Πενιχρές δυνατότητες, υποτονικές προσπάθειες
- Τετάρτη, 25 Ιανουαρίου, 2017 - 06:20
- / Eνημέρωση: 25 Ιαν. 2017 - 20:00
Μονόδρομος πρέπει να αποτελέσει η ανάπτυξη του θεματικού τουρισμού βάσει των “απογοητευτικών” στοιχείων του αριθμού των ξενοδοχειακών κλινών που διαθέτει η Σύρος σήμερα, όπως αυτά αποτυπώνονται στα επίσημα αριθμητικά δεδομένα του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, με την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου ωστόσο, να παραμένει το κύριο ζητούμενο μέχρι στιγμής, για την πρωτεύουσα των Κυκλάδων.
Παρά το γεγονός πως, συνολικά η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, έναντι των υπολοίπων Περιφερειών της χώρας, διατηρεί αξιοσημείωτο προβάδισμα σε επίπεδο τουριστικής ανάπτυξης, το οποίο καθίσταται σαφές και μέσω των στοιχείων που αφορούν στο ξενοδοχειακό δυναμικό των γεωγραφικών ορίων της, ωστόσο, η έδρα της, χαρακτηρίζεται για τις περιορισμένες δυνατότητες φιλοξενίας που μπορεί να παρέχει στα ξενοδοχεία της, τόσο από ποιοτικής, όσο και από ποσοτικής απόψεως σε επίπεδο γενικής εικόνας.
Τα στοιχεία που γνωστοποίησε το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΞΕΕ) έχοντας καταγράψει τον αριθμό των ξενοδοχειακών μονάδων, των δωματίων και συνολικά των διαθέσιμων κλινών στο τέλος του περυσινού έτους, “υπαγορεύουν” τη στροφή προς την ανάπτυξη θεματικών μορφών τουρισμού για την περίπτωση της Σύρου, στην προσπάθεια ικανοποίησης του αιτήματος επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου, με σκοπό την οικονομική ανάσα και των τοπικών επιχειρήσεων.
Κατά τη διάρκεια της τρέχουσας αυτοδιοικητικής πορείας και με άξονα το marketing plan που έχει στη διάθεσή του ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης, προωθητικές ενέργειες του νησιού που έχουν δει το φως της δημοσιότητας κι έχουν αποτελέσει περιεχόμενο δημόσιου διαλόγου, όπως ενδεικτικά συμμετοχή σε τηλεοπτικές εκπομπές και προβολή της Σύρου μέσω αυτών ή και δαπάνες για δημιουργία video clip μουσικού συγκροτήματος, έχουν “γεννήσει” προβληματισμό σχετικά με το κατά πόσον βαδίζουν στην ορθή κατεύθυνση και απαντούν(;) στις ρεαλιστικές ανάγκες του νησιού, ενισχύοντας(;) την ταυτότητά του, με σκοπό την απόσπαση τουριστικού οφέλους.
Ως εκ τούτου και καθώς, η τουριστική ακτινογραφία επισκεψιμότητας του νησιού, ακόμη κι όπως αυτή έχει αναδειχθεί επιδερμικά και γενικόλογα αποκλειστικά και μόνον βάσει των στοιχείων ακτοπλοϊκής κι αεροπορικής επισκεψιμότητας εκ μέρους της Δημοτικής Αρχής, αποδεικνύει πως, η τουριστική δραστηριότητα περιορίζεται εντός των χρονικών ορίων της θερινής περιόδου και σε μεγαλύτερο βαθμό κατά το δίμηνο Ιουλίου – Αυγούστου -, γεγονός, που οφείλει να “επιστρέψει” ως προβληματισμός προς τη δημοτική πλευρά, με φόντο τους τρόπους και τις επιλογές τουριστικής προώθησης που ακολουθούνται μέχρι σήμερα.
Αναφορικά με την επιθυμία τουριστικής ανάπτυξης στον άξονα των θεματικών μορφών τουρισμού πάντως, ο νέος πρόεδρος της Τουριστικής Επιτροπής, Δομένικος Σαγκινέτος έδωσε τις δικές του απαντήσεις, αναγνωρίζοντας εμμέσως όμως, πως, η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου παραμένει στόχος προς κατάκτηση, με φόντο τις περιορισμένες δυνατότητες φιλοξενίας των επισκεπτών στις διαθέσιμες τουριστικές κλίνες.
Τα στοιχεία για το ξενοδοχειακό δυναμικό της Σύρου
Η εικόνα του αριθμού των ξενοδοχείων της Σύρου, καθώς επίσης και των διαθέσιμων κλινών και δωματίων, με αφορμή την οποία αναδεικνύεται το ζήτημα της απαίτησης ανάπτυξης και προώθησης θεματικών μορφών τουρισμού προβάλλει τις σημερινές δυνατότητες του νησιού, στα γεωγραφικά όρια του οποίου, υφίστανται συνολικά 49 ξενοδοχεία. Σε αυτά, ο αριθμός δωματίων δεν ξεπερνά τα 1.254 ενώ επιπλέον, ο αριθμός των κλινών πλησιάζει μόλις τις 2.378. Εκ του συνόλου των ξενοδοχείων, με 5* λειτουργούν τα τέσσερα, με 4* δέκα μονάδες, ενώ αντίστοιχος αριθμός (δέκα) λειτουργεί με 3*. Ωστόσο, αρκετά ξενοδοχεία (23) διαθέτουν 2* και δύο εκ των 49 που παρουσιάζει το ΞΕΕ, λειτουργούν με 1*. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει ο αριθμός των κλινών, καθώς μόλις 66 διαθέτουν τα ξενοδοχεία των 5*, ενώ 781, 541 και 951 τα ξενοδοχεία των 4*, 3* και 2*, αντίστοιχα. Τέλος, στα 2 ξενοδοχειακά καταλύματα (1*) υπάρχουν διαθέσιμες 39 κλίνες σε 23 δωμάτια.
Στην πρώτη γραμμή Μύκονος και Σαντορίνη που αναπτύσσουν όμως μαζικό τουρισμό
Σε αντίθεση με τα ανωτέρω στοιχεία, έρχονται οι αριθμοί όχι μόνον των δύο κορυφαίων τουριστικών προορισμών του νομού, της Μυκόνου και της Σαντορίνης όπως είναι εύλογο, αλλά ακόμη και μικρότερα σε πληθυσμό νησιά των Κυκλάδων, τα οποία – σαφώς – στηρίζουν σε εξαιρετικά μεγάλο βαθμό την οικονομική δραστηριότητά τους, σχεδόν αποκλειστικά, έστω και στην εποχική τουριστική δραστηριότητα. Θα πρέπει εξ αρχής να διευκρινισθεί, πως, τουλάχιστον τα νησιά της Μυκόνου και της Σαντορίνης στοχεύουν σταθερά σε μαζικό τουρισμό κι έχουν αναπτυχθεί καθ΄ όλη τη διάρκεια των τελευταίων ετών προς τη συγκεκριμένη κατεύθυνση.
Πιο συγκεκριμένα, η Σαντορίνη διαθέτει 280 ξενοδοχειακές μονάδες, των 13.160 κλινών σε 6.750 δωμάτια, με τα 27 εξ αυτών των 5* να διαθέτουν 2.028 κλίνες και τα 81 των 4*, 4.188 κλίνες. Σε παρόμοιο μήκος κύματος εκπέμπει και το νησί των ανέμων (Μύκονος), διαθέτοντας συνολικά 12.082 κλίνες σε 158 ξενοδοχεία των 3.508 δωματίων. Αναφορικά με την ποιότητά τους, πρέπει να σημειωθεί πως τα 33 είναι 5* και διαθέτουν συνολικά 4.046 κλίνες, ενώ τα ξενοδοχεία των 4* πλησιάζουν τα 52 και διαθέτουν 3.620 κλίνες σε 1.788 δωμάτια.
Πάρος και Νάξος προσπερνούν αριθμητικά τις δυνατότητες της Σύρου
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ΞΕΕ στη δεύτερη γραμμή του ξενοδοχειακού δυναμικού των Κυκλάδων έρχονται τα νησιά Πάρος και Νάξος. Ειδικότερα, η Πάρος έχει 138 ξενοδοχεία με 3.540 δωμάτια και 6.735 κλίνες, ενώ σε παρόμοια κατεύθυνση, ακολουθεί η Νάξος με 132 ξενοδοχειακές μονάδες. Μάλιστα, σε επίπεδο κλινών η Νάξος διαθέτει 5.951 κλίνες σε 3.019 δωμάτια. Όσον αφορά τα ξενοδοχειακά καταλύματα και στα δύο νησιά τα οποία είναι των 5* αυτά δεν ξεπερνούν τα τρία για κάθε προορισμό, ενώ δέκα καταλύματα στη Νάξο λειτουργούν με 4* και 18 στην Πάρο κατατάσσονται στην κατηγορία των 4*.
Σε παρόμοιο επίπεδο, οι δυνατότητες σε Τήνο και Άνδρο
Διαφορετικά δεδομένα παρουσιάζονται για τα νησιά της Τήνου και της Άνδρου σε σύγκριση με τους προαναφερθέντες τουριστικούς προορισμούς, τα οποία ωστόσο, βάσει αριθμητικών στοιχείων, διαπιστώνεται πως διαθέτουν ξενοδοχειακό δυναμικό στον ίδιο βαθμό με την πρωτεύουσα των Κυκλάδων. Συγκεκριμένα, στην Τήνο λειτουργούν 41 ξενοδοχεία με 471 δωμάτια και 2.195 κλίνες, ενώ στην Άνδρο, υφίστανται 28 ξενοδοχειακά καταλύματα των 728 δωματίων και των 1.340 κλινών. Ωστόσο, για την περίπτωση της Τήνου πρέπει να υπογραμμισθεί πως, δεν διαθέτει ούτε ένα ξενοδοχείο των 5*, αντιθέτως μάλιστα η συντριπτική πλειοψηφία αυτών (19) κατατάσσεται στην κατηγορία του 1*, ενώ κρίνεται επιβεβλημένο να αναφερθεί πως, στην Άνδρο λειτουργεί μόνο ένα ξενοδοχείο 5*.
“Δεν κερδίζεις εύκολα την αγορά όταν δεν έχεις τις δυνατότητες. Εξετάζουμε τί εφαρμόζουμε από το marketing plan”
Δεδομένων των περιορισμένων ξενοδοχειακών δυνατοτήτων της Σύρου, η οποία πρέπει να σημειωθεί πως, επ΄ ουδενί δεν στοχεύει στον μαζικό τουρισμό, ο πρόεδρος της Τουριστικής Επιτροπής, Δομένικος Σαγκινέτος κλήθηκε να προβεί σε σχολιασμό της σημερινής κατάστασης, καθώς και να γνωστοποιήσει ποιές προσπάθειες καταβάλλονται στην πράξη από τη Δημοτική Αρχή – πέραν των γνωστών εξαγγελιών – σχετικά με την προώθηση θεματικών μορφών τουρισμού, ώστε τα ξενοδοχεία να καταφέρουν να επιμηκύνουν τη λειτουργία τους.
“Παλαιότερα το νησί είχε στηρίξει την οικονομική δραστηριότητά του σε άλλα πεδία. Για να πάρει μπροστά η “μηχανή” του τουρισμού, αν δεν γίνουν επενδύσεις και μάλιστα μεγάλες, θα είμαστε ο φτωχός συγγενής” δηλώνει κατηγορηματικά ο κ. Σαγκινέτος, τονίζοντας πως, “Δεν είναι εύκολο να κερδίσεις την αγορά, πόσο μάλλον όταν δεν διαθέτεις τις δυνατότητες. Σήμερα, έχουμε λίγα ξενοδοχεία και μάλιστα ο αριθμός των κλινών στην πόλη σε ξενοδοχεία που λειτουργούν τη χειμερινή περίοδο, περιορίζεται”.
Κληθείς να επισημάνει αν τα βήματα που ακολουθεί η Τουριστική Επιτροπή υπό την προεδρία του εξακολουθούν να καθορίζονται από το marketing plan που έχει στη διάθεσή του ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης, ο ίδιος απάντησε καταφατικά, διευκρινίζοντας όμως πως, εξετάζονται οι προτεινόμενες γραμμές, προτού αποτελέσουν επιλογές. “Συνεδριάζουμε στην Τουριστική Επιτροπή και αποφασίζουμε βάσει και του marketing plan. Θα εξετάζουμε τί μας συμφέρει” σημείωσε, λέγοντας παράλληλα ότι, για την περίπτωση της Σύρου, “Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι η προώθησή μας απευθύνεται σε μεγάλο βαθμό στο ελληνικό κοινό. Εξωστρέφεια χρειάζεται αλλά χρειάζονται και δυνατότητες για υποδοχή και φιλοξενία”.
Προβαίνοντας σε έναν γενικότερο σχολιασμό για το marketing plan, υποστήριξε πως, “Πιστεύω ότι σε γενικές γραμμές είναι σωστό και τονίζω ότι θα γίνονται επιλογές για το τί θα κάνουμε. Βέβαια, δεν σημαίνει ότι παίρνουμε αυτό το marketing plan και το αποδίδουμε στο σύνολό του”. Συμπλήρωσε δε, πως, στο περιεχόμενό του, “Δεν υπάρχουν αστοχίες, ίσως μόνον ορισμένες υπερβολές” χωρίς να υπεισέρχεται σε λεπτομέρειες.
Οι ενέργειες για τον θεματικό τουρισμό: Επιθυμίες, σχέδια και διοργανώσεις
Επικεντρώνοντας τις δηλώσεις του στο πεδίο των προσπαθειών για την ανάπτυξη θεματικών μορφών τουρισμού, ο Δομένικος Σαγκινέτος υπήρξε γενικόλογος, εξηγώντας πως, για το 2017 η Τουριστική Επιτροπή αναμένει και την έγκριση του προϋπολογισμού. “Χρειάζεται ο θεματικός τουρισμός και πρέπει να προσπαθήσουμε κυρίως να επεκτείνουμε τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου ώστε να καλύπτονται σε πρώτο επίπεδο, τα υπάρχοντα ξενοδοχεία για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα” δήλωσε αρχικά, αναγνωρίζοντας πως, “Οι κινήσεις μας πρέπει να είναι στοχευμένες”. Εστιάζοντας πρωτίστως στο πεδίο του αθλητικού τουρισμού έδωσε έμφαση στην προσπάθεια φιλοξενίας μεγάλων διοργανώσεων, οι οποίες επεσήμανε πως, χρήσιμο είναι να διατηρηθούν. “Προσπαθούμε στην κατεύθυνση διεξαγωγής μεγάλων διοργανώσεων όπως ενδεικτικά το “3 on 3”, το Τρίαθλο, το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Υποβρύχιας Αλιείας στη Σύρο” ανέφερε χαρακτηριστικά. Προσθέτοντας πως, επιπλέον, ως Δήμος, “έχουμε επικοινωνήσει κι έχουμε στείλει επιστολές προς μεγάλες ομάδες που θέλουν να πραγματοποιήσουν προπονήσεις, ώστε να διαθέσουμε το Κολυμβητήριο σε περιόδους νεκρές”. Αυτομάτως, αν υπάρξει αποτέλεσμα σε αυτό το επίπεδο, τόνισε πως, ως εξέλιξη, θα σημάνει επισκεψιμότητα για τη Σύρο.
Ενόψει της προσεχούς πασχαλινής περιόδου, ο ίδιος έκανε αναφορά στον θρησκευτικό τουρισμό. “Έχουμε δημιουργήσει πέρυσι ένα θεματικό video για την περίοδο του Πάσχα στη Σύρο. Θα προβληθεί άμεσα και περιμένουμε στην Επιτροπή να αποφασίσουμε τις σχετικές ενέργειες” υπογράμμισε, αφήνοντας ανοικτό το ενδεχόμενο να προωθείται το νησί και ως “προορισμός για τέλεση γάμων”.
Στα ανωτέρω, πρόσθεσε και τις προσπάθειες διατήρησης του μαθητικού τουρισμού. “Στο κομμάτι του μαθητικού τουρισμού έχουμε στείλει επιστολές προς τους αρμόδιους των άλλων περιοχών για τα σχολεία. Θεωρώ πως σε αυτό το πεδίο η Σύρος έχει καθιερωθεί ως προορισμός. Κάθε χρόνο θα είμαστε καλύτερα. Βέβαια τα μεγάλα ξενοδοχεία είναι λίγα σε αριθμό. Δεν κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας” πρόσθεσε, κάνοντας λόγο μάλιστα για αύξηση του μαθητικού τουρισμού “από το 2015 στο 2016 σε ποσοστό 30%”.
Με φόντο την προετοιμασία της Σύρου για την καρναβαλική περίοδο, ο κ. Σαγκινέτος έκανε συνολικότερη αναφορά στο πεδίο της προώθησης του πολιτιστικού προγράμματος του νησιού, διευκρινίζοντας, πως φέτος σε αυτό, δεν ευνοεί ο χρόνος για την ένταξη και του Συριανού Καρναβαλιού “Γεώργιος Σουρής”. Επαναλαμβάνοντας τις πρόσφατες δηλώσεις του για το θέμα, τόνισε πως, “γίνεται προσπάθεια κατάρτισης κι έγκαιρης προώθησης του πολιτιστικού προγράμματος”, διευκρινίζοντας πως, “Το καρναβάλι θα είναι δύσκολο να ενταχθεί σε αυτό το πρόγραμμα”. Ωστόσο, κατέστησε σαφές πως, “Αν κλείσουμε σημαντικές και μεγάλες πολιτιστικές εκδηλώσεις, αυτομάτως εξασφαλίζουμε κι ένα σημαντικό αριθμό επισκεπτών”.
Από την πλευρά του, θέλησε να γνωστοποιήσει την επιθυμία του να αναπτυχθεί και ο αρχαιολογικός – περιπατητικός τουρισμός στο νησί, λέγοντας χαρακτηριστικά πως, “προσωπικά θα ήθελα να γίνουν προσπάθειες στο πεδίο και του περιπατητικού – αρχαιολογικού τουρισμού (Χαλανδριανή, Καστρί κλπ)”.
Καταλήγοντας στις δηλώσεις του, επανέλαβε πως, για έναρξη προωθητικών ενεργειών θα απαιτηθεί η έγκριση του προϋπολογισμού, λέγοντας επιπλέον πως, “Αναμένουμε τον προϋπολογισμό και για τη συμμετοχή σε ορισμένες εκθέσεις, οι οποίες θα συζητηθούν στην επόμενη συνεδρίαση της Τουριστικής Επιτροπής”.
Τα στοιχεία για όλες τις Περιφέρειες μπορείτα να δείτε εδώ.
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Tα μεγέθη της ελληνικής ξενοδοχίας
3 Απρ. 2019 - 6:22 - “Κρούση” χρηματοδότησης για το γήπεδο βόλεϊ
25 Νοε. 2024 - 6:20 - Αναβάθμιση του συστήματος θέρμανσης σε δύο Δημοτικά σχολεία
25 Νοε. 2024 - 6:19 - Σύρος: Προτίμηση στον Φάμελλο για νέο πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ - ΠΣ
24 Νοε. 2024 - 20:53 - Σύρος: Οδηγίες για την εκλογική διαδικασία ανάδειξης νέου προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ
22 Νοε. 2024 - 9:33