Σε δέκα ημέρες συμπληρώνονται τέσσερα χρόνια από τα εγκαίνια του μεγάλου έργου στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων

Στο σύστημα ηλεκτρικής διασύνδεσης Σαντορίνη και Δυτικές Κυκλάδες

Ο ΑΔΜΗΕ προχωρά ολοταχώς στην “ένωση” των τελευταίων νησιών ενώ παράλληλα πανελλαδικά ενισχύει την ανθεκτικότητα του συστήματος μεταφοράς

Λίγο πριν τη συμπλήρωση των τεσσάρων πρώτων χρόνων της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Σύρου και πολλών ακόμη νησιών του νομού με το ηπειρωτικό σύστημα της χώρας, ο ΑΔΜΗΕ προχωρά στην τελευταία φάση όσον αφορά τις Κυκλάδες, εκτελώντας τις παρεμβάσεις για τη σύνδεση της Σαντορίνης και των Δυτικών Κυκλάδων.

Οι εξελίξεις που καταγράφονται καθ΄ όλη τη διάρκεια των τελευταίων ετών για τα νησιά του νομού είναι ιδιαιτέρως σημαντικές, καθώς αυτά αποκτούν επάρκεια στην ηλεκτρική ενέργεια, τροφοδοτώντας έτσι απρόσκοπτα όλες τις κατοικίες και τις επιχειρήσεις, όπως και όλα τα δημόσια κτίρια και τους ανοικτούς χώρους.

Σε συνέχεια της γνωστοποίησης της εκκίνησης της Δ΄ φάσης του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων από τον ΑΔΜΗΕ, τονίστηκε χθες, με νέα ανακοίνωση της Διοίκησής του, πως, ο Ανεξάρτητος Διαχειριστής προχωρά με συνέπεια στην ανάπτυξη και υλοποίηση παρεμβάσεων και έργων πάρα πολλών εκατομμυρίων για την ενίσχυση του συστήματος μεταφοράς ενέργειας, πανελλαδικά. Ένα βασικό σημείο στο πλαίσιο της συγκεκριμένης μέριμνας είναι και οι αντικαταστάσεις παλαιού εξοπλισμού πανελλαδικά.

Η τελευταία πράξη για τη συνολική διασύνδεση των Κυκλάδων

Ειδικότερα, στις 19 Μαρτίου του 2018 πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια της Α΄ φάσης στη Σύρο με την παρουσία του τότε Πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα. Έκτοτε “έτρεξαν” τα προγραμματισμένα έργα για τις επόμενες φάσεις ώστε σήμερα, να είναι στον κύκλο της ηλεκτρικής διασύνδεσης τα περισσότερα νησιά του νομού.

Στις αρχές του τρέχοντος έτους ανακοινώθηκε πως η τελευταία πράξη για τις Κυκλάδες είναι η εκτέλεση της Δ΄ φάσης, δηλαδή η διασύνδεση της Σαντορίνης αλλά και όλων των Δυτικών Κυκλάδων.

Σχετικά ο ΑΔΜΗΕ έχει αναφέρει πως, “Στη γραμμή εκκίνησης βρίσκεται η τέταρτη και τελευταία φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων, με την οποία η Σαντορίνη, η Φολέγανδρος, η Μήλος και η Σέριφος θα ενωθούν με τον ηπειρωτικό κορμό με καλώδια συνολικού μήκους 350 χλμ.”. Το έργο έχει συνολικό προϋπολογισμό 410 εκατ. ευρώ και συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης με 165 εκατ. ευρώ. “Η κατασκευαστική φάση για το πρώτο σκέλος του έργου, που αφορά στη διασύνδεση Σαντορίνης-Νάξου, αναμένεται να ξεκινήσει το αμέσως επόμενο διάστημα και να ολοκληρωθεί το 2023” ενώ ακόμη ο ΑΔΜΗΕ τόνισε σε ανακοίνωση του πως, “Στις αρχές του 2022 θα πραγματοποιηθούν και οι διαγωνισμοί για τα τρία υπόλοιπα νησιά των νοτιοδυτικών Κυκλάδων που θα διασυνδεθούν με την Αττική μέσω Λαυρίου, έναν χρόνο αργότερα, το 2024”.

Βάσει των ανωτέρω, όλα τα νησιά των Κυκλάδων θα έχουν τη δυνατότητα τριών γραμμών με τις δύο βασικές να είναι από το Λαύριο.

Ενόψει της συμπλήρωσης των τεσσάρων χρόνων από τα εγκαίνια της διασύνδεσης Σύρου, ρωτήθηκε ο Διευθυντής του ΑΣΠ Σύρου, Χρήστος Χρυσούλας για την απόδοση του συστήματος.

Ο ίδιος μίλησε με θετικά λόγια, υπενθυμίζοντας παρακάτω πως οι σταθμοί παραγωγής στα νησιά, έχουν τεθεί και παραμένουν σε θερμή εφεδρεία.

“Φυσικά και λειτουργεί καλά η ηλεκτρική διασύνδεση. Εδώ και τέσσερα χρόνια σχεδόν (19 Μαρτίου συμπληρώνονται) δεν έχουμε συναντήσει κάποιο πρόβλημα και ειδικότερα να πω για τη Σύρο. Βέβαια ούτε και οι άλλοι σταθμοί έχουν πρόβλημα, ούτε και η Μύκονος. Εκτός από μικρά θέματα του δικτύου που δεν αφορούν την κεντρική διασύνδεση, δεν υπάρχει πρόβλημα” σχολίασε για την κάλυψη των νησιών, μιλώντας παρακάτω για τους σταθμούς.

“Σε θερμή εφεδρεία είμαστε από το 2018, η Σύρος, η Πάρος, η Μύκονος και η Άνδρος. Οι σταθμοί που είναι σε θερμή εφεδρεία σημαίνει πως υπάρχει για 24 ώρες το 24ωρο παρακολούθηση και υπάρχει προσωπικό. Έχουμε επίσης και δίωρη ετοιμότητα ώστε να επαναλειτουργήσει ένας σταθμός και να τροφοδοτήσει τα νησιά που μπορεί να προκύψει να έχουν πρόβλημα” πρόσθεσε, επαναλαμβάνοντας σε θετικό τόνο πως, “Ευτυχώς, τέσσερα χρόνια τώρα, δεν έχει χρειαστεί”.

Στην ερώτηση για πόσο διάστημα θα παραμένουν ακόμη οι τοπικοί σταθμοί σε θερμή εφεδρεία, απάντησε τα εξής: “Αυτό δεν το γνωρίζουμε γιατί όλα αυτά είναι πράγματα ευμετάβλητα. Όσο παγιώνεται ότι το σύστημα προχωρά και λειτουργεί καλά, είμαστε καλά. Η Δ΄ φάση λένε πως θα είναι έτοιμη από το 2023 ή το 2024”.

Πανελλαδικός προγραμματισμός

O ΑΔΜΗΕ ενισχύει την ανθεκτικότητα του Συστήματος Μεταφοράς έχοντας προγραμματίσει τα κατωτέρω: α. Με το διευρυμένο Πρόγραμμα Ανανέωσης Παγίων, προϋπολογισμού 200 εκατ. ευρώ, ο Διαχειριστής αντικαθιστά το 60% των υφιστάμενων στοιχείων του Συστήματος με υπερσύγχρονο εξοπλισμό έως το 2026. β. Ο σχεδιασμός του νέου Προγράμματος 2021-2026 είναι ιδιαίτερα εμπροσθοβαρής, καθώς μέχρι το τέλος του 2023 θα έχει ολοκληρωθεί ο εκσυγχρονισμός του πλέον κρίσιμου εξοπλισμού Υψηλής και Υπερυψηλής Τάσης και θα έχουν επενδυθεί 150 εκατ. ευρώ του συνολικού προϋπολογισμού. γ. Το 2021 ο ΑΔΜΗΕ ολοκλήρωσε την αντικατάσταση ή την πλήρη ανακαίνιση 74 στοιχείων του Συστήματος. Με τον ρυθμό αυτό, εκτιμάται ότι Πρόγραμμα μπορεί να ολοκληρωθεί και πριν από το 2026, ανάλογα με τις δυνατότητες των επόμενων ετών. δ. Εκατοντάδες έργα αντικαταστάσεων βρίσκονται σε εξέλιξη σε ολόκληρη τη χώρα για την τεχνολογική αναβάθμιση κρίσιμων ηλεκτρικών υποδομών.

Επιτάχυνση έργων

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με χθεσινή ανακοίνωση του ΑΔΜΗΕ διευρύνεται το πρόγραμμα ανανέωσης παγίων 2021 – 2026. “Η επιδείνωση της κλιματικής κρίσης επέβαλε την αναβάθμιση των προδιαγραφών ανθεκτικότητας κρίσιμων υποδομών του ηλεκτρικού συστήματος της χώρας. Ο ΑΔΜΗΕ ανταποκρίνεται με αποτελεσματικότητα στην αυξανόμενη ανάγκη θωράκισης του Συστήματος Μεταφοράς, οι αντοχές του οποίου δοκιμάζονται ολοένα και πιο συχνά τα τελευταία χρόνια, λόγω των ακραίων καιρικών φαινομένων.
Στο πλαίσιο αυτό, ο Διαχειριστής έχει τοποθετήσει στο επίκεντρο του μεσοπρόθεσμου στρατηγικού του σχεδιασμού την ενίσχυση της ασφάλειας και της ανθεκτικότητας του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς: 1. Στα τέλη του 2020 ο ΑΔΜΗΕ προχώρησε σε σημαντική αναβάθμιση του κυλιόμενου Προγράμματος Ανανέωσης Παγίων, το οποίο κατάρτισε και έθεσε για πρώτη φορά σε εφαρμογή το 2018. 2. Ο Διαχειριστής αύξησε τον αρχικό προϋπολογισμό του Προγράμματος από 80 εκατ. ευρώ σε 200 εκατ. ευρώ και διαμόρφωσε ένα διευρυμένο και εμπροσθοβαρές Πρόγραμμα Ανανέωσης Παγίων, το οποίο προβλέπει την αντικατάσταση του 60% των υφιστάμενων στοιχείων του Συστήματος, με ορίζοντα το 2026. 3. Κάθε στοιχείο εξοπλισμού με ηλικία άνω των 24 ετών εντάσσεται στους κυλιόμενους 6ετείς κύκλους ανανέωσης”.

Σχετικά με τον εμπροσθοβαρή σχεδιασμό του Διαχειριστή επισημαίνονται τα εξής: “Ενδεικτικό του εμπροσθοβαρούς χαρακτήρα του Προγράμματος Ανανέωσης Παγίων 2021-2026 είναι ότι ο πλέον κρίσιμος εξοπλισμός του Συστήματος θα έχει ανανεωθεί πλήρως μέχρι το τέλος του 2023, ενώ το σύνολο σχεδόν των διακοπτών 400 kV (69 από 74), θα έχουν αντικατασταθεί έως το 2024. Σε απόλυτους αριθμούς, με την ολοκλήρωση του Προγράμματος το 2026, πάνω από 1.300 στοιχεία κύριου εξοπλισμού στο ηλεκτρικό σύστημα Υψηλής και Υπερυψηλής Τάσης θα έχουν αντικατασταθεί από εξοπλισμό υπερσύγχρονης τεχνολογίας”. Ακολούθως για την επιτάχυνση έργων το 2021 διευκρινίστηκαν τα εξής: “Από το 2021, πρώτο έτος εφαρμογής του διευρυμένου Προγράμματος Ανανέωσης Παγίων, ο ΑΔΜΗΕ επιτάχυνε σημαντικά τον ρυθμό ολοκλήρωσης κρίσιμων έργων ανανέωσης ηλεκτρικού εξοπλισμού.
Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο κατά την περασμένη χρονιά, ο Διαχειριστής αντικατέστησε ή ανακαίνισε πλήρως 74 στοιχεία εξοπλισμού, ενώ τα αντίστοιχα έργα που ολοκληρώθηκαν κατά την τριετία 2018-2020 ήταν 76.
Με τον ρυθμό αυτό, εκτιμάται ότι το Πρόγραμμα μπορεί να ολοκληρωθεί και πριν από το 2026, ανάλογα με τις δυνατότητες των επόμενων ετών”.

Τέλος, σημειώνεται για τον εκσυγχρονισμό του συστήματος μεταφοράς σε όλη την Ελλάδα πως, “Ο ΑΔΜΗΕ μεριμνά για τον εκσυγχρονισμό των ηλεκτρικών υποδομών σε όλο το γεωγραφικό εύρος του διασυνδεδεμένου Συστήματος. Με την ολοκλήρωση του τρέχοντος Προγράμματος Ανανέωσης Παγίων 2021-2026, ο Διαχειριστής θα έχει ολοκληρώσει 268 αντικαταστάσεις εξοπλισμού στη Βόρεια Ελλάδα, 327 στην Κεντρική Ελλάδα και τη Δυτ. Μακεδονία, 438 στη Στερεά Ελλάδα και τις Κυκλάδες, 322 στη Δυτ. Ελλάδα και την Πελοπόννησο. Παράλληλα δρομολογεί αναλόγως σημαντικά έργα τεχνολογικής αναβάθμισης του Συστήματος της Κρήτης, τα οποία έχουν ενσωματωθεί και στο νέο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2023-2032”.