Σε απολογισμό πεπραγμένων, με αφορμή τη συμπλήρωση ενός έτους από την ανάληψη καθηκόντων της νέας Δημοτικής Αρχής πραγματοποίησε ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών Σερίφου

«Να απαλλαγούμε από τα βαρίδια του παρελθόντος»

  • Τετάρτη, 2 Σεπτεμβρίου, 2020 - 06:14

Σε απολογισμό της οικονομικής λειτουργίας του Δήμου Σερίφου, από τον προηγούμενο Σεπτέμβριο, όταν και ανέλαβε καθήκοντα η νέα Δημοτική Αρχή, προχώρησε ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος, κ. Στυλιανός Λιβάνιος.

Κυριότερο μέλημα, υπήρξε η οικονομική αναδιοργάνωση του Δήμου, αλλά και η είσπραξη των ιδιαίτερα υψηλών οφειλών, οι οποίες παρέμεναν ανείσπρακτες τα προηγούμενα χρόνια.

Παράλληλα, όμως ο Αντιδήμαρχος προχώρησε και σε αυτοκριτική, αναφορικά με ζητήματα που ίσως θα μπορούσαν να είχαν καλύτερη διαχείριση.

Τακτοποίηση των ισολογισμών

Σύμφωνα με τον κ. Λιβάνιο, «απ’ την πρώτη στιγμή, όταν και παραλάβαμε έναν Δήμο με δύο «χαρτιά» ισολογισμών του 2011 και του 2012, υπογεγραμμένα μόλις λίγες μέρες πριν την αλλαγή σκυτάλης της Δημοτικής αρχής, χωρίς καν τις αντίστοιχες εκθέσεις Ορκωτού Λογιστή, θέσαμε σαν στόχο την οικονομική αναδιοργάνωση του Δήμου ώστε να επανέλθει η αξιοπιστία και η χρηστή διαχείριση των Οικονομικών».

Αρχικά, «καταφέραμε μέσα στους δύο πρώτους μήνες, να στήσουμε προϋπολογισμό, έναν προϋπολογισμό σύγχρονο, ρεαλιστικό και πάνω απ’ όλα μακριά απ’ τις λογικές του παρελθόντος», σημειώνει, ενώ τονίζει, ότι «επιλέξαμε, τον δύσκολο δρόμο μακριά απ’ τον λαϊκισμό, εξορθολογήσαμε δαπάνες, επιδόματα, τέλη και φυσικά παροχές υπηρεσίας που κόστιζαν δεκάδες χιλιάδες ευρώ στο Δήμο».

Ο προϋπολογισμός όπως επισημαίνει, «πέρασε αψεγάδιαστος απ’ την αποκεντρωμένη και μάλιστα ήταν ο πρώτος που κατατέθηκε απ’ όλα τα νησιά στο Νότιο Αιγαίο, σαν να ήμασταν προετοιμασμένοι από καιρό»

Όσον αφορά στην ανασύνταξη της οικονομικής λειτουργίας του Δήμου, «προχωρήσαμε σε βεβαίωση εσόδων που σχετίζονται με τη μεταφορά λυμμάτων από την εκκένωση βόθρων, τα οποία κάποια εξ’ αυτών δεν είχαν βεβαιωθεί επί δύο χρόνια και παρέμεναν στο μπλοκάκι του οδηγού. Μία οικονομική αιμορραγία για το Δήμο, με οφειλές χιλιάδων ευρώ που δεν φαινόντουσαν πουθενά. Όλα βεβαιώθηκαν, προχώρησαν οι διαδικασίες είσπραξης και δόθηκε ξεκάθαρη οδηγία προς όλους, ότι εφεξής καμία μεταφορά λημμάτων θα γίνεται αν και μόνο αν υπάρχει επιβεβαιωμένη πληρωμή στην τράπεζα».

Εν συνεχεία, σύμφωνα με τον Αντιδήμαρχο, «δρομολογήθηκε το κλείσιμο των οικονομικών Καταστάσεων ώστε σιγά σιγά να επανέλθει η αξιοπιστία στα Οικονομικά του Δήμου», ενώ παράλληλα «στόχος μας είναι το 2023, να παραδώσουμε στους επόμενους, έναν Δήμο που θα είναι πρότυπο οικονομικής διαχείρισης».

Ταυτόχρονα, «ήδη έχει κλείσει και ελεγχθεί το 2013 ενώ έχουμε κλείσει και τις οικονομικές καταστάσεις για τις χρήσεις 2014, 2015 και 2016. Εντός των επόμενων 2 μηνών θα πραλάβουμε το 2017 και 2018. Παράλληλα, η PKF Ευρωελεγκτική ΑΕ, προχωράει σε έλεγχο των χρήσεων από το 2014 έως και το 2018».

Χρηματοδοτήσεις και ψηφιοποίηση υπηρεσιών

Αναφορικά με την εκμετάλλευση των χρηματοδοτικών εργαλείων ο Αντιδήμαρχος σημειώνει ότι «πετύχαμε να φέρουμε στη Σέριφο, 750.000 ευρώ από διάφορα χρηματοδοτικά προγράμματα».

«Ήδη τα πρώτα 60.000 ευρώ ήταν το μεγάλο έργο με την ολοκληρωμένη πρόσβαση για ΑμεΑ στην παραλία του Αυλόμωνα. Συνέχεια παίρνουν η αναβάθμιση δύο αθλητικών χώρων, μία επένδυση 270.000 ευρώ, οι μελέτες της Ύδρευσης για την κατασκευή ταχυδιυλυστηρίου στο φράγμα με την αντικατάσταση και επέκταση υφιστάμενου δικτύου ύδρευσης ύψους 150.000 ευρώ, η ενεργειακή αναβάθμιση του Δημοτικού Σχολείου στην Κάτω Χώρα ύψους 130 χιλ. ευρώ, η τοποθέτηση φανοστατών με ηλιακά πάνελ ύψους 25.000 ευρώ στη Χώρα και έπονται οι υπόλοιπες», αναφέρει ο κ. Λιβάνιος.

Επιπλέον, «την περίοδο της καραντίνας, επιλέξαμε να τη δούμε ως μία ευκαιρία για να δουλέψουμε και να προχωρήσουμε το Δήμο σε ψηφιακή μετάβαση», σημειώνει, «δημιουργώντας το νέο site (ή μάλλον για να ακριβολογούμε δεν υπήρχε καν site) του Δήμου, το οποίο φυσικά το εμπλουτίσαμε δημιουργώντας Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες στη διάθεση του κόσμου της Σερίφου για να μπορεί με ένα κλικ απ’ το σπίτι του να αποστέλλει τις αιτήσεις και να λαμβάνει τα αντίστοιχα πιστοποιητικά».

Ταυτόχρονα, «απ’ τις αρχές του 2020, προχωρήσαμε στη δημιουργία κωδικών RF, με τη Σέριφο να γίνεται το 6ο νησί των Κυκλάδων που υιοθετεί το συγκεκριμένο σύστημα πληρωμών ώστε να μπορούν οι κάτοικοι της Σερίφου να πληρώνουν, εύκολα, άμεσα και με ασφάλεια τους λογαριασμούς ύδρευσης και αποχέτευσης»

Σωρεία ανείσπρακτων

Το μεγάλο πρόβλημα ωστόσο του Δήμου, σύμφωνα με τον Αντιδήμαρχο, «πέραν από τις σπατάλες, ήταν το γεγονός ότι δεν εισέπραττε και αυτό κληθήκαμε να αλλάξουμε».

«Ξεκινώντας, λοιπόν με τις αιτήσεις κοινόχρηστων χώρων ξεκίνησαν έλεγχοι και διασταυρώσεις για την έκδοση δημοτικής ενημερότητας του αιτούντα έτσι όσοι έλαβαν άδεια χρήσης κοινόχρηστου χώρου για το 2020 για πρώτη φορά, δεν υπήρχαν ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τον Δήμο», τονίζει.

Επίσης, «προχωρήσαμε σε αναζήτηση στοιχείων για τα ποσά των ακαθαρίστων εσόδων όλων των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στη Σέριφο απ’ την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, ώστε να προχωρήσουμε αναδρομικά σε βεβαίωση εσόδων από Τέλη Διαμονής Παρεπιδημούντων, προστίμων και προσαυξήσεων από το 2015 έως το 2019. Εντός των επόμενων ημερών αναμένουμε την παραλαβή της σχετικής λίστας, με τις πρώτες εκτιμήσεις να δείχνουν ότι το ποσοστό των υπόχρεων που δεν κατέβαλαν (ή κατέβαλλαν μερικώς) το συγκεκριμένος τέλος να ξεπερνά ακόμα και το 70%(!)».

Ειδική μνεία κάνει ο Αντιδήμαρχος, όσον αφορά «στον φάκελο με το 1,5 εκατ. ευρώ ανείσπρακτα χρέη προς τον Δήμο Σερίφου».

Όπως ενημέρωσε, «ήδη εστάλησαν επιστολές για ποσό ύψους 700 χιλ ευρώ για διακανονισμούς ή ενστάσεις έως 23/10/2020. Σε αντίθετη περίπτωση, στις 26/10/2020 τα ποσά θα βεβαιωθούν στην εφορία».

Όσον αφορά στα ανείσπρακτα χρέη, ο Αντιδήμαρχος προβαίνει σε μία σειρά ερωτημάτων. «Άραγε πόσοι από εσάς γνωρίζουν ότι το μητρώο αυτό με τα ανείσπρακτα είναι σε πραγματικά πρωτόγονη κατάσταση όπου λείπουν βασικά στοιχεία; Πόσοι από εσάς γνωρίζουν ότι υπάρχουν μέσα ποσά που έχουν παραγραφεί και για λόγους λαϊκισμού δεν μπήκαμε ποτέ σε διαδικασία διαγραφής όπως ορίζει ο νόμος; Να υπάρχουν οφειλέτες μόνο ένα όνομα και ένα επώνυμο ή οφειλέτες με όνομα «Άγνωστος»;». Όπως τονίζει ο κ. Λιβάνιος, «απαιτείται λοιπόν πολιτική βούληση, θάρρος και πάνω από όλα πιστή εφαρμογή του νόμου για να καθαρίσει το μητρώο και να εμφανίζονται μόνο τα πραγματικά ανείσπρακτα και όσα επιδέχονται είσπραξης. Όλα αυτά όμως πρέπει να γίνουν συντεταγμένα. Στάλθηκαν οι επιστολές, ακολουθούν οι ενστάσεις για τυχόν λάθη, αξιολογούνται και εν τέλει παίρνονται οι αποφάσεις».

Το ζητούμενο για τον Αντιδήμαρχο είναι «να γίνουμε μέρος της λύσης και όχι να κρυφτούμε πίσω απ’ τον φόβο που κάποιοι καλλιέργησαν τα προηγούμενα χρόνια, ότι δήθεν θα χαριστούν λεφτά. Ήδη από τον πρώτο χρόνο, έχουμε λάβει όλες εκείνες τις πρωτοβουλίες για να θωρακίσουμε οικονομικά τον Δήμο αλλά θα πρέπει να απαλλαγούμε από τα βαρίδια του παρελθόντος».

Αυτοκριτική στα λάθη

Τέλος ο Αντιδήμαρχος προχωρά και σε αυτοκριτική, καθώς όπως σημειώνει «κάναμε αρκετά λάθη όσον αφορά πάντα το οικονομικό κομμάτι και τα έργα που σχετίζονται με αυτό. Λάθη απειρίας κυρίως που σχετίζονται με την εξοικονόμηση χρόνου».

Ενδεικτικά, μεταξύ άλλων αναφέρει, ότι λόγω λάθος εκτίμησης χρόνου, «κάναμε στην καταμέτρηση των υδρόμετρων, οπού για πρώτη φορά, υπάρχουν 3 άτομα για να μετρούν τα ρολόγια του νερού, υπάλληλοι του Δήμου και όχι εργολαβίες που κόστιζαν στο Δήμο χιλιάδες ευρώ με τα γνωστά αποτελέσματα, χρησιμοποιώντας εκτός από τεχνικά μέσα και χειρόγραφες σημειώσεις για να σημειώνονται οι παραβάσεις ωστόσο δεν κατέστη εφικτό αυτές να ολοκληρωθούν πριν το καλοκαίρι λόγω του ότι οι υπάλληλοι σταμάτησαν τις μετρήσεις διότι άρχισαν να υπάρχουν βλάβες». Ωστόσο, σημειώνει, ότι «και φέτος θα εκδοθούν τον Οκτώβριο, το οποίο σημαίνει ότι θα έχει ένα μικρό αντίκτυπο στη ροή και στο ποσό των εσόδων που είχαμε εκτιμήσει για το 2020».

«Αυτό που επίσης δεν καταφέραμε να προβλέψουμε και μας καθυστέρησε σημαντικά, επί μήνες είναι η αναλγιτικότητα του ίδιου του Δημοσίου, όπου μας έχει στερήσει κάποια μεγάλα έργα, με τις μελέτες να περιμένουν στις Δημόσιες Υπηρεσίες για θεώρηση καθ’ ότι ο Δήμος Σερίφου δεν έχει Τεχνική Υπηρεσία. Αναφερόμαστε σε μελέτες όπως είναι η αποκατάσταση του Δημαρχείου όπου ήταν επιλογή μας να το χρηματοδοτήσουμε με ίδιους πόρους ακριβώς για λόγους ταχύτητας, ΒΙΟΚΑ, η τοποθέτηση των φανοστατών με ηλιακά πάνελ κ.α.», τονίζει ο Αντιδήμαρχος.

Τέλος, κλείνει τον απολογισμό του τονίζοντας, ότι «λάθη γίνονται και θα γίνονται, άλλωστε ο μόνος τρόπος για να τα αποφύγεις είναι να μην κάνεις τίποτα. Αλλά απ’ αυτά μαθαίνουμε, αποκτάμε εμπειρίες για να προετοιμαστούμε ακόμα καλύτερα και να πάμε τον τόπο μας, όλοι μαζί, ένα βήμα μπροστά».