Οι «νικητές» και οι «χαμένοι» του ακτοπλοϊκού χάρτη
- Πέμπτη, 23 Μαΐου, 2013 - 06:00
Μετά από μαραθώνιες διαβουλεύσεις κατά τη διάρκεια της τελευταίας συνεδρίασης του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (Σ.Α.Σ.) την περασμένη εβδομάδα στη Νάξο, εγκρίθηκαν ομόφωνα όλα τα θέματα της ημερήσιας διάταξης που αφορούν στην ακτοπλοϊκή σύνδεση νησιών των Κυκλάδων.
Στα θετικά σημεία της συνεδρίασης προσμετράται η απόφαση του Σ.Α.Σ. για τη δυνατότητα διασύνδεσης της Νάξου με την Κρήτη, ένα πάγιο αίτημα των κατοίκων του νησιού αλλά και Ναξίων που ζουν στην Κρήτη, το οποίο ήρθε εκ νέου στην επιφάνεια λίγες μέρες πριν τη συνεδρίαση του Συμβουλίου, τόσο με το αίτημα του Δημάρχου Νάξου & Μικρών Κυκλάδων, Μανόλη Μαργαρίτη, το οποίο κατατέθηκε και εγγράφως στα μέλη του Σ.Α.Σ., όσο και με παρέμβαση του Συλλόγου Ναξίων Κρήτης που ζητούσε τη διασύνδεση Κρήτης-Νάξου-Θεσσαλονίκης. Παρόλα αυτά, η Σύρος παραμένει μακριά από τους στόχους της, ενώ τα μικρά κυκλαδονήσια «στενάζουν» βιώνοντας την εγκατάλειψη και τον απομονωτισμό.
Η γνωμοδότηση του Σ.Α.Σ.
Σε ό,τι αφορά στα αιτήματα δρομολόγησης της τρέχουσας δρομολογιακής περιόδου, τα οποία ανήκουν στην αρμοδιότητα της Διεύθυνσης Θαλασσίων Συγκοινωνιών του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, εγκρίθηκε -μεταξύ άλλων- η τροποποίηση των δρομολογίων του ταχυπλόου Sea Jet ΙΙ, το οποίο πλέον θα εκτελεί δρομολόγια από τον Πειραιά με προορισμό τις Κυκλάδες αντί για τη γραμμή Ραφήνα-Κυκλάδες, όπου ήταν μέχρι πρότινος δρομολογημένο. Η αλλαγή αυτή θα ισχύσει από 17/6 έως 15/9. Τη θέση του ταχυπλόου στη γραμμή Ραφήνα-Κυκλάδες παίρνει το ταχύπλοο Super Jet για το ίδιο χρονικό διάστημα. Το Σ.Α.Σ. αποφάσισε επίσης την τροποποίηση της δρομολόγησης του ταχυπλόου Flying Cat 4, το οποίο θα εκτελεί δρομολόγια στη γραμμή Ραφήνα-Τήνος-Μύκονος-Πάρος-Νάξος-Κουφονήσι από 14/6 έως 2/9.
Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης άμεση ήταν η θετική απάντηση του Γενικού Εμπορικού Διευθυντή της εταιρίας Hellenic Seaways στο αίτημα του Δημάρχου Νάξου για τη διασύνδεση Νάξου-Κρήτης, πρόταση η οποία υπερψηφίστηκε από τα μέλη του Σ.Α.Σ.. Έτσι, σύμφωνα με τη γνωμοδότηση του Συμβουλίου, με μόνο επισήμανση ότι το αίτημα θα πρέπει να εξεταστεί και τυπικά από την πλοιοκτήτρια εταιρία, η Νάξος πρόκειται να συμπεριληφθεί σε δύο δρομολογιακές γραμμές που συνδέουν τις Κυκλάδες με την Κρήτη. Στην πρώτη περίπτωση η γνωμοδότηση αφορά την εκτέλεση δρομολογίων του ταχυπλόου Highspeed 5 στη γραμμή Ηράκλειο-Θήρα-Πάρος-Μύκονος (από 14/6 έως 2/9) και στη δεύτερη τη δρομολόγηση του ταχυπλόου Master Jet στις γραμμές Ηράκλειο-Θήρα και Ηράκλειο-Θήρα-Ίος-Πάρος-Μύκονος από 22/5 έως 15/10. Ταυτόχρονα, αποφασίστηκε η δρομολόγηση του ταχυπλόου Mega Jet στη γραμμή Ηράκλειο-Θήρα-Ίος-Πειραιάς από 12/6-1/9. Με την εξέλιξη αυτή, πέντε νησιά των Κυκλάδων θα συνδέονται πλέον με την Κρήτη, γεγονός που αναμένεται να φέρει θετικά αποτελέσματα στην τουριστική και εμπορική διασύνδεση των νησιών.
Επίσης, με άλλες αποφάσεις, τροποποιούνται τα δρομολόγια του επιβατηγού-οχηματαγωγού Αικατερίνη Π στη γραμμή Ραφήνα-Άνδρος-Τήνος-Μύκονος (για τις ημέρες Δευτέρα, Παρασκευή και Σάββατο) έως το τέλος Σεπτεμβρίου. Το «πολύπαθο» επιβατηγό Αδαμάντιος Κοραής, το οποίο έχει ουκ ολίγες φορές φέτος βρεθεί στο επίκεντρο της επικαιρότητας, εξαιτίας των δραματικών προσεγγίσεών του, λόγω των δυσμενών καιρικών συνθηκών, σε λιμάνια των μικρών νησιών των Κυκλάδων, δεν θα εκτελεί δρομολόγια έως τις 19/6. Εκτός ημερήσιας διάταξης εγκρίθηκε η τροποποίηση δρομολογίων των πλοίων Άγιος Γεώργιος και Αδαμάντιος Κοραής στη γραμμή Πειραιάς-Δυτικές Κυκλάδες από 1/7-1/9.
Μεγάλη χαμένη η Σύρος
Η μεγάλη χαμένη της φετινής τουριστικής σεζόν θα είναι η Σύρος, η οποία «λάμπει διά της απουσίας της» από τον δρομολογιακό προγραμματισμό των ταχυπλόων, ενώ όνειρο θερινής νυκτός έχει παραμείνει η διασύνδεσή της με τα νησιά Χίο-Μυτιλήνη και Κρήτη, καθώς και με το μεγάλο λιμάνι του Βορρά. Το «ύστατο χαίρε» των ταχυπλόων για φέτος το καλοκαίρι, είχε προκαλέσει τις αντιδράσεις των φορέων του νησιού, οι οποίοι τόνιζαν ότι η αποδρομολόγησή τους θα πλήξει ανεπανόρθωτα την επιχειρηματική και τουριστική δραστηριότητα του νησιού, χωρίς όμως, όπως μέχρι στιγμής διαφαίνεται, να έχουν εισακουστεί.
Σε προτάσεις που κατέθεσε για τη Σύρο το Επιμελητήριο Κυκλάδων, επεσήμανε διά του Προέδρου του, Γιάννη Ρούσσου, ότι τη θερινή περίοδο το νησί θα δεχθεί τεράστιο πλήγμα από την αποδρομολόγηση του Highspeed 5 με περικοπή του πρωινού και του απογευματινού δρομολογίου από και προς Σύρο-Τήνο-Μύκονο-Πειραιά αλλά και από τη μεταφορά του απογευματινού δρομολογίου του πλοίου Νήσος Μύκονος σε πρωινή ώρα, επισημαίνοντας τη δυσκολία πρόσβασης επιβατών και οχημάτων κατά τις απογευματινές ώρες από Πειραιά προς Σύρο. Το Επιμελητήριο πρότεινε τη σύνδεση της Σύρου μία φορά την εβδομάδα μέσω του Highspeed 5 με τη γραμμή Μύκονος-Παροναξία-Σαντορίνη-Ηράκλειο, καθώς και τη διασύνδεσή της με τη γραμμή από και προς Χίο-Μυτιλήνη-Πειραιά εκ περιτροπής από τις εταιρίες Hellenic Seaways και Blue Star Ferries. Ικανοποιήθηκε το αίτημα της εξασφάλισης μεταφοράς φορτηγών από Πειραιά προς Σύρο στα απογευματινά δρομολόγια, ενώ οδεύει προς ικανοποίηση το αίτημα δρομολόγησης πλοίου σε απογευματινή ώρα την Παρασκευή.
Σε ό,τι αφορά στα ειδικά ζητήματα που σχετίζονται με την ακτοπλοϊκή σύνδεση της Σύρου, συμφωνήθηκε, με τη στήριξη και τον συντονισμό του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, η πραγματοποίηση στο νησί συνάντησης με εκπροσώπους των ακτοπλοϊκών εταιριών προκειμένου να εξεταστούν όλες οι πιθανές λύσεις.
Στα όριά τους Δυτικές & Μικρές Κυκλάδες
Τα προβλήματα της ανεπάρκειας του ακτοπλοϊκού δικτύου που οδηγούν σε ξεκάθαρο απομονωτισμό είχαν επισημάνει αγωνιωδώς με επιστολή τους προς τα μέλη του Σ.Α.Σ. οι Δήμαρχοι Σίφνου, Μήλου, Κιμώλου και Σερίφου, οι οποίοι μάλιστα, όπως υπογράμμιζαν, ελλείψει διασύνδεσης με την πολύ κοντινή τους, Νάξο, όπου διεξαγόταν η συνεδρίαση, δεν είχαν τη δυνατότητα να συμμετάσχουν και να εκθέσουν τις απόψεις τους. Το πρόβλημα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης των Δυτικών Κυκλάδων τόσο με τον Πειραιά όσο και με τα υπόλοιπα νησιά είναι γνωστό εδώ και χρόνια, ωστόσο, όπως παρατηρούν οι Δήμαρχοι, τον τελευταίο καιρό έχει οξυνθεί και έχει οδηγήσει τις τοπικές κοινωνίες σε απόγνωση και αγανάκτηση, αφού όλοι -με τον ένα ή τον άλλο τρόπο- υφίστανται έντονες αρνητικές συνέπειες.
Το θέμα της ακτοπλοϊκής διασύνδεσης των νησιωτικών Δήμων έφθασε ως τη Βουλή, με ερώτηση που κατέθεσαν βουλευτές του ΚΚΕ με αναφορά στο κοινό έγγραφο Αντιδημάρχων 10 νησιών, μεταξύ αυτών της Ηρακλειάς, Σχοινούσας, Δονούσας και Κουφονησίων, στο οποίο αποτυπώνονται τα σοβαρότατα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα νησιά. Στο έγγραφο, το οποίο απευθύνεται στον Πρωθυπουργό και τους αρχηγούς των πολιτικών κομμάτων, γίνεται αναφορά σε μια σειρά δυσεπίλυτων προβλημάτων που καθιστούν τις συνθήκες ζωής και την προοπτική επιβίωσης των κατοίκων εξαιρετικά δυσχερείς, ενώ, σε ό,τι αφορά στην ακτοπλοϊκή διασύνδεση οι Αντιδήμαρχοι εκπέμπουν σήμα κινδύνου, ζητώντας άμεση συνάντηση με τον Υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου.
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Η αγωνία των «άγονων»
10 Απρ. 2013 - 9:00 - Β. Κικίλιας: "Το θέμα των υδάτινων πόρων είναι η πρώτη προτεραιότητα"
20 Νοε. 2024 - 20:01 - ΠΑΣΟΚ: Προϋπολογισμός που δεν απαντά στις συλλογικές ανάγκες της κοινωνίας
20 Νοε. 2024 - 19:31 - Η Όλγα Κεφαλογιάννη στο κτήριο όπου φυλάσσεται το αρχείο του ΕΟΤ
20 Νοε. 2024 - 19:23 - Στο επίκεντρο η στήριξη της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας και η διαφύλαξη της ασφάλειας της ναυτιλίας
20 Νοε. 2024 - 12:28