Διαφύλαξη της επικοινωνίας
- Πέμπτη, 11 Απριλίου, 2013 - 07:00
Μία η πρόταση του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Κωστή Μουσουρούλη, για εκτέλεση δρομολογίων από πλοία ασφαλείας κατά την περίοδο απεργιακών κινητοποιήσεων, ήρθε να ταράξει ακόμα περισσότερο, τα ήδη ταραγμένα νερά του κόσμου της ναυτιλίας, που όλο τα τελευταίο διάστημα βρίσκεται σε αναβρασμό εξαιτίας της κατάθεσης στην ολομέλεια της Βουλής του νέου πολυνομοσχεδίου.
Ο αποκλεισμός των νησιών κατά το διάστημα των απεργιακών κινητοποιήσεων έχει επανειλημμένως απασχολήσει, τόσο τους κατοίκους των νησιών, όσο και αυτοδιοικητικούς και συλλογικούς φορείς, οι οποίοι κατά καιρούς έχουν καταθέσει σχετικές προτάσεις προς το αρμόδιο υπουργείο.
Κοινός παρονομαστής όλων, η εξεύρεση της πλέον πρόσφορης λύσης που θα σέβεται το δικαίωμα των εργαζομένων στην απεργία, «ανοιχτούς τους δρόμους» προσβασιμότητας προς τα νησιά.
Ο υπουργός ζήτησε την συναίνεση των κομμάτων προς εξεύρεση συγκεκριμένης λύσης, υποστηρίζοντας ότι η πρόταση του αυτή αποτελεί επέκταση της αρχής που υπάρχει κατά τη διάρκεια μιας απεργίας, δηλαδή, να υπάρχει προσωπικό ασφαλείας όπως στα νοσοκομεία.
Η πρόταση
Εκ μέρους του υπουργού κ. Κωστή Μουσουρούλη, κατατέθηκε η πρόταση που αφορά στην ύπαρξη δρομολογίου ασφαλείας, κατόπιν των πρώτων 48 ωρών απεργίας, με απόφαση όμως που θα λαμβάνει ο ίδιος ο υπουργός για το πόσα και ποια δρομολόγια θα εκτελεστούν.
Στο κείμενο της πρότασης του υπουργού αναφέρεται: «Σε περίπτωση αδυναμίας εκτέλεσης δρομολογίων λόγω απεργιακών κινητοποιήσεων, το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ), οφείλει εντός 48 ωρών από τον χρόνο κήρυξης της απεργίας να εισηγηθεί στον Υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου, προκειμένου αυτός με απόφασή του να καθορίσει τον ελάχιστο απαιτούμενο αριθμό δρομολογιακών γραμμών και συχνότητας εκτέλεσης δρομολογίων που απαιτούνται για την διασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος, εφόσον η απεργία υπερβεί τις 48 ώρες. Ο ως άνω καθορισμός αφορά σε ήδη υφιστάμενες δρομολογιακές γραμμές και δρομολογημένα αντίστοιχα πλοία. Το ΣΑΣ στην περίπτωση αυτή συγκαλείται με πρόσκληση του προέδρου του, η οποία γνωστοποιείται στα μέλη με κάθε πρόσφορο τρόπο και βρίσκεται σε απαρτία, εφόσον τα παρόντα μέλη είναι περισσότερα από τα απόντα. Η σχετική απόφαση λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων μελών. Σε περίπτωση ισοψηφίας, η ψήφος του προέδρου λογίζεται ως διπλή. Η απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου κατά την παρ. 1 δεν δημοσιεύεται στην εφημερίδα της Κυβερνήσεως και κοινοποιείται στις αντίστοιχες ναυτιλιακές εταιρίες, καθώς και επίσης επιδίδεται στους πλοιάρχους των κατά περίπτωση πλοίων. Η ίδια αυτή απόφαση δεν θεμελιώνει ουδεμία αξίωση αστικής φύσεως κατά του δημοσίου. Οι πλοιοκτήτριες εταιρίες και τα πληρώματα των υποδειχθέντων πλοίων παρέχουν τις υπηρεσίες τους για την εκτέλεση των αντιστοίχων δρομολογίων».
Οι αντιδράσεις
Άμεση υπήρξε η αντίδραση του ναυτικού κόσμου, με τους εκπροσώπους των ναυτεργατικών σωματείων να τοποθετούνται αρνητικά στην υπουργική αυτή πρόταση, η οποία στοχεύει στην κατάργηση του δικαιώματος στην απεργία.
Σύμφωνα με όσα δήλωσε, στο Αθηναϊκό Πρακτορείο, ο γενικός γραμματέας της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) κ. Γιάννης Χαλάς, «οι ναυτικοί δεν είναι υπέρ των απεργιακών κινητοποιήσεων, αλλά υπέρ της επίλυσης των προβλημάτων τους», ενώ απηύθυνε έκκληση στα κόμματα της συγκυβέρνησης «να σταματήσουν να δημιουργούν προβλήματα στους ναυτεργάτες».
Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ) κ. Αντώνης Νταλακογιώργος, χαρακτηρίζει το σχέδιο αυτό «κατάπτυστο» και την προτεινόμενη ρύθμιση «φασιστική και αντιδημοκρατική» και προειδοποιεί ότι «καμιά αντιδημοκρατική ρύθμιση δεν πρόκειται να γίνει αποδεκτή από το ναυτεργατικό συνδικαλιστικό κίνημα».
Ν. Συρμαλένιος: «θα έπρεπε να είναι αντικείμενο διαλόγου»
Την κατηγορηματική απόρριψη της πρότασης αυτής, από πλευράς του κόμματος του, εξέφρασε ο βουλευτής Κυκλάδων του ΣΥΡΙΖΑ κ. Νίκος Συρμαλένιος, ο οποίος δικαιολογώντας την ανέφερε ότι «σύμφωνα με τη διατύπωση του υπουργείου ότι ο υπουργός θα είναι αυτός που θα αποφασίζει για τα δρομολόγια που θα εκτελούνται, σημαίνει ότι το θέμα τίθεται στην απόλυτη κρίση του υπουργού, άρα ακυρώνεται ο λόγος της απεργίας».
Εκφράζοντας την προσωπική του άποψη ο βουλευτής αναφέρει ότι «θα μπορούσε να γίνει μία συζήτηση, αν αυτή η διάταξη δεν ερχόταν τελευταία στιγμή, κατόπιν και της τέταρτης συνεδρίασης της αρμόδιας επιτροπής και πριν την εισαγωγή του νομοσχεδίου στην ολομέλεια».
Έκρινε δε επιβεβλημένο «μία τέτοια διάταξη να είναι αντικείμενο διαλόγου και με την ΠΝΟ αρκετό καιρό πριν και όχι να τίθεται ζήτημα της τελευταίας στιγμής. Σαφώς υπάρχει πρόβλημα. Το ξέρουμε αυτό, όμως δεν μπορείς να ακυρώνεις τη δυνατότητα της απεργίας».
Όσον αφορά στον παραλληλισμό του υπουργού με τα νοσοκομεία, τα οποία λειτουργούν κατά το διάστημα των απεργιακών κινητοποιήσεων με προσωπικό ασφαλείας, απάντησε ότι «αυτά αποφασίστηκαν μέσα από διαδικασίες συνεννόησης, των αρμόδιων συνδικαλιστικών οργάνων με τη διοίκηση. Εδώ πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι ο μόνος κλάδος εργαζομένων ο οποίος δεν είχε ενταχθεί στον συνδικαλιστικό νόμο του ΠΑΣΟΚ του 1982, που ήταν ο πρώτος νόμος που καταργούσε παλιές αυταρχικές διατάξεις, με τον οποίο οι μόνοι που εξαιρούνταν ήταν οι ναυτεργάτες».
Γ. Μαχαιρίδης: «Ιερό το δικαίωμα της απεργίας, αλλά και των νησιωτών στην επικοινωνία»
Ο περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου Γιάννης Μαχαιρίδης, επανέλαβε τα όσα είχε προτείνει και κατά τη διάρκεια τοποθέτησης των φορέων για το πολυνομοσχέδιο στην Βουλή, ότι «δεν είμαστε κατά των απεργιών των ναυτικών και του δικαιώματος να διεκδικούν, αλλά όπως σε όλες τις υπηρεσίες δημοσίου συμφέροντος υπάρχει μία διαδικασία που αφορά στην απεργία μεν, αλλά αφήνει τη λειτουργία τουλάχιστον ενός μέσου, δεν μπορεί τα νησιά να παραμένουν αποκλεισμένα επί μέρες λόγω κινητοποιήσεων στην ακτοπλοΐα».
Χαρακτήρισε «ιερό το δικαίωμα της απεργίας», συμπληρώνοντας όμως ότι «άλλο τόσο είναι ιερό το δικαίωμα των νησιωτών, τουλάχιστον για επικοινωνία».
