Εγκρίθηκε από το Δημοτικό Συμβούλιο η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που αφορά στην επέκταση τμήματος εξυπηρέτησης της ακτοπλοΐας και του λιμένα μικτής χρήσης

Αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών της Ίου

Θετική ήταν η γνωμοδότηση Δημοτικού Συμβουλίου Ιητών για τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που αφορά στον Λιμένα Ίου και συγκεκριμένα, στην κατασκευή των έργων επέκτασης-ολοκλήρωσης του τμήματος εξυπηρέτησης της ακτοπλοΐας, καθώς και τη λειτουργία του λιμένα ακτοπλοΐας και λιμένα μικτής χρήσης συνολικά.

Το είδος και το μέγεθος του έργου παρουσιάστηκαν κατά την πρόσφατη τηλεσυνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ιητών, το οποίο κλήθηκε να γνωμοδοτήσει επί του θέματος κατόπιν σχετικού εγγράφου που λήφθηκε από την Επιτροπή Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.

Στο πλαίσιο αυτό, ο πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Ίου, Στυλιανός Παξιμάδας ανέφερε πως, τα υφιστάμενα έργα του Λιμένα Ίου αναπτύχθηκαν σταδιακά και ολοκληρώθηκαν στη σημερινή τους μορφή έως τις αρχές της δεκαετίας του 1990, ενώ στερούνται περιβαλλοντικών όρων. Ο Λιμένας Ίου βρίσκεται στη βόρειο δυτική πλευρά του νησιού στο μυχό του φυσικού Όρμου Ίου. Τμήμα του έργου βρίσκεται προ του οικισμού Όρμου Γερμανώλη, ενώ η Χώρα Ίου, ο βασικός οικισμός του νησιού, απλώνεται προς τα ανατολικά και βόρεια του λιμένα. Η Μ.Π.Ε συντάχθηκε κατ’ εφαρμογή των βασικών προδιαγραφών Μ.Π.Ε. έργων και δραστηριοτήτων Α΄ Κατηγορίας (υπ’ αριθμό. οικ.170225/20.1.2014 Απόφαση Υπουργού Π.Ε.Κ.Α., Φ.Ε.Κ. 135/Β/2014).

Μερική κάλυψη των λιμενικών αναγκών λόγω ελλείψεων

Ο Λιμένας Ίου αποτελεί την κύρια και μοναδική θαλάσσια πύλη εισόδου του ομώνυμου νησιού και βρίσκεται στα βορειοδυτικά αυτού στο εσωτερικό του Όρμου Ίου. Σύμφωνα με την κατάταξη λιμένων της υπ’ αρ. 8315.2/02/07/2.2.2007 Κ.Υ.Α. (Φ.Ε.Κ. 202/Β/16.02.2007), ο Λιμένας Ίου αποτελεί λιμένα τοπικής σημασίας.

Ο λιμένας περιλαμβάνει το τμήμα ακτοπλοΐας, που βρίσκεται στο βόρειο άκρο αυτού, καθώς και το λιμένα μικτής χρήσης που εκτείνεται νότια και σε συνέχεια του τμήματος ακτοπλοΐας.

Στον Λιμένα Ίου αναπτύσσονται όλες οι λιμενικές λειτουργίες, με κυριότερη την εξυπηρέτηση της ακτοπλοΐας (συμβατικά Ε/Γ-Ο/Γ, ταχύπλοα μεταφοράς επιβατών και οχημάτων, ταχύπλοα μεταφοράς μόνον επιβατών), αλλά και την περιστασιακή εξυπηρέτηση εμπορικών πλοίων που εξυπηρετούν τυχόν ανάγκες του νησιού. Ακόμη, στον λιμένα μικτής χρήσης του Λιμένα Ίου προσεγγίζουν σκάφη που εκτελούν  περιηγητικούς πλόες (ημερόπλοια), επαγγελματικά και ερασιτεχνικά αλιευτικά σκάφη, μικρές λέμβοι των κατοίκων του νησιού και περιστασιακά διερχόμενα άλλα σκάφη.

