“Παραλάβαμε ένα χάος στα οικονομικά του Δήμου”
- Τετάρτη, 2 Οκτωβρίου, 2019 - 06:20
- / Eνημέρωση: 2 Οκτ. 2019 - 19:00
Κύκλος έντονης αντιπαράθεσης μεταξύ νέας Δημοτικής Αρχής και νυν μείζονος αντιπολίτευσης άνοιξε χθες στην Οικονομική Επιτροπή, σχετικά με την οικονομική κατάσταση του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, αναφορικά την οποία ο σημερινός Αντιδήμαρχος Οικονομικών, Γιάννης Πιταούλης γνωστοποίησε πως “παρέλαβε χάος”.
Έχοντας στη διάθεσή του συγκεκριμένα στοιχεία από τις Οικονομικές Υπηρεσίες, τα οποία και είχε ζητήσει αρκετές εβδομάδες νωρίτερα - όπως επανέλαβε αρκετές φορές -, ο ίδιος πραγματοποίησε την πρώτη επίσημη ενημέρωση προς τα μέλη της Οικονομικής Επιτροπής, προκειμένου να γίνει αντιληπτή η κατάσταση την οποία και καλείται να διαχειριστεί κατά την αρχή της τρέχουσας θητείας, ενόψει μάλιστα και της σύνταξης του νέου προϋπολογισμού του έτους 2020.
Ο κ. Πιταούλης μίλησε για τα οικονομικά δεδομένα που παρέλαβε ο ίδιος στον Δήμο μέχρι και την 31η Αυγούστου του 2019, ασκώντας κριτική προς την προηγούμενη Δημοτική Αρχή και κάνοντας λόγο για κακή διοίκηση όσον αφορά στη σημαντικότερη Υπηρεσία του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης.
Επί των λεγομένων του, θέλησαν να τοποθετηθούν τόσο ο πρώην Αντιδήμαρχος Οικονομικών, Αλέξης Αθανασίου, όσο και ο πρώην Δήμαρχος, Γιώργος Μαραγκός, οι οποίοι υπερασπίστηκαν την πολιτική τους, ζητώντας από τον κ. Πιταούλη να μην μένει σε γενικολογίες, αλλά να απευθυνθεί στους ίδιους με περισσότερα στοιχεία.
Γ. Πιταούλης: Η κριτική που ασκήθηκε είχε βάση και λογική
Προλογικά της ενημέρωσης που πραγματοποίησε ο κ. Πιταούλης, γνωστοποίησε αρχικά τις προσπάθειες που έκανε ώστε να λάβει τα βασικά οικονομικά στοιχεία που κρίνονται απαραίτητα για τη σύνταξη του επόμενου προϋπολογισμού του Δήμου.
“Όπως είχα ενημερώσει προφορικά στην προηγούμενη συνεδρίαση της Επιτροπής μας και όπως ενημέρωσα και το Δημοτικό Συμβούλιο μετά από σχετικό ερώτημα στην τελευταία συνεδρίαση, είχα ζητήσει κάποια στοιχεία, κάποια δεδομένα που αφορούσαν την οικονομική κατάσταση του Δήμου” ανέφερε ο ίδιος, σημειώνοντας παρακάτω πως στο πλαίσιο της ενημέρωσης της νέας Δημοτικής Αρχής ακολούθησαν και συναντήσεις με Υπηρεσίες.
“Κατά τη διαδικασία ανάληψης των καθηκόντων μας, προχωρήσαμε σε πλήθος επαφών τόσο με αιρετά μέλη και τους αρμόδιους αντιδημάρχους της προηγούμενης Δημοτικής Αρχής, όσο και συνολικά με το προσωπικό του κάθε τμήματος και τους υπαλλήλους που είναι τοποθετημένοι σε θέσεις ευθύνης. Στο πλαίσιο των παραπάνω επαφών και καθώς δεν προβλέπεται διαδικασία παράδοσης – παραλαβής με βάση την ισχύουσα νομοθεσία, έλαβα από τον προηγούμενο Αντιδήμαρχο Οικονομικών Υπηρεσιών κ. Αθανασίου μέσω e – mail, μία σελίδα από εκκρεμότητες που αφορούν την Οικονομική Υπηρεσία κι επιπλέον, ζήτησα με έγγραφό μου, το οποίο έχει τεθεί στη διάθεσή σας προς τη Διευθύντρια των Οικονομικών Υπηρεσιών, μία σειρά από οικονομικά στοιχεία προκειμένου να καταγραφεί η οικονομική κατάσταση του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, τυχόν σημαντικές εκκρεμότητες, αλλά και να έχουμε και μία πρώτη βάση στην οποία θα πατήσει ο προϋπολογισμός του 2020”.
