος, της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, του ΕΚΑΒ και τους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, εφόσον ληφθεί απόφαση από το οικείο Δημοτικό Συμβούλιο, κατόπιν βεβαίωσης της ύπαρξης των ανάλογων πόρων, από την οικονομική υπηρεσία του ΟΤΑ». Τα ανωτέρω δεν ισχύουν για τους μονίμους κατοίκους των περιοχών αυτών.

Το άρθρο 57 προτείνει την κατάργηση της προμήθειας στις επιχορηγήσεις μέσω ΚΑΠ, ενώ στο άρθρο 60 προβλέπεται η απαλλαγή των ΟΤΑ από τον φόρο εισοδημάτων από ακίνητη περιουσία, «εφόσον πρόκειται για α) ιδιοχρησιμοποιούμενα ακίνητα των Ο.Τ.Α, καθώς και κοινής χρήσεως πράγματα που ανήκουν σε δήμο ή κοινότητα ή β) ακίνητα που παραχωρούνται κατά χρήση, χωρίς αντάλλαγμα, στο Ελληνικό Δημόσιο ή σε Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, εφόσον προορίζονται για την εξυπηρέτηση αναγκών κάθε αναγνωρισμένης βαθμίδας δημόσιας εκπαίδευσης, δημόσιων ή δημοτικών νοσοκομειακών συγκροτημάτων, προς όφελος της δημόσιας υγείας, δημόσιων ή δημοτικών μονάδων κοινωνικής φροντίδας, δημόσιων ή δημοτικών παιδικών σταθμών ή βρεφοκομείων ή ορφανοτροφείων, δημόσιων ή δημοτικών γηροκομείων, Κ.Α.Π.Η., καθώς και αθλητικών εγκαταστάσεων».

Στο έβδομο κεφάλαιο, το οποίο αφορά σε διάφορες διατάξεις, ρυθμίζεται το ζήτημα της διάθεσης προϊόντων από τη διαχείριση των Αστικών Στερεών Αποβλήτων. Συγκεκριμένα, το άρθρο 140 ορίζει, πως τα προϊόντα που παράγονται από τη διαχείριση των Αστικών Στερεών Αποβλήτων, μπορούν να διατίθενται προς πώληση από τους κατά περίπτωση αρμόδιους Ο.Τ.Α. α' και β' βαθμού, καθώς και τα πάσης φύσεως νομικά πρόσωπα και συνδέσμους που υπάγονται σε αυτούς. Η απόφαση πώλησης και ο καθορισμός της τιμής πώλησης, λαμβάνεται κατά πλειοψηφία, από το Περιφερειακό ή Δημοτικό ή Διοικητικό Συμβούλιο ή από τα ΔΣ, κατόπιν σχετικής απόφασης καθορισμού τιμής από την οικεία Οικονομικής Επιτροπή των ΟΤΑ.

Κατάθεση προτάσεων από την ΚΕΔΕ

Επί του προσχεδίου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών, το Διοικητικό Συμβούλιο της ΚΕΔΕ, κατέθεσε τις δικές του προτάσεις, τασσόμενο πλήρως αντίθετο στο περιεχόμενο των όσων ψηφίστηκαν από την Κυβέρνηση, αναφορικά με τα προαπαιτούμενα και το ασφαλιστικό, τα οποία, σαφώς, επηρεάζουν και την Αυτοδιοίκηση. Μάλιστα, από τα κεντρικά της Ένωσης, εξετάζεται και το ενδεχόμενο έκτακτης Γενικής Συνέλευσης των δημάρχων όλης της χώρας, προκειμένου να συζητηθούν οι νέες αλλαγές.

Σε ό,τι αφορά το νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών τονίστηκε, ότι τακτοποιεί διάφορα ζητήματα που αντιμετωπίζουν στην καθημερινή λειτουργία τους οι δήμοι, ενώ διατυπώθηκαν παρατηρήσεις, αλλά και προτάσεις για συμπληρωματικές και διορθωτικές διατάξεις, οι οποίες θα κατατεθούν στο υπουργείο Εσωτερικών τις αμέσως επόμενες ημέρες. Το νομοσχέδιο θα επανέλθει προς συζήτηση στην επόμενη συνεδρίαση του Δ.Σ., που θα συγκληθεί την Τετάρτη, 1η Ιουνίου.

Ωστόσο, το Δ.Σ. της ΚΕΔΕ εξέφρασε ομόφωνα την πλήρη αντίθεσή του για ρυθμίσεις που ψηφίστηκαν τελευταία από την κυβέρνηση και περιλαμβάνονται στο νόμο για τα προαπαιτούμενα, αλλά στον νέο ασφαλιστικό νόμο, εκφράζοντας κατηγορηματική αντίθεση, σχετικά με τη θεσμοθέτηση του αυτόματου μηχανισμού δημοσιονομικής προσαρμογής της Γενικής Κυβέρνησης, με τον οποίο προβλέπεται περικοπή και στις δαπάνες των δήμων.

Επίσης, το ΔΣ της ΚΕΔΕ εξέφρασε την αντίθεσή του σε διατάξεις του ασφαλιστικού νόμου, όπως αυτή που αφορά στην πλήρη αναστολή καταβολής προσωπικής σύνταξης εν ενεργεία αιρετών, ακόμη κι αν υπηρετούν αμισθί το αξίωμά τους.

Το Δ.Σ. αποφάσισε το θέμα των τελευταίων ρυθμίσεων που ψηφίστηκαν και αφορούν την Τοπική Αυτοδιοίκηση να τεθεί προς συζήτηση στο επόμενο Δ.Σ. κι εφόσον κριθεί ότι χρειάζεται, η ΚΕΔΕ να προχωρήσει σε έκτακτη γενική συνέλευση των δημάρχων, ώστε να τοποθετηθούν συνολικά οι εκπρόσωποι της πρωτοβάθμιας Τοπικής Αυτοδιοίκησης για τις δυσμενείς για τον θεσμό εξελίξεις.

Ετικέτες: