Δυνατή εμπειρία για μικρούς και μεγάλους
- Παρασκευή, 30 Ιουνίου, 2017 - 06:15
Απολογιστικό, γιορτινό και διερευνητικό χαρακτήρα είχε η 2η Επιστημονική Συνάντηση για τον Εθελοντισμό στο Σχολείο με τη συμμετοχή εκπροσώπων από 162 σχολεία της χώρας, που μοιράστηκαν τις δυνατές εμπειρίες τους από τις φετινές δράσεις με τους μαθητές τους, στο πλαίσιο του προγράμματος «Νοιάζομαι και Δρω».
Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε για δεύτερη συνεχή χρονιά από το Μη Κερδοσκοπικό Σωματείο «Δεσμός» σε συνεργασία με το Ίδρυμα Λαμπράκη, έχοντας ως στόχο την καλλιέργεια του εθελοντισμού και της αλληλεγγύης στο σχολείο για τη διαμόρφωση ενεργών πολιτών, μέσα από βιωματικές δράσεις και πρωταγωνιστές τους ίδιους τους μαθητές.
Η εκδήλωση για τη λήξη του φετινού κύκλου πραγματοποιήθηκε στην Τρίτη 27 και την Τετάρτη 28 Ιουνίου στην Αθήνα, στο ξενοδοχείο President. Οι εκπαιδευτικοί του σχολικού δικτύου “Νοιάζομαι και Δρω” παρουσίασαν τις σύνθετες δράσεις που ανέπτυξαν κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, στελέχη του Υπουργείου και της εκπαίδευσης, πανεπιστημιακοί καθηγητές, εκπαιδευτικοί, ερευνητές και στελέχη οργανώσεων της κοινωνίας των πολιτών, συμμετείχαν σε διάλογο σχετικά με την ενίσχυση της συνείδησης του ενεργού πολίτη στα παιδιά και στους νέους.
«Η μάθηση πρέπει να είναι κυρίως βιωματική»
Στις συζητήσεις έλαβε μέρος και η Προϊσταμένη Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Νοτίου Αιγαίου, Τσαμπίκα Καράκιζα, συντονίστρια του προγράμματος στο Γυμνάσιο Λ.Τ. Κορθίου Άνδρου και στο Γυμνάσιο Λ.Τ. Σχοινούσας.
Η ίδια, μεταξύ άλλων, τόνισε ότι η μάθηση που στοχεύει στην αλλαγή συνείδησης και στην αλλαγή στάσης των αυριανών πολιτών δεν μπορεί παρά να είναι κυρίως βιωματική, προσθέτοντας ότι τα σημερινά προγράμματα σπουδών καλύπτουν απόλυτα αυτό το σκοπό. «Μέσα από όλα τα διδακτικά αντικείμενα και πάρα πολλές ευκαιρίες μπορούν να αναπτυχθούν τρόποι μάθησης που δεν είναι στιγμιαίοι», ανέφερε χαρακτηριστικά, εκτιμώντας πως η «πόρτα διασύνδεσης» των σχολείων με τις τοπικές ατζέντες και ανάγκες δύναται να καταστήσει πιο ανοικτό και αποτελεσματικό τον τρόπο μάθησης και διδασκαλίας.
«Σχοινουσιωτάκια & Εθελοντισμός σε Διάδραση» ήταν ο τίτλος της παρουσίασης του Γυμνασίου με Λυκειακές Τάξεις Σχοινούσας από τη Διευθύντρια Μαρία Βενιέρη, ενώ η κ. Σταυρούλα Μαρίνου ανέπτυξε τις δράσεις του Γυμνασίου Τ.Λ. Κορθίου της Άνδρου με θέμα «Νοιάζομαι και Δρω για τον χώρο του σχολείου μου και την κοινωνία που ζω».
Συντονίστρια του προγράμματος στα σχολεία Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης των Κυκλάδων ήταν η Προϊσταμένη της Διεύθυνσης, Μαρκέλλα Παραμυθιώτου.
