Το Λιμενικό Ταμείο Σύρου καλεί ιδιοκτήτες σκαφών στη μαρίνα των Λαζαρέττων να ανταποκριθούν στα προβλεπόμενα για τα τελευταία τρία έτη (2018 - 2020)

Αναδρομικές απαιτήσεις για τέλη ελλιμενισμού σκαφών

Απαντήσεις της προέδρου, Κ. Μαραγκού για το θέμα που έχει αναστατώσει αρκετούς πολίτες
  • Τετάρτη, 17 Φεβρουαρίου, 2021 - 06:18

Στην είσπραξη των τελών ελλιμενισμού σκαφών και(!) στη μαρίνα των Λαζαρέττων για τα τρία προηγούμενα χρόνια προχωρά το Λιμενικό Ταμείο Σύρου, ζητώντας από τους ιδιοκτήτες σκαφών να ανταποκριθούν άμεσα, προκειμένου να μην βεβαιωθούν οι σχετικές οφειλές στη ΔΟΥ.

Πρόκειται για μία απόφαση που πήρε η Διοίκηση, κατόπιν εισήγησης της Οικονομικής Υπηρεσίας, αναφορικά με οφειλές που δεν έχουν παραγραφεί και προκύπτουν από καταγραφές του Λιμενικού Ταμείου Σύρου.

Ειδικότερα, οι κλήσεις αφορούν τους ιδιοκτήτες για σκάφη που ελλιμενίζονται στη μαρίνα των Λαζαρέττων, αλλά και εκείνους που έχουν αποθηκεύσει τα σκάφη τους, αυθαίρετα, σε τμήματα των χερσαίων χώρων της μαρίνας. Πρόκειται για μία διαδικασία που ακολουθείται σε όλες τις ζώνες ευθύνης του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, οι περισσότερες εκ των οποίων όμως, λειτουργούν οργανωμένα, παρέχοντας και υπηρεσίες.

Ωστόσο, κατά την τρέχουσα δύσκολη - οικονομικά – περίοδο, πολλοί από τους ιδιοκτήτες σκαφών έχουν εκφράσει τα παράπονά τους στο Λιμενικό Ταμείο, θεωρώντας “χαράτσι” τις εν λόγω απαιτήσεις.

Για όλα τα παραπάνω κλήθηκε από την εφημερίδα να δώσει απαντήσεις η πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, Κανδιώ Μαραγκού, προκειμένου να απαντηθούν παράπονα και απορίες ιδιοκτητών σκαφών, οι οποίοι έχουν έρθει αντιμέτωποι με σημαντικά ποσά.

  • Αν και η μαρίνα Λαζαρέττων δεν είναι αδειοδοτημένη, το Λιμενικό Ταμείο Σύρου προχωρά σε είσπραξη λιμενικών τελών. Πώς προκύπτει αυτή η απόφαση;

“Το Λιμενικό Ταμείο είναι υποχρεωμένο να εισπράττει λιμενικά τέλη από όλες τις λιμενικές εγκαταστάσεις και τους χερσαίους χώρους ευθύνης του. Η συγκεκριμένη μαρίνα των Λαζαρέττων δεν έχει αδειοδοτηθεί ακόμη, οπότε υπάρχει το σχετικό έγγραφο από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής που μας υποχρεώνει να εισπράττουμε τα τέλη. Διαφορετικά εγείρεται θέμα διαφυγόντων κερδών.

Άρα, στην παρούσα φάση, μιλάμε για τέλη που για διάφορους λόγους δεν είχαν εισπραχθεί από το 2018 από προηγούμενη Διοίκηση. Από τότε υπάρχουν καταγραφές από την Υπηρεσία”.

  • Οι πρώτες σας ενέργειες σε επίπεδο αναδρομικής είσπραξης λιμενικών τελών αγγίζουν ιδιοκτήτες που έχουν τα σκάφη τους στον θαλάσσιο χώρο και στον χερσαίο; Πότε ξεκινήσατε τις σχετικές ενημερώσεις στους πολίτες;

“Ξεκινήσαμε με την πρώτη ενέργειά μας τον περασμένο Οκτώβρη. Είχαμε προβεί στην έκδοση ανακοίνωσης, μέσω της οποίας ενημερώναμε τους πολίτες ότι απαιτείται να έρθουν και να καταβάλουν τα τέλη ελλιμενισμού. Αυτό αφορούσε το διάστημα από το 2018 μέχρι και σήμερα.

Αυτή η ανακοίνωσή μας, βασιζόταν σε καταγραφές που έχει κάνει η Υπηρεσία με εξωτερικό συνεργάτη. Είναι καταγραφές που γίνονται ανά μήνα, ανά δεκαπενθήμερο, ανά εβδομάδα και μιλάμε για τα σκάφη που βρίσκονται στον θαλάσσιο χώρο. Η Υπηρεσία δεν είχε φροντίσει να καλέσει όλα αυτά τα πρόσωπα να πληρώσουν. Βέβαια, έχει υποχρέωση και ο κάθε πολίτης να μεριμνά για να δηλώσει το σκάφος του και να πληρώσει αναλόγως.

Άρα, η Υπηρεσία μας, αν εξετάσει και διαπιστώσει πως κάποιος, μολονότι είχε το σκάφος του στη θάλασσα δεν πληρώνει, εγκαίρως τον ενημερώσει για την οφειλή. Αυτό, προφανώς και λόγω της υποστελέχωσης της Υπηρεσίας, δεν είχε γίνει τα προηγούμενα χρόνια. Τώρα οργανωθήκαμε περισσότερο και πρέπει να μπει μία τάξη.

Σημειώνω πως για τα σκάφη που ελλιμενίζονται, το Λιμενικό Ταμείο Σύρου έχει σύμβαση προκειμένου να γίνεται η καταγραφή τους - μεταξύ άλλων περιοχών – και στα Λαζαρέττα. Άρα, καταγραφή γίνεται και στις περιοχές του Φοίνικα, του Κινίου, της Ερμούπολης και παντού στις ζώνες ευθύνης μας”.

  • Πώς καθορίζεται το ύψος των τελών; Θα μπορούσε να υπάρξει μείωση του ύψους των ποσών; Επίσης, πώς προχωρήσατε στις χρεώσεις για σκάφη στον χερσαίο χώρο της μαρίνας;

“Τα τέλη ελλιμενισμού εισπράττονται σύμφωνα με την ΚΥΑ του 2014. Δεν καθορίζουμε εμείς το ποσό. Τα παράπονα ξεκίνησαν από ιδιοκτήτες σκαφών μεγάλου μήκους. Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα η χρέωση γίνεται αναλόγως των μέτρων. Να πω όμως πως η ΚΥΑ προβλέπει πως αν κάποιος προκαταβάλλει τα ποσά, τότε μπορεί να τύχει έκπτωσης ύψους 40%. Κανένας δεν ήρθε να προκαταβάλλει τα χρήματα και όλοι προφανώς σκέφτηκαν ότι το Λιμενικό Ταμείο Σύρου, δεν θα έρθει ποτέ να εισπράξει από αυτήν την περιοχή. Τα πράγματα όμως δεν είναι τόσο απλά όταν μας έρχονται έγγραφα από το Υπουργείο που μας ζητούν να εισπράξουμε από την περιοχή, διαφορετικά τίθεται θέμα διαφυγόντων κερδών”.

  • Μέχρι στιγμής ανταποκρίνεται ο κόσμος; Τί συμβαίνει με την απόφασή σας για τα σκάφη που είναι “αποθηκευμένα” στον χερσαίο χώρο της μαρίνας;

“Ήρθαν αρκετοί πολίτες κι έρχονται κι άλλοι. Παράλληλα, μας καταθέτουν τα παράπονά τους. Από την πλευρά της, η Υπηρεσία έχει καταγράψει ποιοι έχουν πληρώσει και ποιοι όχι και εν ευθέτω χρόνω θα γίνονται οι σχετικές βεβαιώσεις στη ΔΟΥ για όσους δεν έχουν πληρώσει.

Πρέπει να πω ότι για το δεύτερο έγγραφο που στείλαμε και αφορά στα σκάφη τα παρατημένα στις χερσαίες ζώνες, κινηθήκαμε πολύ συγκεκριμένα καθώς υπήρξαν πολίτες που υποστήριξαν – και ορθώς από την πλευρά τους – ότι εκείνοι πληρώνουν λιμενικά τέλη γιατί έχουν τα σκάφη τους ελλιμενισμένα, ενώ όσοι “αποθηκεύουν” τα δικά τους στο χερσαίο τμήμα, δεν χρεώνονται καθόλου. Έκαναν αρκετοί πολίτες καταγγελίες και υπήρξαν έντονα παράπονα. Θέλω λοιπόν να τονίσω ότι δημιουργείται με αυτόν τον τρόπο μία αθέμιτη διαδικασία.

Από την πλευρά της, η Υπηρεσία μας έκανε τον έλεγχό της και διαπίστωσε πως έχουν αφεθεί στα χερσαία τμήματα πολλά σκάφη, αλλά και πολλά αντικείμενα κι εξοπλισμός. Αυτοί οι πολίτες καταλαμβάνουν παρανόμως τους χώρους στο χερσαίο τμήμα της μαρίνας.

Άρα, δεν έχουν πάρει άδεια για να το κάνουν αυτό και δεν μπορούν να χρησιμοποιούν τον χερσαίο χώρο, πολύ περισσότερο όταν έχουν εγκαταλείψει ορισμένα σκάφη, τα οποία δεν φέρουν έγγραφα και μπορούν να αντιμετωπισθούν σαν εγκαταλελειμμένα οχήματα. Κανονικά λοιπόν, πρέπει να απομακρύνουν τα σκάφη ή άλλον εξοπλισμό που έχουν αφήσει σε χερσαίο τμήμα της μαρίνας”.

  • Η κατάσταση που είχε διαμορφωθεί μέχρι σήμερα στην μαρίνα, θεωρείτε πως δημιουργεί αθέμιτο ανταγωνισμό σε ιδιωτικές επιχειρήσεις που φιλοξενούν σκάφη;

“Πράγματι, σκεφτήκαμε να κάναμε σχετικό έγγραφο ερώτημα στο Υπουργείο για διευκρινίσεις, όμως, αυτό θα σήμαινε ότι λειτουργούμε ανταγωνιστικά σε ιδιωτικές επιχειρήσεις του τόπου που κάνουν φύλαξη σκαφών. Οπότε είναι μία κακή πρακτική που υπήρχε τόσα χρόνια και κάποιοι την έχουν εκμεταλλευθεί και αυτό πρέπει να λάβει τέλος. Όλοι οι πολίτες πρέπει να είναι ίσοι. Εμείς οφείλουμε σαν Υπηρεσία να το περιφρουρήσουμε αυτό”.

  • Ωστόσο έρχεστε να εισπράξετε τέλη ελλιμενισμού από μία μαρίνα χωρίς παροχές.

“Αναγνωρίζω ότι όλοι έρχονται και κάνουν παράπονα πως η μαρίνα δεν έχει υποδομές. Ωστόσο, για να κατασκευαστεί διατέθηκαν πάρα πολλά εκατομμύρια, που κανείς δεν τα έχει πληρώσει. Εκτός αυτού, αν κάποιος δεν είναι ικανοποιημένος από την περιοχή, από τη μαρίνα στα Λαζαρέττα, έχει την επιλογή να “δέσει” στον Φοίνικα. Όμως, προφανώς επειδή τα πράγματα στο λιμανάκι γνωρίζουν όλοι ότι είναι πιο οργανωμένα και μόλις “δέσει” κάποιος, απευθείας θα καταγραφεί και θα πληρώσει, επιλέγουν τη μαρίνα. Άρα, ας αφήσουμε στην άκρη τα επιχειρήματα περί παροχών ή μη. Το χαοτικό καθεστώς στη μαρίνα των Λαζαρέττων πρέπει να σταματήσει”.

  • Σε χερσαίες ζώνες διαπιστώνονται και εγκαταλελειμμένα οχήματα. Έχετε ακολουθήσει την ίδια κατεύθυνση;

“Αντίστοιχη τακτική έχουμε ακολουθήσει σχετικά με τις κλήσεις για αυτοκίνητα στη χερσαία ζώνη. Κάναμε μία καταγραφή για την τελευταία 5ετια. Αναγκαστήκαμε να γίνουμε οι κακοί και μάλιστα στην τρέχουσα δύσκολη - οικονομικά – περίοδο, επειδή όλο αυτό το χρονικό διάστημα, η Υπηρεσία δεν είχε καταφέρει να στείλει ή να βεβαιώσει τις κλήσεις των τελευταίων ετών. Σε αυτή την περίπτωση μιλάμε για ένα ποσό της τάξεως των 70 χιλ. ευρώ. Είναι μία κίνηση στην οποία προβήκαμε καθώς, αυτές, δεν έχουν παραγραφεί. Είμαστε υποχρεωμένοι να διοικήσουμε αυτόν τον τόπο και να προχωρήσουμε”.

  • Τί απαντάτε σε όσους υποστηρίζουν πως επιλέγετε να εισπράξετε αυτά τα τέλη σήμερα, καθώς το Λιμενικό Ταμείο Σύρου, έχει χάσει έσοδα εξαιτίας της πανδημίας;

“Η τακτική μας δεν είναι φοροεισπρακτική. Ουσιαστικά έρχομαι στη δυσάρεστη θέση να διορθώσω μία κατάσταση που έχει δημιουργηθεί επί προηγούμενων διοικήσεων. Αυτό αφορά και τον ελλιμενισμό των σκαφών και τις κλήσεις.

Ξαφνικά φαίνομαι “μπαμπούλας” επειδή πρέπει να εισπράξω τέλη και φόρους από το 2018. Εγώ θα ήμουν ευχαριστημένη, αν σήμερα ζητούσαμε να εισπράξουμε τα τέλη του 2020. Αναγκαζόμαστε και εισπράττουμε και των παρελθόντων ετών γιατί θα παραγραφούν. Αποφασίζει λοιπόν σχετικά το Δ.Σ. μετά από εισηγήσεις της Οικονομικής Υπηρεσίας”.

Σχετικά αρχεία: