Τροπολογία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών δίνει τη δυνατότητα για έκδοση προσωρινών αδειών λειτουργίας στις πολυπόθητες υποδομές

«Ξεκλειδώνει» η υπόθεση των υδατοδρομίων

Με τροπολογία του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών, όπως επίσης και μέσω ρύθμισης του πλαισίου για την περιβαλλοντική αδειοδότηση, φαίνεται να επισπεύδονται σημαντικά οι διαδικασίες ίδρυσης και λειτουργίας υδατοδρομίων, με την πρόθεση των εμπλεκόμενων φορέων να θέλει πτήσεις υδροπλάνων ακόμη και εντός του 2022.

Με μία τροπολογία που ψηφίστηκε την Τετάρτη, 3 Νοεμβρίου από την ολομέλεια της Βουλής, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δίνει τη δυνατότητα για την έκδοση προσωρινών αδειών λειτουργίας στα υδατοδρόμια, προκειμένου να μπορούν να λειτουργήσουν έως και την έκδοση της οριστικής άδειας ίδρυσης και λειτουργίας.

Παράλληλα, έχει εκδοθεί σε ΦΕΚ και αναμένεται να υπογραφεί και η σχετική υπουργική απόφαση, προκειμένου για την κατάθεση φακέλου ίδρυσης και λειτουργίας υδατοδρομίου, να απαιτείται η έκδοση Πρότυπων Περιβαλλοντικών Δεσμεύσεων, αντί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, όπως ισχύει όπως σήμερα.

Τι προβλέπει η τροπολογία

Σύμφωνα με τη σχετική τροπολογία αλλάζουν οι διατάξεις του ν.4663/2020 σχετικά με τη λειτουργία των υδατοδρομίων.

Ειδικότερα, θεσπίζεται η δυνατότητα χορήγησης προσωρινής άδειας λειτουργίας αεροδρομίου σε υδάτινη επιφάνεια, για την πρώτη εφαρμογή του ανωτέρω νόμου και για χρονικό διάστημα τριών ετών από την έναρξη ισχύος της προτεινόμενης ρύθμισης, με σκοπό την εξυπηρέτηση προσωρινά το πολύ για ένα έτος, τακτικών επιβατικών πτήσεων υδροπλάνων. Η εν λόγω άδεια λειτουργίας ισχύει μέχρι την έκδοση οριστικής άδειας ίδρυσης και λειτουργίας υδατοδρομίου και χορηγείται, σύμφωνα με την οριζόμενη διαδικασία, σε δημόσιο φορέα, σε ενώσεις προσώπων και σε φυσικά πρόσωπα ή σε κράτος-μέλος της Ε.Ε. ή του Ε.Ο.Χ. καθώς και σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου (ΝΠΙΔ), υπό τους προβλεπόμενους όρους και προϋποθέσεις (αναγκαίος εξοπλισμός, εκπαιδευμένο και πιστοποιημένο προσωπικό κ.λπ.).

Επίσης, καθορίζονται τα απαιτούμενα δικαιολογητικά που συνοδεύουν τη σχετική αίτηση για την έκδοση της προσωρινής άδειας, μεταξύ των οποίων, η σύμβαση παραχώρησης χρήσης χώρου ή μίσθωσης σε λιμένα ή μαρίνα και σε περιοχές αιγιαλού, παραλίας, παρόχθιες λίμνης κ.λπ., από τον φορέα διοίκησης και εκμετάλλευσης αυτών για την εξυπηρέτηση των υδροπλάνων και την αποεπιβίβαση των επιβατών, φορολογική ενημερότητα του αιτούντα, αποδεικτικό είσπραξης παραβόλου 2.500 ευρώ υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου, το οποίο αποτελεί έσοδο του κρατικού προϋπολογισμού κ.λπ.

Σαφής επιτάχυνση των διαδικασιών με ορίζοντα το 2022

Η εφημερίδα ήλθε σε επαφή με τον πρόεδρο της εταιρείας «Ελληνικά Υδατοδρόμια», κ. Τάσο Γκόβα, ο οποίος μίλησε σχετικά με τις ρυθμίσεις που έχουν λάβει χώρα προσφάτως και οι οποίες αναμένεται να δώσουν ώθηση στον σχεδιασμό που έχουν αναλάβει από κοινού η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και η κοινοπραξία εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον κλάδο, για τη δημιουργία δικτύου υδατοδρομίων, σχεδόν σε κάθε νησί του Νότιου Αιγαίου.

Ο κ. Γκόβας σημείωσε, πως η συγκεκριμένη τροπολογία του αρμόδιου Υπουργείου ωφελεί σε ένα μεγάλο βαθμό, αναφορικά με την όσο το δυνατόν ταχύτερη εγκατάσταση των υποδομών, προκειμένου η γραφειοκρατική διαδικασία να μην καθυστερήσει ακόμη περισσότερο την προσθήκη μίας ακόμη μεθόδου μετακίνησης για τους νησιώτες.

«Με αυτό τον τρόπο, θα δοθεί η δυνατότητα να αδειοδοτηθεί μία σειρά υδατοδρομίων, με πιο απλές διαδικασίες, με λιγότερη γραφειοκρατία και ταχύτερα. Άρα, ερχόμαστε σαφώς πολύ πιο κοντά στον στόχο μας να δημιουργηθούν υποδομές σε αρκετά νησιά, ώστε να υπάρξουν οι προϋποθέσεις – το ελάχιστο δίκτυο όπως έχω αναφέρει και σε προηγούμενες δηλώσεις μου - για εκκίνηση των πτήσεων των υδροπλάνων που θα εγγυάται τη βιωσιμότητα του εγχειρήματος», σημειώνει ο πρόεδρος της «Ελληνικά Υδατοδρόμια Α.Ε».

«Αστερίσκος» παρ’ όλα αυτά, μπαίνει στη διατύπωση της τροπολογίας, αναφορικά με την ετήσια διάρκεια της προσωρινής άδειας λειτουργίας, καθώς δεν προβλέπεται διαδικασία ανανέωσής της, εντούτοις, δεν σημειώνεται ιδιαίτερη ανησυχία στους ανθρώπους της αγοράς, δεδομένου, ότι εφόσον θα ξεκινήσει η λειτουργία των υδατοδρομίων και θα βρίσκεται σε εξέλιξη το μεταφορικό έργο, αυτό θα οδηγήσει σε επίσπευση των σχετικών διαδικασιών για την έκδοση των οριστικών αδειών, ώστε να μην υπάρξει διακοπή των υπηρεσιών που θα βρίσκονται ήδη στη διάθεση των κατοίκων και των επισκεπτών.

Μάλιστα, ο κ. Γκόβας υπογράμμισε την ιδιαίτερα θερμή στάση απέναντι στο ζήτημα εκ μέρους των στελεχών του αρμόδιου Υπουργείου και ειδικά του Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, κ. Μιχάλη Παπαδόπουλου, όπως και του Υπουργού, κ. Καραμανλή, οι οποίοι στάθηκαν θετικά στο αίτημα των φορέων του κλάδου, ενώ στηρίζουν την προσπάθεια, ώστε οι πρώτες πτήσεις να εξυπηρετήσουν την τουριστική σεζόν του 2022.

Στο πλαίσιο αυτό, εντάχθηκε σε ΦΕΚ και αναμένεται να υπογραφεί η σχετική διάταξη, που απαλλάσσει από την υποχρέωση κατάθεσης Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την ίδρυση και λειτουργία υδατοδρομίου, δεδομένου ότι πρόκειται για μία ιδιαίτερα χρονοβόρα διαδικασία που αγγίζει ή ξεπερνά το ένα έτος για την εκπόνησή της, για υποδομές μάλιστα, των οποίων οι απαιτούμενες εγκαταστάσεις αφορούν κυρίως σε έναν προκάτ οικίσκο και μία πλωτή εξέδρα εφόσον απαιτείται – δηλαδή σε καμία περίπτωση αλλοίωση του περιβάλλοντα χώρου με μόνιμες κατασκευές.

Προκειμένου, όμως, να διασφαλίζεται η περιβαλλοντική βιωσιμότητα των υποδομών, τις ΜΠΕ αντικαθιστούν οι Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις, οι οποίες οφείλουν να τηρούνται. Η έκδοση ΠΠΔ αποτελεί μία σαφώς συντομότερη διαδικασία, η οποία δεν ξεπερνά τους δύο μήνες.

Με τη ρύθμιση αυτή, η διαδικασία της αδειοδότησης των υδατοδρομίων επιταχύνεται σε μεγάλο βαθμό, χωρίς ωστόσο να διακυβεύεται η τήρηση περιβαλλοντικά ορθών πρακτικών από τους φορείς που θα λειτουργούν τις εγκαταστάσεις.

Με τις δύο αυτές παρεμβάσεις, σύμφωνα με τον κ. Γκόβα, ανοίγει με απτό τρόπο ο δρόμος για την ίδρυση, εγκατάσταση και λειτουργία των υδατοδρομίων σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα, μία υπόθεση η οποία βρίσκεται στα «σκαριά» και συζητείται εδώ και περίπου μία εικοσαετία. Ταυτόχρονα, σημείωσε πως η συνεργασία με την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου είναι αγαστή και ιδιαίτερα αποδοτική, μιας και η αιρετή αρχή αλλά και τα υπηρεσιακά στελέχη, πιστεύουν στο εγχείρημα και εργάζονται σκληρά για την ευόδωση των διαδικασιών.  

«Η ΠΝΑΙ παραμένει ένθερμος υποστηρικτής του εγχειρήματος, γνωρίζω μάλιστα ότι και ο Περιφερειάρχης, κ. Γ. Χατζημάρκος, έχει πολύ συχνή επικοινωνία με το Υπουργείο για το θέμα. Αλλά δεν είναι μόνο η Περιφέρεια που υποστηρίζει θερμά, αλλά και τα Λιμενικά Ταμεία, οι Δήμαρχοι των νησιών, με τους οποίους βρισκόμαστε σε πολύ συχνή επικοινωνία. Είναι κάτι που το περιμένουν εναγωνίως και ιδίως σε νησιά χωρίς αεροδρόμιο, όπου θα υπάρξει σαφέστατη βελτίωση στις μετακινήσεις», σημειώνει.

Όπως τόνισε ο κ. Γκόβας, στόχος όλων είναι σταδιακά το σύνολο των νησιών, να αποκτήσουν μία ακόμη συμφέρουσα και αποδοτική επιλογή, όσον αφορά στις μετακινήσεις κατοίκων και επισκεπτών, απολαμβάνοντας παράλληλα και τις λύσεις ανάγκης σε υγεία και ανεφοδιασμό, που «ανοίγονται», μέσα από τις πτήσεις των υδροπλάνων.

Σε κάθε περίπτωση, ο κ. Γκόβας ως εκπρόσωπος του κλάδου δήλωσε πως, με την υποστήριξη της πολιτείας για επίσπευση των διαδικασιών, εντός της άνοιξης του 2022 είναι εφικτό να μιλάμε για ένα δίκτυο υδατοδρομίων σε λειτουργία και πτήσεις υδροπλάνων, που θα εξυπηρετήσουν την τουριστική κίνηση της επόμενης σεζόν.