Ανοικτός ηλεκτρονικός διαγωνισμός της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου για την τουριστική προβολή Κυκλάδων και Δωδεκανήσου

“Αντιμετωπίζουμε τον τουρισμό με υπευθυνότητα”

Συνολικός προϋπολογισμός ύψους 998.387,10 ευρώ χωρίς ΦΠΑ

Με ένα πολύ υψηλό ποσό χρηματοδοτεί η Περιφέρεια Ν. Αιγαίου την τουριστική προβολή των Κυκλάδων και της Δωδεκανήσου, προκειμένου να στηρίξει την οικονομία τους - αλλά και την οικονομία της χώρας -, η οποία “πατάει” σε έναν πολύ μεγάλο βαθμό στην τουριστική δραστηριότητα που αναπτύσσεται σε αυτά και η οποία καθιστά το Νότιο Αιγαίο “πρωταθλητή” στον τουρισμό.

Συγκεκριμένα, χθες, εγκρίθηκαν από την Οικονομική Επιτροπής της Περιφέρειας οι όροι διακήρυξης του ανοικτού δημόσιου διεθνούς ηλεκτρονικού διαγωνισμού για την “Προβολή της Φυσικής Κληρονομιάς, Πολιτισμού και Τουρισμού της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου”, προκειμένου να υπάρξει ανάδοχος και να προχωρήσει η υλοποίηση των δράσεων προβολής των νησιών.

Στη σχετική εισήγηση για τις δράσεις προχώρησε ο αρμόδιος υπάλληλος της Περιφέρειας, ενώ σε πολιτική τοποθέτηση προέβη ο Περιφερειάρχης, Γιώργος Χατζημάρκος, ο οποίος υπογράμμισε μεταξύ άλλων, πως η ΠΝΑι ακολουθεί συνειδητά μία κατεύθυνση στον τουρισμό, με υπευθυνότητα και σχέδιο, ώστε να παράγει αποτέλεσμα.

Το σχέδιο εγκρίθηκε ομόφωνα (σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία), παρά το γεγονός πως ψήφισαν παρών, τα μέλη της μείζονος αντιπολίτευσης, εστιάζοντας τη διαφωνία τους στο θέμα της μη “ενεργοποίησης” της Τουριστικής Επιτροπής.

Πρέπει να σημειωθεί πως η πράξη συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) και ο συνολικός προϋπολογισμός ανέρχεται σε 998.387,10 ευρώ πλέον ΦΠΑ 24%. Η διάρκεια υλοποίησης του έργου ορίζεται σε 18 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης.

Παρακάτω ακολουθούν στοιχεία βάσει του σχεδίου της διακήρυξης και συγκεκριμένα του ενημερωτικού παραρτήματος για το σχέδιο της Περιφερειακής Αρχής σχετικά με την ψηφιακή και διαδικτυακή προώθηση των νησιών, όπως αυτό εγκρίθηκε.

Ν. Αιγαίο: Πόλος έλξης εκατομμυρίων επισκεπτών κάθε χρόνο

Σχετικά με τα δεδομένα που αφορούν το Νότιο Αιγαίο και τεκμηριώνουν την ανάγκη ανάπτυξης ενός μεγάλου και δυναμικού πλάνου τουριστικής προβολής των νησιών, η Περιφέρεια στο σχετικό απόσπασμα από την πολυσέλιδη διακήρυξη, αναφέρει τα εξής:

“Η Περιφέρεια Ν. Αιγαίου, λόγω της νησιωτικότητάς της, αποτελεί έναν από τους πιο δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς για διακοπές ήλιου και θάλασσας στην Ελλάδα. Το προϊόν “Ήλιος και Θάλασσα” αποτελεί τη ναυαρχίδα της τουριστικής δραστηριότητας της χώρας μας, καθώς αποτελεί το 60% του συνόλου των διεθνών αφίξεων. Τα υπόλοιπα τουριστικά προϊόντα υστερούν σημαντικά τόσο σε αριθμό ταξιδιών, όσο και σε αριθμό διανυκτερεύσεων και δαπάνης.

Παρ΄ όλα αυτά, το πολύμορφο πολιτισμικό μωσαϊκό που προσφέρει η Περιφέρεια Ν. Αιγαίου στην Επικράτειά της, σε συνδυασμό με την εκτεταμένη ακτογραμμή, έχει καταστήσει την Περιφέρεια πόλο έλξης διεθνούς εμβέλειας με εκατομμύρια επισκέπτες κάθε χρόνο.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας για το 2018 η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου αντιπροσωπεύει το 19% των επισκεπτών (6.629,4 χιλ.), το 28,2% των εισπράξεων (4.414,1 εκ.) και το 22,5% των διανυκτερεύσεων (51.084,2 χιλ.) της χώρας. Αξίζει να σημειωθεί δε ότι η μέση δαπάνη / επίσκεψη στην Περιφέρεια διαμορφώνεται στα 666 ευρώ (μ.ο. Ελλάδας 449 ευρώ) και η δαπάνη / διανυκτέρευση στα 86 ευρώ (μ.ο. Ελλάδας 69 ευρώ), ενώ η μέση διάρκεια παραμονής στις 7,7 ημέρες (μ.ο. Ελλάδας 6,5 ημέρες), τοποθετώντας την Περιφέρεια Ν. Αιγαίου στην πρώτη θέση μεταξύ των Περιφερειών της χώρας ως προς τις τουριστικές εισπράξεις και διανυκτερεύσεις”.

Ενίσχυση εξωστρέφειας και διάδοση του ιδιαίτερου χαρακτήρα

Κατόπιν των ανωτέρω, καθίσταται σαφές πως η Περιφέρεια Ν. Αιγαίου ως ενιαίος τουριστικός προορισμός έχει τις κάτωθι ανάγκες: “Α. Ενίσχυση της εξωστρέφειας του τουριστικού τομέα της Περιφέρειας, Β. Υποστήριξη και αναβάθμιση του τουρισμού εμπειρίας (γαστρονομικός, πολιτιστικός, αθλητικός, θαλάσσιος / ναυτικός κ.α.) της Περιφέρειας, Γ. Ανάδειξη και διάδοση του ιδιαίτερου χαρακτήρα των νησιών της Περιφέρειας, των παραδοσιακών προϊόντων, του πολιτιστικού και φυσικού τους πλούτου και κατ΄ επέκταση, Δ. Ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του τουρισμού, ο οποίος αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους πυλώνες της οικονομίας της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου”.

Τρία “πακέτα” έργου ζητά η ΠΝΑι

Εν συνεχεία, σύμφωνα με όσα τόνισε ο αρμόδιος υπάλληλος της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου, το εν λόγω έργο της προβολής των νησιών (εκτός από εκθέσεις), χωρίζεται σε τρία πακέτα.

Ειδικότερα, για το πακέτο εργασίας 1 προβλέπονται: Διαχείριση και προβολή της ψηφιακής ταυτότητας και καμπάνιας της ΠΝΑι με σκοπό την καλύτερη και αποδοτικότερη διαχείριση των λογαριασμών που διαθέτει η ΠΝΑι στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Πιο συγκεκριμένα, αυτό το πακέτο αφορά στην παροχή εξειδικευμένων υπηρεσιών ψηφιακού μάρκετινγκ και προώθησης για την προβολή των προορισμών και των τουριστικών προϊόντων της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου.

Το έργο του αναδόχου θα είναι το εξής: Αναβάθμιση και διαχείριση του τουριστικού portal της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου (likenoother.aegeanislands.gr) . Σχεδιασμός, ανάπτυξη και διαχείριση blog της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου. Δημιουργική απεικόνιση (digital posters), creative brand story telling. Διαχείριση και περαιτέρω ανάπτυξη των λογαριασμών μέσων κοινωνικής δικτύωσης (social media / fb:aegeanislands.gr, twitter & instagram: aegealislands, ). Σχεδιασμός και υλοποίηση πλάνου δημοσιότητας (digital media plan).

Αναφορικά με το πακέτο εργασίας 2, προβλέπονται τα ακόλουθα: Παραγωγή βίντεο και φωτογραφιών υψηλής αισθητικής και των τεχνικών προδιαγραφών, με σκοπό την ανάδειξη όχι μόνο του χαρακτηριστικού τριπτύχου ήλιος – άμμος – θάλασσα, αλλά και των ιδιαίτερων δραστηριοτήτων που μπορούν οι επισκέπτες των Κυκλάδων και των Δωδεκανήσων να επιδοθούν.

Πιο συγκεκριμένα, αυτό το πακέτο αφορά στη δημιουργία οπτικοακουστικού και φωτογραφικού υλικού, μέσω του οποίου θα προβάλλεται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το τουριστικό προϊόν των νησιών των Κυκλάδων και των Δωδεκανήσων, δίνοντας έμφαση σε δραστηριότητες που ενισχύουν το βιωματικό αίσθημα των δυνητικών επισκεπτών της.

Το έργο του αναδόχου θα είναι το παρακάτω: Παραγωγή οπτικοακουστικού υλικού 17 βίντεο για τις ανάγκες της Τουριστικής Προβολής της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου. Παραγωγή 2.000 φωτογραφιών υψηλής ανάλυσης για κάθε δυνατή χρήση σε έντυπη ή και σε ηλεκτρονική μορφή.

Τέλος, για το πακέτο εργασίας 3 προβλέπονται τα ακόλουθα: Διαφημιστική καμπάνια σε ΜΜΕ πανελληνίως και περιφερειακής εμβέλειας, η οποία θα καταμερίζεται σε τηλεοπτικό χρόνο, έντυπη και ραδιοφωνική προβολή. Πιο συγκεκριμένα, το τελευταίο πακέτο αφορά στον σχεδιασμό και υλοποίηση πλάνου προβολής (media plan) σε εθνικά και περιφερειακά Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης (above the line), για την προβολή των προορισμών και των τουριστικών προϊόντων της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου στην Ελληνική αγορά, η οποία αποτελεί μία εκ των σημαντικότερων αγορών – στόχους της ΠΝΑι.

Το έργο του αναδόχου θα είναι: Προβολή σε εθνικής και τοπικής εμβέλειας τηλεοπτικά δίκτυα. Προβολή σε εθνικής και τοπικής εμβέλειας έντυπα. Προβολή σε εθνικής και τοπικής εμβέλειας ραδιοφωνικά μέσα.

Αναλυτικά ο προϋπολογισμός

Όπως προαναφέρθηκε ο συνολικός προϋπολογισμός του διαγωνισμού για το συγκεκριμένο έργο, ανέρχεται σε 998.387,10 ευρώ και αναλύεται ως ακολούθως: Εικαστική και δομική αναβάθμιση του τουριστικού portal της Περιφέρειας 90.000 ευρώ. Σχεδιασμός, ανάπτυξη και διαχείριση του blog της ΠΝΑι 40.000 ευρώ. Δημιουργική απεικόνιση, creative brand story telling 80.000 ευρώ. Μέσα κοινωνικής δικτύωσης 90.000 ευρώ. Σχεδιασμός και υλοποίηση ψηφιακού – διαδικτυακού πλάνου δημοσιότητας 250.000 ευρώ. Παραγωγή διαφημιστικών video της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου 240.000 ευρώ, δημιουργία τράπεζας φωτογραφικού υλικού της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου 60.000 ευρώ. Τέλος, σχεδιασμός προγράμματος επικοινωνίας και διαφήμισης 8.387,10 ευρώ και υλοποίηση προγράμματος επικοινωνίας και διαφήμισης 140.000 ευρώ.

Γ. Χατζημάρκος: Στον τουρισμό απέχουμε έτη φωτός από τη δεύτερη Περιφέρεια

Κατόπιν της παράθεσης των βασικών στοιχείων του πλάνου προβολής, κατά την ενημέρωση επί του θέματος στην Οικονομική Επιτροπή, τον λόγο πήρε ο πρόεδρός της και Περιφερειάρχης Ν. Αιγαίου, Γιώργος Χατζημάρκος.

Επαναλαμβάνοντας τη σημασία που έχει η ανάπτυξη του τουρισμού όχι μόνον για τα νησιά, αλλά και για την ίδια τη χώρα, ο ίδιος στηλίτευσε αρχικά το γεγονός πως, από το κράτος και από καμία κυβέρνηση μέχρι σήμερα, το Ν. Αιγαίο δεν έχει βοηθηθεί οικονομικά. Ως εκ τούτου, ο ίδιος επεσήμανε πως το μεγάλο έργο της τουριστικής προώθησης καλύπτεται από ευρωπαϊκούς πόρους και ίδιους πόρους της Περιφέρειας, εξηγώντας παρακάτω πως, αυτή η επιλογή της Περιφερειακής Αρχής γίνεται πολύ συνειδητά.

“Αντιμετωπίζουμε τον τουρισμό με πάρα πολύ μεγάλη σοβαρότητα, με πάρα πολύ μεγάλη συνέπεια και με πολύ επαγγελματισμό” σχολίασε αρχικά ο κ. Χατζημάρκος, εξηγώντας παρακάτω δε, πως, “Κανένας δεν μπορεί να υποστηρίξει ό,τι δουλειά και αν κάνει και όσο σκληρά κι αν δουλεύει, ότι κάνει μόνο σωστά πράγματα. Κανείς δεν μπορεί να το πει αυτό, πολύ περισσότερο σε έναν Οργανισμό που το έργο που παράγεται είναι πάρα πολύ μεγάλο”.

Ωστόσο, σύμφωνα με όσα υπενθύμισε, “Στον τουρισμό απέχουμε έτη φωτός από τη δεύτερη Περιφέρεια στην Ελλάδα σε παραγόμενο έργο δράσης και χρηματοδότησης” λέγοντας πως, αυτό “δεν είναι καθόλου τυχαίο”.

Ο Περιφερειάρχης θέλησε να προσθέσει συγκεκριμένα πως, “Είναι μία συνειδητή απόφαση και είναι μία πολιτική πράξη το να δαπανούμε ένα πάρα πολύ μεγάλο ποσό, πολλαπλάσιο της επόμενης Περιφέρειας στην Ελλάδα”.

Αμέσως μετά τη γενική αναφορά του, ο ίδιος προχώρησε σε διευκρινίσεις για την απόφαση που πήρε η Περιφερειακή Αρχή για το κομμάτι της προβολής των νησιών στα social media.

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, εισάγουμε μέσα την πληρωμένη διαφήμιση στα social media” ανέφερε σχετικά, διευκρινίζοντας μάλιστα για το ποσό των 250.000 ευρώ που αφορά στην σύνταξη και υλοποίηση ψηφιακού – διαδικτυακού πλάνου πως, “ο όποιος ανάδοχος αναλάβει, θα πρέπει να παρουσιάσει τα τιμολόγια των 250.000 ευρώ”.

“Από το συνολικό ποσό οι 250.000 ευρώ είναι χωρίς καμία έκπτωση, δεσμευτικά σε ψηφιακή διαφήμιση. Είμαστε η πρώτη Περιφέρεια και ο πρώτος Οργανισμός στην Ελλάδα που το κάνει αυτό” δήλωσε ο Περιφερειάρχης κλείνοντας το συγκεκριμένο ζήτημα.

Παραμένει το αίτημα για Τουριστική Επιτροπή

Κατά τη διάρκεια της ψηφοφορίας, επανήλθε από την πλευρά της μείζονος μειοψηφίας το αίτημα σύστασης και λειτουργίας Τουριστικής Επιτροπής στην Περιφέρεια Ν. Αιγαίου. Πρόκειται για ένα σταθερό αίτημα από την αρχή της θητείας, προκειμένου όπως έχει σημειώσει μεταξύ άλλων και σε παλαιότερη συνεδρίαση ο περιφερειακός σύμβουλος, Τζώρτζης Μακρυωνίτης, να έχει τη δυνατότητα η αντιπολίτευση να καταθέτει προτάσεις για τον τουρισμό.

Στη χθεσινή συνεδρίαση το εν λόγω αίτημα επανέλαβε ο σύμβουλος της μειοψηφίας, Παναγιώτης Κουνάκης, λέγοντας τα εξής: “Όπως έχουμε πει και σε προηγούμενη συνεδρίαση ό,τι έχει να κάνει με τον τουρισμό, εφόσον δεν υπάρχει Τουριστική Επιτροπή, τουλάχιστον εγώ θα ψηφίσω παρών. Εύχομαι να καταφέρετε ό,τι καλύτερο γίνεται. Σε περίπτωση που την ενεργοποιήσετε, να ξέρετε ότι σε όλες τις δράσεις σας, θα είμαστε θετικοί”.

Την απάντησή του στα παραπάνω θέλησε να δώσει ο κ. Χατζημάρκος, ο οποίος υποστήριξε τα εξής: “Λυπάμαι που σε κάτι τόσο σοβαρό, ακούω κάτι τόσο παιδικό, αφελές και υποκριτικό. “Δεν το ψηφίζουμε γιατί δεν έχετε Τουριστική Επιτροπή”. (σσ. Αυτή η στάση) Είναι σοβαρότητα αντιμετώπισης του τουρισμού, της μοναδικής πηγής εσόδων που έχει αυτός ο τόπος; Σοβαρότητα σημαίνει ότι πηγαίνεις με επαγγελματισμό, με προϋπολογισμό, με σχέδιο και φέρνεις ένα αποτέλεσμα”.

Κατά συνέπεια, ο Περιφερειάρχης έκανε λόγο για “πρωτοφανή πολιτικό εκβιασμό” από την πλευρά του κ. Κουνάκη, σημειώνοντας πως για τις τουριστικές επιδόσεις της Περιφέρειας “τα αποτελέσματα μιλούν από μόνα τους”.

Σημειώνεται τέλος, πως, παρών στο θέμα ψήφισε και ο περιφερειακός σύμβουλος, Τζώρτζης Μακρυωνίτης.