Πύργος Τήνου: Τα παιδιά “ανακαλύπτουν” τη Φυσική στον τοίχο του σχολείου τους

Μία εξαιρετικής σημασίας πρωτοβουλία, πραγματοποιήθηκε στην Τήνο, με τον πρώην πρόεδρο κοινότητας Πανόρμου Τήνου και καθηγητή Φυσικής, Ηλία Τζαβελόπουλο, να δωρίζει τρία έργα επιστήμης της αρχαίας Ελλάδα, τα οποία τοποθετήθηκαν, μετά από απόφαση της Σχολικής Επιτροπής του Δήμου Τήνου, στο Δημοτικό Σχολείο του Πύργου. Τα έργα, που δώρισε και επιμελήθηκε ο καθηγητής Φυσικής, έχουν θέμα την αρχαία ελληνική επιστήμη.

Τα 3 σημαντικά επιστημονικά έργα

Συγκεκριμένα, το πρώτο έργο αφορά τον Υπολογισμό των ημερών του έτους σε 365 από τον Θαλή τον Μιλήσιο περίπου το 600 π.Χ., το δεύτερο έργο τη Χρυσή Τομή από τον Πυθαγόρα περίπου το 550 π.Χ. και το τρίτο έργο τον Υπολογισμό της Ακτίνας της Γης με ένα μπαστούνι και ένα πηγάδι  από τον Ερατοσθένη περίπου το 240 π.Χ. Τα τρία αυτά θέματα, ήρθαν να προστεθούν στο Αναλημματικό Ηλιακό ρολόι που τοποθετήθηκε το 2022 στον ίδιο χώρο και το Ανεμολόγιο που βρίσκεται ακριβώς έξω από την Αυλόπορτα του Δημοτικού Σχολείου και τοποθετήθηκε το 2021 αποτελούν μια ενότητα έργων  στο Δημοτικό  Σχολείο του Πύργου Τήνου.

Σκοπός των έργων, όπως τονίζουν οι ιθύνοντες, δεν είναι να κάνουν επιστήμονες τα παιδιά του Δημοτικού, αλλά να προβληματίσουν έστω και οπτικά μικρούς και μεγάλους και να υπογραμμίσουν την ύπαρξη της επιστήμης στην Αρχαία Ελλάδα που πρώτη στην Ιστορία δέχτηκε ότι η φύση νομοκρατείται και τοποθέτησε τα πρώτα φιλοσοφικά ερωτήματα στον ανθρώπινο πολιτισμό.

Β. Δαλαμήτρου: “Τα παιδιά όχι μόνο αναρωτιούνται, αλλά ανυπομονούν και να μάθουν”

Η Διευθύντρια του Δημοτικού Σχολείου του Πύργου, Βαΐα Δαλαμήτρου, μίλησε στην “Κοινή Γνώμη” για αυτή τη σημαντική κίνηση που έγινε στο Σχολείο της περιοχής από τον κ. Τζαβελόπουλο. Συγκεκριμένα είπε,  “Την πρωτοβουλία την έχει πάρει ο κύριος Τζαβελόπουλος και εμείς είμαστε γενικά σε συνεργασία μαζί του. Έχουμε πάει και έχουμε επισκεφτεί και τον χώρο του με το σχολείο μας,  ο οποίος λέγεται “Ουτοπία” και βρίσκεται κοντά στο μουσείο μαρμαροτεχνίας.  Σε αυτόν τον χώρο ο κύριος Τζαβελόπουλος έχει πάρα πολλά έργα δικά του, που τα εκθέτει στο κοινό και φυσικά εξηγεί στους μαθητές και στους επισκέπτες, τι είναι το κάθε έργο ξεχωριστά. Γενικά έχουμε μία άριστη συνεργασία. Μάλιστα είχε τοποθετήσει και όταν δεν ήμουν εγώ κάποια έργα και τώρα μας έβαλε, αυτά τα τρία έργα, για τα οποία τον έχουμε καλέσει μετά την 25η Μαρτίου, να έρθει να κάνει μία παρουσίαση στα παιδιά αλλά και σε εμάς, για να μπορέσουμε να τα μάθουμε και να τα αναδείξουμε εννοείται.”

Παράλληλα η κ. Δαλαμήτρου,  μίλησε για ακόμα μία σημαντική σκέψη η οποία έχει μπει στα σκαριά για να υλοποιηθεί το επόμενο διάστημα.  Για αυτή τη πρωτοβουλία ανέφερε, “ Είχαμε σκεφτεί μία πρωτοβουλία μήπως καταφέρουμε και υλοποιηθεί,  ώστε να μπορέσουμε να καλέσουμε και τα υπόλοιπα Σχολεία και να κάνουμε συνάντηση με τον κύριο Τζαβελόπουλο για να μιλήσει όλα τα παιδιά”, ενώ σε ότι αφορά τις αντιδράσεις των παιδιών, τονίζει, “ Τα παιδιά, εννοείται ότι αναρωτιούνται όπως αναρωτιόμαστε και εμείς οι ίδιοι,  γιατί δεν είμαστε Φυσικοί να γνωρίζουμε σε βάθος το κάθε έργο αλλά όχι μόνο αναρωτιούνται, αλλά ανυπομονούν και να μάθουν.” 

Η επίσκεψη στην «ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΟΥΤΟΠΙΑ»

Το περασμένο Σεπτέμβρη, το Δημοτικό Σχολείο Πύργου Τήνου είχε πραγματοποιήσει εκπαιδευτική επίσκεψη στο κτήμα «ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΟΥΤΟΠΙΑ» του Φυσικού, Ηλία Τζαβελόπουλου. Ο ίδιος με τις πλούσιες και ενδιαφέρουσες γνώσεις του αλλά και με τρόπο παραστατικό παρουσίασε στους μαθητές μας τα διάφορα εκθέματα που έχει κατασκευάσει και τοποθετήσει στο κτήμα του. Τα εκθέματα είναι φτιαγμένα από μάρμαρο, σίδερο, μπρούτζο, ξύλο και άλλα υλικά και είναι τοποθετημένα στο κτήμα με τρόπο που προσφέρουν μια όμορφη περιήγηση και ξενάγηση με απλό και κατανοητό τρόπο από τον ίδιο τον κ. Τζαβελόπουλο.

Στο χώρο μεταξύ άλλων βρίσκονται περίπου 20 διαφορετικά ηλιακά ρολόγια, τα οποία δείχνουν την ώρα, τον μήνα, μετρούν τις ημέρες του έτους και στηρίζονται σε θεωρίες του Ιππάρχου, του Ερατοσθένη, του Θαλή και άλλων αρχαίων φιλοσόφων, αστρονόμων και  μαθηματικών. Μπαίνοντας στο κτήμα υπάρχει αναπαράσταση του οργάνου με το οποίο ο Ευπαλίνος κατάφερε να τρυπήσει το βουνό της Σάμου και να μεταφέρει νερό στην πόλη. Επιπλέον, υπάρχει μια κατασκευή που αναδεικνύει τη χρυσή τομή και τη σπείρα Fibonacci. Με τη βοήθεια υπολογισμών ήδη από την αρχαιότητα καλλιτέχνες και αρχιτέκτονες πετύχαιναν τη χρυσή τομή – χρυσή αναλογία, η οποία αποτελεί σύμφωνα και με έρευνες το καλύτερο αισθητικά αποτέλεσμα, συμβολίζεται με το γράμμα «φ» και η τιμή του είναι περίπου 1.618. 

Ο κ. Τζαβελόπουλος μας εξήγησε με απλό τρόπο πως χρησιμοποιούμε τους αριθμούς Fibonacci και πως αυτοί εμφανίζονται παντού στη φύση, στις αναλογίες του προσώπου μας, του σώματος μας ή μερών αυτού, στα φύλλα φυτών, ακόμα και στο ανθρώπινο DNA. Επίσης, υπάρχει αναπαράσταση του ηλιακού συστήματος με κλίμακα αποστάσεων και διαστάσεων. Εντυπωσιακή είναι και η αναπαράσταση του υπολογισμού της ακτίνας της Γης από τον Ερατοσθένη τον Κυρηναίο το 250 π.Χ. Στο χώρο υπάρχει, ακόμα, αναπαράσταση οχτώ τρόπων ανύψωσης και μεταφοράς μαρμάρινων όγκων, που χρησιμοποιήθηκαν για παράδειγμα κατά την κατασκευή της Ακρόπολης ή ακόμα και για τη μεταφορά μαρμάρων στην Τήνο παλιότερα από τους μαρμαροτεχνίτες του νησιού.

Η. Τζαβελόπουλος: “Τα παιδιά αντιμετωπίζουν τα έργα με πάρα πολύ μεγάλη χαρά”

Ο καθηγητής Φυσικής, Ηλίας Τζαβελόπουλος,  ο οποίος έκανε τη συγκεκριμένη δωρεά και πήρε αυτή τη σπουδαία πρωτοβουλία μίλησε στην “Κοινή Γνώμη” για αυτή την κίνηση, “ Αυτή τη στιγμή που μιλάμε ήδη σημαδεύω δύο αλλά ρολόγια που θα μπουν σε ακόμα δύο Σχολεία. Αυτά που βλέπετε είναι μόνο Ένα δείγμα καθώς έχω φτιάξει πολύ περισσότερα πράγματα από αυτά που βλέπετε. Έχω φτιάξει μόνος μου ένα ολόκληρο μουσείο με 70 διαφορετικά θέματα και θα χαρώ σύντομα να το παρουσιάσω.”

Την ίδια στιγμή, αναφέρθηκε  και στον λόγο για τον οποίο διάλεξε το συγκεκριμένο Δημοτικό Σχολείο  και τόνισε, “ Εγώ ήμουν, από το 2007 μέχρι το 2010, πρόεδρος της κοινότητας Πανόρμου και αυτός είναι ο πρώτος λόγο, αλλά ο δεύτερος και σημαντικότερος είναι αυτά τα έργα και πολλά άλλα τα φτιάχνω αφού τελείωσε την προεδρία μου, μόνο και μόνο για να δείξω στον κόσμο ότι πρέπει να εργάζεσαι και μετά την προεδρία. Να μην πηγαίνεις απλά να πάρεις την σύνταξη και έχω κάνει πάρα πολλά πράγματα που μέσα σε λίγες λέξεις δεν μπορούν να χωρέσουν. Τα παιδιά αντιμετωπίζουν τα συγκεκριμένα έργα με πάρα πολύ μεγάλη χαρά αλλά και οι δάσκαλοί τους,  παρόλο που είναι θέματα που αν δεν του τα εξηγήσεις λίγο δεν θα μπορέσουν να τα καταλάβουν.  Εμένα αυτό που με ενδιαφέρει είναι η οπτική εικόνα που θα τους απομείνει και θα τους δώσει το ενδιαφέρον αργότερα στη ζωή τους να τα ψάξουν.”