Όπως υπογράμμισε ο κ. Παξιμάδας: «Σήμερα, ο Λιμένας Ίου καλύπτει μερικώς τις λιμενικές ανάγκες του νησιού αναφορικά με την εξυπηρέτηση της ακτοπλοΐας, καθώς οι υφιστάμενες λιμενικές υποδομές είναι ελλιπείς, με τα διαθέσιμα κρηπιδώματα και τον χερσαίο χώρο πίσω από αυτά να μην επαρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες του λιμένα και των χρηστών του, ενώ οι κτιριακές υποδομές απουσιάζουν».

Στο πλαίσιο αυτό, προτείνονται τα κάτωθι έργα επέκτασης-ολοκλήρωσης του λιμένα, που αποσκοπούν στην παροχή σύγχρονων λιμενικών υποδομών για την εξυπηρέτηση των δραστηριοτήτων του λιμένα.

  • Αναβάθμιση του επιβατικού τμήματος του λιμένα (εξυπηρέτηση Ε/Γ-Ο/Γ πλοίων ακτοπλοΐας με ασφάλεια), με διαμόρφωση νέου μετώπου (με δυνατότητα πρυμνοδέτησης και πλαγιοδέτησης συμβατικών Ε/Γ-Ο/Γ και ταχυπλόων πλοίων) και επαρκείς χερσαίους χώρους για από/επιβίβαση και αναμονή οχημάτων, υπόστεγο ελέγχου, επιβατικό σταθμό και άλλες αναγκαίες υποδομές.
  • Συγκέντρωση της επιβατικής κίνησης του λιμένα και όλων των παράγωγων λειτουργιών (κυκλοφορία φορτηγών αυτοκινήτων, κυκλοφορία Ι.Χ.Ε. αυτοκινήτων, κίνηση επιβατών κλπ.) σε μία διακριτή περιοχή, με σύγχρονες υποδομές και με δυνατότητα καλύτερης οργάνωσης και ελέγχου, καθώς και εφαρμογής των σύγχρονων απαιτήσεων ασφαλείας (εφαρμογή κώδικα ISPS).
  • Βελτίωση της οδικής κυκλοφορίας που σχετίζεται με την επιβατική (ακτοπλοϊκή) λειτουργία του λιμένα, αξιοποιώντας το πρόσθετο χερσαίο χώρο για τη δημιουργία ανεξάρτητης εισόδου/εξόδου προς/από τον λιμένα και κατάλληλης οδικής σύνδεσης με τον παραλιακό δρόμο και τον δρόμο προς Χώρα (παρά το Κέντρο Υγείας), χωρίς έτσι να επιβαρύνεται ο οικισμός του Όρμου (Γιαλού).
  • Υλοποίηση των συμπληρωματικών αναγκαίων κτιριακών υποδομών του λιμένα (κτίριο γραφείων Λιμενικού Ταμείου Ίου) στην περιοχή του λιμένα μικτής χρήσης.

Έργα και δραστηριότητες που περιλαμβάνονται στην Μ.Π.Ε.

Για τις ανάγκες του Λιμένα Ακτοπλοΐας, θα κατασκευαστεί νέο κρηπίδωμα δυτικά του υφιστάμενου προβλήτα με εγκιβωτισμό αυτού και επίχωση της μεταξύ τους περιοχής. Το κρηπίδωμα τεθλασμένου σχήματος που θα διαμορφωθεί θα έχει συνολικό μήκος 183 m περίπου και θα προσφέρει δύο θέσεις πρυμνοδέτησης για τα συμβατικά Ε/Γ-Ο/Γ πλοία και για τα ταχύπλοα μεταφοράς επιβατών και οχημάτων, καθώς και μία θέση πλαγιοδέτησης για ταχύπλοα μεταφοράς μόνον επιβατών (ή εναλλακτικά για την πρόσδεση εμπορικού πλοίου).

Θα διαμορφωθεί χερσαία έκταση συνολικής επιφάνειας 5,4 στρέμματα περίπου, για την άνετη και ασφαλή πρόσβαση και κυκλοφορία των οχημάτων καθώς και τους στοίχους αναμονής. Στη χερσαία αυτή έκταση προβλέπεται να κατασκευαστεί κτίριο εξυπηρέτησης επιβατών, επιφανείας 200 m2, ενώ το υφιστάμενο κτίριο-υπόστεγο θα κατεδαφιστεί.

Επίσης, προβλέπεται η διαμόρφωση οδικής πρόσβασης στο λιμένα στο βορειοανατολικό τμήμα του λιμένα. Η διαμόρφωση αυτή θα γίνει επί επίχωσης και θα φέρει θωράκιση από φυσικούς ογκολίθους στην εξωτερική της πλευρά συνολικού μήκους περίπου 135 m.

Ο Λιμένας μικτής χρήσης, αποτελείται από:

- υφιστάμενα παραλιακά κρηπιδώματα συνολικού μήκος 290m περίπου, όπου γίνεται η πρόσδεση των σκαφών (αλιευτικά, ημερόπλοια, διερχόμενες λέμβοι κλπ.) και έχουν εγκατασταθεί πυργίσκοι παροχών στα σκάφη.

- χερσαία έκταση συνολικής επιφάνειας 1,8 στρεμμάτων περίπου που εκτείνεται στο νοτιοδυτικό άκρο του λιμένα μικτής χρήσης. Η έκταση αυτή είναι διαμορφωμένη και επ’ αυτής βρίσκονται το Υπολιμεναρχείο Ίου, αποθήκη που εξυπηρετεί τις ανάγκες του λιμένα μικτής χρήσης καθώς και θέσεις στάθμευσης.

Επί της έκτασης αυτής θα κατασκευαστεί και το κτίριο γραφείων του Λιμενικού Ταμείου Ίου επιφάνειας 120 m2.

.

Αξιολόγηση λύση

Εκτιμάται ότι το έργο θα παρέχει τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια κατά τον είσπλου, τους ελιγμούς, την παραμονή και τον απόπλου των πλοίων στον λιμένα.

Δεδομένου ότι ήδη στον λιμένα Ίου η κίνηση των πλοίων είναι μεγάλη, ιδιαίτερα σε συγκεκριμένες περιόδους της ημέρας της θερινής περιόδου, με τη λύση αυτή εξασφαλίζεται η ταυτόχρονη εξυπηρέτηση δύο οποιουδήποτε τύπου πλοίων (συμβατικά Ε/Γ-Ο/Γ ή ταχύπλοα μεταφοράς επιβατών και οχημάτων). Ταυτόχρονα διατίθενται και θέσεις για τα ταχύπλοα μεταφοράς μόνον επιβατών.

Στο νέο μέτωπο θα δημιουργηθούν δύο θέσεις ελλιμενισμού (πρυμνοδέτησης) διαφορετικού προσανατολισμού, επιτρέποντας έτσι, όταν επικρατούν δυσμενείς καιρικές συνθήκες, την πρυμνοδέτηση πλοίων σε θέση που κρίνεται ως η πλέον πρόσφορη ανάλογα με τους επικρατούντες ανέμους.

Η μία θέση θα δώσει τη δυνατότητα πλάγιο-πρυμνοδέτησης του πλοίου, στοιχείο που θα αυξήσει την ασφάλεια σε περίπτωση δυσμενών καιρικών συνθηκών.

Το Δημοτικό Συμβούλιο Ιητών, μετά από διαλογική συζήτηση, αποφάσισε να χορηγήσει θετική γνωμοδότηση επί της «Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που αφορά στον Λιμένα  Ίου Δήμου Ιητών, Νομού Κυκλάδων Π.Ε. Θήρας