"Απαιτούνται ριζικές παρεμβάσεις για τη νέα χρονιά"
- Τρίτη, 13 Σεπτεμβρίου, 2016 - 06:21
- / Eνημέρωση: 13 Σεπ. 2016 - 7:39
Με την ευκαιρία της έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς εύχομαι στους μαθητές μας, στους γονείς τους και στους εκπαιδευτικούς καλή και δημιουργική χρονιά με υγεία.
Διανύουμε μία πολύ δύσκολη περίοδο ως χώρα σε ένα εξαιρετικά ασταθές και προβληματικό διεθνές περιβάλλον.
Οι συνέπειες της επιβολής των μνημονιακών πολιτικών που έχουν επιβάλλει οι ξένοι δανειστές στη χώρα, πλήττουν βάναυσα τα ασθενέστερα κοινωνικά στρώματα και την ποιότητα των βασικών κοινωνικών αγαθών όπως αυτά της υγείας και της παιδείας.
Το ευρωπαϊκό οικοδόμημα παρουσιάζει σημαντικές δυσλειτουργίες και αμφισβητείται έντονα από λαούς και κυβερνήσεις. Στη λεκάνη της Μεσογείου πολλές χώρες βρίσκονται σε καθεστώς αποσταθεροποίησης. Στη γειτονική μας Συρία μαίνεται ένας αδυσώπητος εμφύλιος πόλεμος στον οποίο εμπλέκονται πολλές, διαφορετικές στρατιωτικές δυνάμεις και ο οποίος έχει ως άμεση συνέπεια στη χώρα μας το εκρηκτικό προσφυγικό πρόβλημα.
Στις δύσκολες αυτές συνθήκες οφείλουμε όλοι και πρώτα απ’ όλα όσοι κατέχουμε θέσεις ευθύνης, αλλά και ολόκληρος ο ελληνικός λαός, να εντείνουμε τις προσπάθειές μας σε όλα τα επίπεδα έτσι ώστε να υπερβούμε τη κρίση τουλάχιστον όσο εξαρτάται από μας.
Στο τομέα της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, έχουν ήδη γίνει πολλές και σημαντικές θεσμικές παρεμβάσεις και αλλαγές. Το σημαντικότερο όμως είναι η ραγδαία βελτίωση του κλίματος μέσα στα σχολεία. Ο αυταρχισμός, οι προσχηματικές «αξιολογήσεις» και πολύ περισσότερο οι αυθαίρετες, αναίτιες απολύσεις εκπαιδευτικών δεν έχουν θέση στο δημόσιο σχολείο. Ο Σύλλογος Διδασκόντων είναι το κυρίαρχο, αποφασιστικό όργανο στη σχολική μονάδα. Βούληση της σημερινής κυβέρνησης είναι να θωρακίσει περαιτέρω τον αποφασιστικό ρόλο του Συλλόγου Διδασκόντων και να διευρύνει το δημοκρατικό πλαίσιο λειτουργίας του σχολείου με διαφάνεια, αξιοκρατία και επιβράβευση των καλών πρακτικών.
Υπενθυμίζω μερικές από τις σημαντικές θεσμικές παρεμβάσεις της τελευταίας περιόδου :
Την υλοποίηση, έστω και εν μέρει, ενός πάγιου αιτήματος του εκπαιδευτικού κινήματος να επιλέγεται ο Διευθυντής της σχολικής μονάδας από το Σύλλογο Διδασκόντων. Η διαδικασία επιλογής διευθυντών σχολικών μονάδων υπήρξε περισσότερο δημοκρατική, διαφανής, δίκαια, και εκ του αποτελέσματος πιο επιτυχημένη από κάθε άλλη φορά.
Καθιερώνεται επιτέλους ένας τύπος Δημοτικού Σχολείου και Νηπιαγωγείου με λειτουργική ολοήμερη ζώνη για όλα τα παιδιά. Η ολοήμερη ζώνη θα λειτουργήσει φέτος απολύτως ικανοποιητικά.
Το ιδιαίτερο ενδιαφέρον της πολιτείας για την Ειδική Αγωγή εκφράζεται όχι μόνο με την έγκαιρη πρόσληψη και την εντυπωσιακή αύξηση του αριθμού προσλήψεων, σε σχέση με προηγούμενες χρονιές, ειδικευμένου εκπαιδευτικού προσωπικού αλλά και με τις θεσμικές παρεμβάσεις αλλαγής στη δομή και τα ωρολόγια προγράμματα των Ειδικών Σχολείων που προωθούνται. Βεβαίως στον τομέα της Ειδικής Αγωγής πρέπει να γίνουν παρά πολλά ιδιαίτερα στην πολυνησιακή περιφέρεια Ν. Αιγαίου με τις πρόσθετες δυσκολίες.
Στη Τεχνική Εκπαίδευση οι αλλαγές είναι στη λογική της μη πρόωρης εξειδίκευσης των μαθητών, διαχρονική θέση του εκπαιδευτικού κινήματος, με Α’ τάξη Γενική Παιδείας, Β’ Τάξη εννέα (9) Τομέων και Γ΄ Τάξη τριάντα έξι (36) Ειδικοτήτων. Καθιερώνεται παράλληλα σε μεταλυκειακό επίπεδο προαιρετικό έτος ειδίκευσης.
Στο γυμνάσιο επεκτείνεται η περίοδος διδασκαλίας και καθιερώνονται δύο τετράμηνα αντί για τρία τρίμηνα. Παράλληλα αμβλύνεται ο εξετασιοκετρικός χαρακτήρας του γυμνασίου με μείωση των εξετάσεων σε τέσσερα (4) μαθήματα.
Σημαντικές θεσμικές παρεμβάσεις προς όφελος των δυνάμεων της εργασίας έγιναν και στο εργασιακό καθεστώς των εκπαιδευτικών του ιδιωτικού τομέα με πιο σημαντική εκείνη της ακύρωσης της δυνατότητας αυθαίρετης απόλυσης εκπαιδευτικού.
Μένουν βέβαια πολύ περισσότερα να γίνουν τη νέα χρονιά και τα επόμενα χρόνια :
Ριζικές παρεμβάσεις πρέπει να γίνουν στο τομέα της Δημόσιας Διοίκησης με αλλαγές στις δομή, τα χαρακτηριστικά και τις διαδικασίες υπηρεσιών. Απαιτείται επίσης κωδικοποίηση της νομοθεσίας και επιμόρφωση των δημοσίων υπαλλήλων έτσι ώστε να υπάρξει ουσιαστική αλλαγή στον τρόπο που προσεγγίζουμε τα διοικητικά θέματα.
Ειδικότερα στην εκπαίδευση, η Διοίκηση, οι Δομές Εκπαίδευσης, οι Σχολικοί Σύμβουλοι και όλα τα στελέχη της εκπαίδευσης έχουμε μοναδική αποστολή την εξυπηρέτηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας μέσα και έξω από την σχολική τάξη. Έχουμε απόλυτη επίγνωση πως δεν είναι οι μαθητές για μας αλλά εμείς για τους μαθητές.
Στη ίδια κατεύθυνση πρέπει να λάβουμε ως κοινωνία και πολιτεία σημαντικές αποφάσεις σχετικά με το «τι και πως» της γνώσης που παρέχουμε στους μαθητές μας.
Η μονιμοποίηση του απαραίτητου αριθμού εκπαιδευτικών θα βοηθήσει στην αποτελεσματικότερη διαχείριση του διδακτικού προσωπικού και αποτελεί βεβαίως και θέμα δικαιοσύνης και καλώς νοούμενης άσκησης κοινωνικής πολιτικής.
Σχετικά με τις φετινές προσλήψεις είμαι στην ευχάριστη θέση να ενημερώσω ότι είναι από τις ελάχιστες φορές που στην πιο «δύσκολη» ομολογουμένως περιφέρεια της πατρίδας μας, το Νότιο Αιγαίο, την ημέρα έναρξης των μαθημάτων όλα ανεξαιρέτως τα σχολεία θα λειτουργούν και όλοι οι εκπαιδευτικοί που προσελήφθησαν είναι στις θέσεις τους.
Από τη θέση του ΠΔΕ Ν. Αιγαίου θέλω για το γεγονός αυτό να ευχαριστήσω πρώτα απ’ όλα τους εργαζόμενους διοικητικούς και εκπαιδευτικούς στο υπουργείο παιδείας, στη Περιφερειακή Διεύθυνση και τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης. Θέλω να ευχαριστήσω τα στελέχη της εκπαίδευσης και ιδιαιτέρως του Διευθυντές των τεσσάρων Διευθύνσεών μας που εργάστηκαν με επιμονή, υπομονή και αποτελεσματικότητα για να έχουμε σήμερα το πολύ θετικό αυτό αποτέλεσμα. Η επιτυχής τοποθέτηση μεγάλου αριθμού αναπληρωτών εκπαιδευτικών στις σχολικές μονάδες της περιφέρειάς μας με τα πολλά μικρά, απομονωμένα νησιά σε τόσο περιορισμένο χρονικό διάστημα και με θεσμικό πλαίσιο που επιβάλλει πλήθος περιορισμών, δεν είναι εύκολο εγχείρημα και δείχνει το βαθμό ετοιμότητας των υπηρεσιών μας και τον επαγγελματισμό που διακρίνει τα στελέχη μας.
Καταλήγοντας. Είμαι σίγουρος ότι φέτος θα έχουμε μία πολύ καλύτερη από πέρσι σχολική χρονιά. Προχωράμε με αισιοδοξία, όραμα, προγραμματισμό, και βέβαια με τις πολιτικές μάχες που θα δοθούν προκειμένου να απαγκιστρωθεί η χώρα από το καθεστώς των μνημονίων και την εξάρτηση.
Δεν ξεχνάμε πως ο βασικός συντελεστής της εκπαιδευτικής διαδικασίας είναι ο εκπαιδευτικός, ο δάσκαλος. Δεν ξεχνάμε και τη ρήση του Δημήτρη Γληνού : «Ο δάσκαλος, ο σωστός δάσκαλος, πρέπει να είναι πάντα ένας κοινωνικός αναμορφωτής, ένας απόστολος μιας θρησκείας, μιας θρησκείας ιδεών».
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- "Την τετραετία που πέρασε έγιναν πολλά θετικά στην εκπαίδευση"
1 Απρ. 2019 - 11:26 - «Προχωράμε με επιμονή και υπομονή»
10 Απρ. 2017 - 6:16 - "Βάσιμα αισιόδοξοι παρά τα οξυμμένα προβλήματα"
10 Σεπ. 2015 - 14:48 - Μήνυμα Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης για τη λήξη της σχολικής χρονιάς
11 Ιουν. 2015 - 14:27 - «Επενδύουμε στις σχέσεις εμπιστοσύνης με τους εκπαιδευτικούς»
4 Απρ. 2019 - 6:19