Στον ΧΥΤΑ Σύρου μεταφέρθηκε προχθές η μεγάλη ποσότητα κατασχεθέντων τσιγάρων του πλοίου “Daslis”

Καταστροφή λαθραίων καπνικών προϊόντων

Με πολύμηνη καθυστέρηση πραγματοποιήθηκε η καταστροφή και η ταφή στον ΧΥΤΑ Σύρου της εξαιρετικά μεγάλης ποσότητας λαθραίων καπνικών προϊόντων του πλοίου “Daslis” που είχαν κατασχεθεί από τις Λιμενικές Αρχές στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων, την 28η Μαρτίου του 2018, με τις σχετικές ενέργειες να ολοκληρώθηκαν προχθές.

Συγκεκριμένα, τα κοντέινερ μεταφέρθηκαν προχθές το πρωί στο κύτταρο στη θέση “Κοράκι” προκειμένου να γίνει πρωτίστως η καταστροφή των 2.455 χαρτοκιβωτίων, το περιεχόμενο των οποίων ήταν 24.550.000 τσιγάρα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Τελωνείου Σύρου, η πλευρά του οποίου με έγγραφό της προς τον ΦΟΔΣΑ στις 17/4/2019 είχε ζητήσει πληροφόρηση για τη δυνατότητα καταστροφής και ταφής τους στον ΧΥΤΑ του νησιού.

Ανάμεσα στις δύο πλευρές αναπτύχθηκε αλληλογραφία για τη δυνατότητα μεταφοράς του λαθραίου φορτίου στον Χώρο Υγειονομικής Ταφής της Σύρου, με τον Φορέα να αποφασίζει – στις 12/7/2019 - τη μεταφορά τους από τους χώρους του Νεωρίου που είχαν φυλαχτεί τα κοντέινερ προς το κύτταρο, εντός του Σεπτεμβρίου 2019. Στην τεκμηρίωση αυτής της απόφασης, το ΔΣ του Φορέα ομόφωνα είχε αναφέρει πως την καλοκαιρινή σεζόν ο ΧΥΤΑ δέχεται μεγάλο όγκο απορριμμάτων ενώ υπάρχει και αυξημένος κίνδυνος πυρκαγιάς, ωστόσο, παρά τα ανωτέρω, η απόφαση δεν εφαρμόστηκε και το μεγάλο φορτίο μεταφέρθηκε προχθές, δηλαδή στο τέλος της τουριστικής περιόδου.

Τα ερωτήματα και οι απορίες που εύλογα έρχονται στο προσκήνιο, αφορούν στο γεγονός της πολύμηνης καθυστέρησης με την οποία έγινε τελικώς η μεταφορά και η καταστροφή τους με απόφαση του Τελωνείου Σύρου, ενώ αναπάντητο μένει και το γεγονός πως τελικώς δεν τηρήθηκε η απόφαση του ΔΣ του ΦΟΔΣΑ για υποδοχή του φορτίου τον Σεπτέμβρη, αφού τα λαθραία καπνικά προϊόντα μεταφέρθηκαν λίγες μόλις ημέρες πριν τη λήξη της τρέχουσας αυτοδιοικητικής θητείας και συγκεκριμένα την 27η Αυγούστου με αυθαίρετη προσωπική απόφαση του προέδρου, Μάρκου Πρίντεζη.

Το ιστορικό της υπόθεσης του πλοίου “Daslis”

Προς υπενθύμιση στο αναγνωστικό κοινό, αξίζει να αναφερθούν τα βασικά στοιχεία της σοβαρής υπόθεσης κατάσχεσης του λαθραίου προϊόντος και της σύλληψης των επιβαινόντων του πλοίου “Daslis” τον Μάρτιο του 2018.

Σύμφωνα με την επίσημη ενημέρωση του Λιμενικού Σώματος και όπως είχε αναφερθεί στο πλαίσιο του ρεπορτάζ που είχε πραγματοποιήσει η “Κοινή Γνώμη”, “πρωινές ώρες της 28ης Μαρτίου του 2018, είχε εντοπιστεί από τη Λιμενική Αρχή Σύρου βόρεια του νησιού, το πλοίο “Daslis”, σημαίας Τόνγκο, να πλέει με ελάχιστη ταχύτητα έχοντας απενεργοποιημένο το αυτόματο σύστημα αναγνώρισης (AIS). Μετά από δήλωση του πλοιάρχου του ανωτέρω πλοίου, ότι παρουσιάζει μηχανική δυσλειτουργία και βλάβη στο αυτόματο σύστημα αναγνώρισης (AIS), το “Daslis” είχε οδηγηθεί - συνοδεία περιπολικού σκάφους Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. και του Ρ/Κ “ΛΕΩΝ Ι” Ν.Π. 5869 - στο λιμάνι της Ερμούπολης, προκειμένου αποκαταστήσει τη μηχανική δυσλειτουργία.

Το Φ/Γ πλοίο μετέφερε τέσσερα εμπορευματοκιβώτια με χαρτοκιβώτια που περιείχαν τσιγάρα. Κρίθηκε απαραίτητος ο ενδελεχής έλεγχος του φορτίου του εν λόγω πλοίου και γι' αυτό μεθόρμισε στις εγκαταστάσεις της ναυπηγοεπισκευαστικής μονάδος Νεώριον Σύρου με χρήση ρυμουλκού. Αφού εκφορτώθηκε το σύνολο του φορτίου με χρήση γερανού, διενεργήθηκε έλεγχος – καταμέτρηση με τη συνδρομή στελεχών Τελωνείου Σύρου, από τον οποίο διαπιστώθηκε ότι εντός των εμπορευματοκιβωτίων υπήρχαν συνολικά 2.445 χαρτοκιβώτια με 24.500.000 τσιγάρα διάφορων επωνυμιών, ενώ στα συνοδευτικά έγγραφα του φορτίου ήταν δηλωμένα συνολικά 2.450 χαρτοκιβώτια με 24.550.000 τσιγάρα. Από ευρήματα που συνέλεξε η Λιμενική Αρχή Σύρου που διενήργησε τη σχετική έρευνα προέκυψε ότι το εν λόγω πλοίο, το οποίο είχε αποπλεύσει από τη Βηρυτό Λιβάνου με προορισμό την Οδησσό Ουκρανίας, ακολουθούσε πορεία η οποία δεν ήταν ενδεδειγμένη για την ολοκλήρωση του ταξιδιού του”.

Μάλιστα, η Λιμενική Αρχή είχε σημειώσει πως, επιπλέον, “δεν ανευρέθηκαν χάρτες της θαλάσσιας διαδρομής από λιμένα αφετηρίας προς λιμένα προορισμού, καθώς και το απαραίτητο και προβλεπόμενο πλάνο ταξιδιού, ενώ δεν κατέστη δυνατός ο εντοπισμός του αποστολέα και παραλήπτη του φορτίου τσιγάρων. Για τα ως άνω ευρήματα ο πλοίαρχος του “Daslis” δεν παρείχε στην αρμόδια Λιμενική Αρχή Σύρου επαρκείς εξηγήσεις, με πρόδηλη πρόθεση αποπροσανατολισμού των υπηρεσιακών ενεργειών”. Κατά συνέπεια, είχε ακολουθήσει η σύλληψη των έξι επιβαινόντων αλλοδαπών ναυτικών, οι οποίοι και δεν είχαν γνήσια πιστοποιητικά ναυτικής ικανότητας ενώ το φορτίο του πλοίου κατασχέθηκε από το Λιμεναρχείο Σύρου.

Το πλέον σοβαρό γεγονός της υπόθεσης όμως είναι πως το σύνολο των διαφυγόντων δασμών για το εν λόγω φορτίο ανερχόταν στο ποσό των 4.702.000 ευρώ.

Η αλληλογραφία μέχρι την καταστροφή τους

Οι κινήσεις που έγιναν για τη μεταφορά και την καταστροφή του λαθραίου φορτίου ξεκίνησαν από το Τελωνείο Σύρου, το οποίο ως αρμόδιο, με έγγραφό του στις 17/4/2019 έστειλε αίτημα στον ΦΟΔΣΑ με θέμα “τη διάθεση χώρου του ΧΥΤΑ”. Στο περιεχόμενο του εν λόγω αιτήματος αφού περιγράφει τα ακριβή στοιχεία του φορτίου, ότι δηλαδή στα τέσσερα κοντέινερ υπάρχουν 2.445 χαρτοκιβώτια, με εκτιμώμενο βάρος 11 κιλών το κάθε ένα, ζητά απάντηση σχετικά με τη δυνατότητα ή μη, διάθεσής τους στον ΧΥΤΑ Σύρου.

Στα παραπάνω, ο ΦΟΔΣΑ ενημερώνει εγγράφως στις 16/5/2019 για τη διαδικασία καταστροφής και για το κόστος, που ανέρχεται στο ποσό των 6.000 ευρώ. Ακολούθως, με νέο έγγραφό του στις 10/7/2019, το Τελωνείο Σύρου ζητά ο ΦΟΔΣΑ να καθορίσει ημερομηνία για τη μεταφορά και την καταστροφή του λαθραίου φορτίου και ο Φορέας απαντά με συγκεκριμένες παρατηρήσεις.

Σύμφωνα με την αναρτημένη στη “Διαύγεια” απόφαση με ΑΔΑ Ψ710ΟΚΡ4-ΨΝΨ, ο ΦΟΔΣΑ απαντά θετικά προς το Τελωνείο, εξηγώντας πως ο κατάλληλος χρόνος είναι τον Σεπτέμβριο του 2019.

“Καθώς όμως διανύουμε ήδη τη θερινή περίοδο και υπάρχει πολύ μεγάλος όγκος απορριμμάτων που επιχώνεται καθημερινά στο κύτταρο και κατά συνέπεια και πολύ μεγάλος φόρτος εργασίας για το προσωπικό που απασχολείται στον ΧΥΤΑ, αλλά και αυξημένος κίνδυνος πυρκαγιάς λόγω εποχής, προτείνουμε η όλη διαδικασία να πραγματοποιηθεί τον Σεπτέμβριο με το πέρας της καλοκαιρινής σεζόν” υποστήριζε ομόφωνα το ΔΣ του ΦΟΔΣΑ, ο πρόεδρος (Μάρκος Πρίντεζης) του οποίου προφανώς και “τροποποίησε” αυθαίρετα τη σχετική απόφαση, υποδεχόμενος το φορτίο τελικά στις 27 Αυγούστου, σε πλήρη αντίθεση με τα όσα είχε αιτιολογήσει στη συνεδρίαση του ΔΣ.

 

 

 

Ετικέτες: