Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε η παιδαγωγική ημερίδα της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Ν. Αιγαίου με θέμα την “Ειδική Αγωγή”

Αποδοχή της διαφορετικότητας και ισότιμη αντιμετώπιση

Το μεγάλο ζήτημα της αποδοχής της διαφορετικότητας και της ισότιμης αντιμετώπισης των παιδιών και ειδικότερα των ατόμων με αναπηρία, τέθηκε στη διδακτική – παιδαγωγική ημερίδα της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Νοτίου Αιγαίου στη Σύρο με θέμα “Ειδική Αγωγή: Μια βιωματική προσέγγιση”.

Την ημερίδα οργάνωσε και επιμελήθηκε η Σχολική Σύμβουλος Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης 17ης Περιφέρειας Μαρία Δερέκα με στόχο την ενημέρωση του κοινού και της πολιτείας για θέματα αναπηρίας, σε ένα πλαίσιο αποδοχής και θετικής αντιμετώπισης της ζωής.

Κατά τη διάρκεια των δράσεων, που πραγματοποιήθηκαν με την αρωγή και την υποστήριξη του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης και της Ιεράς Μητροπόλεως Σύρου, δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση τόσο στη συνεργασία σχολείου και οικογένειας, όσο και στη διαχείριση των μαθησιακών δυσκολιών.

Βιωματικές εισηγήσεις - τοποθετήσεις

Το κοινό υποδέχτηκε την Προϊσταμένη Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής & Εκπαίδευσς Υπ.Π.Ε.Θ Ντορέττα Αστέρη, η οποία ανέπτυξε το θέμα “Συνέργειες για την Αποτελεσματική Υποστήριξη των ευάλωτων μαθητών: το παράδειγμα της Δυσλεξίας”.

Στην ημερίδα συμμετείχαν επίσης η Συντηρήτρια έργων τέχνης Βασιλική Μπουλέρου η οποία αναφέρθηκε στους τρόπους αντιμετώπισης της διαταρακτικής συμπεριφοράς του παιδιού, η Σχολική Σύμβουλος 63ης Περιφέρειας Δημοτικής Εκπαίδευσης Αικατερίνη Ριζάκη που μίλησε περί ορίων, η Γραμματέας του Πανελληνίου Συλλόγου Ατόμων με Επιληψία Σοφία Τσιριγώτη και η κ. Μαρία Δερέκα με εισηγήσεις για την επιληψία και τη διαχείριση της κατάστασης στο χώρο της εκπαίδευσης.

Στην ημερίδα συμμετείχαν εκπαιδευτικοί όλων των σχολικών μονάδων του νησιού, αλλά και γονείς. Το “παρών” έδωσαν επίσης ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Σύρου κ. Δωρόθεος Β', ο Καθολικός Επίσκοπος Σύρου Σεβ. π. Πέτρος Στεφάνου και οι πρόεδροι των Σχολικών Επιτροπής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, Ειρήνη Μαραγκού και Διονύσης Μεσσάρης αντίστοιχα.

Μέσα από τις εισηγήσεις - τοποθετήσεις των εισηγητών επιχειρήθηκε η δημιουργία ενός κλίματος γόνιμου προβληματισμού, ενώ στη συνέχεια, οι παρευρισκόμενοι είχαν την ευκαιρία να καταθέσουν τις δικές τους απόψεις.

“Το σύγχρονο σχολείο αποβλέπει στην κοινωνική συνοχή”

Στον σύντομο χαιρετισμό της, η κ. Μαραγκού υπογράμμισε τη σημασία της συγκεκριμένης ημερίδας τόσο για την παιδεία, όσο και για την κοινωνία μας. “Τα ζητήματα και τα προβλήματα της εκπαίδευσης των ατόμων που χρήζουν ειδικής αγωγής θα πρέπει να αντιμετωπίζονται άμεσα, ούτως ώστε η διαφορετικότητα να γίνεται αποδεκτή και η ισοτιμία όλων των μαθητών να θεωρείται δεδομένη” ανέφερε χαρακτηριστικά, τονίζοντας πως ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης προσεγγίζει με ιδιαίτερη ευαισθησία το θέμα της παιδείας, ρίχνοντας όλο το βάρος του στους αυριανούς πολίτες του νησιού μας.

Στην ειδική αγωγή, που αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα και πιο δυναμικά πεδία ανάπτυξης του σύγχρονου σχολείου, αναφέρθηκε στο μήνυμά του και ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης Νοτίου Αιγαίου Βασίλης Καραγιάννης. Όπως τόνισε, το σύγχρονο σχολείο αποβλέπει στην κοινωνική συνοχή και οργάνωση, εφόσον ενθαρρύνει ευάλωτες ομάδες μαθητών, μαθητές με αναπηρίες ή με αναπτυξιακές δυσκολίες στην αυτονομία και στην ανάπτυξη γνώσεων και δεξιοτήτων, ώστε να μπορούν σταδιακά να ενταχθούν στην κοινωνική και επαγγελματική ζωή του τόπου μας.

Υπογραμμίστηκε επίσης ότι, στο πλαίσιο ενίσχυσης των δομών της ειδικής αγωγής κατά το τρέχον σχολικό έτος, το Υπουργείο Παιδείας προχώρησε άμεσα σε διπλάσιο αριθμό προσλήψεων σε ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό για το Νότιο Αιγαίο σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Παράλληλα, με τις συντονισμένες προσπάθειες της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης και των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης προωθήθηκε η λειτουργία των τμημάτων ένταξης σε σχολικές μονάδες τόσο της πρωτοβάθμιας όσο και της δευτεροβάθμιας Ν. Αιγαίου.

Διαρκής συνεργασία σχολικής κοινότητας - γονέων

Υπό την εποπτεία της Περιφερειακής Διεύθυνσης λειτουργούν πέντε μονάδες ΚΕΔΔΥ, (Κέντρα Διαφοροδιάγνωσης, Διάγνωσης και Υποστήριξης), δύο στις Κυκλάδες (Νάξο και Σύρο) και τρεις μονάδες στα Δωδεκάνησα (Ρόδο, Κάλυμνο και Κω). Ο ρόλος τους επικεντρώνεται στη διάγνωση του είδους και του βαθμού των μαθησιακών δυσκολιών των μαθητών του Νοτίου Αιγαίου. Επιπλέον, με γνώμονα την ενημέρωση υποστηρίζει και προωθεί παιδαγωγικές δράσεις όπως η ημερίδα ειδικής αγωγής στη Σύρο που ανταποκρίνονται στην ανάγκη για διαρκή συνεργασία της σχολικής κοινότητας με τους γονείς και ειδικότερα με την τοπική κοινωνία.

Καταλήγοντας, ο κ. Καραγιάννης συνεχάρη τόσο την κ. Δερέκα, όσο και όλους τους εισηγητές της ημερίδας οι οποίοι μέσα από τις γνώσεις και τις προσωπικές εμπειρίες τους, που συγκίνησαν και σκόρπισαν αισιοδοξία και ελπίδα, έθεσαν τις βάσεις για την ανταλλαγή απόψεων και την κατάθεση προτάσεων προς τους εκπαιδευτικούς για τη βελτίωση του τρόπου προσέγγισης και διαχείρισης ποικίλων καταστάσεων στο χώρο της εκπαίδευσης