Επίσημα απολογιστικά στοιχεία της κρουαζιέρας για το προηγούμενο έτος στα νησιά των Κυκλάδων από την Ένωση Λιμένων Ελλάδας

Κρουαζιέρα χαμηλών και υψηλών ταχυτήτων

Δηλώσεις αρμόδιων αιρετών για τον θαλάσσιο τουρισμό

Τα απολογιστικά στοιχεία του αριθμού αφίξεων των κρουαζιερόπλοιων στα νησιά των Κυκλάδων καθ΄ όλη τη διάρκεια του 2016 επιβεβαιώνουν τη διαφορετική ταχύτητα που καταγράφει ο κάθε νησιώτικος προορισμός στο πεδίο της ανάπτυξης του θαλάσσιου τουρισμού, με τη Σαντορίνη να διατηρεί σταθερά τη δεύτερη θέση πανελλαδικά μετά το λιμάνι του Πειραιά.

Βάσει των επίσημων στοιχείων που έδωσε στη δημοσιότητα η Ένωση Λιμένων Ελλάδας (ΕΛΙΜΕ) διαπιστώνεται πως, αν και τα περισσότερα νησιά του νομού που εστιάζουν κι ενδιαφέρονται για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας και τη σταθεροποίησή τους στον άκρως ανταγωνιστικό “χάρτη” αυτής, διαγράφουν μία ανοδική πορεία σταδιακά, ωστόσο, υπάρχουν και περιπτώσεις που αν και αυξάνουν τον αριθμό των προσεγγίσεων, δεν “κερδίζουν” την ανάλογη αύξηση σε επίπεδο επισκεψιμότητας.

Παράδειγμα αποτελεί η πρωτεύουσα των Κυκλάδων, η οποία “απέσπασε” περί τις 90 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων, διατηρώντας όμως, σε σταθερό επίπεδο τους επισκέπτες που αποβιβάστηκαν στο νησί, συγκριτικά με τα στοιχεία του 2015.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΙΜΕ, τα οποία και καταδεικνύουν τις διαφορετικές ταχύτητες κρουαζιέρας στο νησιώτικο σύμπλεγμα των Κυκλάδων, έρχεται στο προσκήνιο η ικανοποίηση αιρετών προσώπων για τη σταθερά θετική πορεία που ακολουθούν ορισμένα εκ των νησιών, η προσπάθεια για ανάπτυξη νέων βημάτων που θα χαρίσουν μεγαλύτερη επισκεψιμότητα, καθώς όμως και ο έντονος προβληματισμός περί της “αποσυμφόρησης” των αφίξεων και της επέκτασης αυτών καθ΄ όλη τη διάρκεια της εβδομάδας.

Με αφορμή τα επίσημα στοιχεία, μιλούν στην εφημερίδα ο πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σύρου, Δημήτρης Κοσμάς, ο πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Θήρας, Ηλίας Πέλεκης και ο δήμαρχος Μυκόνου, Κωνσταντίνος Κουκάς.

Σύρος: Αύξηση αφίξεων, χωρίς “κέρδος” επισκεψιμότητας

Όσον αφορά στην περίπτωση της Σύρου, ο αριθμός των αφίξεων για το 2016 ανήλθε σε 90 κρουαζιερόπλοια, με τους επισκέπτες που αποβιβάστηκαν από αυτά να πλησιάζουν τους 26.403 τουρίστες. Δεδομένη θεωρείται η αύξηση των προσεγγίσεων το προηγούμενο έτος, καθώς τη σεζόν του 2015 τα κρουαζιερόπλοια δεν ξεπέρασαν τα 53, με τους επισκέπτες να “έφτασαν” στους 21.986.

Χωρίς να εστιάζει ιδιαίτερα στην εν λόγω παρατήρηση, αν και αναγνώρισε ξεκάθαρα την απουσία οφέλους σε επισκεψιμότητα, ο πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σύρου, Δημήτρης Κοσμάς, υποστήριξε αναφορικά με την αύξηση των προσεγγίσεων, πως, “Βλέπουμε ότι είναι ένα αποτέλεσμα στρατηγικών κι επίμονων ενεργειών που έγιναν από το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σύρου και από τη Δημοτική Αρχή για την αύξηση της κρουαζιέρας στο νησί μας. Είναι θετικό το αποτέλεσμα αλλά δεν μπορούμε να εφησυχάζουμε”. Σχετικά με τις ενέργειες του ΔΣ του Λιμενικού Ταμείου που όπως εκτίμησε συμβάλλουν θετικά στον άξονα προσέλκυσης κρουαζιερόπλοιων, πρόσθεσε πως, “σημαντικό ρόλο “έπαιξε” η ένταξή μας στην ΕΛΙΜΕ και στην Greek Cruises” καθώς προβάλλεται η Σύρος ως προορισμός, ενώ όπως πρόσθεσε, θετικά βήματα αποτελούν “η αναβαθμισμένη εικόνα και οι παροχές που έχει το λιμάνι μας, με το σημαντικότερο όλων να είναι η φύλαξη και ο προγραμματισμός για την ασφάλεια του κρουαζιερόπλοιου που προσεγγίζει, καθώς και των επιβατών”. Αναφορικά με την εφαρμογή του κώδικα ISPS, τόνισε πως, απομένουν κάποιες ενέργειες “για να βελτιωθεί ακόμη περισσότερο το θέμα της ασφάλειας για την κρουαζιέρα στη Σύρο”, κάνοντας μνεία επιπλέον και στην προμήθεια συστημάτων ασφαλείας μέσω προγράμματος ΕΣΠΑ.

Εστίασε στην πολιτική αποσταθεροποίηση στον ευρύτερο γεωγραφικό χώρο

Σημείο που στάθηκε ιδιαίτερα ο κ. Κοσμάς προκειμένου να εκφράσει την επιφύλαξή του για την πορεία της κρουαζιέρας το 2017 υπήρξε η γενική παρατήρηση της ΕΛΙΜΕ σχετικά με την πολιτική αποσταθεροποίηση στον ευρύτερο γεωγραφικό χώρο της Μεσογείου, την οποία κι ενστερνίστηκε πλήρως. “Αυτό που θέλω να θίξω είναι ότι λόγω της αποσταθεροποίησης που υπάρχει στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου και ιδιαίτερα τα προβλήματα που βλέπουμε στην Τουρκία κλπ, μας καθιστούν επιφυλακτικούς στο να είμαστε αισιόδοξοι γι αυτήν την χρονιά” δήλωσε χαρακτηριστικά, επισημαίνοντας πως, “Προσωπικά εύχομαι να πάνε όλα καλά και να διατηρήσουμε τουλάχιστον τη δύναμή μας, καθώς ο στόχος μας είναι να αυξηθεί η επισκεψιμότητα στο νησί”. Σημείωσε όμως πως, “Αυτό δεν εξαρτάται αποκλειστικά και μόνο από τις δικές μας προσπάθειες, αλλά εξαρτάται από εξωτερικούς ή εξωγενείς παράγοντες”.

Ενεργοποίηση τουριστικών πρακτόρων κι εμπλεκόμενων πλευρών με τον τουρισμό

Κληθείς να εστιάσει στο γεγονός πως η αύξηση των αφίξεων των κρουαζιερόπλοιων δεν σήμανε την ανάλογη αύξηση επισκεπτών, ο ίδιος υπήρξε λακωνικός, σημειώνοντας μόνον πως, “Τα περισσότερα πλοία είναι της τάξεως των 450 – 500 ατόμων και συνήθως δεν είναι κρατημένες όλες οι θέσεις του πλοίου. Ή για παράδειγμα ένα πλοίο που μπορεί να έχει 800 θέσεις, μπορεί να έρθει με 600 επισκέπτες”.

Ωστόσο, στην κατεύθυνση της προσπάθειας προσέλκυσης μεγαλύτερων κρουαζιερόπλοιων, ο ίδιος επεσήμανε την απαίτηση για ενεργοποίηση και των εμπλεκόμενων πλευρών από το νησί όπως τουριστικών πρακτόρων, προκειμένου να συνδράμουν με την ανάπτυξη και προσφορά πακέτων εκδρομών εντός του νησιού για όσους επισκέπτες αποβιβάζονται. “Στο πλαίσιο της συνολικής προσπάθειας που κάνει το Λιμενικό Ταμείο και η Δημοτική Αρχή πρέπει να έχουμε αρωγούς και τους τουριστικούς Συλλόγους. Εννοώ τους ταξιδιωτικούς πράκτορες οι οποίοι μπορούν να παίξουν έναν πολύ σημαντικό ρόλο στην αύξηση της κρουαζιέρας. Είναι εκείνοι πλέον που πρέπει να “οπλιστούν” και να βγουν προς τα έξω να “κλείσουν” εκδρομές, κρουαζιέρες για να μπορέσουμε να βελτιώσουμε κατά πολύ την εικόνα της κρουαζιέρας στο νησί” δήλωσε κατηγορηματικά, υπενθυμίζοντας πως, “όπλο” της δημοτικής πλευράς αποτελεί και ο φάκελος κρουαζιέρας.

“Ο φάκελος έχει σταλεί σε όλους τους αρμόδιους που ασχολούνται με το πεδίο της κρουαζιέρας και είναι ένα σημαντικό εργαλείο που έχει βοηθήσει και θα βοηθήσει σημαντικά”.

Με λάντζες στο λιμανάκι του Φοίνικα

Πέραν των ανωτέρω, ο κ. Κοσμάς γνωστοποίησε την πρόθεση του ΔΣ του Λιμενικού Ταμείου να “ανοίξει” μία δυνατότητα προσέγγισης μεγαλύτερων κρουαζιερόπλοιων στο νησί, μέσω του Φοίνικα, διευκρινίζοντας πως, οι επισκέπτες θα μεταφέρονται και θα αποβιβάζονται με λάντζες στο λιμανάκι. “Έχουμε έρθει σε επαφή και με διάφορες εταιρείες οι οποίες έχουν πλέον πολύ θετική εικόνα για το νησί μας. Συνεχίζουμε τις επαφές για να δούμε πώς μπορούμε να προσελκύσουμε κι ακόμη μεγαλύτερα πλοία. Έχει τεθεί επί τάπητος μία πρόταση ακόμη” σημείωσε, προσθέτοντας πως, “Για πολύ μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια έχει σταλεί μία μελέτη από το Λιμενικό Ταμείο την οποία έχει εκπονήσει το μέλος μας, ο κ. Κανάκης, για τον Φοίνικα. Μπορεί ένα κρουαζιερόπλοιο να προσεγγίζει τον Φοίνικα και να βγαίνουν οι επισκέπτες με τις λάντζες στο λιμανάκι της περιοχής κι από εκεί να τους παραλαμβάνουν τουριστικά λεωφορεία που θα τους πηγαίνουν εκδρομές αλλά και θα τους κατεβάζουν στην Ερμούπολη”. Χωρίς να γνωστοποιεί το όνομα της εταιρείας με την οποία έχει αναπτύξει σχετική συνομιλία η διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, ο κ. Κοσμάς τόνισε χαρακτηριστικά πως, “Έχει γίνει μία συνεννόηση με μία πολύ μεγάλη εταιρεία και περιμένουμε την απάντησή της και θεωρούμε πως και αυτό το βήμα θα είναι μία θετική εξέλιξη καθώς θα αφορά συνολικά το νησί. Μακάρι να ευοδωθεί αυτή η προσπάθεια” δήλωσε καταλήγοντας.

Θήρα: Ρύθμιση κι έλεγχος των αφίξεων

Θετικά είναι τα μηνύματα για τις αφίξεις στο νησί της Σαντορίνης, καθώς διατηρείται στη δεύτερη θέση της πανελλαδικής λίστας ως προορισμός κρουαζιέρας, με τη διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου Θήρας να υπογραμμίζει την ανάγκη ρύθμισης κι ελέγχου των αφίξεων.

Πρωτίστως, αξίζει να αναφερθούν τα στοιχεία για το 2016 τα οποία αφορούν σε 572 αφίξεις και σε 783.893 επιβάτες, τα οποία συγκριτικά με της προηγούμενης χρονιάς (636 αφίξεις, 791.927 επιβάτες), αποδεικνύουν τη σταθερή πορεία της Σαντορίνης στο πεδίο της κρουαζιέρας. Σε δηλώσεις του προς την εφημερίδα, ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Θήρας, Ηλίας Πελέκης τόνισε πως, προτεραιότητα της δημοτικής πλευράς είναι να προκύψει “αποσυμφόρηση” στις αφίξεις. “Το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο προκειμένου να αντιμετωπίσει την υπερ-συγκέντρωση των επισκεπτών της κρουαζιέρας σε συγκεκριμένες ημερομηνίες, ημέρες της εβδομάδος και σε ώρες αφίξεων των πλοίων, έχει εκπονήσει μία μελέτη (με το Πανεπιστήμιο Αιγαίου), η οποία εξετάζει συνολικά την υπόθεση της κρουαζιέρας” ανέφερε, κάνοντας λόγο και για την προσπάθεια “υλοποίησης ενός συστήματος όπου θα καταγράφονται ηλεκτρονικά οι χρήστες των λιμένων κρουαζιέρας”.

“Πρέπει να προγραμματίζονται οι ώρες άφιξης των κρουαζιερόπλοιων και σε συνεργασία με την Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιέρας να επεκτείνουμε τις αφίξεις σε όλες τις ημέρες της εβδομάδας”.

Κατηγορηματικά, υπογράμμισε δε, πως, “Πρέπει να πάψει να υπάρχει η υπερ-συγκέντρωση των δύο ημερών μέσα στην εβδομάδα”.

Σκοπός να “κερδίζουν” τους επισκέπτες

Ο κ. Πελέκης εξήγησε αναλυτικά τις προσπάθειες που πραγματοποιεί η διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου Σύρου σχετικά με το θέμα ρύθμισης των αφίξεων, σημειώνοντας πως, αυτή η απόφαση στοχεύει στο να καταστεί βιώσιμη η κρουαζιέρα στη Σαντορίνη και να αποκομίσει όφελος το νησί “κερδίζοντας” τους επισκέπτες. “Θέλουμε να εξυπηρετούνται καλύτερα οι επισκέπτες και το νησί να μη βιώνει όλο αυτό το χάος” σχολίασε ο ίδιος, τονίζοντας πως, “Το νησί θέλει την κρουαζιέρα καθώς οι επισκέπτες από τα κρουαζιερόπλοια αναχωρώντας από το νησί μας θέλουμε να έχουν τις καλύτερες εντυπώσεις και να είναι οι δυνητικοί επισκέπτες διαμονής στο νησί μας”.

Σε αυτόν τον άξονα, πρόσθεσε πως, “Για να τα πετύχουμε όλα αυτά, χρειάζονται δραστικές ενέργειες”, επαναλαμβάνοντας πως, οι προσπάθειες για την υλοποίηση κι εφαρμογή του συστήματος ελέγχου των αφίξεων των κρουαζιερόπλοιων, ως στόχος τίθεται σε πρώτη γραμμή και προωθείται συστηματικά. “Είναι ένας στόχος της διοίκησης του Λιμενικού Ταμείου Θήρας, στόχος ο οποίος ξεκίνησε πριν από ενάμιση χρόνο κι ελπίζω ότι έστω και πιλοτικά θα ξεκινήσει το 2017” ανέφερε, λέγοντας πως, “Η Σαντορίνη θα είναι ο πρώτος προορισμός κρουαζιέρας στη χώρα, που θα εφαρμοστεί αυτό το σύστημα”.

Μύκονος: Σταθερά ανοδική πορεία. Έμφαση και σε ποιοτική αύξηση

Εμφανώς ικανοποιημένος για την “απόδοση” της κρουαζιέρας στη Μύκονο εμφανίστηκε ο δήμαρχος του νησιού, Κωνσταντίνος Κουκάς μέσω των δηλώσεών του για το έτος 2016, καθώς βάσει των στοιχείων στο νησί των ανέμων καταγράφηκαν 596 αφίξεις (το 2015, 600), που μετέφεραν συνολικά 722.517 επιβάτες (το 2015, 649.914).

“Όπως προκύπτει από τα έγκυρα στοιχεία της ΕΛΙΜΕ, η Μύκονος τα τελευταία τρία χρόνια σημειώνει μία διαρκώς σταθερά ανοδική πορεία στο επίπεδο των αφίξεων της κρουαζιέρας. Φυσικά αντίστοιχη ανοδική πορεία παρουσιάζεται και στα νούμερα των αεροπορικών αφίξεων (διεθνών και εγχώριων), καθώς και στις ακτοπλοϊκές αφίξεις” σημείωσε ο δήμαρχος, τονίζοντας πως, αυτό το αποτέλεσμα έρχεται ως απόρροια “της συστηματικής δουλειάς του Δήμου Μυκόνου μαζί με τους επαγγελματίες, οι οποίοι στοχεύοντας ψηλά, πετυχαίνουν τους στόχους τους”.

Σύμφωνα με όσα συμπλήρωσε ειδικότερα για τον θαλάσσιο τουρισμό και την κρουαζιέρα, “Ο θαλάσσιος τουρισμός όπως αποτυπώνεται από τα νούμερα συμβάλλει τα μέγιστα στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου καθώς, όπως είναι γνωστό η πρώτη άφιξη πραγματοποιείται αρχές Μαρτίου και η τελευταία το 2016, τον Δεκέμβριο”. Αναφορικά με αυτά τα δεδομένα, υπογράμμισε πως, “βοηθούν εξαιρετικά την τοπική επιχειρηματικότητα αλλά και το νησί ώστε να είναι “ζωντανό” πάρα πολλούς μήνες τον χρόνο, πετυχαίνοντας τον στόχο που εξ αρχής είχαμε θέσει ως Δημοτική Αρχή για επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου”.

Επαναλαμβάνοντας την ικανοποίησή του, δήλωσε χαρακτηριστικά πως, “Καλωσορίζουμε τα καλά νέα, τα οποία για σε εμάς θέτουν το επόμενο στοίχημα αύξησης, το οποίο όμως θα πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί ώστε να μη σημαίνει μονάχα αύξησε ποσοτική, αλλά και ποιοτική”.

Βελτίωση υποδομών

Κληθείς να μιλήσει και για τις λιμενικές υποδομές του νησιού, ο κ. Κουκάς αναφέρθηκε στις συστηματικές προσπάθειες της Δημοτικής Αρχής για βελτίωσή τους, με σκοπό την εξυπηρέτηση και κάλυψη των υψηλών απαιτήσεων. “Πετύχαμε και ξεμπλοκάραμε μετά από πολλά χρόνια απραγίας, την Γ΄ φάση του νέου λιμένα Μυκόνου προκειμένου να καταστεί ένα λιμάνι “στολίδι” στο Αιγαίο” ανέφερε, λέγοντας παράλληλα πως, “Ωστόσο, πάντοτε χρειάζονται επενδύσεις και χρειάζονται όχι μόνον σε επίπεδο πχ. μίας επιπλέον προβλήτας, που είναι το μέγα ζητούμενο στο λιμάνι της Μυκόνου, αλλά θα πρέπει να κοιτάξουμε να κάνουμε τις απαραίτητες υποδομές με τα τελευταία συστήματα ασφαλείας”. Άλλωστε όπως τόνισε καταλήγοντας, “οι εποχές απαιτούν οι προορισμοί να είναι ασφαλείς στις περιόδους που διανύουμε στη Μεσόγειο” κι ως εκ τούτου, “Το ΔΛΤ Μυκόνου συνεχώς επενδύει στα δύο λιμάνια του νησιού κι αυτό είναι ορατό ακόμη και με γυμνό μάτι”.

Σχετικά αρχεία: 
Ετικέτες: