Παράσταση διαμαρτυρίας της Α’ ΕΛΜΕ Κυκλάδων στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για τη μετατροπή του 1ου Γυμνασίου Σύρου σε Πειραματικό Σχολείο

Πολλά ερωτηματικά για τις… «παράπλευρες απώλειες»

Την αντίδρασή τους στον χαρακτηρισμό του 1ου Γυμνασίου Σύρου ως Πειραματικού Σχολείου εξέφρασαν ενώπιον του Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κυκλάδων, Ξενοφώντα Βαμβακερού τα μέλη της Α’ ΕΛΜΕ Κυκλάδων, καταθέτοντας τον προβληματισμό τους τόσο για το ειδικό πλαίσιο λειτουργίας του, όσο και για τις επερχόμενες αλλαγές στο εργασιακό στάτους των εκπαιδευτικών.

Η Α’ ΕΛΜΕ έκανε λόγο για αιφνιδιαστική απόφαση που λήφθηκε εν κρυπτώ, παρά την αρνητική εισήγηση του Συλλόγου Διδασκόντων του συγκεκριμένου σχολείου. Σε σχετική ανακοίνωσή της αναφέρει χαρακτηριστικά πως «τέτοιες ενέργειες που δεν λαμβάνουν υπόψιν τη βούληση των συναδέλφων και του συνδικαλιστικού οργάνου δείχνουν αυταρχισμό και δεν έχουν θέση στον χώρο της εκπαίδευσης».

Από την πλευρά του, ο κ. Βαμβακερός διευκρίνισε ότι πρόκειται για πολιτική απόφαση μετά από την πρόθεση του Υπουργείου Παιδείας για ίδρυση Προτύπων και Πειραματικών Σχολείων στο σύνολο των Περιφερειών της χώρας. Όσον αφορά στο Νότιο Αιγαίο όπου δεν εκδηλώθηκε ενδιαφέρον από τα ίδια τα σχολεία, η Διοικούσα Επιτροπή Προτύπων Πειραματικών Σχολείων (ΔΕΕΠΣ) έκρινε ποια εξ’ αυτών συγκεντρώνουν πληρούν τις προδιαγραφές ώστε να ενταχθούν στο δίκτυο. Στην περίπτωση των τριών σχολικών μονάδων της Σύρου (6ο Νηπιαγωγείο Ερμούπολης, 4ο Δημοτικό Σχολείο Ερμούπολης και 1ο Γυμνάσιο Σύρου) λήφθηκαν υπόψη η διασύνδεσή τους, το εκπαιδευτικό έργο που υλοποιείται διαχρονικά, καθώς επίσης, η θέση του νησιού (πρωτεύουσα νομού), η ιστορία και ο πολιτισμός του.

20 μαθητές από το 4ο Δημοτικό και οι υπόλοιποι κατόπιν κλήρωσης

Καθίσταται γνωστό ότι από τη νέα σχολική χρονιά, η Α’ Τάξη και στα τρία Γυμνάσια της Σύρου θα είναι χωρισμένη σε τρία τμήματα με δύναμη 20 μαθητών το καθένα. Από τους 60 μαθητές του 1ου Γυμνασίου Σύρου, οι 20 θα προέρχονται από το 4ο Δημοτικό Σχολείο Ερμούπολης (απόφοιτοι ΣΤ’ Τάξης). Οι υπόλοιποι 40 μαθητές μπορούν να προέρχονται από οποιαδήποτε περιοχή της Σύρου και θα επιλέγονται κατόπιν κλήρωσης. Οι γονείς που ενδιαφέρονται για τη φοίτηση του παιδιού τους στο Πειραματικό Γυμνάσιο, θα κληθούν να υποβάλουν σχετική αίτηση.

Σύμφωνα με την Α’ ΕΛΜΕ Κυκλάδων, «αυτή η απόφαση θα οδηγήσει, βάσει της διασύνδεσης των βαθμίδων εκπαίδευσης και όπως προβλέπει και η νομοθεσία, στη δημιουργία ενός κλειστού αριθμού μαθητών οι οποίοι θα συνεχίζουν από τα αντίστοιχα Δημοτικά Σχολεία και Νηπιαγωγεία που θα μετατραπούν σε Πειραματικά (6ο Νηπιαγωγείο Ερμούπολης και 4ο Δημοτικό Ερμούπολης) και θα φοιτούν, χωρίς κλήρωση στο 1ο Γυμνάσιο και ίσως μετά και στο Λύκειο». «Δεν θα υπάρχει αντιπροσωπευτικό δείγμα», δηλώνει στην «Κοινή Γνώμη» ο Αντιπρόεδρος της ΕΛΜΕ, Αρτέμης Γελανδαλής.

«Εμείς, από την πλευρά μας, διεκδικούμε να είναι άριστες οι συνθήκες διδασκαλίας σε όλα τα σχολεία της Σύρου και των Κυκλάδων. Διεκδικούμε σχολεία που θα χωράνε όλους τους μαθητές μας και όχι ένα σχολείο για την “ελίτ”, επισημαίνεται στην ανακοίνωση του συνδικαλιστικού οργάνου.

«Θα προσπαθήσουμε να περιφρουρήσουμε τις θέσεις των εκπαιδευτικών»

Ένα ακόμη θέμα για το οποίο ζητήθηκαν διευκρινίσεις είναι το εργασιακό μέλλον των εκπαιδευτικών που υπηρετούν μέχρι σήμερα στο 1ο Γυμνάσιο. Όπως σημειώνεται από την ΕΛΜΕ, πέρα από τις μεταβολές που πιθανόν να υποστούν, οι εκπαιδευτικοί θα βρίσκονται σε συνεχή έλεγχο μέσω της αξιολόγησης (εσωτερικής και εξωτερικής) κάθε δύο χρόνια. «Οι συνάδελφοι θα τραβήξουν μεγάλο χρόνο και θα έρθουν αντιμέτωποι με προγράμματα, γραφειοκρατία κ.α. Εμείς, ως κλάδος αρνηθήκαμε πριν λίγο καιρό τη διαδικασία της αξιολόγησης και αυτή θα μπει σε όλες τις βαθμίδες από το νηπιαγωγείο έως γυμνάσιο με ένα πρότυπο ή πειραματικό σχολείο σε κάθε περιφέρεια», αναφέρει ο κ. Γελαδανλής.

Επιπλέον, έντονο προβληματισμό έχει προκαλέσει το γεγονός ότι στα Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία καταργούνται οι οργανικές θέσεις των εκπαιδευτικών. Ειδικότερα, η ΕΛΜΕ σημειώνει πως «οι συνάδελφοι του 1ου Γυμνασίου Σύρου χάνουν τις οργανικές τους θέσεις στο σχολείο, τις οποίες απέκτησαν με χρόνια εργασίας και δεν τους χαρίστηκαν και πολλοί από αυτούς είναι πιθανόν να «εκτοπιστούν» από το σχολείο. Την ίδια στιγμή, η απώλεια των συγκεκριμένων οργανικών θέσεων σημαίνει πως αρκετοί εκπαιδευτικοί, που θα ήθελαν οργανική σε σχολική μονάδα της Σύρου εξακολουθούν να παραμένουν στη διάθεση του ΠΥΣΔΕ η να υπηρετούν για χρόνια ακόμα σε άλλα νησιά, θα εξακολουθούν να υπηρετούν για χρόνια ακόμα από το νησί της Σύρου».

Κατόπιν συζήτησης με τον Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κυκλάδων, διευκρινίστηκε πως οι εκπαιδευτικοί που θα παραμείνουν στο Πειραματικό Γυμνάσιο, θα έρθουν σε υπεραριθμία, που σημαίνει ότι στην περίπτωση πολλών εκπαιδευτικών της ίδιας ειδικότητας, οι ίδιοι θα μπορούν να τοποθετηθούν σε όποιο σχολείο υπάρχει κενή θέση.  «Οπότε, κάποιοι εξ’ αυτών θα καταλάβουν κενές θέσεις, τις οποίες θα μπορούσαν να καλύψουν συνάδελφοι που είτε έχουν μετατεθεί ή αποσπαστεί από άλλα νησιά και θέλουν να βρίσκονται εδώ, εάν το 1ο Γυμνάσιο δεν μετατρεπόταν σε Πειραματικό», εξηγεί ο Αντιπρόεδρος της Α’ ΕΛΜΕ Κυκλάδων. Προσθέτει επίσης, πως όποιος εκπαιδευτικός έχει μόνιμη θέση αλλά δεν επιθυμεί να συνεχίσει, θα πρέπει να αιτηθεί κάποια θέση σε άλλο σχολείο. «Όσοι δεν θα έχουν οργανική θέση, θα είναι στη διάθεση του ΠΥΣΔΕ. Υπάρχουν διαβεβαιώσεις ότι εμείς είμαστε νησί και δεν θα φύγει κανείς από εδώ, αλλά δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι γι’ αυτό».

Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα δεδομένα, οι εκπαιδευτικοί καλούνται να δηλώσουν εάν θα παραμείνουν στο Πειραματικό Σχολείο εντός 10 ημερών από τον χαρακτηρισμό του. Ωστόσο, αναμένεται προς το παρόν μία νέα υπουργική απόφαση που να ερμηνεύει τον νόμο και την όλη διαδικασία. Η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης συγκεντρώνει ερωτήματα τα οποία θα καταθέσει κατά την αυριανή τηλεδιάσκεψη με στελέχη του Υπουργείου, ώστε να  διευθετηθούν όλα τα ζητήματα που προκύπτουν από τη δημιουργία προτύπων και πειραματικών σχολείων.

«Όχι στη δημιουργία σχολείων α’ και β’ κατηγορίας»

Καταλήγοντας, ο κ. Γελανδαλής υπογραμμίζει ότι η στάση της ΕΛΜΕ θα παραμείνει η ίδια. «Θα προσπαθήσουμε όσο μπορούμε να περιφρουρήσουμε τις θέσεις των συναδέλφων, παρακολουθώντας τη Διεύθυνση και τα λειτουργικά πια κενά». Μάλιστα δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στο θέμα της χρηματοδότησης των Πειραματικών Σχολείων. Όπως τονίζει, τα σχολεία αυτού του τύπου θα συνδέονται μεταξύ τους, αλλά ταυτόχρονα θα αποτελούν σημεία εφαρμογής μεταπτυχιακών και διδακτορικών διατριβών.

«Λαμβάνοντας υπόψιν ότι τα πανεπιστήμια είναι συνδεδεμένα με την αγορά, καθώς πολλά προγράμματα χρηματοδοτούνται από εταιρείες, πανεπιστημιακά ιδρύματα του εξωτερικού κλπ. δίνεται η εντύπωση πως επιχειρείται και μία σύνδεση της βασικής και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με αυτήν. Έτσι λοιπόν, οδηγούμαστε στο συμπέρασμα ότι απώτερος σκοπός δεν είναι τόσο τα παιδαγωγικά οφέλη, αλλά να περάσει η αξιολόγηση και μέσω των πειραματικών και προτύπων σχολείων να δημιουργηθούν σχολεία πρώτης και δεύτερης κατηγορίας, σχολεία που θα λαμβάνουν κάποια μπόνους και άλλα με ελάχιστο εισόδημα».