Χρήση αυθαίρετων συμπερασμάτων κατά της εγκυρότητας της ΑΕΠΟ του έργου του ΧΥΤΥ Άνδρου με αιτιάσεις που έχουν ήδη απορριφθεί από τα αρμόδια όργανα από ευρωβουλευτή της ΛΑΕ

Δημιουργία παραπλανητικών εντυπώσεων

Δελτίο τύπου, με απόλυτα παραπλανητικό τίτλο, αλλά και αυθαίρετα συμπεράσματα, σχετικά με την εγκυρότητα της ΑΕΠΟ, για το φάκελο έργου του ΧΥΤΥ του Δήμου Άνδρου, εξεδόθη από το γραφείο του ευρωβουλευτή της Λαϊκής Ενότητας, κ. Νίκου Χουντή.

Με το αυθαίρετο “πόρισμα”, ότι η Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων, που εγκρίθηκε από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου, αναφορικά με τη δημιουργία Χώρου Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων, στη θέση Πλούσκα της Άνδρου, είναι παράνομη, καθώς δεν πληροί τους ελάχιστους όρους της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, τιτλοφορείται συγκεκριμένο δελτίο Τύπου, που αναφέρεται στην ερώτηση του ευρωβουλευτή, με το κόμμα της Λαϊκής Ενότητας, κ. Νίκου Χουντή, καθώς και στην απάντηση που έλαβε, από τον αρμόδιο Επίτροπο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σχετικά.

Αξίζει να σημειωθεί, πως η απάντηση του Επιτρόπου, η οποία περιλαμβάνεται στο δελτίο Τύπου, δεν επαληθεύει σε καμία περίπτωση τους ισχυρισμούς, που συμπεριέλαβε στο κείμενο της ερώτησής του ο κ. Χουντής.

Αναζήτηση της... ήδη υπάρχουσας μελέτης

Σύμφωνα με την ανυπόστατη ανακοίνωση, “η Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) που εξέδωσε η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου, για τη δημιουργία ΧΥΤΥ στη θέση «Πλούσκα» στην Άνδρο, είναι παράνομη γιατί δεν πληροί τους ελάχιστους όρους της ευρωπαϊκής νομοθεσίας και, ως εκ τούτου, δε δύναται να συγχρηματοδοτηθεί με ευρωπαϊκά κονδύλια. Αυτό προκύπτει από απάντηση της Κομισιόν, δια στόματος του αρμοδίου Επιτρόπου για θέματα Περιβάλλοντος, Θαλάσσιας Πολιτικής και Αλιείας, κ. Vella, σε σχετική ερώτηση του ευρωβουλευτή της Λαϊκής Ενότητας (ΛΑΕ), Νίκου Χουντή. Πιο συγκεκριμένα, στην ερώτησή του, ο Νίκος Χουντής έθετε υπόψιν το γεγονός ότι η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου έχει εκδώσει ΑΕΠΟ για τη δημιουργία ΧΥΤΥ στην Άνδρο, χωρίς να έχουν διενεργηθεί οι απαραίτητες υδρογεωλογικές μελέτες, προκειμένου να αποκλειστεί η μόλυνση των επιφανειακών και υπόγειων υδάτων”.

Πιο συγκεκριμένα, στο κείμενο της παρέμβασης του ευρωβουλευτή, αναφέρεται, πως “το ΙΓΜΕ, κατόπιν αυτοψίας, πρότεινε, προ της αδειοδότησης, τη διενέργεια ειδικών υδρογεωλογικών μετρήσεων για αποκλεισμό μόλυνσης των υπογείων υδάτων και των γεωτρήσεων ύδρευσης, καθώς και «μελέτη που θα συμπεριλαμβάνει τα εν λόγω δεδομένα και συμπεράσματα». Ωστόσο, στις 22.6.2018, το αρμόδιο Τμήμα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου, εξέδωσε (!!) ΑΕΠΟ, θέτοντας ως πρωθύστερο όρο τον έλεγχο τρωτότητας και υδατοπερατότητας του εδάφους, καθοδηγώντας όμως το ΙΓΜΕ «να χρησιμοποιήσει τις ήδη υπάρχουσες γεωτρήσεις και εφόσον απαιτηθεί περαιτέρω να διανοιχτούν νέες, σε χώρους που δεν θα απαιτηθούν αδειοδοτήσεις και διανοίξεις οδοποιίας στην περιοχή», αναιρώντας ουσιαστικά τις προτάσεις του ΙΓΜΕ”.

Στην ουσία της ερώτησης, ο κ. Χουντής θέτει ερωτήματα προς την Επιτροπή, όσον αφορά στο αν “είναι δυνατόν να εκδίδεται ΑΕΠΟ, χωρίς να έχουν ελεγχθεί πρώτα τα υδρογεωλογικά χαρακτηριστικά της περιοχής και τυχόν επίδραση του έργου στις γεωτρήσεις ύδρευσης”, όπως και αν μπορεί να βεβαιωθεί, αν “προκειμένου για την έγκριση και, ενδεχομένως, συγχρηματοδότηση του έργου, θα πρέπει να υπάρξει πλήρης υδρογεωλογική μελέτη, με τους όρους που επιβάλλουν η νομοθεσία και η επιστήμη”.

Καμία επιβεβαίωση των ισχυρισμών

Στην απάντησή του εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο κ. Vella, κάνει αναλυτική αναφορά στη νομοθεσία που διέπει το ζήτημα, ενώ καταλήγει, πως αρμόδια για τον έλεγχο της πληρότητας και τεκμηρίωσης των γνωματεύσεων και αποφάσεων του κατατεθειμένου, προς χρηματοδότηση, φακέλου έργου είναι η οικεία διαχειριστική αρχή.

Αναλυτικά, η απάντηση του Επιτρόπου, αναφέρει:

“Η οδηγία 1999/31/ΕΟΚ δεν καθορίζει το ακριβές περιεχόμενο της μελέτης που πρέπει να διεξάγεται πριν από την έγκριση ενός χώρου υγειονομικής ταφής. Ωστόσο, το άρθρο 7 θεσπίζει μια σειρά ελάχιστων απαιτήσεων που πρέπει να περιλαμβάνει η αίτηση άδειας για χώρο υγειονομικής ταφής, μεταξύ άλλων:

«δ) περιγραφή του χώρου, συμπεριλαμβανομένων των υδρολογικών και γεωλογικών χαρακτηριστικών του· ε) τις προτεινόμενες μεθόδους πρόληψης και καταπολέμησης της ρύπανσης· (...) η) αν απαιτείται μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων σύμφωνα με την οδηγία 85/337/ΕΟΚ του Συμβουλίου, της 27ης Ιουνίου 1985, για την εκτίμηση των επιπτώσεων ορισμένων σχεδίων δημοσίων και ιδιωτικών έργων στο περιβάλλον, τις πληροφορίες που παρέχονται από τον φορέα αξιοποίησης σύμφωνα με το άρθρο 5 αυτής». Η οδηγία αυτή αντικαταστάθηκε από την οδηγία 2011/92/ΕΕ .

Σύμφωνα με το άρθρο 5 της οδηγίας 2011/92/ΕΕ, όταν απαιτείται εκτίμηση περιβαλλοντικών επιπτώσεων, ο κύριος του έργου οφείλει να παράσχει διάφορες πληροφορίες, όπως περιγραφή του έργου, περιγραφή των πιθανών σημαντικών επιπτώσεων του έργου στο περιβάλλον, περιγραφή των μέτρων που προτείνονται για την αποτροπή των εν λόγω επιπτώσεων, μη τεχνική περίληψη κ.λπ.

Σύμφωνα με το άρθρο 8 της οδηγίας περί υγειονομικής ταφής των αποβλήτων, μια άδεια μπορεί να εκδίδεται μόνο αν η μελέτη του χώρου ταφής πληροί όλες τις σχετικές απαιτήσεις της οδηγίας. Επιπλέον, πριν αρχίσουν οι εργασίες διάθεσης, η αρμόδια αρχή επιθεωρεί τον χώρο ώστε να εξασφαλίσει ότι πληροί τους σχετικούς όρους της άδειας.