Βάσει αυτής της ενημέρωσης και των στοιχείων που διαθέτει ο νέος Αντιδήμαρχος, δήλωσε καυστικά πως, “Πρέπει να πω σε αυτό το σημείο ότι η κριτική που ασκήθηκε καθ΄ όλη τη διάρκεια της προηγούμενης Δημοτικής Αρχής αποδεικνύεται για μία ακόμη φορά, με τα στοιχεία που σας τίθενται υπόψιν πως είχε βάση και λογική”.
Δημόσια διαθέσιμα στοιχεία
Προς επιβεβαίωση των λεγομένων του, ο Γιάννης Πιταούλης έκανε αναφορά σε συγκεκριμένα γεγονότα που συνδέονται με τη διαχείριση των οικονομικών, υπογραμμίζοντας ουσιαστικά πως ο Δήμος χτύπησε “κόκκινο” μέσα στην προηγούμενη θητεία.
“Από τα δημόσια διαθέσιμα στοιχεία και τους εγκεκριμένους απολογισμούς των προηγουμένων ετών γνωρίζουμε ότι ο Δήμος μας στα τέλη του 2014 είχε χρηματικό υπόλοιπο από τακτικά έσοδα για την κάλυψη εν γένει δαπανών, ποσό που ανερχόταν στο ύψος του 1.022.286, 31 ευρώ. Στο ποσό αυτό πρέπει να προστεθεί ποσό 411.101,72 ευρώ από έκτακτα έσοδα τα οποία όμως μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για κάλυψη γενικών δαπανών” ανέφερε συγκεκριμένα προκειμένου να δείξει τί είχε παραλάβει η Δημοτική Αρχή του Γιώργου Μαραγκού όταν ανέλαβε τη διοίκηση, γνωστοποιώντας παρακάτω, συγκεκριμένα στοιχεία που δείχνουν πως η προηγούμενη Διοίκηση δεν είχε σχέδιο για την οικονομική διαχείριση.
“Δυστυχώς, μετά από δύο χρόνια, τον Δεκέμβριο του 2016, η προηγούμενη Δημοτική Αρχή χρειάστηκε έκτακτη χρηματοδότηση από το Υπουργείο Εσωτερικών ύψους περίπου 320 χιλ. ευρώ για να ανταπεξέλθει στις αυξημένες δαπάνες στις οποίες είχε προχωρήσει” σχολίασε ο ίδιος, προσθέτοντας πως, “Είναι ενδεικτικό ότι το 2016 ο διαμορφωμένος προϋπολογισμός για δαπάνες της αστικής συγκοινωνίας είχε διαμορφωθεί στο ποσό των 766 χιλ. ευρώ, παρουσιάζοντας μία αύξηση σχεδόν 200 χιλ. ευρώ χωρίς να υπάρχει αντίστοιχη αύξηση στα τακτικά έσοδα του Δήμου”.
Μάλιστα ο Γιάννης Πιταούλης ενημέρωσε τα μέλη της Οικονομικής Επιτροπής πως για το σοβαρό πρόβλημα στη διαχείριση των οικονομικών, η Υπηρεσία είχε ενημερώσει τη Δημοτική Αρχή Μαραγκού.
“Επιπλέον, είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε ότι αρμόδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες είχαν από τότε, θέσει στην αιρετή διοίκηση τα ζητήματα που δημιουργούνταν όσον αφορά το υπόλοιπο που προέρχεται από τακτικά έσοδα από αυτήν την ανεύθυνη πολιτικά στάση”.
Συνέχισε την ενημέρωσή του, γνωστοποιώντας τον χρόνο κατά τον οποίο ο Δήμος είχε χτυπήσει “κόκκινο” στα οικονομικά του.
“Το 2017 ο Δήμος μας κήρυξε ουσιαστικά στάση πληρωμών. Οι δαπάνες κόβονταν αδιακρίτως και χωρίς καμία προτεραιότητα” ανέφερε, συμπληρώνοντας πως για να αντιστραφεί το κλίμα στον Δήμο, “τελικά χρειάστηκαν τα αυξημένα έσοδα από δυνητικά τέλη και πολεοδομικές παραβάσεις για να καλυφθούν τα δημοσιονομικά κενά, πρακτική που συνεχίστηκε και το 2018”.
“Ένας Δήμος με πολλά ελλείμματα”
Συμπερασματικά από τα παραπάνω δεδομένα, καθώς και από άλλα στοιχεία που έχει στη διάθεσή του ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών τόνισε τα εξής: “Όπως ίσως μπορεί να διακρίνετε, από τις λίγες απαντήσεις και τον χρόνο που χρειάστηκε για να έρθουν σε εμάς, αυτές απεικονίζουν τη σημερινή κατάσταση του Δήμου μας, με βάση την οποία ερχόμαστε αντιμέτωποι. Έναν Δήμο που υπάρχει τεράστιο διοικητικό έλλειμμα, ένα έλλειμμα διαδικασιών κι ένα έλλειμμα συντονισμού των υπηρεσιών”.
Μάλιστα ο κ. Πιταούλης εκτίμησε πως υπήρξε “πλήρες ξεχαρβάλωμα της λειτουργίας των Υπηρεσιών του Δήμου μας με ευθύνη της προηγούμενης Δημοτικής Αρχής που έγινε αντιληπτό με διάφορους τρόπους στον εξωτερικό παρατηρητή και τους δημότες”, υπογραμμίζοντας παρακάτω πως, αυτή η στάση της διοίκησης του Γιώργου Μαραγκού και των αρμόδιων Αντιδημάρχων του, “επηρεάζει άμεσα την Οικονομική Υπηρεσία που καλείται να διαχειριστεί όλη αυτήν την οικονομική κατάσταση καθώς είναι η Υπηρεσία που αποτελεί την αρχή και το τέλος κάθε Δήμου. Είναι η Υπηρεσία που προγραμματίζει οικονομικά κάθε δαπάνη και η Υπηρεσία που πρέπει να πληρώσει κάθε δαπάνη. Είναι η Υπηρεσία που αν και δεν φαίνεται πάντα, πρέπει να είναι στην πρώτη γραμμή και να στηρίζεται από τη Δημοτική Αρχή”.
Ενέργειες της νέας Δημοτικής Αρχής “για να επιστρέψει η κανονικότητα στον Δήμο”
Σχετικά με όσα καλείται να διαχειριστεί πλέον η νέα Δημοτική Αρχή όσον αφορά τα οικονομικά του Δήμου, ο Γιάννης Πιταούλης παρατήρησε δημοσίως, πως, “Είναι μία κατάσταση που δυστυχώς δεν μπορεί να αλλάξει μέσα σε έναν μήνα διοίκησης”, επαναλαμβάνοντας πως ουσιαστικά “σήμερα λοιπόν καλούμαστε να διαχειριστούμε μία κατάσταση χάους. Μία κατάσταση που είναι αποτέλεσμα της κακής διοίκησης που ασκήθηκε τα χρόνια της προηγούμενης θητείας, όπως βλέπουμε από τα στοιχεία που σας (σσ. προς δημοτικούς συμβούλους) προώθησα”.
Μία κατάσταση που όπως συμπλήρωσε ο Αντιδήμαρχος έχει ως αποτέλεσμα “την έλλειψη συνεργασίας και συνεννόησης των υπηρεσιών και την έλλειψη εμπιστοσύνης στο πρόγραμμα της Οικονομικής Υπηρεσίας και τα στοιχεία που αυτό εξάγει”.
Από την πλευρά του, θέλησε να γίνει σαφής για τις πρώτες κινήσεις του.
“Είναι προφανές ότι όλες οι κακές πρακτικές του παρελθόντος δεν μπορούν να συνεχίζονται επ΄ αόριστον. Έχουμε την υποχρέωση να καταγράψουμε την παρούσα κατάσταση και όχι να επιδοθούμε σε ένα κυνήγι μαγισσών, αλλά να την αξιολογήσουμε και να θέσουμε μία στέρεη βάση πάνω στην οποία θα πατήσει ο Δήμος μας” προλόγισε, γνωστοποιώντας πως, “Ήδη όπως μπορείτε να διαπιστώσετε και από την προτεινόμενη αναμόρφωση που θα συζητήσουμε στο επόμενο θέμα, η οποία αφορά τον προϋπολογισμό του 2019, εκθέτουμε τα σχετικά ειδικευμένα έσοδα σε δαπάνες που ο νόμος ορίζει. Παράλληλα, τόσο προφορικά, όσο και εγγράφως μετά από τη σημερινή μας συνεδρίαση, έχω ζητήσει από την προϊσταμένη των Οικονομικών Υπηρεσιών μας, να κάνει όλες τις κατάλληλες ενέργειες σε συνεργασία με την εταιρεία που υποστηρίζει το πρόγραμμα της οικονομικής διαχείρισης προκειμένου οι κωδικοί ειδικευμένων εσόδων να “κουμπώνουν” με αντίστοιχες ειδικευμένες δαπάνες. Τέλος, σε συνεργασία με τα υπηρεσιακά στελέχη της Οικονομικής Υπηρεσίας του Δήμου μας, τα οποία εισηγούνται όσον αφορά το τεχνικό σκέλος του προϋπολογισμού και την Αποκεντρωμένη Διοίκηση, η οποία ελέγχει και κρίνει τις αποφάσεις οικονομικού περιεχομένου, θα τεθούν στα συλλογικά όργανα του Δήμου από εδώ και στο εξής, στο πλαίσιο του προϋπολογισμού 2020, εισηγήσεις που επαναφέρουν την κανονικότητα στην οικονομική διαχείριση του Δήμου μας”.
Αλ. Αθανασίου: “Δεν περίμενα να ξεκινήσουμε κατ΄ αυτόν τον τρόπο”
Κατόπιν της ανωτέρω ενημέρωσης, ο πρώην Αντιδήμαρχος Οικονομικών και νυν μέλος της μείζονος αντιπολίτευσης, εμφανώς ενοχλημένος από την κριτική του Γιάννη Πιταούλη, θέλησε να τοποθετηθεί.
“Αγαπητέ πρόεδρε δεν περίμενα να ξεκινήσουμε κατ΄ αυτόν τον τρόπο” ανέφερε ο κ. Αθανασίου, υποστηρίζοντας μάλιστα - απευθυνόμενος στον διάδοχό του -, πως, “όταν περιγράφετε μία κατάσταση χαοτική στα οικονομικά, πρώτον προσβάλετε καταρχάς τα υπηρεσιακά στελέχη και όχι τους αιρετούς”.
Απαντώντας για τα κύρια θέματα που αναφέρθηκαν στη συνεδρίαση, ο Αλέξης Αθανασίου ξεκίνησε από την αστική συγκοινωνία. “Η αστική συγκοινωνία πράγματι όπως το είπατε ήταν από τη σύμβασή της σε ένα ανώτατο ποσό όπως το αναφέρατε, όμως ποτέ ο Δήμος αυτός δεν πλήρωσε πάνω από 550 χιλ. ευρώ. Κι όταν ανέλαβα εγώ την Οικονομική Υπηρεσία περί τον Αύγουστο του 2017, η δαπάνη αυτή πήγε στα 420 χιλ. ευρώ απαρέγκλιτα, διότι είπα και στον Δήμαρχο και στον Αντιδήμαρχο της Τεχνικής Υπηρεσίας αλλά και σε όλον τον Δήμο ότι πρέπει να μπει κόμιστρο στα λεωφορεία (Mini bus) και πως δεν μπορεί να συνεχιστεί αυτή η κατασπατάληση”. Σχολιαστικά για τη διατήρηση του ίδιους καθεστώτος από μέρους της Δημοτικής Αρχής που συμμετείχε, ανέφερε τα εξής: “Θα μου πείτε γιατί δεν το κάναμε; Για διάφορους λόγους και για τεχνικά θέματα. Είναι όμως κάτι που πρέπει να γίνει”.
Ακολούθως μίλησε για το πρόγραμμα που διαχειρίζεται η Οικονομική Υπηρεσία, υπενθυμίζοντας τα γεγονότα που συνόδευσαν τη θετική απόφαση του τότε συμβουλίου. “Όσον αφορά το περιβόητο πρόγραμμα της Οικονομικής Υπηρεσίας, για το οποίο είχε γίνει σφαγή το 2012 και το θυμόμαστε, όταν ενοποιήθηκαν οι Δήμοι, θα πω ότι έγινε πρώτα μία πρόσκληση ενδιαφέροντος, είχαν ακουστεί για τη συγκεκριμένη εταιρεία τα καλύτερα. Η επιλογή ήταν από ειδικούς καθώς τότε ενεπλάκη και η Οικονομική Υπηρεσία και το Τμήμα Προγραμματισμού και οι αιρετοί που ήξεραν πέντε πράγματα πάνω σε αυτά τα θέματα. Ποιο ήταν το χαοτικό; Ότι συνεχίσαμε με ένα πρόγραμμα που το είχαν επιλέξει οι άλλοι. Κι έρχεστε και μας λέτε ότι το πρόγραμμα αυτό δίνει λάθος στοιχεία. Πράγματι δίνει λάθος στοιχεία” δήλωσε δημόσια ο κ. Αθανασίου, γνωστοποιώντας μάλιστα πως ο ίδιος αν είχε αναλάβει εξ αρχής την Αντιδημαρχία Οικονομικών, θα το είχε αντικαταστήσει.
Προτού ολοκληρώσει τις απαντήσεις του, ο Αλέξης Αθανασίου θέλησε να σημειώσει προς τον κ. Πιταούλη πως, δεν γνωστοποιεί παρομοίως με τα στοιχεία των προηγούμενων ετών, τί παρέλαβε η νέα Δημοτική Αρχή σήμερα.
Ο ίδιος δε, δεν άφησε ασχολίαστη την επικοινωνία του Γιάννη Πιταούλη με τις Υπηρεσίας, λέγοντας τα εξής: “Επειδή είδα την επιστολή σας προς την Οικονομική Υπηρεσία, καταρχάς μου κάνει εντύπωση ότι ο αιρετός προϊστάμενος εγγράφως αναφέρεται στους συνεργάτες του, ουσιαστικά σε αυτούς που θα τον στηρίξουν αύριο μεθαύριο και σε αυτούς που θα τον βγάλουν από τη δύσκολη θέση όπως έγινε και στην δική μου περίπτωση”.
Συμπλήρωσε τέλος πως, “Προσωπικά δεν νομίζω ότι είναι καλό ξεκίνημα του προϊσταμένου των Οικονομικών. Δεν ήρθα με καμία διάθεση αντιπολιτευτική, αλλά όταν ακούω τέτοια θα παίρνετε τις κατάλληλες απαντήσεις”.
Ζήτησε στοιχεία ο Γ. Μαραγκός
Σε ανάλογο ύφος τοποθετήθηκε και ο Γιώργος Μαραγκός, σχολιάζοντας αρχικά πως, “Είναι γεγονός ότι με βάση την τοποθέτησή σας και της ενημέρωσης που είχατε είναι πρωτοφανές ότι δεν έχετε βρει ακόμη τα πατήματά σας όσον αφορά στη λειτουργία της Οικονομικής Υπηρεσίας, σε επίπεδο ενημέρωσης. Και μπορώ να πω με βεβαιότητα ότι μετά από έναν μήνα ανάληψης των καθηκόντων σας και τέσσερις μήνες μετά από τις εκλογές του 2019, διαπιστώνω ότι ο Οικονομικός Αντιδήμαρχος βρίσκεται σε μία κατάσταση απώλειας προσανατολισμού”.
Ο ίδιος δε, χαρακτήρισε τον Γιάννη Πιταούλη “μαθητευόμενο μάγο”, υποστηρίζοντας για τη δική του θητεία και τα οικονομικά πως, “δεν μπορεί να παραγνωρίσει κανείς ότι η λειτουργία της Οικονομικής Υπηρεσίας είναι και νοικοκυρεμένη και τακτοποιημένη και ιδιαίτερα τον τελευταίο έναν χρόνο, που οι πληρωμές γίνονται σε έναν – ενάμιση μήνα. Χρόνος ανταπόκρισης πρωτοφανής σε σχέση με όσα γνωρίζαμε τα προηγούμενα χρόνια”.
Ο κ. Μαραγκός υπερασπιζόμενος τη διοίκηση της προηγούμενης Δημοτικής Αρχής έκανε λόγο για δυσκολίες οικονομικές με δεδομένη την απώλεια εσόδων (πχ. LAFARGE, μη καταβολή ενοικίων από επιχειρηματίες), καθώς όμως και για εκκρεμότητες που παρέλαβε από την προηγούμενη διοίκηση του Γιάννη Δεκαβάλλα με φόντο την ενοποίηση των πρώην τριών Δήμων, όπως και τη συρρίκνωση των εσόδων από το κεντρικό κράτος.
Κατόπιν αυτών, απευθυνόμενος προς τον Γιάννη Πιταούλη σημείωσε τέλος τα εξής: “Αν έχετε συγκεκριμένα στοιχεία που είπατε να τα καταθέσετε σε επίπεδο κακοδιοίκησης και κακοδιαχείρισης. Αδιακρίτως θέτετε μομφές κατά και των αιρετών προσώπων που διοίκησαν τον Δήμο την προηγούμενη Δημοτική Αρχή, αλλά και κατά υπηρεσιακών υπαλλήλων”.
Στον επίλογο της συνεδρίασης, ο Γιάννης Πιταούλης απαντώντας σύντομα στην κριτική που του ασκήθηκε, τόνισε πρώτον πως, “Όσον αφορά την Υπηρεσία τυγχάνει της απόλυτης εμπιστοσύνης της Δημοτικής Αρχής την παρούσα φάση και αυτό ισχύει από την πρώτη στιγμή. Το ανέφερα και στην προηγούμενη συνεδρίαση ότι ήταν αποτέλεσμα πολιτικών επιλογών και ως τέτοια κρίνεται (σσ. η οικονομική κατάσταση)”.
Ως εκ τούτου, διευκρίνισε πως, υπάρχει διαφορά ανάμεσα στις πολιτικές αποφάσεις και τα τεχνικά θέματα, αναφέροντας τέλος κι άλλα παραδείγματα που προδίδουν έλλειμμα στις πολιτικές κινήσεις της προηγούμενης Δημοτικής Αρχής, όπως ενδεικτικά η “απώλεια” δύο υπαλλήλων από το Τμήμα Εσόδων.
Αξίζει να σημειωθεί πως, επόμενο θέμα της ίδιας συνεδρίασης αποτέλεσε η αναμόρφωση του προϋπολογισμού του 2019, στο πλαίσιο της οποίας ο κ. Αθανασίου παραδέχθηκε ότι τα έσοδα της Πολεοδομίας ως έναν βαθμό βοήθησαν τα οικονομικά του Δήμου τα τελευταία έτη.
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Αντοχή στην οικονομική “φουρτούνα” με καλή διαχείριση
18 Νοε. 2022 - 6:18 - Αγωνία για τις συνέπειες της κρίσης
27 Ιουλ. 2022 - 6:20 - Αυξημένη προσπάθεια λόγω ενεργειακής κρίσης και ακρίβειας
3 Μαΐου. 2022 - 6:20 - Έλεγχος του ταμείου παρά την οικονομική “φουρτούνα”
11 Φεβ. 2022 - 6:20 - Οικονομική αντοχή με το “βλέμμα” στην αγορά ακινήτων
10 Νοε. 2021 - 6:20