Επίσκεψη στο Περιβαλλοντικό Κέντρο Εκπαίδευσης Λαυρίου και ανάπτυξη φυσικών δραστηριοτήτων στις εξοχές του νησιού

Οι «Πεζοπόροι» του ΓΕΛ Σύρου παίρνουν τα βουνά

Το φυσικό και ανθρωπογενές τοπίο της Λαυρεωτικής ανακάλυψαν, γνώρισαν και ερεύνησαν οι «Μικροί Πεζοπόροι» της Α’ και Β’ Τάξης του Γενικού Λυκείου Σύρου, στο πλαίσιο του ομώνυμου περιβαλλοντικού προγράμματος του σχολείου.

Είκοσι οχτώ μαθητές, εκ των 35 που συμμετέχουν συνολικά στη δράση, συνοδευόμενοι από την υπεύθυνη του προγράμματος, Ειρήνη Δράκου και τις εκπαιδευτικούς Μαρία Θεοδωροπούλου και Σίσσυ Κλαπανάρα επισκέφτηκαν την προηγουμένη εβδομάδα το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Λαυρίου.

Μονοπάτια στη Λαυρεωτική

Η ομάδα του ΓΕΛ Σύρου παρακολούθησε το τριήμερο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Περιβαλλοντικά μονοπάτια στη Λαυρεωτική», το οποίο άρχισε να υλοποιείται το 2007.

Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές της Ε’ και ΣΤ’ Δημοτικού, καθώς και σε μαθητές Γυμνασίων και Λυκείων. Οι δράσεις του περιστρέφονται γύρω από τον εθνικό δρυμό, τη θάλασσα, τους αρχαιολογικούς χώρους, τα μεταλλεία, τους παραδοσιακούς οικισμούς και τα βιομηχανικά τοπία της Λαυρεωτικής. Οι μαθητές μαθαίνουν την ιστορία του τόπου, βλέπουν τη διαχρονική χρήση των φυσικών πόρων του και προτείνουν λύσεις για το σημερινό αποβιομηχανοποιημένο Λαύριο, στο πλαίσιο της βιώσιμης ανάπτυξης της περιοχής.

Μέσα από το πρόγραμμα, τα παιδιά αντιλαμβάνονται το ενιαίο του χώρου και την ανάγκη αντιμετώπισης των προβλημάτων και των προοπτικών ενός τόπου, λαμβάνοντας υπόψη όλες τις παραμέτρους του. Με την ανάπτυξή του, έχουν μια συνολική αντίληψη για την Λαυρεωτική και συμμετέχουν στον προβληματισμό για την ολιστική αντιμετώπιση των προβλημάτων.

Ανεξάντλητο πεδίο μελέτης και έρευνας

Η Λαυρεωτική αποτελεί ένα τεράστιο ανοιχτό μουσείο της φύσης και του πολιτισμού, ένα αστείρευτο πεδίο μελέτης και έρευνας για το περιβάλλον, την ιστορική κληρονομιά μας και τον άνθρωπο. Σημειώνεται ότι οι Αθηναίοι είχαν κτίσει στην κορυφή του ακρωτηρίου του Σουνίου, στα τέλη 6ου π.Χ. αι. πολυγωνικό τείχος, που είχε εντός του τον ναό του Ποσειδώνα. Αργότερα κατά το 413-12 π.Χ. ενισχύθηκε με οχύρωση για να εξασφαλίζει τον περίπλου των πλοίων τους.

Τα προγράμματα του ΚΠΕ Λαυρίου υλοποιούνται στις εγκαταστάσεις του ΚΠΕ καθώς και στα πεδία (Εθνικός Δρυμός Σουνίου, μεταλλευτικές στοές, Σούριζα, Θορικό, Λιμάνι Ποσειδωνίας, Τεχνολογικό Πολιτιστικό Πάρκο Λαυρίου, πόλη του Λαυρίου). Διαρκούν πέντε ώρες και απευθύνονται σε σχολικές ομάδες έως και 30 μαθητών, οι οποίοι συμμετέχουν μαζί με τους συνοδούς εκπαιδευτικών.

Στο πρόγραμμα «Περιβαλλοντικά Μονοπάτια στη Λαυρεωτική» χρησιμοποιείται το παιδαγωγικό υλικό όλων των μονοήμερων προγραμμάτων, το οποίο είναι αναρτημένο στο ιστολόγιο του ΚΠΕ.

                                      

Αγαπημένη Κυριακάτικη συνήθεια

Για το περιβαλλοντικό πρόγραμμα «Μικροί Πεζοπόροι» που υλοποιείται την τρέχουσα σχολική χρονιά στο Γενικό Λύκειο Σύρου, μίλησε στην «Κοινή Γνώμη» η Διευθύντρια, Ειρήνη Δράκου. «Κάθε Κυριακή το πρωί, παίρνουμε τα βουνά με στόχο να γνωρίσουμε τον τόπο μας, να τον πιάσουμε, να τον ακουμπήσουμε και δεύτερον να δούμε πώς μπορεί να αξιοποιηθεί το παρελθόν με το παρόν και το μέλλον» ανέφερε χαρακτηριστικά. Επιπλέον, οι μαθητές βελτιώνουν τη φυσική τους κατάσταση, αφουγκράζονται την ανάγκη για προστασία του περιβάλλοντος και εξετάζουν την ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού.

Οι μαθητές, πηγαίνοντας στο Λαύριο, συνδύασαν το σύνολο των ερευνητικών πεδίων τους και παρακολούθησαν το διαθεματικό και πολυεπιστημονικό πρόγραμμα του ΚΠΕ με ποικίλες ενότητες που αφορούν στον Χρυσό αιώνα του Περικλή (5ος π.Χ.), στην εξόρυξη ασημιού και άλλων πετρωμάτων, στην οικονομία, την προστασία περιβάλλοντος, τη χημεία, τη γεωλογία και τη βιολογία.

Συνεργασία με την Ομάδα Πεζοπόρων Σύρου

Η δράση των «Μικρών Πεζοπόρων» του ΓΕΛ έχει τύχει θερμής ανταπόκρισης από την ομάδα Πεζοπόρων Σύρου, με την οποία υπάρχει αγαστή συνεργασία. Όπως εξήγησε η κ. Δράκου «υπάρχουν διαδρομές που διανύουμε μαζί, καθώς θεωρήσαμε ότι είναι πιο ασφαλές για τα παιδιά να βρίσκονται κοντά σε έμπειρους ανθρώπους που γνωρίζουν τα μονοπάτια κι ό,τι και να γίνει, θα δώσουν τη βοήθειά τους».

Πρόσθεσε μάλιστα ότι οι μαθητές απολαμβάνουν ιδιαίτερα την πεζοπορία, που αποτελεί πλέον μία αγαπημένη Κυριακάτικη συνήθεια. «Τα παιδιά έχουν φτιάξει έναν χάρτη, πάνω στον οποίο σημειώνουν με διάφορα χρώματα το βαθμό δυσκολίας κάθε διαδρομή», δήλωσε χαρακτηριστικά.

Επαφή με την ιστορία και τη φύση της Σύρου

Μεταξύ άλλων, κατέστησε γνωστό πως πέρα από τις περιπατητικές εξορμήσεις, οι μαθητές συγκεντρώνονται στο σχολείο για την πραγματοποίηση εργασιών και ασκήσεων προθέρμανσης, αποθεραπείας και πρώτων βοηθειών. «Γίνεται καταγραφή, τα παιδιά παίρνουν φύλλα εργασίας και καλούνται να απαντήσουν σε διάφορα ερωτήματα. Όταν, για παράδειγμα, θα κάνουμε μία μέτρια διαδρομή «Άνω Σύρο – Αληθινή – Πισκοπιό», θα τους δοθεί ερωτηματολόγιο σχετικά με τη σύγκριση των οικισμών, το Νταμάρι, το Παλιό Γεφύρι, την Πηγή της Αληθινής, τους Σιφναίους και το λόγο για τον οποίο διάλεξαν να κατοικήσουν στην Αληθινή», τόνισε η κ. Δράκου.

Μέσα από τη συγκεκριμένη διαδικασία, οι μαθητές έρχονται σε επαφή με την ιστορία και την παραγωγή του τόπου, τον οποίο πλέον γνωρίζουν καλά. Όπως σημείωσε «τους ετοιμάζουμε από πριν τα φύλλα εργασίας, που και μπροστά τους να μην τα έχουν, ξέρουν τι παρατηρούν, γιατί έχει εκπαιδευτεί το μάτι τους».

Οι ερευνητικές εργασίες των μαθητών αναμένεται να παρουσιαστούν τον προσεχή Μάιο, με την ολοκλήρωση όλων των προγραμμάτων που αναπτύχθηκαν στο σχολείο κατά τη διάρκεια της τρέχουσας χρονιάς. «Τώρα επεξεργαζόμαστε το κατά πόσο θα παρουσιαστούν όλα τα περιβαλλοντικά προγράμματα μαζί, καθώς υπάρχει πίεση ενόψει των εξετάσεων, ωστόσο σίγουρα θα γίνει κάποια παρουσίαση στο σχολείο», κατέληξε η Διευθύντρια του ΓΕΛ Σύρου.