Νέα σύμβαση διάρκειας 2,5 ετών ανάμεσα στον Δήμο Σύρου – Ερμούπολης και την ΚΤΕΛ Σύρου ΑΕ για να καλύπτεται το μεταφορικό έργο στο νησί

Διατήρηση δωρεάν δημοτικής συγκοινωνίας σε καιρό πανδημίας

Γ. Πιταούλης: Όταν ο Δήμος πληρώνει εγκαίρως, κερδίζει έκπτωση 10%

Τη συνέχιση της παροχής δωρεάν δημοτικής συγκοινωνίας παρά τις οικονομικές συνέπειες της πανδημίας στο ταμείο του Δήμου Σύρου - Ερμούπολης επιλέγει να διατηρήσει η Δημοτική Αρχή, θέτοντας προς έγκριση στην Οικονομική Επιτροπή τη νέα σύμβαση διάρκειας 2,5 ετών με την ΚΤΕΛ Σύρου Α.Ε., της οποίας το κόστος ανέρχεται σε 1.050.000,01 ευρώ.

Όπως είναι γνωστό, τα τελευταία χρόνια η κοστοβόρα λειτουργία της δημοτικής συγκοινωνίας καλύπτεται από ίδιους πόρους του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, προκειμένου να εξυπηρετούνται πολίτες που δεν διαθέτουν εναλλακτικό τρόπο μετακίνησης από και προς την Ερμούπολη.

Σύμφωνα με το σχέδιο της συγκεκριμένης σύμβασης που θα ξεκινήσει σε έναν μήνα από σήμερα και συγκεκριμένα από 31/12/2020 ενώ προβλέπεται να διαρκέσει μέχρι και 30/6/2023, ο Δήμος θα διατηρήσει στο σύνολό τους τις γραμμές που καλύπτει για τις περιοχές της Άνω Σύρου, του Βροντάδου, της Ερμούπολης, της Δόξας (έως Άγιο Νικόλαο) και του Αθλητικού Κέντρου.

Ωστόσο, σύμφωνα με τις απαντήσεις του Αντιδημάρχου Οικονομικών, Γιάννη Πιταούλη, στην περίπτωση που συνεχιστούν τα μέτρα του lockdown, δεν αποκλείεται να προκύψει μείωση των δρομολογίων. Ως εκ τούτου, πέραν της μείωσης που κερδίζει ο Δήμος κάθε φορά που πληρώνει την ΚΤΕΛ Σύρου ΑΕ σε διάστημα εντός 45 ημερών, από την ημερομηνία που γίνεται η πρωτοκόλληση των δελτίων κίνησης, δεν αποκλείεται να γλιτώσει και κάποιο μικρό κόστος λόγω της μη πραγματοποίησης δρομολογίων σε διαστήματα υποχρεωτικής καραντίνας.

Πρέπει να σημειωθεί όμως, πως, ο Δήμος φαίνεται να μην κερδίζει τίποτα περισσότερο για τα επόμενα 2,5 έτη απέναντι στο υψηλό κόστος της δημοτικής συγκοινωνίας, καθώς σύμφωνα με τα τωρινά δεδομένα, δεν προγραμματίζεται η επιβολή κομίστρου ή έστω κάποιου χαμηλού εισιτηρίου.

Για τα παραπάνω θέματα, καθώς επίσης και για τη δυνατότητα του Δήμου να ανταποκρίνεται σε μία τόσο υψηλή δαπάνη, την ίδια στιγμή που καταγράφει απώλειες εσόδων στο ταμείο του, εξαιτίας της πανδημίας και των μέτρων που τη συνοδεύουν σχετικά με τη λειτουργία της αγοράς, κλήθηκε ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος να δώσει απαντήσεις.

Τονίζεται πως τα δρομολόγια αναφέρονται αναλυτικά στη σύμβαση ενώ σχετικά με το σχέδιο αυτής, θα αποφασίσει η Οικονομική Επιτροπή στην αυριανή συνεδρίασή της.

Χειμερινά και θερινά δρομολόγια με διάθεση των mini bus στην ΚΤΕΛ

Πιο αναλυτικά, η νέα σύμβαση έχει διάρκεια 2,5 ετών και ο κάθε χρόνος της σύμβασης χωρίζεται σε δύο περιόδους όπως εμφανίζεται παρακάτω: Χειμερινές περίοδοι: 31-12-2020 έως 12-7-2021, 1-9-2021 έως 12-7-2022, 1-9-2022 έως 12-6-2023. Θερινές περίοδοι: 13-7-2021 έως 31-8-2021, 13-7-2022 έως 31-8-2022, 13-6-2023 έως 30-6-2023.

Το αντικείμενο της σύμβασης είναι η ανάθεση από τον Δήμο στο ΚΤΕΛ της εκτέλεσης του συγκοινωνιακού έργου για λόγους κυκλοφοριακούς αλλά και προστασίας του περιβάλλοντος, με τη λειτουργία συγκεκριμένων δρομολογίων – διαδρομών, που θα παρέχονται προς τους δημότες δωρεάν.

Ο Δήμος έχει στην αποκλειστική κυριότητά του τρία λεωφορεία (mini bus) και τα οποία διαθέτει για το μεταφορικό έργο. Στην περίπτωση που αυτά δεν επαρκούν για την κάλυψη των λεωφορείων και κυρίως του χειμερινούς μήνες, τότε είναι υποχρεωμένη η ΚΤΕΛ να χρησιμοποιήσει λεωφορεία της. Τον έλεγχο της κατάστασης και συντήρησης των mini bus σε περίπτωση διαφωνίας, θα κάνει η Επιτροπή διαπίστωσης υλικών φθορών στα μικρολεωφορεία. 

Μηνιαία πληρωμή αναλόγως των δρομολογίων που εκτελέσθηκαν

Το συμβατικό τίμημα του έργου θα προκύπτει από τη μηνιαία πιστοποίηση εκτέλεσής του από την Επιτροπή Παρακολούθησης, η σύσταση της οποίας θα προβλεφθεί από απόφαση του δημοτικού συμβουλίου και την απόφαση δημάρχου για ορισμό των μελών που είναι υπάλληλοι του Δήμου.

Ο ετήσιος προϋπολογισμός της παρούσας σύμβασης ανέρχεται στο ποσό των 420.000 ευρώ (προϋπολογισμός χωρίς ΦΠΑ 338.709,68 ευρώ).

Ο συνολικός προϋπολογισμός των 2,5 ετών της παρούσας σύμβασης ανέρχεται στο ποσό των 1.050.000,01 ευρώ (προϋπολογισμός χωρίς ΦΠΑ 847.774,20 ευρώ).

Στο παραπάνω τίμημα θα γίνεται έκπτωση 10%. Η έκπτωση θα γίνεται στο Ταμείο του Δήμου υπό την προϋπόθεση ότι η εξόφληση προς τον ανάδοχο θα γίνεται στη συμβατική χρονική υποχρέωση των 45 ημερών (από την ημερομηνία του αριθμού πρωτοκόλλου των δελτίων κίνησης).

Έγκαιρη ενημέρωση δημοτών

Πέραν της συντήρησης και της φροντίδας των λεωφορείων από την πλευρά της ΚΤΕΛ, η εταιρεία – σύμφωνα με τη σύμβαση – πρέπει να φροντίσει πως για οποιονδήποτε λόγο κάποιο mini bus δεν μπορέσει να εκτελέσει δρομολόγιο, τότε αυτό θα πρέπει να αντικαθίσταται από λεωφορείο του ΚΤΕΛ (...) μέσα σε εύλογο χρονικό διάστημα. Ο μέγιστος χρόνος αντικατάστασης ορίζεται σε 30 λεπτά.

Τέλος, σημειώνεται πως ο Δήμος υποχρεούται να ενημερώνει τους πολίτες για το μεταφορικό έργο εγκαίρως σχετικά με τα χειμερινά και θερινά δρομολόγια, εκτυπώνοντας και διανέμοντας ενημερωτικό χάρτη των γραμμών της δημοτικής συγκοινωνίας.

Απαντήσεις Αντιδημάρχου Οικονομικών

  • Λόγω της πανδημίας και όλων των δυσκολιών που καλείται να αντιμετωπίσει ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης σε κάθε επίπεδο όπως και σε οικονομικό, προχωρήσατε σε νέα διαπραγμάτευση για να καταλήξετε στην καλύτερη δυνατή συμφωνία με την πλευρά της ΚΤΕΛ Σύρου ΑΕ όσον αφορά το μεταφορικό έργο;

“Από πέρυσι είχαμε κάνει μία διαπραγμάτευση που είχε οδηγήσει σε μία σημαντική μείωση του κόστους κι αυτό θα φανεί και απολογιστικά στα στοιχεία του Δήμου. Σύμφωνα με αυτήν τη συμφωνία, εφόσον ο Δήμος πλήρωνε σε έναν συγκεκριμένο χρόνο (εντός 45 ημερών) εξασφάλιζε ένα σημαντικό ποσοστό μείωσης (10%). Αυτό είναι το πιο σημαντικό που πετύχαμε πέρυσι κι αυτό διατηρείται σε μία μακροχρόνια σύμβαση, δηλαδή στη σύμβαση που προτείνουμε. Έχουμε επιμείνει σε αυτό γιατί είναι κάτι που παγιώνεται για τον Δήμο και ελπίζω πως θα μείνει και για την επόμενη Δημοτική Αρχή. Άρα, θα μπορέσει ο Δήμος συνολικά να επωφεληθεί από αυτό”.

  • Με δεδομένο πως ο Δήμος πληρώνει από ίδιους πόρους, σήμερα, έχει την οικονομική δυνατότητα να εκτελέσει τη σύμβαση και άρα, να καλύψει το συγκεκριμένο έργο προς εξυπηρέτηση των δημοτών, ή όχι;

“Κατανοούμε πως σε μία περίοδο που χαρακτηρίζεται από μεγάλη ρευστότητα, δεν μπορούμε να προδικάσουμε κάτι. Περιορίζουμε κάποια πράγματα ώστε να μπορέσουμε να κινηθούμε. Μέχρι αυτήν τη στιγμή δεν υπάρχει πρόβλημα αναφορικά με το να πληρώνει ο Δήμος την εκτέλεση της σύμβασης και να εξασφαλίζει την ωφέλεια της έγκαιρης πληρωμής.

Ό,τι συμβεί σε συνολικό επίπεδο και επηρεάζει όλους τους Δήμους της χώρας, αντίστοιχα επηρεάζει κι εμάς. Τόσο άμεσα δεν έχουμε κάποιο πρόβλημα.

Αν η πανδημία εξελιχθεί με τέτοιο τρόπο που δεν κρατήσει πάνω από έναν χρόνο – γιατί έχουμε αντικρουόμενα μηνύματα μέχρι τώρα – και υπάρξει και εμβόλιο, αυτό μας κάνει να αισιοδοξούμε ότι θα επανέλθουμε σε μία κανονικότητα.

Θεωρώντας πως όλη αυτή η κατάσταση είναι προσωρινή – όσο μπορεί να τη χαρακτηρίσει κάποιος προσωρινή γιατί θα διαρκέσει ένα με δύο χρόνια – θεωρώ ότι μετά από εκεί, θα μπορέσουμε να κινηθούμε ομαλά”.

  • Άρα, προς το παρόν ο Δήμος καλύπτει το μεταφορικό έργο. Αν τα πράγματα εξελιχθούν πολύ αρνητικά αναφορικά με την πανδημία και τις επιπτώσεις της, θα πάρετε μέτρα;

“Ναι, το καλύπτει στην παρούσα φάση. Άλλωστε κάθε Δημοτική Αρχή βάζει τις προτεραιότητές της και κάνει τις επιλογές της. Προφανώς και τα χρήματα δεν είναι απεριόριστα. Αντιθέτως είναι περιορισμένα. Το Δημοτικό Συμβούλιο επί σειρά ετών υποστηρίζει αυτές τις συμβάσεις.

Εάν τα πράγματα δυσκολέψουν πολύ, θα πάρουμε μέτρα. Όπως για παράδειγμα στο πρώτο lockdown που περιορίσαμε τα δρομολόγια. Προφανώς, αντίστοιχα θα συμβεί κάτι σχετικό.

Η σχέση με την ΚΤΕΛ είναι μία μακροχρόνια συνεργασία, στο πλαίσιο της οποίας και οι δύο πλευρές θα πρέπει είτε να κάνουν τις υποχωρήσεις τους, είτε να δουν πώς αυτή η συνεργασία θα υλοποιηθεί ομαλά και προς όφελος της πόλης”.

  • Σχετικά με τον έλεγχο των δρομολογίων υπάρχει σε λειτουργία σύστημα καταγραφής ή και GPS;

“Για τον έλεγχο των δρομολογίων, υπάρχει τυπικά η Επιτροπή που ελέγχει και είναι υπεύθυνη για τα δρομολόγια. Συνήθως, όποτε υπάρχει κάποιο πρόβλημα ή κάποιο δρομολόγιο μένει ανεκτέλεστο, τότε υπάρχουν αντίστοιχες οχλήσεις από τους πολίτες. Οπότε το διαπιστώνουμε άμεσα. Όσες φορές ο Δήμος έχει προσπαθήσει να λειτουργήσει τα GPS η αλήθεια είναι πως διαπιστώνουμε πως δεν δουλεύουν όπως πρέπει. Σίγουρα πρέπει να το δούμε με περισσότερη προσοχή και να το βάλουμε σε λειτουργία γιατί θα είναι μία επιπλέον “υπηρεσία” προς τους δημότες. Όταν φαίνεται η θέση του λεωφορείου θα είναι μία επιπλέον παροχή ενώ επίσης θα μας βοηθήσει κι εμάς με τον καλύτερο τρόπο να κάνουμε έναν αποτελεσματικότερο έλεγχο όλων των δρομολογίων”.

  • Η τοπική κοινωνία είναι σε αναμονή για την υλοποίηση του απαραίτητου έργου στην περιοχή του Βούρλη. Στην περίπτωση που αυτό υλοποιηθεί εντός του επόμενου έτους και καθώς η νέα σύμβαση στην οποία προχωράτε έχει διάρκεια 2,5 ετών, προβλέπεται η επαναφορά της γραμμής μέχρι και το parking της Δόξας;

“Ναι. Αυτή τη στιγμή τα λεωφορεία δεν περνούν λόγω του περιορισμού που υπάρχουν με τα οχήματα που μπορούν να διέρχονται από εκείνο το σημείο λόγω του γνωστού προβλήματος. Εφόσον γίνει η παρέμβαση είναι κάτι που το θέλουν όλοι και τα δρομολόγια θα φθάνουν μέχρι τη Δόξα. Ούτως ή άλλως, υπενθυμίζω πως το κόστος των δρομολογίων προκύπτει σύμφωνα με κάποιους τύπους που “εμπλέκουν” τόσο τη χιλιομετρική απόσταση, όσο όμως και τον χρόνο του δρομολογίου. Οπότε, θεωρώ πως δεν θα υπάρξει πρόβλημα στο να επανέλθουμε στο προηγούμενο καθεστώς”.

  • Ο Δήμος επεξεργάζεται την επιβολή κομίστρου ή όχι, σε αυτό το διάστημα;

“Αυτό είναι μία σκέψη που μας έχει απασχολήσει αρκετά. Η επιβολή κομίστρου, οικονομικά θα έδινε έσοδα για τη στήριξη περαιτέρω της δημοτικής συγκοινωνίας, όμως η προσωπική άποψή μου είναι πως ενδεχομένως δημιουργεί περισσότερα προβλήματα, απ΄ όσα λύνει.

Δεν είναι μόνον ότι θα πρέπει να στήσεις εξ αρχής έναν νέο μηχανισμό που θα πουλάει τα εισιτήρια και θα ελέγχει τα εισιτήρια, ενώ πιθανότατα θα πρέπει να κανονίσεις και κάποιες ομάδες που θα έχουν είτε μειωμένο εισιτήριο ή απαλλαγή, κάτι που θα κάνει ακόμη πιο δύσκολη την εφαρμογή του όποιου μέτρου. Και αυτοί είναι οι προβληματισμοί που υπάρχουν...

Θεωρώ ότι πέρα απ΄ όλα αυτά τα τεχνικά προβλήματα λόγω της κατάστασης που επικρατεί σήμερα, δεν είναι η πλέον κατάλληλη περίοδος για να μπορείς να εφαρμόσεις ένα κόμιστρο. Αυτός είναι ένας προβληματισμός που απασχολεί τη Δημοτική Αρχή, όμως, δεν βλέπω σε καιρό πανδημίας πως είναι κάτι που θα τύχει εφαρμογής”.

  • Υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης της συγκεκριμένης παροχής προς όφελος των δημοτών αλλά και του Δήμου;

“Η δημοτική συγκοινωνία κατά κάποιο τρόπο έχει καθιερωθεί στη συνείδηση των πολιτών. Αυτή η λειτουργία είναι συνδεδεμένη με την πόλη και είναι μακρόχρονη.

Υπάρχουν προβλήματα, δεν λέω πως δεν υπάρχουν. Και οικονομικής φύσης και σχετικά με τα δρομολόγια όπως τα αναφέραμε προηγουμένως. Κάθε φορά θα πρέπει να δουλεύουμε έτσι ώστε αυτή η σύμβαση να γίνεται πιο αποτελεσματική και ο Δήμος να μπορεί να την υποστηρίξει”.