«Τη Βάρη ξεσήκωσαν… τη ζωή τους βελτίωσαν»
Για την παρθενική συμμετοχή του Νηπιαγωγείου Βάρης Σύρου στο πρόγραμμα «Νοιάζομαι και Δρω» μίλησε η προϊσταμένη του σχολείου, Ζωή Αποστόλου. Κατά τη διάρκεια του έτους 2016-2017, οι μικροί μαθητές ξεσήκωσαν τη Βάρη και βελτίωσαν τη ζωή τους. Μέσα από ομαδικές δράσεις και πρωτοβουλίες, τα παιδιά παρατήρησαν, προβληματίστηκαν, γνώρισαν το εγγύς ανθρωπογενές και φυσικό περιβάλλον, ανέπτυξαν ικανότητες συνεργασίας, αλληλοαποδοχής, αυτοεκτίμησης, δημιουργικής γραφής και επικοινωνίας, παρουσίασαν τις τους με τη χρήση ενεργητικών μεθόδων, συνειδητοποίησαν το ρόλο τους στην αντιμετώπιση των κοινωνικών προβλημάτων και πρότειναν λύσεις για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής. Απέκτησαν θετικές στάσεις και συμπεριφορές για το περιβάλλον, ανέπτυξαν την κινητικότητά τους, τη σωματική δραστηριότητά τους, προάγοντας την υγεία τους και βελτίωσαν τις συνθήκες της γειτονιάς και του τόπου τους ευαισθητοποιώντας και ενημερώνοντας την τοπική κοινωνία.
Ειδικότερα, οι μαθητές φρόντισαν τον κήπο του σχολείου τους, έφτιαξαν το δικό τους χριστουγεννιάτικο παραμύθι με θέμα την προσφορά, διοργάνωσαν αγώνα δρόμου με κοινωνικό πρόσημο στο χωριό τους, πραγματοποίησαν επισκέψεις στο παλιό γήπεδο της Βάρης, στο Γηροκομείο του Αγίου Παντελεήμονα και στην Πυροσβεστική Υπηρεσία, κατέγραψαν προβλήματα και ενημέρωσαν γι’ αυτά την τοπική κοινωνία και τις αρχές της Σύρου.
Οι μαθητές βίωσαν τις δράσεις με ιδιαίτερο ενθουσιασμό, συμμετέχοντας ενεργά, κινητοποιώντας και ζητώντας την ενεργή συμμετοχή των γονιών τους, των φίλων τους, των οικείων τους. Υπό το πρίσμα αυτό, κρίνεται εξαιρετικά σκόπιμη και ωφέλιμη για τους μαθητές και ευρύτερα την τοπική κοινωνία η ευδοκίμηση και η συνέχεια των προσπαθειών του σχολείου σε ένα ευρύτερο πλαίσιο.
«Αρχαίων δια-βάσεις, νέων δια-δράσεις»
Πνεύμα συλλογικότητας και συνεργασίας ανέπτυξαν για μία ακόμη χρονιά οι μαθητές του Δημοτικού Σχολείου Αδάμαντα Μήλου, στο πλαίσιο της δεύτερης συμμετοχής του στο πρόγραμμα «Νοιάζομαι και Δρω». Τα παιδιά συνειδητοποίησαν ότι με τις δράσεις τους νιώθουν χρήσιμοι, αποκτούν εμπειρίες και «εκπαιδεύονται» ως ενεργοί πολίτες που με τη συμμετοχή τους βοηθούν στη βελτίωση των συνθηκών του τόπου τους και στην κοινωνική δικαιοσύνη.
Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε σε ομάδες και ακολούθησε τη δομή επιμέρους σχεδιασμένων projects, με διαθεματική οπτική και διάχυση σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα: Διασαφήνιση εννοιών, ιστορίες εθελοντισμού- Γλώσσα, Δενδροφυτεύσεις, διαμόρφωση χώρων, σχολικός κήπος- Μελέτη Περιβάλλοντος, Φυσικά, Αρχαία Πόλη- Τοπική Ιστορία, Κατασκευές πινακίδων, μακετών- Μαθηματικά, Δικαιώματα, Πρόσφυγες- Αγωγή Πολίτη.
Οι μαθητές γνωρίστηκαν με δομές αλληλεγγύης, ήρθαν σε επαφή με Ειδικό Σχολείο Τυφλών, διαμορφώνοντας στάσεις σεβασμού του διαφορετικού και συνειδητοποιώντας την αναγκαιότητα να λειτουργούμε με κοινωνική συνοχή, πραγματοποίησαν δράσεις για το περιβάλλον και το αρχαίο θέατρο και εντόπισαν ομοιότητες ή και παρεκτροπές σε διάφορες έννοιες ακτιβισμού και φιλανθρωπίας. Την παρουσίαση έκανε η κ. Ειρήνη Αρμένη.
«Χέρια σφιχτά να ενώσουμε»
Η γνωριμία και η συνεργασία με το Κέντρο Αγάπης Ελευσίνας –Φιλική Φωλιά, μέσα από την οποία αποσαφηνίστηκε η έννοια της αλληλεγγύης και αναδείχθηκε η αξία της προσφοράς ήταν μία από τις σημαντικότερες δράσεις του Δημοτικού Σχολείου Κώστου Πάρου.
Στο πλαίσιο του «Νοιάζομαι και Δρω», οι μαθητές ενημερώθηκαν για τη σημασία της εθελοντικής αιμοδοσίας από την πρόεδρο του τμήματος Αιμοδοσίας του Ν/μείου Παίδων Α. Σοφία και συνεργάστηκαν με το 2ο Δ.Σ. Παροικιάς. Μαζί με το Νηπιαγωγείο Κώστου, δημιούργησαν χειροτεχήματα που προσέφεραν στο εθελοντικό κέντρο Α.Μ.Ε.Α.Ι. «Συμμετοχή και Δημιουργία», για το χριστουγεννιάτικο παζάρι τους. Αιτήθηκαν γραπτώς στο Δήμο Πάρου τη βελτίωση του σχολικού γηπέδου και τη δημιουργία σχολικού λαχανόκηπου, ενημέρωσαν τους κατοίκους για την ορθή ανακύκλωση και κατασκεύασαν επιτραπέζιο παιχνίδι με κάρτες που έχουν ερωτήσεις για τα ζώα και για την προστασία τους. Τις δράσεις παρουσίασε η κ. Μαριαλένα Παναγάκη.
«Χάραξαν τους δικούς τους δρόμους»
«Με μια κόκκινη κλωστή, το τυλίγω το νησί, χαράζω τους δικούς μου δρόμους, να ‘ναι ένα νησί για όλους» ήταν ο τίτλος της παρουσίασης του 2ου Δημοτικού Σχολείου Παροικιάς από την κ. Ευανθία Ντουμανίδου.
Στο πλαίσιο του προγράμματος, οι μαθητές του Ε2 και Στ1 τμήματος διερεύνησαν και κατέγραψαν το πρόβλημα της προσέλευσης και αποχώρησής τους από το σχολείο λόγω έλλειψης πεζοδρομίων. Συναντήθηκαν με τον Δήμαρχο Πάρου και την επιτροπή που ασχολείται με το κυκλοφοριακό και εκθέσανε τους προβληματισμούς και το αίτημά τους για πεζοδρόμηση του περιφερειακού.
Ομοίως συναντήθηκαν με τον έπαρχο Πάρου Αντιπάρου και τον μηχανικό του επαρχείου όπου και συνδιαμόρφωσαν πρόταση για την χωροθέτηση των στάσεων των λεωφορείων. Ενημέρωσαν τον κόσμο και συγκέντρωσαν υπογραφές για να θέσουν το θέμα στο Δημοτικό Συμβούλιο
Προκειμένου να συμβάλουν στην επίλυση προβλημάτων σχετικά με τα αδέσποτα και τα δεσποζόμενα ζώα αλλά και τα ζώα της άγριας πανίδας, οι μαθητές των τμημάτων Δ1, Δ2, και Γ τάξης ανέλαβαν πρωτοβουλίες σε συνεργασία με τους Φιλόζωους Εθελοντές Πάρου και τον Σύλλογο Προστασίας και Περίθαλψης Αγρίων Ζώων "Αλκυόνη".
Το ΣΤ1 τμήμα συμμετείχε στην φθινοπωρινή αιμοδοσία του συλλόγου αιμοδοτών Πάρου-Αντιπάρου. Οι μαθητές ενημερώθηκαν βιωματικά για ζητήματα εθελοντισμού έφτιαξαν αφίσες και ενημερωτικά φυλλάδια και ενημέρωσαν τη σχολική κοινότητα (εκπαιδευτικούς μαθητές και γονείς) . Προσκάλεσαν εκπρόσωπο γιατρό του τμήματος αιμοληψίας του Νοσοκομείου Παίδων "Αγία Σοφία" με σκοπό την ενημέρωση τους μαθητές του σχολείου μας και του δημοτικού σχολείου Λευκών-Κώστου.
Μεταξύ άλλων, το σχολείο συγκέντρωσε χρήματα τα οποία έστειλε στη Unicef, συνεργάστηκε με την « Κιβωτό του κόσμου», δημιούργησε μια κινητή δανειστική βιβλιοθήκη και συνέλεξαν καπάκια με τον Σύλλογο "Μαζεύω καπάκια μοιράζω χαμόγελα".
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Οι Κυκλάδες «νοιάζονται και δρουν» για τρίτη χρονιά
1 Δεκ. 2017 - 6:18 - Τα παιδιά ξεσήκωσαν τη Βάρη
10 Μαΐου. 2017 - 6:08 - Ένας για όλους και όλοι για έναν
2 Μαΐου. 2017 - 6:14 - Στο πλευρό των ηλικιωμένων και των ασθενών
12 Απρ. 2017 - 6:14 - Νοιάστηκαν και έδρασαν
2 Φεβ. 2017 - 6:16