Τα εργαστήρια δεξιοτήτων για δεύτερη χρονιά στα σχολεία

Με την έναρξη των μαθημάτων, ξεκίνησαν και φέτος, για δεύτερη χρονιά, τα εργαστήρια δεξιοτήτων για το σχολικό έτος 2022 -2023. Τα εργαστήρια δεξιοτήτων είναι ένα νέο, καινοτόμο μάθημα που εντάσσεται στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα όλων των τάξεων της υποχρεωτικής εκπαίδευσης ( νηπιαγωγείο, δημοτικό, γυμνάσιο) . Μέχρι πρότινος, στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση ( νηπιαγωγείο/ δημοτικό) υπήρχε η λεγόμενη “ευέλικτη ζώνη”, όπου ο/η εκπαιδευτικός μπορούσε να εκπονήσει πρόγραμμα περιβαλλοντικής αγωγής/ πολιτιστικών /αγωγής υγείας. Πλέον, τα εργαστήρια δεξιοτήτων έχουν 4 συγκεκριμένες θεματικές ενότητες και πρέπει να καλυφθούν όλες.

Η στοχοθεσία των προγραμμάτων έχει προσδιοριστεί βάσει των λεγόμενων δεξιοτήτων του 21ου αιώνα: δεξιότητες της ζωής, ήπιες δεξιότητες και δεξιότητες τεχνολογίας και επιστήμης οι οποίες, ενδεικτικά, περιλαμβάνουν την κριτική σκέψη, τη δημιουργικότητα, τη συνεργασία, την επικοινωνία, την ευελιξία και την προσαρμοστικότητα, την πρωτοβουλία, την οργανωτική ικανότητα, την ενσυναίσθηση και τις κοινωνικές δεξιότητες, την επίλυση προβλημάτων, τον ψηφιακό και τεχνολογικό γραμματισμό. Πιο αναλυτικά, οι δεξιότητες που καλλιεργούνται μπορούν να κατηγοριοποιηθούν στους τέσσερις ακόλουθους κύκλους δεξιοτήτων: δεξιότητες 21ου αιώνα, δεξιότητες ζωής, δεξιότητες της τεχνολογίας, της επιστήμης και της μηχανικής και δεξιότητες του νου.

Πιο συγκεκριμένα,, οι άξονες γύρω από τους οποίου κινούνται τα εργαστήρια είναι οι εξής:

“Ζω καλύτερα – Ευ ζην” όπου περιλαμβάνονται προγράμματα για την άσκηση και διατροφή, για τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, την οδική ασφάλεια, την ευαισθητοποίηση σε θέματα αναπηρίας και ευαλωτότητας, την ασφαλή χρήση του διαδικτύου, τις πρώτες βοήθειες κ.α.

“Φροντίζω το περιβάλλον” με προγράμματα για το περιβάλλον, την οικολογική συνείδηση, την ανακύκλωση, τη βιώσιμη ανάπτυξη, την τοπική και παγκόσμια κληρονομιά, τη φιλοζωία ααι τα δικαιώματα των ζώων, την αειφορία κ.α.

“Ενδιαφέρομαι και ενεργώ” με προγράμματα για τον εθελοντισμό, τα ανθρώπινα δικαιώματα, τον σεβασμό στη διαφορετικότητα, την φιλανθρωπία, την κοινωνική ευαισθησία και ευθύνη, τη συμπερίληψη στην εκπαίδευση, τον σχολικό και διαδικτυακό εκφοβισμό κ.α.

“Δημιουργώ και καινοτομώ – Δημιουργώ σκέψη και πρωτοβουλία” με προγράμματα για τη δημιουργική διαδικασία και σκέψη, τη νεανική επιχειρηματικότητα, τα επαγγέλματα του μέλλοντος, τη φορολογική συνείδηση, τς ψηφιακές δεξιότητες, την καινοτομία, την επαγγελματική ταυτότητα κ.α.

Όπως εξηγεί η διευθύντρια του 4ου πειραματικού δημοτικού σχολείου, Λίτσα Παππά, οι τέσσερις ενότητες είναι ίσως πολλές για μία χρονιά, συνυπολογίζοντας τον όγκο της ύλης που έχουν να διαχειριστούν εκπαιδευτικοί και μαθητές , παρόλα αυτά, δίνουν την ευκαιρία να συζητηθούν έννοιες πολύ σημαντικές για την εποχή μας. “Είναι ακόμα νωρίς για να διεξάγουμε ασφαλή συμπεράσματα, το πρόγραμμα επιδέχεται βελτιώσεων, αλλά είμαστε εδώ για να το δούμε” μας λέει χαρακτηριστικά.