Οι πρώτες ενέργειες της Ομάδας Εργασίας, που συστάθηκε από το Υπ. Ναυτιλίας και το Υπ. Περιβάλλοντος, για το θέμα του ναυαγίου του κρουαζιεροπλοίου «Sea Diamond» στη Θήρα

Επισκόπηση μετά από 5 χρόνια(;)

Αν διαπιστωθεί η ύπαρξη των απαραίτητων κονδυλίων από το Πράσινο Ταμείο

Η πρώτη συνάντηση εργασίας με θέμα το ναυάγιο Sea Diamond πραγματοποιήθηκε το μεσημέρι της Πέμπτης 23/6 μέσω τηλεδιάσκεψης από το Δημαρχείο Θήρας και το Υπουργείο Ναυτιλίας.

Η ομάδα εργασίας συστάθηκε πριν λίγο καιρό από τα Υπουργεία Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και Περιβάλλοντος και Ενέργειας με σκοπό τη συνδρομή στο έργο του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Θήρας για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας από τις συνέπειες του ναυαγίου του Κρουαζιερόπλοιου «Sea Diamond», που βρίσκεται στη θαλάσσια περιοχή της Καλντέρας από τις 6/4/2007.

Προ των ευθυνών τους εκ νέου οι αρμόδιες εταιρείες

Μέλη της ομάδα εργασίας αποτελούν η κ. Ξανθή Μπασάκου, Πάρεδρος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ως Συντονίστρια, ο Αρχιπλοίαρχος Λ.Σ. Μάμμης Βασίλειος, Διευθυντής Λιμενικής Αστυνομίας του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ο Πλοίαρχος Λ.Σ. Κοντραφούρης Χαράλαμπος, Διευθυντής Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, η κ. Φανή Τσέλιου, Συνεργάτης του Γενικού Γραμματέα Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ο κ. Πέτρος Βαρελίδης, Συνεργάτης του Αναπληρωτή Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ο κ. Γεώργιος Διονυσόπουλος, Νομικός Σύμβουλος του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ο κ. Ηλίας Πελέκης, Πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Θήρας, ο κ. Στέλιος Παπανδρεόπουλος, πληρεξούσιος Δικηγόρος του Δήμου Θήρας, καθώς και ο κ. Λουκάς Λυγνός, Φυσικός Ραδιοηλεκτρολόγος, εκπρόσωπος Συντονιστικής Επιτροπής Αγώνα Θηραίων Πολιτών για την ανέλκυση του Sea Diamond. Σημειώνεται, πως στη συνάντηση συμμετείχε και ο Δήμαρχος Θήρας, κ. Νικόλαος Αναστάσιος Ζώρζος.

Έπειτα από την συνεδρίαση της ομάδας εργασίας, κρίθηκε σκόπιμο να προχωρήσουν οι πρώτες ενέργειες, οι οποίες θα αφορούν στη διερεύνηση του αποθεματικού του Πράσινου Ταμείου, έτσι ώστε να προχωρήσει η αίτηση χρηματοδότησης εργασιών στο ναυάγιο. Ο στόχος είναι να γίνει επικαιροποίηση του ναυαγίου μέσω βιντεοσκόπησης, καθώς η τελευταία προσπάθεια είχε γίνει πριν από τουλάχιστον 5 χρόνια, ενώ παράλληλα, να σταλούν εκ νέου επιστολές σε μορφή δικογράφου, προς τις αρμόδιες εταιρείες του Sea Diamond για την ανάληψη των ευθυνών τους μέχρι την επόμενη δικάσιμο που έχει οριστεί για τις  22 Σεπτεμβρίου 2016, προκειμένου η πολυδάπανη διαδικασία, για την ανέλκυση του κρουαζιεροπλοίου, να μην επιβαρύνει το Ελληνικό Δημόσιο, καθώς σύμφωνα και με τις μέχρι στιγμής αποφάσεις της Δικαιοσύνης, η ευθύνη βαρύνει την πλοιοκτήτρια και την ασφαλιστική εταιρεία.

«Ωρολογιακή βόμβα» το κουφάρι του πλοίου

Στην «Κοινή Γνώμη» μίλησε ο πληρεξούσιος δικηγόρος του Δήμου Θήρας για το ζήτημα, κ. Στέλιος Παπανδρεόπουλος, τονίζοντας, πως η βιντεοσκόπηση, για την διαπίστωση των συνθηκών στο ναυάγιο, είναι μία διαδικασία, η οποία θα έπρεπε να λαμβάνει χώρα κάθε εξάμηνο, δεδομένου, ότι το κουφάρι του πλοίου, έπειτα από τόσα χρόνια ακινησίας και διάβρωσης, κατά πάσα πιθανότητα θα παρουσιάζει φαινόμενα αποκόλλησης, τα οποία ωστόσο εμπεριέχουν σοβαρότατους κινδύνους, αφού τα καύσιμα του πλοίου βρίσκονται ακόμη εντός των δεξαμενών του.

Όπως επεσήμανε, η επισκόπηση του ναυαγίου, είναι ένα χρόνιο αίτημα του Δήμου Θήρας, «διότι από την εποχή του 2009 και μετά δεν έχουμε εικόνα, σε τι κατάσταση βρίσκεται το ναυάγιο. Δηλαδή, ποια είναι η κατάσταση των ελασμάτων του, ποια είναι η φθορά που έχει υποστεί μέχρι σήμερα, πού βρίσκεται ένα συγκεκριμένο σημείο, που είναι στην πλώρη μπροστά, στα 37 μ., όπου το πλοίο έχει αρχίσει και κόβεται, καθώς δεν ακουμπά επί του βυθού».

«Επισκόπηση πρέπει να γίνεται τουλάχιστον κατ’ εξάμηνο, να διαπιστώνεται η κατάσταση, όχι μόνο στο κουφάρι, αλλά και κάτω από εκεί που βρίσκεται, διότι “πάει” ακόμη άλλα 250 μέτρα», τονίζει ο κ. Παπαθεοδώρου, σημειώνοντας, πως εκ μέρους του Δήμου Θήρας, ασκήθηκαν πιέσεις προκειμένου να προχωρήσει η επισκόπηση, με τη χρήση βαθυσκάφους.

Όσον αφορά στο μεγάλο κίνδυνο, που “κρύβει” στο εσωτερικό του το κουφάρι του πλοίου, ο κ. Παπαθεοδώρου τόνισε, πως «υπάρχει κίνδυνος να κοπεί στα δύο το πλοίο και μάλιστα στο ένα κομμάτι που είναι επικίνδυνο να κοπεί, κι αν γίνει αυτό, θα πλημμυρίσει όλος ο κόλπος της Καλντέρας πετρέλαιο. Τα καύσιμα του πλοίου είναι ακόμη στις δεξαμενές του, δεν έχουν απαντληθεί. Είχε γίνει μία προσπάθεια απάντλησης, αλλά απέτυχε, διότι οι δεξαμενές καυσίμων βρίσκονται στο εσωτερικό του πλοίου, δεν είναι στο εξωτερικό, ώστε να μπορεί να γίνει επέμβαση».

Σχετικά με τη δυσκολία, που παρουσιάζεται για τη διαδικασία ανέλκυσης, ο δικηγόρος ανέφερε, ότι «όταν υπάρχει ένας κουβάς γεμάτος άμμο, για να τον σηκώσεις από το βυθό, δοκιμάζεις τις δυνάμεις σου. Για αυτό το βυθισμένο πλοίο, από το 2007 έως και σήμερα καμία απολύτως μελέτη δεν έχει γίνει, προκειμένου να διαπιστωθεί, αν αυτό ανελκύεται ή δεν ανελκύεται, αλλά και με ποιο τρόπο. Ως συνήθως, το πλοίο κόβεται σε 3-5 κομμάτια, με αυτή τη διαδικασία να κρατά περίπου 2 χρόνια. Στην περίπτωση του “Sea Diamond” τόσα χρόνια δεν έχει γίνει καμία μελέτη. Όλοι το αποφεύγουν, διότι η μελέτη έχει κόστος».

Αξίζει να σημειωθεί, πως η απόφαση της Ομάδας Εργασίας, αφορά στην διαπίστωση της ύπαρξης των διαθέσιμων κονδυλίων, για την πραγματοποίηση της επισκόπησης, γεγονός, που σημαίνει, ότι στην περίπτωση, που δεν βρεθούν οι απαραίτητη πόροι, από το Πράσινο Ταμείο, το ζήτημα θα καθυστερήσει έτι περαιτέρω.

Ετικέτες: