Ενίσχυση και εκσυγχρονισμός της ακτοπλοΐας
- Παρασκευή, 12 Αυγούστου, 2016 - 06:13
Ψήφισμα, σχετικά με τις θαλάσσιες επιβατικές μεταφορές, εξέδωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού, βασισμένο στη μελέτη περί του ακτοπλοϊκού μεταφορικού συστήματος στην Ευρώπη και ειδικότερα των επιβατηγών πλοίων.
Η μελέτη επικεντρώνεται στους ακτοπλοϊκούς διαδρόμους ανά την Ευρωπαϊκή επικράτεια και διαθέτει μία περιεκτική επισκόπηση των επιβατηγών σκαφών, ως έναν ξεχωριστό τομέα του συστήματος ακτοπλοϊκών μεταφορών στην Ένωση, καθώς επίσης και το ρόλο τους στη διεύρυνση των τρόπων μεταφοράς.
Στην έρευνα, η ακτοπλοϊκή βιομηχανία αναλύεται, μέσα από κλίμακες ανά τόπο, από αστική συγκοινωνία, έως συγκοινωνία μεγάλων αποστάσεων, με τους μελετητές να λαμβάνουν υπόψιν τις επιπτώσεις σε οικονομικό επίπεδο.
Την έρευνα, η οποία προτείνει αρκετές καινοτόμες λύσεις, σύμφωνα με την ισχύουσα ευρωπαϊκή περιβαλλοντική νομοθεσία, συνοδεύει σχετικό ψήφισμα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού, η οποία, όπως επισημαίνεται στο κείμενο, «κρίνει, πως η ακτοπλοϊκή μεταφορά των επιβατών θα πρέπει να μπει υψηλότερα στην πολιτική ατζέντα για τις μεταφορές, από την Ευρωπαϊκή Ένωση και τα κράτη-μέλη της. Ως εκ τούτου, προτείνει να υπάρξει σχεδιασμός για μία ενιαία βάση για τις ακτοπλοϊκές μεταφορές, για παράδειγμα, μέσω της απλούστευσης των διοικητικών βαρών, που συνεπάγεται η επιβατική μετακίνηση ανάμεσα στα κράτη».
Ανταγωνιστικότητα
Στο ψήφισμά της, η Επιτροπή ενθαρρύνει τα κράτη-μέλη, αλλά και την Κομισιόν, προκειμένου να μεριμνήσουν για τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες και ειδικότερα, για τη βελτίωση των σχετικών υποδομών, μέσα στα πλαίσια του Διευρωπαϊκού Μεταφορικού Δικτύου, αλλά και τη διευκόλυνση «Συνδέοντας την Ευρώπη», με την ενίσχυση των διασυνδέσεων, μέσω των υποδομών στην ενδοχώρα.
Παράλληλα, η Επιτροπή καλεί την Κομισιόν, να αξιοποιήσει για το σκοπό αυτό, τα χρηματοδοτικά εργαλεία, από το Ταμείο Συνοχής, τα διαρθρωτικά και τα περιφερειακά ταμεία, το πρόγραμμα INTERREG, καθώς επίσης και τις χρηματοδοτήσεις μέσα από το Ταμείο Στρατηγικών Επενδύσεων.
Στο ψήφισμα επισημαίνεται δε, η στρατηγική σημασία και σχέση, μεταξύ των στατιστικών στοιχείων της ΕΕ για τη διατύπωση σχεδίων και πολιτικών, στον ακτοπλοϊκό μεταφορικό τομέα και ιδιαίτερα, όσον αφορά στα ποσοστά των διασυνοριακών και εσωτερικών διαύλων και των υπηρεσιών που διατίθεται, τόσο από επιβατηγά πλοία, όσο και από κρουαζιερόπλοια.
Η Επιτροπή πιστεύει, πως η ενσωμάτωση των ακτοπλοϊκών μεταφορών, στα αστικά μέσα μαζικής μεταφοράς, θα μπορούσε να ενισχύσει την αποδοτικότητα της κινητικότητας, την περιβαλλοντική προστασία, την ποιότητα ζωής, την προσιτή μετακίνηση και την άνεση μέσα στις πόλεις, ενώ δίνει έμφαση στην ανάγκη καλύτερης ενσωμάτωσης των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών στα συστήματα πληροφοριών και διαδικτυακών κρατήσεων, προκειμένου να βελτιωθεί η ποιότητα των δημόσιων υπηρεσιών, αλλά και να αναπτυχθεί περαιτέρω ο τουριστικός τομέας.
Ταυτόχρονα, υποδεικνύεται, πως οι πρακτικές, με τις οποίες εμπορικά πλοία, μπορούν να μεταφέρουν επιβάτες και το αντίστροφο, με παράδειγμα τα επιβατηγά πλοία, θα πρέπει να προωθηθούν, δεδομένου ότι προσφέρουν προοπτικές, προκειμένου τα πλοία να επιτύχουν μεγαλύτερους ρυθμούς εκμετάλλευσης, αλλά και μεγαλύτερη οικονομική βιωσιμότητα.
Η Επιτροπή, στο ψήφισμά της, χαιρετίζει τις προσπάθειες των ακτοπλοϊκών εταιρειών, για στροφή σε «καθαρότερα» πλοία, ενώ κρίνει, πως αυτές θα οδηγήσουν σε φθηνότερες και βιωσιμότερες λύσεις, που είναι περισσότερο ελκυστικές και κατά συνέπεια ανταγωνιστικότερες, διαμορφώνοντας την ακτοπλοΐα «φθηνότερη, καθαρότερη, πρασινότερη», στο σύνολό της.
Τέλος, η Επιτροπή Μεταφορών δηλώνει πεπεισμένη, ότι η Ευρωπαϊκή ακτοπλοϊκή βιομηχανία, πρέπει να παραμείνει ένας στρατηγικά ανταγωνιστικός “παίκτης”, μειώνοντας, ωστόσο, το περιβαλλοντικό του αποτύπωμα.
Περιβαλλοντική βιωσιμότητα
Η Επιτροπή, καλεί την Κομισιόν, να συμπεριλάβει την ακτοπλοΐα στη γενικότερη περιβαλλοντική πολιτική της και να προχωρήσει στην θεσμοθέτηση μέτρων για μείωση των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα, σύμφωνα με τις διεθνείς Συνθήκες, όπως και για την ελαχιστοποίηση του εξωτερικού κόστους. Για το λόγο αυτό, ενθαρρύνει την Κομισιόν και τα κράτη-μέλη, για υψηλότερα περιβαλλοντικά στάνταρντ, με σκοπό τη μείωση της μόλυνσης του αέρα.
Επιπλέον, τάσσεται υπέρ και στηρίζει τις προσπάθειες της Κομισιόν για προώθηση των εναλλακτικών μη ορυκτών καυσίμων, των ηλεκτρικών και υβριδικών συστημάτων, που βασίζονται στις ΑΠΕ, όπως και την ηλιακή και αιολική ενέργεια, για τα ακτοπλοϊκά σκάφη, ενώ την παροτρύνει να προσαρμόσει την έρευνα και την καινοτομία, με επίκεντρο την πρακτικότητα στον ακτοπλοϊκό κλάδο.
Ταυτόχρονα, καλωσορίζει την πρωτοβουλία REFIT της Κομισιόν, για υποδομές υποδοχής στα λιμάνια και παροτρύνει να υπάρξει νέο θεσμικό πλαίσιο, που θα περιλαμβάνει ένα εμπεριστατωμένο πληροφοριακό σύστημα, για τη διαχείριση των αποβλήτων σε διάφορα κράτη-μέλη, τόσο στα πλοία, όσο και στα λιμάνια
Ασφάλεια και προστασία
Η Επιτροπή στο ψήφισμά της επισημαίνει το σημαντικό ρόλο της Ευρωπαϊκής Αρχής για την Θαλάσσια Ασφάλεια στην προστασία ενάντια στη μόλυνση και τα ατυχήματα, μέσω της βελτίωσης των απαιτήσεων ασφαλείας στα πλοία, που εκτελούν διακρατικά δρομολόγια.