Για έργα τα οποία υπολείπονται του ορίου που απαιτείται για τον χαρακτηρισμό τους ως μεγάλων έργων, την πλήρη ευθύνη για την έγκριση έχει η διαχειριστική αρχή, η οποία οφείλει να διασφαλίσει ότι διαθέτει την τεκμηρίωση που αποδεικνύει ότι τηρούνται η ενωσιακή και η ισχύουσα εθνική νομοθεσία, πριν εγκρίνει το έργο για συγχρηματοδότηση”.

Απορριφθέντα ήδη τα “επιχειρήματα”

Πέραν των ανυπόστατων ισχυρισμών, που δεν προκύπτουν από την απάντηση της αρμόδιας Επιτροπής, ο φάκελος του έργου του ΧΥΤΥ Δήμου Άνδρου, διαθέτει επιπλέον της υδρογεωλογικής μελέτης, εμπεριστατωμένη γνωμάτευση, που επιβεβαιώνει τα αποτελέσματα της εν λόγω μελέτης, υπογεγραμμένης από δύο καθηγητές του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Αξίζει να σημειωθεί, πως με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Τσιρώνη, το έργο προχωρά στη δημοπράτησή του, αφού ο ίδιος, κατόπιν ενδελεχούς ελέγχου των κατατεθειμένων εγκρίσεων του έργου από το επιτελείο του, αποφάσισε την ακύρωση όλων των αιτήσεων απόρριψης της ΑΕΠΟ, που είχαν υποβληθεί, στις οποίες περιλαμβάνεται το επιχείρημα, που προέβαλλε και ο κ. Χουντής στο κείμενο της ερώτησής του, σχετικά με την πληρότητα της υδρογεωλογικής μελέτης.

Μάλιστα, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στη σχετική απόφαση του Υπουργού, “έχουν ληφθεί υπόψη όλες οι επιπτώσεις στο φυσικό, οικιστικό και πολιτιστικό περιβάλλον και έχει επιλεχθεί , μεταξύ περισσοτέρων εναλλακτικών λύσεων, η βέλτιστη από περιβαλλοντική πλευρά και όπως προκύπτει έχουν εκτιμηθεί και συναξιολογηθεί όλα τα στοιχεία του φακέλου, όπως ο τρόπος και η μέθοδος κατασκευής και λειτουργίας του συγκεκριμένου έργου και ο ειδικότερος χαρακτήρας του δημοσίου συμφέροντος που θα εξυπηρετηθεί από αυτό”.

Επιπλέον τονίζεται, πως “η κρινομένη απόφαση, όπως προκύπτει και στο υπ αριθμ 47409/2018 έγγραφο της Διεύθυνσης Πε.Χωσχ Νοτίου Αιγαίου, που ελήφθη υπόψη, ανταποκρίνεται προς τις απαιτήσεις του νόμου και το περιεχόμενό της είναι επαρκές και σύμφωνο με τις διατάξεις της οικείας νομοθεσίας, καθώς και με τις συνταγματικές επιταγές”, ενώ σημειώνεται, ότι “στο ως άνω πλαίσιο ελέγχου νομιμότητας, όλοι οι προβαλλόμενοι λόγοι της προσφυγής είναι απορριπτέοι καθώς επίσης όπως προκύπτει και στο υπ αριθμ 47409/2018 έγγραφο της Διευύθυνσης Πε.Χωσχ Νοτίου Αιγαίου, έχουν κατ’ επανάληψη τεθεί υπόψη της διοικήσεως και έχουν αντιμετωπισθεί”.

Ως εκ τούτου, μετά και τη δημοσίευση της απόφασης του Υπουργείου, με την οποία ουσιαστικά απορρίπτονται τα επιχειρήματα, περί μη εγκυρότητας της απόφασης έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων του έργου, ερωτηματικά προκαλεί η δημοσιοποίηση τέτοιου είδους αυτο-αντικρουόμενων ανακοινώσεων, δεδομένου, ότι πρόκειται για ένα πολύπαθο, αλλά υψίστης σημασίας έργο, το οποίο αποτελεί την τελευταία ευκαιρία, για οριστική λύση του τεράστιου και χρονίζοντος προβλήματος, στον τομέα της διαχείρισης των απορριμμάτων, που αντιμετωπίζει η Άνδρος.