Οπότε σε περιπτώσεις πολυήμερων απεργιακών κινητοποιήσεων τάσσεται υπέρ «της διασφάλιση μιας μίνιμουμ επικοινωνίας για λόγους υγείας, ευπαθών προϊόντων και γενικά για λόγους έκτακτης ανάγκης. Όπως συμβαίνει με τη ΔΕΗ ή τα νοσοκομεία όπου υπάρχει προσωπικό ασφαλείας, έτσι πρέπει να υπάρχει και στην ακτοπλοΐα».
Γ. Ρούσσος: «Νομοθετική ρύθμιση για πλοίο ασφαλείας»
Το Επιμελητήριο Κυκλάδων καταθέτει τη δική του άποψη επί του θέματος κάνοντας λόγο για «ανάγκη προστασίας του νησιωτικού χώρου από φαινόμενα αποκλεισμού κατά τη διάρκεια απεργιακών κινητοποιήσεων».
Ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου κ. Γιάννης Ρούσσος υπενθυμίζει ότι «το Επιμελητήριο Κυκλάδων εδώ και αρκετό χρονικό διάστημα, έχοντας εξετάσει τι συμβαίνει σε επίπεδο ευρωπαϊκής επικράτειας με αντίστοιχες περιπτώσεις απεργιακών κινητοποιήσεων, έχει ζητήσει την πρόβλεψη πλοίου ασφαλείας, προκειμένου να αποφεύγονται τα ακραία φαινόμενα σε βάρος των κοινωνιών, της υγείας, της τροφοδοσίας και των τοπικών οικονομιών της μεγάλης πλειοψηφίας των νησιών, χωρίς όμως αυτό να γίνει ποτέ δεκτό».
Στο νέο νομοσχέδιο για τη ναυτιλία που προωθείται στη Βουλή, ζητά να υπάρξει «η
πρόβλεψη πλοίου ασφαλείας κατά τη διεξαγωγή απεργιακών κινητοποιήσεων, ως ζήτημα ζωτικής σημασίας για τις νησιωτικές κοινωνίες και το ζήτημα της ελεύθερης διακίνησης προσώπων και αγαθών, πρέπει να ρυθμιστεί νομοθετικά όπως έχει γίνει σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, προστατεύοντας τα νησιά τους από αποκλεισμούς και το δικαίωμα των πολιτών τους να ασκούν τις συνταγματικές τους ελευθερίες».
Εκφράζει το σεβασμό του στα «δικαιώματα των εργαζομένων στην ακτοπλοΐα και σε καμία περίπτωση δεν επιθυμούμε να προσβάλλουμε ή έστω να θίξουμε κάποιο από αυτά», συμπληρώνει όμως «επιθυμούμε και απαιτούμε, ο πληθυσμός του ενός εκατομμυρίου πεντακοσίων χιλιάδων κατοίκων της νησιωτικής χώρας, να τυγχάνει αντίστοιχου σεβασμού σε ότι αφορά στα αναφαίρετα δικαιώματά του».
Σύμφωνα με αυτά το Επιμελητήριο Κυκλάδων ζητά «την προσθήκη στο σχέδιο νόμου, του θέματος της προστασίας των νησιών με πρόβλεψη πλοίου ασφαλείας, προκειμένου να καλύπτονται βασικές ανάγκες τους, χωρίς να θίγεται το δικαίωμα της απεργίας των εργαζόμενων στην ακτοπλοΐα» και καλεί «όλους τους πολιτικούς αρχηγούς και όλους τους βουλευτές της χώρας να αντιμετωπίσουν το θέμα με τη δέουσα σημασία και να στηρίξουν αυτό το δίκαιο αίτημα των κατοίκων των νησιών της χώρας».
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Μελέτη του ΝΕΕ για το ακτοπλοϊκό σύστημα της χώρας
2 Ιουλ. 2019 - 6:13 - Εκστρατεία ενημέρωσης του επιβατικού κοινού στο λιμάνι του Πειραιά
25 Ιουν. 2018 - 6:23 - Έντονες διεργασίες για το ακτοπλοϊκό της Σύρου
4 Ιουν. 2018 - 6:20 - Αποδοχή των προσφορών για τα επιδοτούμενα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια
17 Ιαν. 2018 - 6:21 - Εξαντλητικά ακτοπλοϊκά δρομολόγια
13 Σεπ. 2017 - 6:22