«ΧΑΝΙΩΤΙΚΑ ΝΕΑ»

Για ακόμα μία χρονιά γύμνια υποδομών στα Χανιά

Με πολύ σοβαρές ανεπάρκειες οδεύει ο νομός προς μια εξαιρετικά δύσκολη τουριστική περίοδο
  • Τρίτη, 26 Μαΐου, 2020 - 06:29

Με την εθνική οδό να θυμίζει επαρχιακό οδικό δίκτυο υποανάπτυκτων χωρών από τις καταπτώσεις βράχων και τα διάσπαρτα ανολοκλήρωτα έργα, τα σκουπίδια στους χώρους στάσης και τα κλαδιά που πνίγουν τη σήμανση, τα Χανιά ετοιμάζονται να υποδεχθούν τους καλοκαιρινούς επισκέπτες στην πιο δύσκολη τουριστική σεζόν των τελευταίων δεκαετιών.

Την ίδια στιγμή, στην παλιά εθνική οδό Χανίων – Κολυμπαρίου που καλείται να σηκώσει ένα μεγάλο μέρος από τον κυκλοφοριακό φόρτο, λόγω του έργου της μικρής ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Πελοποννήσου, η κατάσταση που παρουσιάζει η άσφαλτος είναι αποκαρδιωτική, ενώ χρόνιες ελλείψεις σε χώρους στάσης για τα τουριστικά λεωφορεία, ποδηλατόδρομους αλλά ακόμα και σε -αρκετές περιοχές- πεζοδρομίων δείχνουν ότι χρειάζεται να γίνουν ακόμα πολλά ώστε ορισμένοι από τους πιο δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς να αποκτήσουν ένα ικανοποιητικό επίπεδο δημόσιων υποδομών.

ΣΤΟ ΙΔΙΟ ΕΡΓΟ ΘΕΑΤΕΣ

Η τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων στα έργα αλλά και τα άμεσα αντανακλαστικά της Πολιτείας δεν συμπεριλαμβάνονταν ποτέ στα δυνατά σημεία της ελληνικής Πολιτείας που συνήθως πνίγονταν στη γραφειοκρατία.

Ενδεικτική είναι η περίπτωση της αποκατάστασης των μεγάλων καταστροφών που είχαν σημειωθεί στην εθνική οδό στο ύψος που βρίσκονται τα Μεγάλα Χωράφια και ο Σταλός, τις οποίες είχε αναλάβει να εκτελέσει το Υπουργείο Υποδομών. Ωστόσο, παρότι από την πρώτη στιγμή που είχε σημειωθεί η καθίζηση στα Μεγάλα Χωράφια τον Φεβρουάριο του 2019 είχε επισημανθεί το πόσο σημαντικό είναι να αποκατασταθεί άμεσα η ζημιά ώστε να μην παρακωλύεται η κυκλοφορία, μέχρι σήμερα εξακολουθούμε να πορευόμαστε με την προσωρινή λύση.

Αντίστοιχα στην Εθνική Οδό στο ύψος του Σταλού όπου είχαν σημειωθεί μεγάλες καταπτώσεις βράχων και χώματος η οριστική παρέμβαση δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί.

ΧΡΟΝΙΕΣ ΑΔΥΝΑΜΙΕΣ

Το σκηνικό που θυμίζει τις καταστροφικές θεομηνίες των περασμένων χρόνων συμπληρώνουν βράχια και χώματα που παρατηρεί κανείς πεσμένα στα πρανή της εθνικής οδού. Βράχια και χώματα που έχουν καταπέσει και μπορεί να παραμένουν στη θέση τους για μήνες ή και χρόνια καθώς η συντήρηση του εθνικού οδικού δικτύου χάνεται σε ένα ατέρμονο πινγκ – πονγκ ευθυνών και αρμοδιοτήτων ανάμεσα στην Περιφέρεια Κρήτης και τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης με τα γνωστά αρνητικά αποτελέσματα για την εικόνα του δρόμου.

Κι αν για τις έκτακτες περιπτώσεις παρεμβάσεων, όπως οι κατολισθήσεις, παρατηρείται μια ατελείωτη κωλυσιεργία από τους αρμοδίους, από τον κανόνα αυτό δεν εξαιρείται ούτε η ανάγκη συστηματικής συντήρησης του δρόμου. Ετσι, τα σκουπίδια κάνουν… πάρτι από τη μία άκρη έως την άλλη της εθνικής οδού, ενώ τα σημεία στάσης για τους ταξιδιώτες αποτελούν δυσφήμιση για την Κρήτη, λόγω των ακαθαρσιών που συναντάει κανείς εκεί. Παράλληλα, ένα ακόμα χρόνιο πρόβλημα που αναζητά λύση και φροντίδα είναι τα κλαδιά που αποκρύπτουν τις πινακίδες του δρόμου.

ΠΑΛΙΑ ΕΘΝΙΚΗ – ΠΑΛΙΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ

Σαν να μην έφθαναν τα άλυτα προβλήματα της νέας εθνικής οδού, φέτος ήρθε να προστεθεί και ένα σημαντικό έργο που αφορά την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Πελοποννήσου. Ενα έργο που για να εκτελεστεί χρειάστηκε να εκτραπεί το ένα ρεύμα κυκλοφορίας (από Γαλατά έως Κολυμπάρι) στην παλιά εθνική οδό. Προφανώς ο συγκεκριμένος δρόμος που πληρεί προδιαγραφές άλλων εποχών δεν είναι σε θέση να σηκώσει όλο αυτό τον κυκλοφοριακό φόρτο. Η κατάσταση του δρόμου ως προς την άσφαλτο είναι θλιβερή σε όλο σχεδόν το μήκος του από Χανιά έως Κολυμπάρι, ενώ σε πολλά σημεία είναι ιδιαίτερα στενός.

Πέρα όμως από αυτό, πρόκειται για έναν δρόμο που διατρέχει μερικά από τα πιο τουριστικά σημεία του Νομού Χανίων, όπως ο Πλατανιάς, γεγονός που καθιστά αναγκαίες ορισμένες στοχευμένες παρεμβάσεις. Για παράδειγμα τοπικοί φορείς του τουρισμού έχουν επισημάνει την ανάγκη να διαμορφωθεί ποδηλατόδρομος, να υπάρξει διαπλάτυνση των πεζοδρομίων και να λυθεί το πρόβλημα με τη στάση – στάθμευση των τουριστικών λεωφορείων.

Βεβαίως, υπάρχουν ακόμα σημεία όπως ο Ταυρωνίτης που στερούνται στοιχειωδών υποδομών όπως τα πεζοδρόμια. Ωστόσο, είναι αλήθεια ότι ένα μεγάλο τμήμα των πεζοδρομίων σε Πλατανιά, Μάλεμε κ.ά. αναπλάστηκε τα προηγούμενα χρόνια από τον Δήμο Πλατανιά αναβαθμίζοντας την εικόνα της ευρύτερης περιοχής.