Νέα πολυτελής έκδοση του Γιώργου Φουστάνου

50 χρόνια ελληνικής ναυπηγικής δραστηριότητας στη Ν. Κορέα

Τη σπουδαία συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών στην ενίσχυση της οικονομίας της Νότιας Κορέας, μέσω των παραγγελιών τους προς τα ναυπηγεία της χώρας για περίπου πενήντα χρόνια, αποτυπώνει με σαφήνεια στη νέα πολυτελή έκδοσή του, ο Γιώργος Φουστάνος.

Στον νέο πολυσέλιδο τόμο για τη δραστηριότητα στο ναυπηγικό κομμάτι των Ελλήνων εφοπλιστών στη Χώρα της Πρωινής Γαλήνης, ο ίδιος παρουσιάζει σημαντικά ιστορικά στοιχεία που βλέπουν συγκεντρωμένα το φως της δημοσιότητας και αναδεικνύονται μέσα από ένα εξαιρετικά πλούσιο και καλά επεξεργασμένο φωτογραφικό υλικό.

Η προσεγμένη και καλαίσθητη έκδοση των 216 σελίδων περιλαμβάνει έναν αναλυτικό πρόλογο για την ανωτέρω δραστηριότητα, ενώ ακολουθεί η ενότητα αφιερωμένη στη δημιουργία του ναυπηγείου Hyundai, καθώς επίσης και η πορεία των παραγγελιών κατά τα διαστήματα από το 1974 μέχρι και το 1992 και από το 1993 μέχρι και το 2022.

Στα σχεδόν 50 χρόνια της πορείας των Ελλήνων εφοπλιστών στη Νότια Κορέα ο αναγνώστης έχει την ευκαιρία να δει την πορεία της ναυπήγησης πλοίων και να ταξιδέψει νοερά σε ένα σπουδαίο κεφάλαιο της ιστορίας της ναυπηγικής βιομηχανίας.

Η δημιουργία του νέου τόμου έγινε στην “Τυποκυκλαδική” και για μία ακόμη φορά ο Γιώργος Φουστάνος παρέχει τη δυνατότητα στους λάτρεις της ιστορίας να απολαύσουν γνώση, με εγκυρότητα.

Αξίζει να σημειωθεί πως στον τόμο με τίτλο “Made in South Korea” - Fifty years of greek shipbuilding activity in the land of the morning calm, περιλαμβάνεται και ένας αναλυτικός κατάλογος με όλα τα πλοία που κατασκευάστηκαν από Νοτιοκορεάτες ναυπηγούς και εργάτες.

Προλογικές αναφορές

Τον νέο τόμο προλογίζει ο Γιώργος Φουστάνος ο οποίος σημειώνει μεταξύ άλλων τα εξής: “Στις 9 Δεκεμβρίου 1950 ένα Ελληνικό Τάγμα Πεζικού αποβιβάστηκε στο λιμάνι του Πουσάν στη Νότια Κορέα και εντάχθηκε στο Έβδομο Σύνταγμα Ιππικού της Αμερικανικής Μεραρχίας. Όλα είχαν ξεκινήσει λίγους μήνες πριν, στις 25 Ιουνίου 1950, πέντε χρόνια μετά τη λήξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, όταν στρατεύματα της Βόρειας Κορέας με τη συνδρομή των σοβιετικών τεθωρακισμένων εισέβαλαν στη Νότια Κορέα με σκοπό τη συνένωση των δύο τμημάτων της σε ένα ενιαίο κράτος. Σχεδόν αμέσως το Συμβούλιο Ασφαλείας του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών αποφάσισε να παράσχει στρατιωτική βοήθεια στους Νοτιοκορεάτες προκειμένου να διασφαλιστεί η ανεξαρτησία τους. Η Ελλάδα ήταν ένα από τα 21 κράτη – μέλη, που ανταποκρίθηκαν στην αποστολή βοήθειας στρατιωτικής δύναμης επιθυμώντας να συμβάλει στην προάσπιση υψηλών ανθρωπίνων ιδανικών όπως η ελευθερία για την οποία οι Έλληνες έχουν να επιδείξουν σειρά αγώνων σε όλη τη διάρκεια της μακράς ιστορίας τους. Στο πλαίσιο αυτό, δημιουργήθηκε “Εκστρατευτικό Σώμα Ελλάδος εις Κορέαν” (ΕΣΚΕ) το οποίο υπήρξε και η πρώτη οργανωμένη παρουσία Ελλήνων στη μακρινή αυτή χώρα με την οποία έμελλε να αναπτύξουν τις επόμενες δεκαετίες ιδιαίτερα ισχυρούς δεσμούς σε έναν άλλον τομέα, αυτόν της εμπορικής ναυτιλίας. (...)

Η εκρηκτική ανάπτυξη όμως της ναυπηγικής δραστηριότητας στη γειτονική Ιαπωνία και κατ΄ επέκταση τα ανεκτίμητα οφέλη για την οικονομία της χώρας, δεν άργησαν να εμπνεύσουν τους Νοτιοκορεάτες και ιδιαίτερα έναν χαρισματικό επιχειρηματία τον Chung Ju-yung, ιδρυτή του κατασκευαστικού ομίλου Hyundai Construction Co., ο οποίος με τη σειρά του, άρχισε να οραματίζεται τη δημιουργία ενός πρότυπου ναυπηγείου που θα ήταν σε θέση να ανταποκριθεί στην ολοένα αυξανόμενη τότε ανάγκη κατασκευής πλοίων μεγάλου μεγέθους και ιδιαίτερα VLCCs.

Το όραμα του τολμηρού Νοτιοκορεάτη για ριζική αναβάθμιση της ναυπηγικής βιομηχανίας της πατρίδας του ευοδώθηκε μετά από αρκετές ανεπιτυχείς προσπάθειες μέσω της συνεργασίας του ομίλου του με τη βρετανική εταιρεία A. & P. Appledore International Limited, η οποία ανέλαβε να εκπονήσει τα σχέδια του πρωτοποριακού γιγαντιαίου ναυπηγείου που προορίζονταν αποκλειστικά για την κατασκευή πλοίων τύπου VLCC. (…)

Σε αυτήν την κομβική στιγμή για το μέλλον του εγχειρήματος αυτός που εμπιστεύθηκε στα τέλη του 1971 το όραμα του Νοτιοκορεάτη επιχειρηματία δεν ήταν άλλος από τον Έλληνα εφοπλιστή Γιώργο Σταύρου Λιβανό. (...)

Η σημερινή καταξίωση όμως της Νότιας Κορέας σε πρώτη παγκόσμια ναυπηγική δύναμη που επιτεύχθηκε μετά τα μέσα της δεκαετίας του 1990, οφείλεται στη δραστηριότητα και άλλων μεγάλων ναυπηγείων τα οποία είτε δημιουργήθηκαν από τη Hyundai ή αναβαθμίστηκαν ριζικά μετά τη δεκαετία του 1970 ναυπηγώντας πλοία υψηλών προδιαγραφών. (...)”.