Ύστατη προσπάθεια για το έργο του νέου εμπορικού κρηπιδώματος Σύρου
- Τρίτη, 4 Ιανουαρίου, 2022 - 06:20
- / Eνημέρωση: 4 Ιαν. 2022 - 17:00
Σε ύστατη προσπάθεια για την υλοποίηση του έργου του νέου εμπορικού κρηπιδώματος προχωρούν ο Δήμος Σύρου – Ερμούπολης και το Λιμενικό Ταμείο Σύρου, προωθώντας στον ανάδοχο την υποχρέωση της εκπόνησης συμπληρωματικής μελέτης, που θα αποτυπώνει πλήρως και σαφώς την σημερινή κατάσταση του υπεδάφους στη θέση “Καρνάγιο” και στη θαλάσσια περιοχή που αυτό θα κατασκευαστεί.
Ειδικότερα, μετά από συνεννόηση με τη Διαχειριστική Αρχή, η Οικονομική Επιτροπή του Δήμου καλείται να εγκρίνει αύριο στη συνεδρίασή της, τον σχετικό ανακεφαλαιωτικό πίνακα του έργου που περιλαμβάνει την “προσθήκη” της εν λόγω μελέτης, για να προβεί ο ανάδοχος στις απαιτούμενες ενέργειες για την απόκτησή της, εντός του επόμενου 6μηνου.
Υπενθυμίζεται πως μετά από γεωτρήσεις που ο ίδιος έκανε στην περιοχή προ μηνών, διαπίστωσε αποκλίσεις όσον αφορά την κατάσταση του υπεδάφους σήμερα, από αυτήν που αποτύπωνε η μελέτη του 2000 – βάσει της οποίας δημοπρατήθηκε στην περασμένη θητεία το έργο -, με αποτέλεσμα ο ίδιος να ενημερώσει πως για την εκτέλεσή του, θα πρέπει να προηγηθεί τροποποίηση - μεταβολή του φυσικού αντικειμένου.
Δεδομένης της συγκεκριμένης εξέλιξης και καθώς πρόκειται για ένα έργο συγχρηματοδοτούμενο, απαιτήθηκε και η έγκριση της Διαχειριστικής Αρχής, η οποία και δόθηκε.
Ως εκ τούτου, ο ανάδοχος του έργου θα εξασφαλίσει την απαιτούμενη μελέτη, η οποία θα υποδείξει τον τρόπο παρέμβασης στο σημείο για την ασφαλή θεμελίωσή του.
Στην περίπτωση, που η μελέτη υπαγορεύσει μεγάλη αλλαγή, τότε δεν αποκλείεται να απαιτηθεί η διάλυση της σύμβασης και να επαναδημοπρατηθεί το έργο. Ακόμη και σε αυτό το σενάριο όμως, η μελέτη θα έχει καλυφθεί από άποψη κόστους χωρίς να επιβαρυνθεί το Λιμενικό Ταμείο Σύρου.
Σε αυτό το σενάριο, αυτονόητα προκύπτει πως θα υπάρξει μεγάλη καθυστέρηση στην υλοποίηση του έργου και σαφώς θα απαιτηθεί αυτό να “περάσει” στο νέο ΕΣΠΑ.
Πρέπει να τονισθεί πως για το νέο εμπορικό κρηπίδωμα είχε εξασφαλιστεί ποσό ύψους 4 εκατ. ευρώ και ο ανάδοχος που το πήρε, το κατοχύρωσε με 2,7 εκατ. ευρώ.
Ως εκ τούτου, αμέσως μόλις εγκριθεί αύριο από την Οικονομική Επιτροπή, η Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου θα δώσει εντολή στον εργολάβο να προχωρήσει. Μετά, σε συνεργασία με το Λιμενικό Ταμείο Σύρου θα εξετασθεί τί επιπλέον αδειοδοτήσεις θα χρειαστούν. Κατά πάσα πιθανότητα δεν θα χρειαστεί νέα περιβαλλοντική αδειοδότηση, αλλά ίσως μόνον έγκριση από το Υπουργείο Ναυτιλίας, αν αλλάξει η γεωμετρία του έργου.
Απαντήσεις της προέδρου του Λιμενικού Ταμείου Σύρου, Κανδιώς Μαραγκού
-
Οι εξελίξεις που συνοδεύουν το έργο του νέου εμπορικού κρηπιδώματος στην Ερμούπολη, στη θέση Καρνάγιο, μοιάζουν να μην είναι τόσο αισιόδοξες. Στον παρόντα χρόνο αναμένεται η εκπόνηση μίας μελέτης για τον ακριβή προσδιορισμό της ποιότητας του υπεδάφους στο σημείο του έργου και για την ανάπτυξη του τρόπου της παρέμβασης που θα πρέπει να υλοποιηθεί. Αν κι αυτό έχει αναφερθεί δημοσίως από τον περασμένο Αύγουστο, μέχρι στιγμής, η εν λόγω μελέτη δεν έχει εκπονηθεί. Σε ποιο στάδιο βρίσκεστε σήμερα;
“Είναι γνωστοί οι λόγοι για τους οποίους δεν μπορεί να ξεκινήσει το σχετικό έργο. Γνωρίζουμε όλοι ότι τα αποτελέσματα των γεωτεχνικών μελετών έδειξαν ότι το έργο δεν μπορούσε να θεμελιωθεί με τον τρόπο που προβλεπόταν στη μελέτη. Άρα, εμείς, στην προσπάθειά μας να σώσουμε τη συγκεκριμένη σύμβαση και να προχωρήσει αυτό το έργο, σε συνεννόηση και συνεργασία με τη διαχειριστική αρχή, προσπαθήσαμε να εκπονηθεί μία μελέτη από τον ανάδοχο, η οποία θα χρηματοδοτηθεί από το ίδιο το πρόγραμμα του ΕΣΠΑ στο οποίο είναι ενταγμένο το έργο. Αυτό είναι κάτι πολύ σημαντικό γιατί είναι μια μελέτη άνω των 100 χιλ. ευρώ. Θα έχουμε λοιπόν μία ολοκληρωμένη μελέτη του έργου. Όλοι ευχόμαστε με αυτήν τη μελέτη να μπορέσουμε να συνεχίσουμε το έργο, αν και εφόσον αυτή στο περιεχόμενό της υπαγορεύσει διαφορετικούς τρόπους κατασκευής και θεμελίωσης του έργου και μάλιστα σε μία έκταση που θα είναι ανεκτή. Δηλαδή σε μία έκταση τροποποιημένη που θα εγκριθεί από πλευράς Διαχειριστικής Αρχής.”.
-
Πόσο διάστημα θα απαιτηθεί γι αυτήν τη μελέτη;
“Η εντολή εκπόνησης μελέτης από τον ανάδοχο θα είναι για έξι μήνες. Η παράταση της σύμβασης, η οποία θα δοθεί βέβαια για το έργο θα είναι ενός έτους, προκειμένου να έχουμε ολοκληρωμένες και όλες τις επιμέρους διαδικασίες για τυχόν εγκρίσεις που θα απαιτηθούν.”.
-
Είναι κατοχυρωμένη η συγκεκριμένη χρηματοδότηση. Ποιες συνεννοήσεις έχετε κάνει με τη Διαχειριστική Υπηρεσία;
“Με τη Διαχειριστική είμαστε σε επικοινωνία και συνεννοήσεις από το καλοκαίρι του 2021 προκειμένου να δούμε ποιες είναι εκείνες οι μελέτες που είναι απαραίτητες και άρα, θα μας βοηθήσουν να καταλήξουμε αν μπορεί ή όχι, να συνεχιστεί το έργο. Στον ανακεφαλαιωτικό πίνακα υπάρχουν προεκτιμήσεις μελετών. Έχουμε καταλήξει με τη Διαχειριστική για το ποιες μελέτες είναι απαραίτητες να εκπονηθούν και αυτές έρχονται προς έγκριση στην συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής.
Ουσιαστικά η μελέτη που περιμένουμε συμπληρωματικά περιλαμβάνει μικρές επιπλέον μελέτες για να δούμε ακριβώς τι συμβαίνει και πώς θα προχωρήσουμε για το έργο του νέου εμπορικού κρηπιδώματος.”.
-
Στην περίπτωση που η συγκεκριμένη μελέτη υποδείξει μία παρέμβαση που υπερβαίνει το ύψος της χρηματοδότησης που έχετε εξασφαλισμένη για το έργο, πώς θα κινηθείτε; Θα προχωρήσετε σε διάλυση της σημερινής σύμβασης; Θα κάνετε νέο διαγωνισμό; Πώς θα εξασφαλίσετε το ποσό που θα προκύψει;
“Τότε, αναγκαστικά θα πρέπει να προχωρήσουμε σε διάλυση της σύμβασης και το έργο να επαναδημοπρατηθεί. Η χρηματοδότησή του θα περάσει “γέφυρα” στο επόμενο ΕΣΠΑ.”.
-
Αν απαιτηθεί η διάλυση της σύμβασης και η προώθηση νέας διαγωνιστικής διαδικασίας, προφανώς το έργο και η υλοποίησή του, θα μετατεθούν για κάποια χρόνια. Θα υπάρξει σημαντική καθυστέρηση;
“Εάν η συγκεκριμένη μελέτη που αναμένουμε δείξει κάποιες ελάχιστες παρεμβάσεις, είτε από οικονομικής πλευράς, είτε από τεχνικής πλευράς και εννοώ παρεμβάσεις, αλλαγές ελάχιστες και όχι μεγάλες, που δεν θα αλλοιώνουν εντελώς το φυσικό αντικείμενο της σύμβασης, τότε, θα μπορέσουμε να συνεχίσουμε τη σύμβαση με τον ανάδοχο.
Αν όμως, η μελέτη πει πως λόγω του υπεδάφους, το έργο πρέπει να τύχει μίας εντελώς διαφορετικής θεμελίωσης ή μίας εντελώς διαφορετικής κατασκευής που δεν θα μπορεί να γίνει αποδεκτή από τη Διαχειριστική Αρχή, τότε σε αυτήν την περίπτωση, αναγκαστικά θα λυθεί η σύμβαση και θα πρέπει να επαναδημοπρατηθεί. Η χρηματοδότησή του θα περάσει στο επόμενο ΕΣΠΑ όπως προανέφερα.”.
-
Υπάρχει η πιθανότητα να προκύψει επί τάπητος, το απευκταίο σενάριο να μην είναι εφικτή η υλοποίησή του στο συγκεκριμένο τμήμα της λιμενικής ζώνης και να μην υλοποιηθεί το έργο;
“Τίποτα δεν είναι ανέφικτο. Τεχνικά όλα είναι εφικτά. Απλά κάποιες φορές δεν γνωρίζουμε τί θα προκύψει. Μπορεί η μελέτη να υποδείξει ένα εύκολο έργο ή να υπαγορεύσει ένα πολύ δύσκολο και αρκετά μεγάλο έργο που να χρειάζεται έναν προϋπολογισμό αρκετά μεγαλύτερο. Να μην ξεχνάμε ότι ήταν ένας διαγωνισμός της τάξεως των 4 εκατ. ευρώ και ο ανάδοχος υπέγραψε για 2.700.000 ευρώ. Σίγουρα υπάρχει περιθώριο να καλύψουμε τις όποιες μικρές(!) διαφορές.
Το σημαντικό για να “σωθεί” το έργο, πέραν της οικονομικής διαφοράς που θα προκύψει είναι οι αλλαγές στο τεχνικό κομμάτι της κατασκευής του έργου.”.
-
Συχνά ασκείται η κριτική πως η σημερινή Διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου Σύρου παρέλαβε ένα έτοιμο έργο και μέχρι στιγμής αυτό δεν έχει υλοποιηθεί. Δεδομένων των εξελίξεων και βάσει του γεγονότος πως ο διαγωνισμός του έργου έγινε με μία μελέτη 20ετιας η οποία προφανώς δεν αποτυπώνει τη σημερινή κατάσταση του υπεδάφους, μπορείτε να χρεώσετε λάθος διαχείριση της κατάστασης στην προηγούμενη Διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου Σύρου; Θα κάνατε κάτι διαφορετικό αν ήσασταν στα “ηνία” του ΔΛΤΣ τότε;
“Το εύκολο θα ήταν να επικαλεστώ όλα αυτά. Το θέμα είναι ότι πάρα πολλά είναι τα έργα, τα οποία δυστυχώς στη χώρα μας, φθάνει η στιγμή να δημοπρατηθούν με πολύ παλιές μελέτες. Ας κοιτάξουμε όμως το θετικό στην κατάσταση.
Ένα θετικό σίγουρα είναι πως ο ανάδοχος, πριν ξεκινήσει την κατασκευή του έργου, έκανε τις γεωλογικές γεωτρήσεις. Οπότε, διαπιστώθηκε εγκαίρως το όποιο πρόβλημα. Ας σκεφθούμε τί θα γινόταν αν ο εργολάβος είχε ξεκινήσει, αν το εργοτάξιο ήταν σε πλήρη εξέλιξη και βρίσκαμε εκ των υστέρων αυτό το πρόβλημα.
Ένα άλλο θέμα επίσης είναι ότι από το 2000 που εκπονήθηκε η μελέτη του έργου μέχρι και σήμερα, έχουν αλλάξει πάρα πολλά σχετικά με την αντισεισμική θωράκιση και τη σχετική νομοθεσία. Οπότε, οι σημερινές επιταγές της νομοθεσίας είναι πολύ πιο αυστηρές σε σχέση με το παρελθόν.
Οπότε, μέσα από αυτό το πρόβλημα, πλέον, επιλέχθηκε να δοθεί από εμάς, σε συνεννόηση πάντα με τη Διαχειριστική Αρχή, η εκπόνηση μίας απαραίτητης μελέτης. Αν καταφέρουμε να υλοποιήσουμε το έργο, σίγουρα θα έχουμε ένα άρτιο ποιοτικά αποτέλεσμα και ένα απόλυτα ασφαλές έργο από αντισεισμική άποψη.
Κανένας δεν μας είπε ότι η μελέτη είναι λάθος. Η μελέτη με τα δεδομένα που υπήρχαν τότε και σε αυτά βασίστηκε, έγινε σωστά. Και οι έρευνες και οι γεωτρήσεις έγιναν σωστά. Απλά είναι διαφορετικά σήμερα τα δεδομένα.
Όσον αφορά την καθυστέρηση, ναι, θα υπάρξει. Κάνουμε τις συνεννοήσεις που πρέπει με όλες τις πλευρές. Δεν έχουμε αφήσει χρόνο να χαθεί χωρίς να προσπαθούμε για το έργο.
Αυτή τη στιγμή το εγχείρημα δεν είναι εύκολο. Πρέπει να υπάρξει μία μελέτη, από μελετητή κατάλληλο για λιμενικά έργα. Δεν περιμένουμε μία μελέτη που θα σχεδιάσει εξ αρχής ένα έργο, αλλά μία μελέτη που θα πρέπει να βρει τρόπο να σώσει αυτό το έργο. Αυτή η μελέτη είναι στην ευθύνη του αναδόχου. Όμως έχουμε κι εμείς μία εικόνα για το ποιος θα αναλάβει.”.
-
Αν είχατε στη διάθεσή σας αυτήν την μελέτη 20ετιας, θα προχωρούσατε στον διαγωνισμό ως σημερινή πρόεδρος;
“Η ερώτησή μου θα ήταν ξεκάθαρη προς την Τεχνική Υπηρεσία. Δηλαδή αν αυτή η τεχνική μελέτη είναι μία μελέτη ασφαλής και μπορούμε να προχωρήσουμε βάσει του περιεχομένου της. Αν η απάντηση της Τεχνικής Υπηρεσίας ήταν θετική, τότε θα προχωρούσα. Να πω βέβαια πως η μελέτη του έργου είχε λάβει και τις τελικές εγκρίσεις. Με τα τότε δεδομένα προχώρησαν.”.
-
Άρα, πλέον, περιμένετε τη μελέτη και θα πάρετε μία απόφαση. Στην περίπτωση που οδηγηθείτε σε διάλυση της σύμβασης, θα συζητήσετε το θέμα στο Λιμενικό Ταμείο Σύρου ή στο Δημοτικό Συμβούλιο;
“Θα πάρει απόφαση η Οικονομική Επιτροπή. Το θέμα μας όμως δεν είναι μόνον δικό μας. Εάν η Διαχειριστική Αρχή, δεν συμφωνεί δεν μπορούμε να προχωρήσουμε. Θα θεωρηθεί απενταγμένο το έργο.”.
-
Από την πλευρά σας, θωρείτε πως πράττετε τα σωστά και ό,τι καλύτερο μπορείτε σήμερα γι αυτό το έργο;
“Προχωρούμε σύμφωνα με τα δεδομένα που έχουμε μπροστά μας. Είναι σημαντικό το γεγονός πως ακόμη και στο σενάριο της διάλυσης της μελέτης, εμείς, θα έχουμε καταφέρει να έχουμε μία σημαντική μελέτη της τάξεως των 100 χιλ. ευρώ και άνω, χωρίς να δαπανήσουμε χρήματα του Λιμενικού Ταμείου Σύρου. Η συγκεκριμένη μελέτη που θα μας υποδείξει ένα ασφαλές και σύγχρονο έργο, θα πληρωθεί μέσα από τη χρηματοδότηση που έχουμε ήδη για το έργο. Σε διαφορετικές συνθήκες, θα υπήρχε ανατροπή του πλάνου μας και θα έπρεπε να δαπανήσουμε εξ ιδίων πόρων αυτά τα χρήματα. Άρα, κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε για να γίνει το έργο. Είτε μέσω του σημερινού ΕΣΠΑ, είτε μέσω του επόμενου ΕΣΠΑ. Δεν λύνουμε μία σύμβαση ελαφρά τη καρδία και εξασφαλίζουμε το κόστος της μελέτης. Σε κάθε περίπτωση, το έργο θα γίνει.”.
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια
Διαβάστε ακόμα
- Το αμμώδες υπέδαφος αλλάζει το πλάνο για το νέο εμπορικό κρηπίδωμα
4 Αυγ. 2021 - 6:19 - Ανάπλαση στο αλιευτικό καταφύγιο της περιοχής “Καρνάγιο”
4 Ιουν. 2021 - 6:19 - Βαθαίνουν οι φθορές, ασυγκίνητος ο Δήμος
27 Αυγ. 2024 - 6:14 - Αναμένουν να “ανοίξει” χρηματοδότηση για το νέο εμπορικό κρηπίδωμα
9 Αυγ. 2024 - 6:20 - Εκτοξεύεται... στα 8,5 εκατ. ευρώ το νέο εμπορικό λιμάνι
2 Απρ. 2024 - 6:20