Πειραματισμός και δημιουργικότητα
- Πέμπτη, 11 Οκτωβρίου, 2018 - 06:17
Η δυνατότητα δημιουργίας έργων με τη χρήση ανοιχτών τεχνολογιών υλικού και λογισμικού, προσφέρεται σε μαθητές της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, μέσα από τον 1ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής & Physical Computing Ανοιχτών Τεχνολογιών.
Ο διαγωνισμός διοργανώνεται από τον Οργανισμό Ανοικτών Τεχνολογιών (ΕΕΛ/ΛΑΚ), σε συνεργασία με εκπαιδευτικά ιδρύματα και οργανισμούς σε όλες τις περιφέρειες της Ελλάδας. Η οργανωτική επιτροπή στο Νότιο Αιγαίο αποτελείται από καθηγητές του Πανεπιστημίου Αιγαίου, εκπαιδευτικούς και ανθρώπους που ασχολούνται με τέτοια θέματα, ειδικότερα στις Κυκλάδες.
Η φιλοσοφία, οι στόχοι και οι κανόνες, που οι ενδιαφερόμενες ομάδες θα κληθούν να λάβουν υπόψη τους παρουσιάστηκαν χθες το απόγευμα στο Αμφιθέατρο του Τμήματος Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου, μέλους της ΕΕΛ/ΛΑΚ και συνδιοργανωτή του διαγωνισμού.
Η παρουσίαση έγινε από τον Σπύρο Βοσινάκη, Αναπληρωτή Καθηγητή του Τμήματος ΜΣΠΣ με αντικείμενο την «Εικονική Πραγματικότητα».
Παραγωγή καινοτομίας στη διδακτική διαδικασία
Στόχος αυτής της πρωτοβουλίας είναι η εισαγωγή στην εκπαίδευση υλικού και λογισμικού που ανοίγει ορίζοντες, ενθαρρύνει τη δημιουργικότητα των μαθητών, δεν θέτει φραγμούς στην επινοητικότητα και την πρωτοβουλία τους, χωρίς να επιβάλει σε μαθητές και τις οικογένειες τους τη χρήση συγκεκριμένων «κλειστών» προϊόντων. Ανοιχτό λογισμό ονομάζεται εκείνο, που επιτρέπει στον χρήστη την πρόσβασή του στον κώδικα, καθώς και την αλλαγή αυτού.
Η χρήση των ανοιχτών τεχνολογιών στην εκπαίδευση έχει οφέλη για μαθητές, καθώς συμβάλλει στην παραγωγή καινοτομίας τόσο στα μέσα διδασκαλίας (ανοιχτό λογισμικό και υλικό, ανοιχτές τεχνολογίες ρομποτικής, μηχανικής, ανοιχτό εκπαιδευτικό περιεχόμενο κ.λ.π.) όσο και στην διδακτική διαδικασία, ενώ βοηθάει στην ανάπτυξη της αλγοριθμικής και κριτικής σκέψης των μαθητών, στην αλλαγή της διδακτικής πρακτικής, της διαδικασίας μάθησης και της επικοινωνίας και την επιλογή σταδιοδρομίας.
Επιπλέον, προσφέρει στον εκπαιδευτικό αλλά και στον μαθητή και φοιτητή τη δυνατότητα να γίνεται ενεργός συμμέτοχος στη δημιουργία της γνώσης. Ταυτόχρονα, η χρήση και αξιοποίηση των ανοιχτών ψηφιακών πόρων και προτύπων, εντάσσει όσους συμμετέχουν (εκπαιδευτικούς, μαθητές, φοιτητές, στελέχη της ακαδημαϊκής-ερευνητικής κοινότητας, γονείς, κλπ) σε μια ευρύτερη κοινότητα, με πρωταρχικό μέλημα την ελεύθερη πρόσβαση στη γνώση, τη διάχυση κάθε νέας γνώσης, καλής πρακτικής και καινοτομίας και όχι στην προώθηση προϊόντων μαζικής κατανάλωσης συγκεκριμένων εταιρειών.
Ο Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής & Physical Computing Ανοιχτών Τεχνολογιών στοχεύει στην προώθηση της Υπολογιστικής Σκέψης (καλλιέργεια κριτικής σκέψης και δημιουργικότητας), στην εξοικείωση με σύγχρονα μοντέλα εκπαίδευσης (STE(A)M, διερευνητική μάθηση μέσω πειραματισμού και συνεργασίας) και στο άνοιγμα του σχολείου προς την κοινωνία (λύσεις σε προβλήματα τοπικής ή ευρύτερης κλίμακας).
Σημειώνεται ότι, η σχεδίαση και ανάπτυξη ρομποτικών συστημάτων συνδέεται με αντικείμενα όπως η Πληροφορική, οι φυσικές επιστήμες (και εφαρμογές), τα εφαρμοσμένα μαθηματικά, η μηχανική, το σχέδιο και η καλλιτεχνική δημιουργία.
Συμμετοχή στο Διαγωνισμό
Μαθητές Δημοτικών Σχολείων, Γυμνασίων, Γενικών Λυκείων και ΕΠΑΛ μπορούν να εκδηλώσουν ενδιαφέρον έως τις 15 Νοεμβρίου και να υποβάλουν την πρότασή τους έως τις 30 Νοεμβρίου 2018. Δεν απαιτείται η κατασκευή, παρά μόνο η αναλυτική περιγραφή του έργου, ο κατάλογος εξοπλισμού και το αποθετήριο στο github.
Οι 100 καλύτερες προτάσεις που θα περάσουν στο στάδιο υλοποίησης, θα επιλεγούν έως τις 15 Δεκεμβρίου 2018. Για τις προτάσεις αυτές, θα χρηματοδοτηθεί ο εξοπλισμός (ρομποτάκια, αισθητήρες κ.α.), από χορηγίες. Καταληκτική ημερομηνία υποβολής των υλοποιημένων έργων ορίστηκε η 27η Απριλίου 2019. Η οργανωτική – επιστημονική επιτροπή θα επιλέξει τα 3 καλύτερα έργα ανά κατηγορία (σύμφωνα με τα κριτήρια αξιολόγησης, 3 έργα από Δημοτικά- 3 από Γυμνάσια – 3 από ΓΕΛ – 3 από ΕΠΑΛ) τα οποία θα παρουσιαστούν στον Διαγωνισμό Ρομποτικής Ανοιχτών Τεχνολογιών που θα πραγματοποιηθεί στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής.
Θα αξιολογηθούν η ποιότητα του εκπαιδευτικού υλικού, η κατασκευή του έργου και τη λειτουργία του, το προγραμματιστικό μέρος του έργου, η τεκμηρίωση και παρουσίαση του έργου, καθώς επίσης το βέλτιστο κόστος κατασκευής του προτεινόμενου έργου σε συνδυασμό με τις λειτουργίες και την αποτελεσματικότητά του.
Σε τροχιά υλοποίησης το Open Lab στη Σύρο
Στο πλαίσιο της χθεσινής εκδήλωσης, παρουσιάστηκε ο ρόλος του Εργαστηρίου Ανοιχτών Τεχνολογιών και Καινοτομίας, που θα δημιουργηθεί στη Σύρο, σε συνεργασία με τον Δήμο και θα λειτουργεί δύο φορές την εβδομάδα, στο χώρο της Παιδικής Βιβλιοθήκης.
Ο υπεύθυνος του Κέντρου Πληροφορικής και Νέων Τεχνολογιών Κυκλάδων, Νίκος Τζιμόπουλος ενημέρωσε τους παρευρισκόμενους για την προσπάθεια της ΕΕΛΛΑΚ να οργανώσει και να αναπτύξει σε συνεργασία με Περιφέρειες, Δήμους και τα μέλη του Οργανισμού έναν πρότυπο διαθεματικό χώρο. Ο χώρος αυτός θα δώσει τη δυνατότητα σε κοινότητες εθελοντών, στην εκπαιδευτική κοινότητα αλλά και σε φορείς που ασχολούνται με ανοικτές τεχνολογίες και πρακτικές, να έρθουν σε επαφή μεταξύ τους, να συνεργαστούν για μια κοινή εμπειρία μάθησης και να αποκτήσουν ψηφιακές δεξιότητες, οι οποίες είναι απαραίτητες για όλους τόσο σε εκπαιδευτικό όσο και σε επαγγελματικό επίπεδο.
Τα Open Labs είναι εξοπλισμένα με εργαλεία για κάθε πτυχή της διαδικασίας ανάπτυξης νέας τεχνολογίας όπως ο σχεδιασμός, η κατασκευή, οι δοκιμές, η παρακολούθηση, η ανάλυση και η τεκμηρίωση μιας προσπάθειας. Ξεκινώντας από μια βασική συλλογή εξοπλισμού και λογισμικού τα Open Labs έχουν τη δυναμική να εξελιχθούν με τη βοήθεια των ίδιων των χρηστών του ώστε να ανταποκρίνεται στις ιδιαίτερες ανάγκες των κοινοτήτων που χρησιμοποιούν τις υποδομές του εργαστηρίου. Τα Open Labs θα συντηρoύνται και θα αναπτύσσονται με ευθύνη του φορέα τοπικής αυτοδιοίκησης, του Πανεπιστημίου, του Οργανισμού Ανοιχτών Τεχνολογιών και από τους ίδιους τους συμμετέχοντες.
Οι δραστηριότητες που θα οργανωθούν στα Open Labs θα περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, επιμορφωτικά θεματικά εργαστήρια και συνεδρίες, πειραματικές διδασκαλίες με μοντέλα διδασκαλίας “ένα-προς-ένα”, σχεδιασμό, παραγωγή και εκθέσεις τρισδιάστατων, ρομποτικών ή άλλων αντικειμένων, περιοδικό πρόγραμμα προβολής των δραστηριοτήτων κ.α.
Τελικός σκοπός είναι τα Open Labs, πέρα από τα πρακτικά και ερευνητικά οφέλη των κοινοτήτων που άμεσα εξυπηρετούν, να αποτελέσουν το βασικό πόλο καινοτομίας της περιοχής και να στηρίξουν νέες δράσεις καινοτομίας μέσα από τη διαχείριση και περαιτέρω εξερεύνηση των κοινών αγαθών.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, η χθεσινή εκδήλωση περιελάμβανε επίσης παρουσιάσεις από τους: Ηλία Ξυδιά (Εκπαιδευτική Ρομποτική: «η παιδεία παίζει»), Μαρία Ιωσηφίδου (Thymio το Ρομποτάκι: Προγραμματισμός και Ρομποτική στο Δημοτικό), Μόδεστο Σταυράκη (Physical Computing στην Eκπαίδευση) και Μανώλη Αργυρό (Δημιουργώ με Scratch και Arduino).
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Εργαστήριο ανοιχτό στην τοπική κοινωνία
1 Μαρ. 2018 - 6:17 - Ατόνησε η δράση της εκπαιδευτικής ρομποτικής στη Σύρο
19 Φεβ. 2024 - 6:16 - Σπουδαίο έργο από τα παιδιά χάρη στην αξιοποίηση της τεχνολογίας
15 Νοε. 2021 - 6:19 - Επιστήμη που τείνει να γίνει παράδοση
23 Απρ. 2021 - 6:17 - «Η εκπαιδευτική ρομποτική αποτελεί επένδυση για τους μαθητές»
7 Απρ. 2021 - 6:18