Υπογραμμίζεται δε, ότι σε ό,τι αφορά στην περαιτέρω ανάπτυξη των πληροφοριακών συστημάτων, όπως είναι τα συμβατικά ραντάρ, το SafeSeaNet, το Galileo και το RIS, το επίκεντρο πρέπει να είναι η βελτίωση της ασφάλειας, της πρόληψης και της διαλειτουργικότητας.
Στο ίδιο πνεύμα, η Επιτροπή Μεταφορών καλεί την Κομισιόν να προτείνει ένα ξεκάθαρο θεσμικό πλαίσιο κατανομής ευθυνών και κόστους, με σκοπό τη βελτίωση της ασφάλειας, ενώ πιέζει, για καλύτερη εκπαίδευση των πληρωμάτων, ενώ τονίζει, ότι στην περίπτωση, που διεθνή επιβατηγά πλοία, δραστηριοποιούνται στα χωρικά ύδατα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα πρέπει να τηρούνται αυστηρά τόσο οι Οδηγίες της ΕΕ, όσο και η νομοθεσία του εκάστοτε κράτους-μέλους.
Ποιότητα υπηρεσιών και προσβασιμότητα
Από την Επιτροπή μεταφορών, προτείνεται η ενσωμάτωση των αρχών της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 1177/2010, μέσα στις προτάσεις της Κομισιόν για τις ποικιλότροπες μετακινήσεις των επιβατών, συμπεριλαμβανομένων και των περιπτώσεων της απρόσκοπτης προσβασιμότητας για ΑμεΑ ή άτομα με μειωμένη κινητικότητα.
Συντοχρόνως, υπογραμμίζεται η σημαντικός ρόλος της ακτοπλοΐας, στην ανάπτυξη του βιώσιμου τουρισμού, ιδιαίτερα σε απομακρυσμένες περιοχές της Ένωσης, όπως παράκτιες και νησιωτικές περιοχές, ενώ θεωρείται, πως οι μικρομεσαίες ακτοπλοϊκές εταιρείες, θα πρέπει να είναι το επίκεντρο της προώθησης των τουριστικών υπηρεσιών.
Η Επιτροπή επισημαίνει τις προοπτικές και την ελκυστικότητα, που προκύπτουν από μία ενσωμάτωση της ακτοπλοΐας, σε ένα πολυτροπικό σύστημα μετακίνησης, τόσο για τους πολίτες, που μετακινούνται για δουλειά, όσο και για τους τουρίστες και κρίνει, πως απαιτούνται περαιτέρω βελτιώσεις, προκειμένου να αναπτυχθούν ενοποιημένα συστήματα έκδοσης εισητηρίων, με σκοπό την ενίσχυση της αξιοπιστίας, της άνεσης, της συνέπειας και της συχνότητας των δρομολογίων, και της επίτευξης συχνότερων δρομολογίων, ώστε να γίνουν ελκυστικά προς τους επιβάτες.
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Ακτοπλοΐα: Εξυπηρετεί το 85% των εμπορευματικών μεταφορών και το 100% των αναγκών τροφοδοσίας των νησιών
27 Σεπ. 2024 - 11:08 - Τα σχέδια της ακτοπλοΐας για το καλοκαίρι του 2023
30 Ιαν. 2023 - 8:39 - Χρηματοδοτήσεις από τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης ζητούν οι ακτοπλόοι
7 Σεπ. 2020 - 6:10 - Περαιτέρω οικονομική στήριξη ζητούν από το Υπουργείο Ναυτιλίας οι ακτοπλόοι
23 Απρ. 2020 - 6:19 - Αλλάζουν τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια
30 Μαρ. 2020 - 6:20