Εν αρχή ην το συναίσθημα
- Δευτέρα, 26 Αυγούστου, 2019 - 06:15
Πορτρέτα, μεταμορφώσεις και στιγμιότυπα, στα οποία το ανδρικό κάλλος αποτυπώνεται μέσα από μία έντονη και συναισθηματικά ποτισμένη αλληλεπίδραση μεταξύ σώματος και περιβάλλοντα χώρου, συνθέτουν τον ζωγραφικό κόσμο του Άρη Καϊάφα, που φέτος αποκαλύπτεται για πρώτη φορά στους κατοίκους και τους επισκέπτες της Μυκόνου.
Η έκθεση με τίτλο «Διαταραχή των Συναισθημάτων» περιλαμβάνεται στο φετινό πρόγραμμα της Δημοτικής Πινακοθήκης Μυκόνου και φιλοξενείται στην Αίθουσα Συριώτη.
Διαμόρφωση μίας προσωπικής εικαστικής ταυτότητας
Ο Άρης Καϊάφας με καταγωγή από τη Θεσσαλονίκη, τα τελευταία τέσσερα χρόνια έχει εστιάσει τη δημιουργική του ανησυχία στη ζωγραφική, επιδιώκοντας μέσα από τη σπουδή του σχεδίου και τον πειραματισμό με διαφορετικά μέσα να διαμορφώσει την προσωπική του εικαστική ταυτότητα εστιάζοντας, κατά κύριο λόγο, σε εξιδανικευμένες αναπαραστάσεις της ανδρικής μορφής.
Μέσα από τη δουλειά του επιδιώκει να εκφράσει την ευαισθησία, τον προβληματισμό και την οπτική του αναφορικά με τις εκδηλώσεις της έμφυλης ταυτότητας, τα δομημένα αισθητικά στερεότυπα στις αποτυπώσεις του ανδρικού κάλλους και τις κοινωνικές τους προεκτάσεις, επιδιώκοντας το επαναπροσδιορισμό δόμησης της ανδρικής ταυτότητας και του ρόλου της.
Για τον ίδιο, σημασία δεν έχει τόσο η ιστορία που θέλει να αφηγηθεί ή να «εξομολογηθεί» ένας καλλιτέχνης μέσω της έμπνευσής του, όσο το συναίσθημα που προκαλεί ένα έργο τέχνης σε εκείνον που το εξερευνά. «Όταν το συναίσθημα του επισκέπτη είναι ίδιο με το αυτό που είχα εγώ κατά τη διαδικασία της δημιουργίας, τότε αισθάνομαι πολύ χαρούμενος για το γεγονός ότι εκφάνσεις του δικού μου εσωτερικού κόσμου αποτελούν κέντρα ενεργοποίησης του μυαλού και της ψυχής», δήλωσε ο εικαστικός στην «Κοινή Γνώμη», εξηγώντας πως στόχος του είναι να αποκτήσει μια εικαστική ταυτότητα, έτσι ώστε ο θεατής να είναι σε θέση να αναγνωρίσει το έργο του από τα χρώματα, την τεχνική και τη θεματολογία, χωρίς αυτό να φέρει την υπογραφή του.
Στα έργα του, στα οποία κυριαρχεί ο αισθησιασμός και η λαγνεία, χωρίς να αγγίζει τα όρια της προκλητικότητας, ο Άρης Καϊάφας συνήθως χρησιμοποιεί μολύβι σε συνδυασμό με ακουαρέλα και ακρυλικά πάνω σε χαρτί ή καμβά, ενώ συχνά πειραματίζεται με κάρβουνο και μελάνι.
Εσωτερικευμένες καταστάσεις και ενδόμυχα συναισθήματα
Οι θεματικές του κινούνται γύρω από την έμφυλη ταυτότητα, το ανδρικό γυμνό κορμί και την ομορφιά του, τη σχέση της ανθρώπινης μορφής με τον περιβάλλοντα χώρο καθώς και τη δυναμική που προκύπτει από την αλληλεπίδρασή των δύο στοιχείων, το σώμα και το χώρο.
Η πρώτη ενότητα της έκθεσης περιλαμβάνει εξιδανικευμένες αναπαραστάσεις καθημερινών ανθρώπων σε ρεαλιστική απόδοση. Οι ανδρικές και γυναικείες μορφές, άλλοτε γυμνές και άλλοτε ντυμένες, παρουσιάζονται φυσιοκρατικά σε στάσεις και πόζες που χαρακτηρίζονται από έντονο αισθησιασμό και θεατρικότητα, αποκαλύπτοντας ταυτόχρονα εσωτερικευμένες καταστάσεις και ενδόμυχα συναισθήματα. Αντλώντας στοιχεία και μοτίβα από τον κόσμο της μόδας και της διαφήμισης τα οποία περιπλέκει με χαρακτηριστικά της προσωπικότητας των εικονιζόμενων δημιουργεί εξατομικευμένες αναπαραστάσεις που αποτυπώνουν το χαρακτήρα και τα συναισθήματα τους ενώ ταυτόχρονα αφηγούνται ιστορίες από προσωπικές τους στιγμές.
Στην δεύτερη ενότητα έργων η γυμνή ανδρική φιγούρα μετατρέπεται σε χαρακτηριστικό μοτίβο της καλλιτεχνικής του δημιουργίας. Αλλάζοντας τις συνιστώσες και την εικονογραφία αναπαράστασης της ανδρικής μορφής, εξετάζει δομημένα αισθητικά στερεότυπα επιδιώκοντας τον επαναπροσδιορισμό της αποτύπωσης του ανδρικού κάλλους. Στο πλαίσιο αυτό, μέσα από διαφορετικές αποδώσεις του ανδρικού γυμνού συλλαμβάνει και αποτυπώνει στιγμές κατά τις οποίες οι μορφές υπόκεινται σε μια διαδικασία μεταμόρφωσης. Μέσα από τις αποτυπώσεις αυτές, επιδιώκει να αναδείξει μια άλλη σκοπιά της ανδρικής σεξουαλικότητας, του αισθησιασμού και των συναισθημάτων που εκδηλώνουν τα υπό μεταμόρφωση σώματα.
Στην τρίτη ενότητα έργων ο καλλιτέχνης αποτυπώνει ανδρικές μορφές σε άκρως ιδιωτικές και προσωπικές στιγμές σε συνθέσεις που χαρακτηρίζονται από μια επιδέξια οργάνωση του ζωγραφικού χώρου και σκηνοθεσία του εικαστικού πλάνου. Νεανικές δυναμικές και τολμηρές ανδρικές φιγούρες γίνονται οι πρωταγωνιστές του έργου του επιχειρώντας συνειδητά την εξιδανίκευση και αποθέωση του ανδρικού κάλλους προς μια απενοχοποίηση του ανδρικού αισθησιασμού. Αντιστρέφοντας τα εικονογραφικά στερεότυπα ταύτισης του ερωτισμού με το γυναικείο σώμα αποτυπώνει τον αισθησιασμό και την ερωτική επιθυμία μέσα από αναπαραστάσεις γυμνών ανδρικών σωμάτων που χαρακτηρίζονται από ηδονικότητα. Λειτουργώντας στις περισσότερες περιπτώσεις, κατά κάποιο τρόπο ως ένα είδος voyeur, καταγράφει και αποτυπώνει στιγμιότυπα κατά τα οποία οι εικονιζόμενοι παρουσιάζονται σε παρασκηνιακές καταστάσεις και ιδιωτικές διαδικασίες, ενώ η παρουσία του καλλιτέχνη-παρατηρητή φαίνεται να μη γίνεται άμεσα αντιληπτή.
Η έκθεση «Διαταραχή των Συναισθημάτων» θα διαρκέσει έως 31 Αυγούστου 2019.
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Σημαντικό κομμάτι της Μυκονιάτικης ιστορίας
1 Σεπ. 2020 - 6:14 - Λευκό Ξωκλήσι
29 Ιουλ. 2020 - 6:14 - Η φύση είναι κόσμημα
24 Ιουλ. 2020 - 6:33 - Δυναμική πολιτιστική συνάντηση
15 Οκτ. 2019 - 6:16 - Δεύτερη ανάγνωση στη χρησιμότητα του άχρηστου
24 Σεπ. 2019 - 6:13